Generator byte B20 Vilka passar?

Putteee
29 juni 2011 · 193 Inlägg

Hallå tänkte höra vilka generatorer som passar på b20 . jag har en Universal generator på 100AH från biltema sen har jag en 65AH som hör till volvo 740. Och undrade finns det några ganska vanliga men som inte kostar jätte mycket som man kan sätta på utan en större konst?, Eller ska jag bygga om det 740 generatorn? , känner inte riktigt för att bygga om till den stora då 100AH är lite väl tycker jag big_smile, Någon som har en bra idé ?


Rejält trådlyft tråd. Gå till sista sidan.
Mod.

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Drönirettab
29 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Generatorns strömstyrka anges i A (ampere), inte AH (amperetimmar). Bitema har slarvat med beteckningarna där.

100 A generator är ju inte så dumt att ha, jag föreslår att du bygger om fästena och slänger dit den. Om jag inte har fel så finns det, eller har funnits, 65 A generator på Biltema som pssar till B18/B20 utan att behöva göra om fästena. Är dock inte helt säker, det är nog bäst att kolla hos Biltema. smile

Putteee
29 juni 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
Generatorns strömstyrka anges i A (ampere), inte AH (amperetimmar). Bitema har slarvat med beteckningarna där.

100 A generator är ju inte så dumt att ha, jag föreslår att du bygger om fästena och slänger dit den. Om jag inte har fel så finns det, eller har funnits, 65 A generator på Biltema som pssar till B18/B20 utan att behöva göra om fästena. Är dock inte helt säker, det är nog bäst att kolla hos Biltema. smile

Joo har kollat där har lite dåligt ställt jämt nu bara och försökte komma undan den billiga vägen tongue Ska kolla lite på det imorgon annars får jag kolla skroten eller nått. Den gamla ladda mellan 11-12. och är på 35 (Tror jag). antar att 11-12 är inte så bra? visst det är en gammal bil men behöver man köra lite på starten dör det fort.

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Drönirettab
29 juni 2011 · 21 761 Inlägg

11-12 V innebär att den inte laddar alls. En generator bör kunna ge åtminstone 14 V men helst några tiondelar mer. Även en generator till B18/B20 ska kunna ge 14 V om laddrelät är i bra skick. 35 A verkar vara standard på såna motorer vad jag vet.

Vart mätte du spänningen, på generatorn eller batteriet?

Om du mätte på batteriet så bör du även göra en mätning på generatorn, det kan ju hända att laddkabeln är av eller glappar. Eftersom den inte ger någon laddning för tillfället så bör du underhållsladda batteriet, det mår inte bra av bli urladdat/dåligt laddat. smile

Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2011)

Putteee
29 juni 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
11-12 V innebär att den inte laddar alls. En generator bör kunna ge åtminstone 14 V men helst några tiondelar mer. Även en generator till B18/B20 ska kunna ge 14 V om laddrelät är i bra skick. 35 A verkar vara standard på såna motorer vad jag vet.

Vart mätte du spänningen, på generatorn eller batteriet?

Om du mätte på batteriet så bör du även göra en mätning på generatorn, det kan ju hända att laddkabeln är av eller glappar. Eftersom den inte ger någon laddning för tillfället så bör du underhållsladda batteriet, det mår inte bra av bli urladdat/dåligt laddat. smile

Mätte på kablarna vid fläkten är lite rädd för mördar fläkten vid motorn big_smile, Men ja tog loss också gjorde rent och kolla kablarna o mätte igen med samma resultat dock smile

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Drönirettab
29 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Men fläkten får ju spänning från säkringsdosan, som i sin tur matas från tändlåset, som i sin tur matas från startmotorns solenoid. En sån mätning säger fortfarande inte att laddkabeln från generatorn är hel eller har bra kontakt.

Var inte feg nu, mät på generatorn. wink

Generatorn sitter ändå så pass bra till att man kan hålla borta mätkablarna tycker jag. Annars kan du väl lossa litegrann (bara dra ut den någon millimeter så att mätpinnarna kommer åt stiftet på B+) på kontakten vid laddrelät på höger innerskärm och mäta där. smile

Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2011)

Putteee
29 juni 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men fläkten får ju spänning från säkringsdosan, som i sin tur matas från tändlåset, som i sin tur matas från startmotorns solenoid. En sån mätning säger fortfarande inte att laddkabeln från generatorn är hel eller har bra kontakt.

Var inte feg nu, mät på generatorn. wink

Generatorn sitter ändå så pass bra till att man kan hålla borta mätkablarna tycker jag. Annars kan du väl lossa litegrann (bara dra ut den någon millimeter så att mätpinnarna kommer åt stiftet på B+) på kontakten vid laddrelät på höger innerskärm och mäta där. smile

Hehe jag menade den stora gula som kyler motorn tongue mätte på generatorn nyss samma där hmm

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Drönirettab
29 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Okej, jag missförstod dig där.

Då finns det väl minst 4 st orsaker till att generatorn inte laddar:

Trasigt laddrelä
Dåliga kol
Trasig kabel mellan generator och laddrelä (tex DF)
Trasig generator

Bara att kolla upp. wink

Putteee
29 juni 2011 · 193 Inlägg

Oh skit samma. Hitta laddrelä för 1700!. vad är det för rövar priser, eller Laddningsregulator men antar att det är samma, och jag hoppas ju verkligen att det inte är fel på den iallafall

EDIT. Kan också säga att det sitter voltmätare i bilen den går som en jojjo ibland också big_smile

Senast redigerat av Putteee (30 juni 2011)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Drönirettab
30 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Kollar man hos Mekonomen på ditt regnr så finns det några regulatoralternativ, det dyraste kostar 306:-. smile

Kan det inte vara så att du kollade på komplett generator med laddrelä?

Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kollar man hos Mekonomen på ditt regnr så finns det några regulatoralternativ, det dyraste kostar 306:-. smile

Kan det inte vara så att du kollade på komplett generator med laddrelä?

Joo det kan det vart men tog loss den för o kolla mer noga när man snurrar på den låter det ju inte direkt bra heller, Låter som något ligger där inne och slår :S

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Sen en annan fråga hur göra jag med ladd relät om jag skulle få på en 740 generator ? har mätt lite o dola och har en 740 generator brevid mig samt borrmaskin för att få upp hålet lite granna får väll ha lite brickor för att få den i linje kanske, ska också eventuellt ta rem skivan från den gamla den på 740 generatorn va mindre och va platts för dubbla

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Drönirettab
30 juni 2011 · 21 761 Inlägg

En generator till 740 har inbyggt laddrelä, sitter en avlång vit/svart pryl med två skruvar på baksidan. Då behövs inte det ordinarie externa laddrelät, det kan kopplas bort. smile

Generatorrna till 240/740/940 brukar dock ha gummibussningar i sina fästen, vilket gör att de ska ha en egen jordkabel från generatorchassit till motorblocket/karossen. Din ordinarie generator är jordad via sitt eget fäste, där sitter det ingen separat jordkabel förutom den som går till laddrelät. smile

Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Drönirettab skrev:
En generator till 740 har inbyggt laddrelä, sitter en avlång vit/svart pryl med två skruvar på baksidan. Då behövs inte det ordinarie externa laddrelät, det kan kopplas bort. smile

Generatorrna till 240/740/940 brukar dock ha gummibussningar i sina fästen, vilket gör att de ska ha en egen jordkabel från generatorchassit till motorblocket/karossen. Din ordinarie generator är jordad via sitt eget fäste, där sitter det ingen separat jordkabel förutom den som går till laddrelät. smile

okok big_smile får göra rent riktigt då big_smile

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Så nu har jag gjort lite mer och fått dit den iallafall tror ni det är rakt nog ?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0c62a185be5_IMG_0013.JPG


Nu undrar jag barar hur jag ska få till spännings anordningen . för den som va orginal va lite för stor just nu big_smile

Senast redigerat av Putteee (30 juni 2011)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Drönirettab
30 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Sitter ju inte helt rakt, men i mina ögon är det iaf tillräckligt rakt för att inte skapa bekymmer. Generatorn på min fars gamla Amazon sitter mer snett och där är det inga problem med eventuellt tjutande rem eller ojämn nötning av remmen.

När det gäller jordningen av generatorn kan jag tillägga att en av chassiskruvarna antagligen är lite längre än de andra, det är i den skruven som jordkabeln brukar sättas. Här är bild på en 80 A Bosch som jag har liggandes: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg
Den gula ringen visar den där fästskruven för jordkabeln. Den gröna ringen visar ett ledigt gängat M6 hål där man också kan sätta jordkabel om man vill. smile

Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2011)

Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Japp precis så ser den jag har ut vilket var en 80A som jag inte visste big_smile. men iaf jag tog en slut stegs minus på ca 8mm för att få jord . märkte att den inte ville jorda så jätte bra i motorn det är väll skapligt skitigt och så nu är det bara hur jag ska fästa den där uppe.. så man kan spänna remmen har du några tips om det ? smile

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

Nu är allt klart den laddar 14.2 ca när ja mäter på generatorn är det för mycket?

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Drönirettab
30 juni 2011 · 21 761 Inlägg

14-14,4 V laddspänning är en rekommenderad spänning så din spänning ligger bra till. Det finns även regulatorer som ger högre spänning, men 14,2 V är tillräckligt. Kontrollmät nu också vilken spänning det är på batteripolerna, bör inte skilja mer än någon enstaka tiodel men helst ska det vara lika som på generatorn förstås. smile

Senast redigerat av Drönirettab (30 juni 2011)

Putteee
30 juni 2011 · 193 Inlägg

14.2 där med big_smile Får även tacka för alla svar inte ofta man får det när det gäller äldre bilar smile

Senast redigerat av Putteee (30 juni 2011)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang