[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 285 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Driftkungen Saab - Move Your Mind
30 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Hejsan!


Kort Historia:

Ända sedan jag slutade åka Kart aktivt för några år sedan har jag verkligen längtat efter att få komma ut och köra på bana igen. Så jag funderade ett bra tag på vilket sorts fordon jag skulle börja köra, men när valet stod klart för bil var det inte så svårt att välja märke på bilen..
Alltid haft mer eller mindre en passion för Saab. Och efter lite sommarjobbande så köpte jag och pappa  denna 9000 2.3T från 94:a för en billig peng.
Och nu är det tänkt att den ska till slut bli en mer eller mindre banbil utan att lägga för mycket pengar på den, åtminstone de första åren då jag är studerande.

Det som nu kommer hända på bilen förr eller senare:

Motor:

* Steg 3 Programvara [ ]
* 3" Helsats & Racekatalysator [ ]
* Montera En "Ny" Garrett T25 [X]
* Montera Ett "Nytt" Topplock [X]
* Montera En Större Intercooler [ ]
* J/R Filter [X]
* Öppen Dumpventil [ ]
* Blå Vakuumslangar [ ]
* Blå Kylarslangar [ ]
* Blå Tryckslangar
* Demontera Motorvärmare [ ]
* Demontera AC-Kompressor [ ]
* Demontera Kolkanister [ ]

Inredning:


* Demontera Mattor & Andra Ljuddämpande Skydd [X]
* Demontera Stereo & Högtalare [X]
* Demontera Innertak [ ]
* Lätta Bagaget ifrån Inredning [X]
* Demontera Dörrsidor (Bak) [X]
* Skrapa Asfaltsmatta [ ]
* Plocka Bort Baksäte [X]
* Plocka Bort Bältena (Bak) [X]
* Fyrpunktsbälte [ ]
* Racing-Stolar [ ]
* Bygga Bur [ ]

Bromsar:


* Montera Bättre Bromsbelägg (Fram) [ ]
* Montera Bättre Bromsbelägg (Bak) [ ]
* Byta Till Tåligare Bromsvätska [ ]
* Stålomspunna Slangar [ ]
* Måla Samtliga Broms-Ok Röda [ ]

Chassie:


Kortade 9-5 Originalfjädrar/Mercedes 123 Bakjädrar(Fram) [ ]
Og 900 Lastfjädrar (Bak) [ ]
Polyuretanbussningar För Samtiliga Motorfäste [ ]
Polyuretanbussningar För Fram & Bakvagn [ ]

Utséende:


* Våt-slipa alla lyktor [ ]
* Grovpolering [ ]
* Vita Blinkers (Fram) [ ]
* Vita Blinkers (Sidan) [X]
* Lacka "Kjolarna" [ ]
* Lacka Befintliga Fälgar Vita [ ]
* Vita STCS dekaler i fram samt bakruta [ ]

Listan kommer fyllas på lite allt eftersom...

Nu över till bilder:

Här har vi bilen. Dock skruvat bort de grymt fula extraljusna som satt fram. Redan lättat något kilo där? wink

http://i56.tinypic.com/n4xqo5.jpg
Original Plysch, åtminstone hel och fin. Ska dock bli plåtrent här samt 2st Racing stolar!

Dagen efter bilen hämtades undersökte vi bromsarna fram och bak, höger fram låg på riktigt mycket men efter lite smörjning av kolven, funkade även den fint.

Dock var beläggen helt slut höger fram, men ganska bra på vänstra sidan. Så ska köpa några billiga org-belägg så jag kan använda bilen till och från skolan någon vecka innan den ställs av för vintern! 

Skulle dessutom göra en snabb service/check för att se så allt stod rätt till.

Upptäckte att det inte satt något filter i luftburken... Skrämmande...?! Kollade där efter skicket på turbon då jag tänkte att den kanske tagit skada av detta.
Säkerligen hade den det då turbinen glappade axiellt, samma kväll beställdes en bättre begagnad Garrett T25 som nu är på väg hem till mig. Kommer förmodligen i mån (Onsdag).

Dagen där på plockade jag och pappa bort Turbon, Grenrör m.m.

Beställde även detta samma kväll:
*Oljefilter
*Oljeplugg med tätningsbricka
*Globe dekal svart ø 48mm
*Globe dekal svart ø 62mm
*Grenrörspackning Turbo
*Packningssats / Monteringssats T25
*Grenrör monteringsats
*Packning Avgas in

Fick det paketet idag av Speedparts.

Så idag ägnade vi oss åt att montera de nya pinnbultarna:

http://i55.tinypic.com/300ux3k.jpg
Blev faktiskt riktigt fräsch efter lite rubbning i motorrummet.

Som sagt de nya Pinnbultarna
http://i55.tinypic.com/fyphs0.jpg
http://i53.tinypic.com/ixb513.jpg

Här är det tomt, nästa update blir då bilen fått sin "nya" turbo monterad.
http://i56.tinypic.com/r9eelj.jpg

Det var allt för denna gång.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (31 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
30 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Glesmark skrev:
Av ditt namn att dömma borde du bygga om den till rwd big_smile

Namnet är gammalt.. Och nej ingen RWD smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
31 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Von-Aron: Tack! smile

AxlSam: Hmm, nej avstår nog det. Ska som sagt bara använda bilen någon vecka till skolan och då spelar det ingen roll om det är några skapliga belägg från en skrot. Lägger hellre pengarna på riktiga belägg till våren! Men tack ändå! smile

Owla: Tackar! Nej var rena barnleken. Nej inga sådana problem. På hälften av de gamla pinnbultarna så hade muttern rostat fast dvs det var bara och skruva ut den som en vanlig bult. Och på den andra hälften som satt kvar var de bara att använda sig av kontramutter och samma sak när de skulle dit.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
1 september 2011 · 1 094 Inlägg

Jaha ingen turbo idag heller... Sökte på mitt paket-nummer på Bussgods hemsida.

Verkar inte detta lite knasigt.....

2011-08-26 16:26    VÄSTERÅS     Inlämnad
2011-08-29 07:54    Västerås            Vidaresänd
2011-08-31 07:06    Växjö            Anlänt
2011-08-31 10:13    Växjö            Vidaresänd
2011-08-31 14:16    Ronneby            Vidaresänd
2011-09-01 13:44    Ronneby            Vidaresänd
2011-09-01 16:07    Växjö            Anlänt

Hur som helst blir det en tur till Returbilen i Kristianstad på Lördag för lite plock av olika delar smile

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

Skriftlig Update!

[Fredag]
Löste sig med paketet till slut.

Det hade skickats till Växjö igen, men efter lite tjatande på bussgods så kunde de ordna transport till Ronneby men då fick jag hämta ut de där, så jag begav mig till Ronneby och hämtade ut paketet.

[Lördag]
Var jag på returbilen i Kristianstad, blev inte så mycket köpt men köpte en vitblinkers till högra sidan (hittade ingen till vänstrasidan), kupésensor, samt mest bromsdetaljer. Stötte på en STCS bekant som gav mig lite halvbra bromsbelägg till 9000 som han hade liggandes i bilen. De tackar vi för!

[Söndags]
Monterade tillbaka allt på bilen igen med den "nya turbon" MEN... Tidigare när vi monterat dit de nya pinnbultarna så hade vi märkt att de läckte vatten ur ett pinnbults-hål, närmare bestämt den korta som är näst längst ner till höger.
Förutom att de läckte vatten så var även gängorna lite halvtaskiga. Jag förstod direkt att någon tidigare hade knäckt en pinnbult och borrat ur den samt även borrat in i en vattenkanal.

Jag tänkte inte kanon mycket på detta då jag tryckte dit riktigt mycket loctite samt en ny pinnbult och fick den till att fästa riktigt bra, trodde jag i alla fall...
När det var tid för grenröret att spännas åt så släppte givetvis hela pinnbulten och följde med runt, men efter lite lirkande så fick jag även detta till åt sitta okej. "Bara det håller vattnet tätt" - tänkte jag.
Men nej när vi fyllde upp kylaren så stod det ju som ett fall av vatten där och allt arbeta var ogjort.

Så gör om och gör rätt är vad som gäller nu, men vad är rätt? Antar att de blir till att borra ur de gamla gängorna och gänga om? Eller är det så lätt som jag tror?

Andra tips mottages mer än gärna!

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

Von-Aron skrev:
Alltid dessa j*vla problem med pinnbultarna i toppen...
- om man inte drar av någon så klart det ska vara söndergängat/sönderborrat... ja u name it!

som sagt göra om göra RÄTT! smile

lycka till med bygget!

Ja precis.. Har kikat på lite olika lösningar. Antingen gänga om förhand då eller insats gänga - heilcoil men det kanske kan bli lite komplicerat om man har toppen monterad.

Och jag ska erkänna att jag funderat på hur mycket avgaser den hade läckt om man skippat denna pinnbulten och bara lagt igen hålet.....

Men nej inga sådana fler tankar nu, måste väl gå och få till en shysst gänga genom knepen ovan?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam: Okej jo det känns som ett säkert alternativ, men varför både byta toppen och montera heilcoil? Är gängorna i den nya toppen okej så borde de väl duga? Eller är det i förebyggande syfte ifall de med skulle gå åt helsike någon gång?

M_Broberg: Jo lutar väl åt det.

Von-Aron: Du menar så jag får toppen 100% jämn och fri från ev läckage? Okej jo men jag förstår fortfarande inte helt säkert varför jag skulle bytt topp och monterat heilcoil..

Okej men jag lägger ned idén om att skippa pinnbulten med engång smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Alltså problemet är att det är borrat in i en vattenkanal, det kommer till 99% chans komma tillbaka o bita dig i röven 20 minuter in i första banpasset på mantorp och du kmr få byta toppen ändå och dessutom slöa ner alla andra med massa saneringsarbeten.

Jag är för övrigt ganska pessimistisk av mig (om det inte märktes) wink

Ja herregud, den läcker ju vatten med roll.  Är så trött så det är nog bäst stänger av datan innan jag skriver något värre;)... 

Nej men att byta topp låter som en bra plan, blir till att ställa av bilen och börja kika på någon komplett topp.

Tack för hjälpen alla smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Har du båt? Den skulle passa bra som bojsänke.. Inget annat.

Hehe ja som jag skrev ovan, blir till att byta topp. Tack för hjälpen smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

david850: Tackar! smile
AxlSam: Okej tack för ytterligare ett tips, bör nog inte bli så svårt och hitta. smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
6 september 2011 · 1 094 Inlägg

jonTe skrev:
Som sagt....byt topp, det blir nog enklast. Du skulle ju kunna rädda den om du nu har tillgång till aluminiumsvets så du kan svetsa i botten på hålet. Dock måste säkerligen toppen bort och då kan det vara lika enkelt att byta den.

Sista jag köpte en topp gav jag 500kr, bara så du har något riktpris. Det var nog ganska billigt dock.
Var noga med att kolla kamlagergångarna om du skall köpa en annan, repor där och det är bara att kasta....

mvh Jonas

Ja det får bli det, kommer nog dröja lite innan en ny sitter på dock. Aldrig plockat bort en topp innan så..
Jo Aluminiumsvetsar har jag tillgång till dessutom väldigt duktiga svetsare, men som du säger kan man likaväl satsa på en bättre begagnad topp.

Så jag kommer påbörja lite smått letande efter en ny, är det någon som sitter och trycker med en extra hemma och som dessutom bor i närheten av mig får gärna höra av sig smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
8 september 2011 · 1 094 Inlägg

Mini Update.

Då var Turbon återigen demonterad ifrån motorn, passade dessutom på att plocka bort tryckröret samt det lilla alu-röret som leder bort kylvattnet ifrån Turbon. Tänkte jag kunde polera upp dessa i väntan på en topp.

Började även lätta lite smått i skuffen.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:

M_icke_ skrev:

AxlSam skrev:

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

Men jag ska ju köra färdigt steg 3, hur funkar det med sugiskammarna?:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

kwansa: Okej då ska jag nog köpa in den hylsan imån, tror inte jag har någon sådan hemma!
Okej jo det kan nog vara så!

M_Broberg: Okej jo får bli en sådan!
Jo, men precis som du säger.. dyrt.. Och bara mappa bilen för att kunna använda sugiskammar känns lite onödigt. Får bli i så fall om det flyger på en 18/19T i framtiden:).
Jo grejen var den att jag tänkte att jag skulle haft bilen på Mantorp, så jag stressade med att köpa en ny snurra. Men dagarna innan Mantorp så hittade jag bara mer och mer som behövde åtgärdas, bla de med pinnbulten. Så därav beslutade jag att ställa av bilen och få den 100% till Ring Knutstorp istället!

Så nu är min T25:a till salu om någon vill köpa!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_icke_ skrev:

Driftkungen skrev:
JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

Jag menar bara att om du ändå ska trimma så kan du lika gärna slänga in en specialmap wink

Jag är duktigt sugen på o stoppa i en TD04-17T/19T i min, då kan man lika gärna byta kammar med om dom gör mer så kan man mappa den efter de ist smile

Mja fast jag klarar inte och mappa bilen själv via T5 suite.. Har ingen som helst efarenhet av det.
Så det får bli till att följa Maptuns Steg 3 med några trevliga undanvikelse!

Jo det verkar inte dumt! Får nog vänta med en 19T eller liknande snurra tills 2013. Klarar mig förhoppningsvis med MHI 15T + annat smått och gått under 2012, min bil kommer ju trots allt bli skapligt lätt.

Men ska du ändå byta snurra och mappa så låter ju sugis kammar som ett roligt val! smile

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_icke_ skrev:
Finns mycket kunnigt folk när de gäller o mappa o en specialmap kan man få för samma peng som en speedparts-box:) så köper man "hårdvaran" och fixar någon som kan mappa så e de löst smile

Trevligt projekt förresten smile

Jo helt klart. Fast nja jag tror att en proffesionell "mappare" tar mer pengar än vad jag tänkt och lägga på en box, ex Maptun - Aero steg 3 box lär gå att hitta för 2000-2500kr på STCS försäljningsdel.

Men visst känner man någon som kan T5 suite utan och innan så är det ju helt perfekt. Men återigen så klarar jag mig på mina kommande 300hk, åtminstone första året;)


Stort tack!


Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
17 september 2011 · 1 094 Inlägg

Fegge9205: Kul och höra!:-)

Axlsam: Yes:-)

Rallyhalle: Skoj och höra:-). Vad är det som ska sättas ihop? (surfar på min andriod, annars hade jag ju kunnat kika på din sida).

Tack så mycket!

// Köpte en E16 hylsa idag i förebyggande syfte så som sagt väntar toppbyte imån!:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang