Trafikrelaterade myter i svensk trafik, vilka känner du till ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 061 Inlägg

Hellectric skrev:

Andromeda skrev:
Jag är så radikal att jag t o m blinkar vänster trots att jag inte behöver. Då vet de från utfarterna till höger att jag ska passera, och naturligtvis byter jag till högerblink innan jag lämnar rondellen. Ingenting är så farligt för blodtrycket på morgonen som rondeller wink

Helt rätt. Då slipper du dessutom stanna mitt i rondellen och vänta på att mitt släp ska försvinna ur vägen för dig. Alla som kör lastbil tycker att det är helt förkastligt att regeln om att blinka vänster i cirkulationsplatser togs bort. Om vi kommer samtidigt till en rondell från motsatt håll så bromsar jag inte stopp på 60 ton för att se om du KANSKE ska till vänster... Blinkar du inte så åker jag. smile

Jag brukar resonera som så att blinkar man inte så ska man inte ur cirkulationsplatsen och stannar givetvis. Men det som irriterar mig till det yttersta är när man inte blinkar ur cirkulationen, man stannar upp till ingen nytta p.g.a. en slarvig bilist. Värre är det givetvis för er som ska få hejd på 60 ton helt i onödan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Grabber Dagdrömmare
25 juni 2011 · 2 836 Inlägg

För att underlätta för andra så borde man blinka ut ur rondellen och när man kör vänster i rondellen.
Många som kör lastbil eller buss bryr sig inte så mycket var små bilar ska om dem inte ser det tydligt dvs blinkers o i visa fall framhjulens riktning.
Många små saken kan man göra för att underlätta för andra men det är tydligen för ansträngande eller attityden är en aning fel inställd.

Tillbaka till ämnet.
I det tunga yrkestrafiken finns det visa regler och undantag som många inte vet om eller tror annat men jag kan inte bevisa detta för jag har ingen lust leta efter nödvändigt info men t.ex.
  Nåt i stilen av - i en rondell eller korsning med 2 filer har tungt fordon med kopplad släpp rätt att använda båda filer - bilen kör i den ena o släppet tar en del av den andra.
  Vid vinter väglag behöver inte en buss eller en tung lastbil stanna helt vid stopp skylt om detta kan bidra till störningar i trafiken dvs får rulla sakta fram.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Zulu
25 juni 2011 · 98 Inlägg

Var inte så trångsynta nu. (trafikreglerna är ju ganska internationella... se lite längre än vad som ni yrar med i sverige).

Om det ni kallar cirkulation DE FAKTO är en RONDELL... så gäller fäljande för Finland och övriga Europa.

Man kör in i en rondell utan att blinka. (man behöver ju inte blinka eftersom det är det enda man kan göra då och medtrafikanterna kan bedömma vad man tänker göra), man har ju väjningsplikt så dom som är i rondelle får köra runt bäst dom vill utan att bry sig om en.

Sedan då man skall ut ur rondellen så ska man annvända blinkersen, dvs höger.
Detta är för att medtrafikanten som väjer och väntar på sin tur ska veta om man är på väg ut ur rondellen.

Rondeller en lösninge för en korsningar som spar tid. (dvs trafiken löper snabbare genom en rondell jämfört med en jämnlik korsning eller ljuskorsning).

Sedan inne i rondellen om dem är flerfilad.
blinka vid filbyte presis som vanligt.
Skall du ut ur rindellen skall du ligga i yttersta filen.

Så är det runt i europa och övriga världen.
Så säger även sunft förnuft.

Vi reppeterar.
Blinka vid filbyte. (som man alltid gör)
Blinka ut ur rindellen. (men endast till din avfart)

Blinka inte in i rodellen, alla vet att du ska in eller att du snurra på där om du inte blinkar ut.

Dessa saker gör ditt agerande 100% klart för medtrafikanterna.. vilka egentligen är de som behöver veta dina avsikter i trafiken.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Zulu skrev:
Var inte så trångsynta nu. (trafikreglerna är ju ganska internationella... se lite längre än vad som ni yrar med i sverige).

Om det ni kallar cirkulation DE FAKTO är en RONDELL... så gäller fäljande för Finland och övriga Europa.

Man kör in i en rondell utan att blinka. (man behöver ju inte blinka eftersom det är det enda man kan göra då och medtrafikanterna kan bedömma vad man tänker göra), man har ju väjningsplikt så dom som är i rondelle får köra runt bäst dom vill utan att bry sig om en.

Sedan då man skall ut ur rondellen så ska man annvända blinkersen, dvs höger.
Detta är för att medtrafikanten som väjer och väntar på sin tur ska veta om man är på väg ut ur rondellen.

Rondeller en lösninge för en korsningar som spar tid. (dvs trafiken löper snabbare genom en rondell jämfört med en jämnlik korsning eller ljuskorsning).

Sedan inne i rondellen om dem är flerfilad.
blinka vid filbyte presis som vanligt.
Skall du ut ur rindellen skall du ligga i yttersta filen.

Så är det runt i europa och övriga världen.
Så säger även sunft förnuft.

Vi reppeterar.
Blinka vid filbyte. (som man alltid gör)
Blinka ut ur rindellen. (men endast till din avfart)

Blinka inte in i rodellen, alla vet att du ska in eller att du snurra på där om du inte blinkar ut.

Dessa saker gör ditt agerande 100% klart för medtrafikanterna.. vilka egentligen är de som behöver veta dina avsikter i trafiken.

faktum är att det heter cirkulationsplats,, rondeller är den yta som är inuti cirkulationsplatsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats

Hellectric Trött
25 juni 2011 · 267 Inlägg

Zulu skrev:
"klipp klipp"

...så gäller följande för Finland och övriga Europa:

"klipp klipp"

...sedan då man skall ut ur rondellen så ska man annvända blinkersen, dvs höger.

Blir ju knepigt om man befinner sig i Storbritannien... tongue

Kristian_L
25 juni 2011 · 1 893 Inlägg

gamlingen skrev:
I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."

När man svänger ut ur en cirkulationsplats är det att betrakta som ett byte av körfält.

Visa sin avsikt? När då? Menar du som här i trakterna norr om Gbg? Ungefär 40% blinkar samtidigt som de svänger, de flesta visar sin avsikt genom att vrida på ratten. De sträcker väl ut fingret mot spaken samtidigt som de vrider...
60% visar ingenting. Tvärt om, de tar ut kurvan som om de framförde en 24 metare, minst!
De skulle inte visa sin avsikt (I alla fall inte med blinkersen, möjligen tutan, i andra lägen) om deras liv hängde på det.
Det är iofs OfTopic, då det är fakta... hmm

Myt: Fartkamerorna fotar fast du kör lagligt. För att ta snittfarten mellan två kameror.
Det gör de i andra länder, tex. Storbritanien.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 061 Inlägg

Kristian_V skrev:

gamlingen skrev:
I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."

När man svänger ut ur en cirkulationsplats är det att betrakta som ett byte av körfält.

Visa sin avsikt? När då? Menar du som här i trakterna norr om Gbg? Ungefär 40% blinkar samtidigt som de svänger, de flesta visar sin avsikt genom att vrida på ratten. De sträcker väl ut fingret mot spaken samtidigt som de vrider...
60% visar ingenting. Tvärt om, de tar ut kurvan som om de framförde en 24 metare, minst!
De skulle inte visa sin avsikt (I alla fall inte med blinkersen, möjligen tutan, i andra lägen) om deras liv hängde på det.
Det är iofs OfTopic, då det är fakta... hmm

Myt: Fartkamerorna fotar fast du kör lagligt. För att ta snittfarten mellan två kameror.
Det gör de i andra länder, tex. Storbritanien.

Så är det nog på de flesta ställen, det är precis som om blinkersspaken vore drabbad av pesten......man får inte röra den......eller så valde den första bilköparen bort blinkersfunktionen på den nya bilen för att spara en slant!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Kristian_V skrev:

gamlingen skrev:
I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."

När man svänger ut ur en cirkulationsplats är det att betrakta som ett byte av körfält.

Visa sin avsikt? När då? Menar du som här i trakterna norr om Gbg? Ungefär 40% blinkar samtidigt som de svänger, de flesta visar sin avsikt genom att vrida på ratten. De sträcker väl ut fingret mot spaken samtidigt som de vrider...
60% visar ingenting. Tvärt om, de tar ut kurvan som om de framförde en 24 metare, minst!
De skulle inte visa sin avsikt (I alla fall inte med blinkersen, möjligen tutan, i andra lägen) om deras liv hängde på det.
Det är iofs OfTopic, då det är fakta... hmm

Myt: Fartkamerorna fotar fast du kör lagligt. För att ta snittfarten mellan två kameror.
Det gör de i andra länder, tex. Storbritanien.

Står så i  Trafikförordningen 3 kap 65 §,sen hur folk gör är en annan femma,men klarar man inte av att använda blinkers så kan man lika gärna gå. Gäller privatbilister likväl som yrkesförarare ( som inte är någe bätte)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2011 · 17 486 Inlägg

2 sidor om blinkers i rondell? Gå vidare nu gubbar..

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
2 sidor om blinkers i rondell? Gå vidare nu gubbar..

Mvh
Alexander

Viktiga avhandlingar det.. borde avhandlas i högsta ort..

Emilius Avstängd
25 juni 2011 · 1 714 Inlägg

Det där med högerregeln verkar vara en vanlig myt,
tillochmed trafikskolorna påpekar prompt att den existerar men jag har aldrig sett den tillämpas.

LeafBox Lat Perfektionist
25 juni 2011 · 6 359 Inlägg

Emilius skrev:
Det där med högerregeln verkar vara en vanlig myt,
tillochmed trafikskolorna påpekar prompt att den existerar men jag har aldrig sett den tillämpas.

Haha tongue

Jag har en korsning här hemma som är en EXEMPLARISK övning utav högerregeln. Och jag kan medhålla om att den används _sällan_

Vet inte hur många gånger jag hållit på smälla för att man utgår ifrån att folk inte är dumma i huvudet.
Numera vet man ju om det, så ser jag att det kommer någon som ska väja för mej så gör jag mej ändå redo att panikbromsa roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
dengus Bilplastreperatör
25 juni 2011 · 87 Inlägg

Emilius skrev:
Det där med högerregeln verkar vara en vanlig myt,
tillochmed trafikskolorna påpekar prompt att den existerar men jag har aldrig sett den tillämpas.

Högeregeln finns med den an äss extremt sällan, jag krockade i en korsning där högerregeln tydligen gällde. Trodde det helt klart var mitt fel men enligt försäkringsbolaget var det ju högerregeln och han åkte på det istället sen dess tycker ja högerregel är underbar, ska väl tillägga att jag är försiktigare där jag har högerregeln mot mig

Marticus Meldem
25 juni 2011 · 917 Inlägg

jag älskar när jag stannar på vägar när högerregeln gäller och bilen jag ska släppa förbi blir helt förvirrad och vinkar fram mig och har sig och vet inte vad den ska göra, då är det illa asså.

så högerregeln måste va en myt! fniss.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Nick666 Baron
25 juni 2011 · 184 Inlägg

Marticus skrev:
jag älskar när jag stannar på vägar när högerregeln gäller och bilen jag ska släppa förbi blir helt förvirrad och vinkar fram mig och har sig och vet inte vad den ska göra, då är det illa asså.

så högerregeln måste va en myt! fniss.

glöm inte bilen bakom dig som tycker du är idiot som stannar och kör upp på gångbanan på höger och kör om dig på gångbanan och nästan krockar med han du släppt fram tongue

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 061 Inlägg

Nick666 skrev:

Marticus skrev:
jag älskar när jag stannar på vägar när högerregeln gäller och bilen jag ska släppa förbi blir helt förvirrad och vinkar fram mig och har sig och vet inte vad den ska göra, då är det illa asså.

så högerregeln måste va en myt! fniss.

glöm inte bilen bakom dig som tycker du är idiot som stannar och kör upp på gångbanan på höger och kör om dig på gångbanan och nästan krockar med han du släppt fram tongue

Detta har hänt mig.....gissa om det blir förvecklingar!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Marticus Meldem
25 juni 2011 · 917 Inlägg

Nick666 skrev:

Marticus skrev:
jag älskar när jag stannar på vägar när högerregeln gäller och bilen jag ska släppa förbi blir helt förvirrad och vinkar fram mig och har sig och vet inte vad den ska göra, då är det illa asså.

så högerregeln måste va en myt! fniss.

glöm inte bilen bakom dig som tycker du är idiot som stannar och kör upp på gångbanan på höger och kör om dig på gångbanan och nästan krockar med han du släppt fram tongue

Precis!

fan bländning bakifrån hör ju till vid en sådan inbromsning!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Marticus Meldem
25 juni 2011 · 917 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nick666 skrev:

Marticus skrev:
jag älskar när jag stannar på vägar när högerregeln gäller och bilen jag ska släppa förbi blir helt förvirrad och vinkar fram mig och har sig och vet inte vad den ska göra, då är det illa asså.

så högerregeln måste va en myt! fniss.

glöm inte bilen bakom dig som tycker du är idiot som stannar och kör upp på gångbanan på höger och kör om dig på gångbanan och nästan krockar med han du släppt fram tongue

Detta har hänt mig.....gissa om det blir förvecklingar!!

/Benny

ja asså jag skrattar högt när dem vinkar fram mig då dem tror jag är snäll som låter dem köra före big_smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
CarpeDiem German Engineering
26 juni 2011 · 9 081 Inlägg

killercow skrev:

KHRacing skrev:
1: Svenska trafikkameror kan fotografera dig vid laglig hastighet för att kontrollera om du har bilbältet på!   
    Inom regelverket för trafikövervakning så får det ej fotograferas fordon som rör sig inom gränserna för
    laglig hastighet !

Denna var helt ny för mej. aldrig hört talas om

Har inte heller hört talas om det men nu vet man, tack för tipset smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Slash Saabifierad
26 juni 2011 · 2 026 Inlägg

Ös på med myter nu big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang