[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 292 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
24 januari 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Bara gör de Nicklas, så kan vi race'a ihop big_smile

Har en A4 sida lång med saker som måste göras på den så får se vad som hinns med. Har lite kvar att göra på Classicen också smile

Förstår, gäller bara att hitta motivation så rullar det på sedan smile.

Och det grundläggande: tid, pengar och en plats att vara på haha lol

Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 januari 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Har en A4 sida lång med saker som måste göras på den så får se vad som hinns med. Har lite kvar att göra på Classicen också smile

Förstår, gäller bara att hitta motivation så rullar det på sedan smile.

Och det grundläggande: tid, pengar och en plats att vara på haha lol

Ja det är sant, sånt kan det vara värre med också haha smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 januari 2016 · 1 094 Inlägg

Hallå!


Idag kom den nya sinterlamellen ifrån KL Racing:
http://i64.tinypic.com/egprpc.jpg

Fick även ut lådan med smile:
http://i64.tinypic.com/2n7hwuq.jpg
http://i64.tinypic.com/15ir81.jpg
http://i67.tinypic.com/2hns31k.jpg
http://i63.tinypic.com/so4d8g.jpg

Den delen av subframen som demonterades har farsan slipat ner, så blir till att åka och köpa lite hammarlack i helgen. Tänkte även ok'en skulle få sig en släng färg.

Jag hoppas även beställningen från Speedparts dyker upp innan helgen!

Tidigare så köpte jag ett växellänkage för MY 94-98 utan ens att kolla vad jag hade för länkage. De visade sig dock att jag har den gamla typen som är till MY 86-93.

Så nu har jag ett sprillans nytt om någon är av behov:
http://i65.tinypic.com/2dgoxoh.jpg

Tänkte jag skulle klicka hem ett nytt av den gamla typen (original), men jag är helt säker på att jag sett en eftermarknads typ med hårdare bussning, men kan inte minnas var? Någon som vet var?


Ha det gött! / Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Mr_Lööf
27 januari 2016 · 1 912 Inlägg

Driftkungen skrev:
Tidigare så köpte jag ett växellänkage för MY 94-98 utan ens att kolla vad jag hade för länkage. De visade sig dock att jag har den gamla typen som är till MY 86-93.

Så nu har jag ett sprillans nytt om någon är av behov:
http://i65.tinypic.com/2dgoxoh.jpg

Det växellänkaget du har på bild är det nya som är te 1994-98. Det äldre har inte rund bussning utan fyrkantigt. Så här ser det äldre ut. smile

http://townsendimports.com/Web/transmis … iftass.gif

Dock så är dessa länkage som du har på bild som är köpta utav Speedparts kass. Jag hade problem med att få i konpinnen. En kompis hade andra problem som att den kändes slapp och sladdrig.

Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 januari 2016 · 1 094 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Driftkungen skrev:
Tidigare så köpte jag ett växellänkage för MY 94-98 utan ens att kolla vad jag hade för länkage. De visade sig dock att jag har den gamla typen som är till MY 86-93.

Så nu har jag ett sprillans nytt om någon är av behov:
http://i65.tinypic.com/2dgoxoh.jpg

Det växellänkaget du har på bild är det nya som är te 1994-98. Det äldre har inte rund bussning utan fyrkantigt. Så här ser det äldre ut. smile

http://townsendimports.com/Web/transmis … iftass.gif

Dock så är dessa länkage som du har på bild som är köpta utav Speedparts kass. Jag hade problem med att få i konpinnen. En kompis hade andra problem som att den kändes slapp och sladdrig.

Mvh

Är det inte precis detta jag skriver? Så tolkar jag mig själv i alla fall! wink Hur som så tänkte jag ge mig på att modda det befintliga fästet med hårdare bussning (alltså det gamla "fyrkantiga" som sitter i bilen). smile.

Senast redigerat av Driftkungen (28 januari 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 januari 2016 · 1 094 Inlägg

har du T5MV fortfarande? det är roten till allt ont. T7 FTW

Ja tyvärr, dock så blir de omlödning i boxen i kombo med det nya mjukvarubytet! smile

eftersom du är elektriker kanske du vet skillnaden, men kan dra den enkelt. T5 är en dubbelverkande solenoid som kräver ström för att flytta sig i båda riktningarna, på T7 har man ersatt den ena solenoiden med en fjäder. betydligt simplare och mer tillförlitlig konstruktion.

Hade lite insikt, men tack för förklaringen!

ska du ha en bra växelförare är det bara o skrota hela grundkonstruktionen och bygga med kulled av samma princip som denna http://www.garaget.org/?car=833&image=379421

den kan inte vara helt stum, behöver röra sig upp och ner och sida mot sida och alla oändliga kombinationer, men rotation och frammåt/bakåt kan vara helt stumt.

Den där såg grym ut, men tror jag gör en egen i rostfritt och polyuretan så länge!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 januari 2016 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:

Driftkungen skrev:
Den där såg grym ut, men tror jag gör en egen i rostfritt och polyuretan så länge!

som sagt, det måste kunna röra sig i sidled eftersom motorn inte är stumt monterad. så akta dig för att göra för den för hård, då kommer du få problem med att det låser sig vid högre varv.


Driftkungen skrev:
Hade lite insikt, men tack för förklaringen!

som gammal automationare är det min livsuppgift att förklara reglerventiler för alla som inte vill/kan/ råkar stå för nära
roll

Okej får bli en original så länge i sådana fall.

Gammal, vad sysslar du med nu då? Själv har man gått över till säkerhetssidan och jag jobbar nu mera främst med Brandlarm, men då de är ett hyfsat stort bygge så blir det givetvis Elektriker sysslor med smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
29 januari 2016 · 1 094 Inlägg

gick ut för..ja 4 år sen snart. fanns inga jobb i automation så blev installation, eller ja. service egentligen. lägenheter åt ett fastighetsbolag, men har varit sjukskriven ett bra tag nu. ska börja arbetsträna o komma ini branschen igen är tanken, inte hittat nått ställe som var sugna på att ta emot nån deltid bara hmm

Jaså är du med 93:a? De där med taskigt med jobb när man gick ut känner man igen, jag har bytt företag många gånger för att hamna där jag är nu. Hållit på med allt ifrån att svetsa och blåsa fiber, gamla telenätet, fastighetsnät med bredband, samt körde jag el service i nästan två år. Och sedan började jag där jag är nu då. Tråkigt att höra att du är sjukskriven..

men det är installation/service som är planen. for now. hur är det på säkerhetssidan?

Låter bra, jag går snart in som 3:e års montör i lönestegen för elektriker, men jag arbetar ju egentligen som säkerhetsmontör/säkerhetstekniker.

I övrigt så trivs jag kanon på säkerhetssidan, sjukt brett arbetsområde. Allt ifrån passage, inbrottslarm till brandlarm har vi.

Just nu har jag hand om brandlarmet på ett bygge som anses vara ett av de större vår firma har haft, pågår i minst 2 år till och kommer ha runt 1.000-1.100 brandlarms adresser när det är klart smile.

////


Gällande bilen så fick jag mitt paketet ifrån Speedparts igår, men........ Inget fjäderbensstag, på kvittot stod de bara att de var slut. Trots att de var "fullt" i lager när jag beställde. Nåväl som om de inte vore nog så är även de främre bussningarna jag beställde till bärarmen restade. Så då kan jag inte få ihop bilen rullande i helgen.. Aja, de löser sig nog.

Trevlig helg smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
7 februari 2016 · 1 094 Inlägg

Tjena!


Liten kvälls update. Har inte hänt allt för mycket på bilen denna veckan pga av feber och förkylning.

Fått hem lite växellådsolja. Beställde även bromsvätska, men även detta blev restat ifrån Speedparts..
http://i68.tinypic.com/2e1i2k0.jpg

Men vänster sidan av subframen har fått sig en släng färg:
http://i67.tinypic.com/2rgkrj8.jpg

Växellådan har tagit plats med den nya sinterlamellen:
http://i67.tinypic.com/260beo8.jpg


Skulle även vilja köpa en hårdare bussning som ersätter denna:
http://i65.tinypic.com/zxsl1e.jpg

Men Powerflex har slutat sälja dessa. Hittade ett kit ifrån superflex, men känner inte till detta något vidare så får bli original tills vidare. Kanske gör några egna i sommar eller nått smile.

Ha de gött!

/Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
8 februari 2016 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:
Schtiligt!

speedparts är underbara..

Tack Mattias!

Ja väldigt tråkigt att man ska behöva känna sig missnöjd, beställt från dom sedan 2009 och aldrig haft några problem. Har försvarat dom i varenda nedlåtande tråd jag sett om dom, men nu börjar jag med tvivla. I alla fall så har jag avbeställt allt som blivit restat där ifrån och vågade inte ens beställa bussningen jag länkade bild på igår, här i tråden.

Istället hittade jag detta: http://www.superpro.kgtrimning.com/

Så han väntade på en leverans av bussningar och skulle höra av sig när de kom. Skulle komma om ca en vecka så blir till att prova dessa!


I övrigt så har farsan kört ett ryck idag och demonterat bärarmen på höger sida, han fixade även nya bultar till subframen.

På onsdag blir det fortsättning och förhoppningsvis en update med en monterad vänstersida av subframen.

Ha de fint!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
David_Str
8 februari 2016 · 198 Inlägg

Bra jobbat! Följer givetvis detta.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
9 februari 2016 · 1 094 Inlägg

David_Str skrev:
Bra jobbat! Följer givetvis detta.

Tackar! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 februari 2016 · 1 094 Inlägg

God kväll!

Ja.. det är inte så mycket man hinner med om kvällarna men här är lite i alla fall!

Byte styrled vänstersida.
http://i67.tinypic.com/5e5yso.jpg

Nytt och fräscht big_smile
http://i66.tinypic.com/idukhi.jpg

Montering av subframe!
http://i68.tinypic.com/2hnvo8h.jpg

Voila smile
http://i67.tinypic.com/206btw7.jpg


På återseende / Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 februari 2016 · 1 094 Inlägg

Liten updates från dagens jobb.

Monterade startmotorn och drog samtliga bultar till lådan med moment, sedan var det dags att lufta kopplingen.
http://i66.tinypic.com/2ykgxa8.jpg
http://i68.tinypic.com/2sbps3c.jpg
http://i67.tinypic.com/2mmx0r5.jpg

Bärarmen på plats.
http://i67.tinypic.com/kdn4fp.jpg
Även ny kulled.
http://i63.tinypic.com/1z5p20h.jpg
Även resterande! smile
http://i68.tinypic.com/2aguq3c.jpg
http://i66.tinypic.com/m7coiq.jpg
http://i67.tinypic.com/2zsa5qc.jpg

Då var vänstersidan klar ska försöka hinna med höger sidan i veckan och test köra lite så man ser att allt lirar.
Har snackat med Robert Uhr med och det blir att skicka upp box och spridare (för uppborrning till 880cc) näst nästa vecka.

Beställde även lite stålomspunna slangar till TD04:a snurran smile
http://i67.tinypic.com/jrclya.jpg

Bonus bild på ett gäng ALU 65 farsan kom över till hans 9-5:a.
http://i65.tinypic.com/2r2n1n6.jpg

Ha det fint / Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 februari 2016 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:
snyggt motorrum och hjulupphängning! ser riktigt fint ut. försa lerpölen gör ont wink

Tackar! Haha ja de kan jag tänka mig wink. Men de blir lite snik lösning på subframen här. I med att motorn inte ska ut iår har jag inga planer på att lossa den på andra sidan. Så där får bli lite fuskmålning i väntan på nästa vinter då jag ändå ska göra i ordning botten och även toppen för den delen. smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
2 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Liten update såhär på kvällskvisten!

Fått ihop även höger sida, tyvärr ser det inte lika trevligt ut här. Styrstaget även bytt, dock ingen bild på det:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12794371_10207618055962765_3927860122743004471_n_zpsgyo2ujop.jpg

Slängde ihop allt lite kvickt bara för att se så den nya kopplingen lirade som den skulle, får hoppas att det inte är för mycket med 1mm shims bara så det slirar med den nya mjukvaran. Men för närvarande funkade det super:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12795570_10207618056242772_838318730085124253_n_zpspt5ihlno.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12801359_10207618056442777_8760820525717824666_n_zpsozcxllvr.jpg

Lite nya slangar!
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12800322_10207618055442752_3307880543429169086_n_zpsdplgqfxq.jpg

Med dom nya slangarna hemma så kände jag att de var dags att montera min 19T. Så började därför ikväll att demontera T25:an:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12791032_10207618054482728_3804375366966241981_n_zpsno11hxmd.jpg

Såg även att jag har två stycken rails här hemma, på min 94:a sitter denna:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12814097_10207618054642732_4344752704135364233_n_zps8lbvadpe.jpg

Och denna rostfria sitter på min reservdels motor, för och nackdelar förutom att rostfritt i sig är en klar fördel?
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12801702_10207618055242747_6269705215978955702_n_zpsnrjg9vc0.jpg

Vad tror ni om detta? wink

http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12814155_10207618070003116_3642515575813693824_n_zpsm6xvlvoi.jpg

Har även beställt en Henko 275 LPH samt en 3 bars mapsensor:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/mapsensor_zpsimjwnens.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/braumlnslepump_zpsnseremm4.jpg



I övrigt så är boxen nu skickad till Nordic Dalarna för mjukvarubyte, mod för T7 ventil. Även spridarna ska borras upp. Ska klicka hem lite silikonslangar till IC:n sedan blir att fortsätta plocka till helgen.

Mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
6 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Dagen började med en tripp till Victor Eriksson i Sölvesborg, där införskaffades:

T7 MW:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12801306_10207650850422606_3629786689799682970_n_zpskgnmjsdg.jpg

Kylare, med den nyare typen av fläkt: (Hade bara 3 blad på min förra)
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12804604_10207650850542609_4363548590771930830_n_zpsid0xw2if.jpg

Sedan började skruvas lite. Monterade på pinnbultar och lite nya packningar på min 19T:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12800139_10207650852262652_4703402178754368211_n_zpsdapzcczz.jpg

Monterat turbon samt stålomspunna slangar:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12814515_10207650850782615_3983130897754130702_n_zps5kj2blj1.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12809531_10207650850902618_515609355761186041_n_zpscg3kqlmh.jpg

Tyvärr var inte kina kittet helt avsett för min bil, enligt bilden skulle det vara lite fler sådana "90 böjar" men fick bara med två. Samt behövde jag 3st sådana banjo kopplingar enligt bilden nedan. Då jag har M14 för vattnet i toppen, vattnet till pumpen och oljan i oljepumpen. Får bli att klicka hem en till.
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12806004_10207650851862642_866422530933909820_n_zpssob8389d.jpg

En sista fundering kring de här slangarna, fick med en form av reduceringsventil som jag uppfattade ska användas till oljan. Saken är att de hålet är ca 1-2mm stort, snarare litet. Är de verkligen rätt avvägt eller kan man borra upp det till ca 3-4mm så de är som resten av banjokopplingarna?
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12821581_10207650852142649_7419203249212919409_n_zpszu7hillk.jpg

Andra änden på nippeln här är hålet 3-4mm:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12814598_10207650851022621_1258963913326973378_n_zpsudcckey6.jpg

I övrig så pluggade jag även igen förvärmningen till spjällhuset samt rengjorde både spjällhus och tomgångsmotor.

Tidigare i veckan beställde jag lite silikonslangar och även en voltmätare:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/s-l400_zpschyaiwj5.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/s-l1600_zpsdh47kgll.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/s-l1600%201_zpsbt2yb8uo.jpg

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
17 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Liten samling av updates då jag glömt att uppdatera här:

Var och hämtade ut den nya soppapumpen samt mapsensorn idag:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12718136_10207665750395096_4697268451367309348_n_zpskr0h1eml.jpg

Klickade hem den sista banjon för att kunna få ihop snurran:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/13343466-origpic-3a4c2a_zpsffhqfxyp.jpg

Pulade även ihop kinamätarna lite, kommer inte lita på de helt. Men känns bättre att ha ett hum om hur de står till så får man införskaffa riktiga grejer sedan:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12512460_10207665749395071_8168596355658668072_n_zpsdpiq3scf.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12814108_10207665802956410_7438677449841264853_n_zpszkihvhcc.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12800224_10207665848717554_1490854755953049223_n_zps9ouaucp7.jpg

Bytte ut biltema-laddtrycksmätaren mot vad som ska vara en äkta HKS:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12800398_10207665749835082_8732042832873549463_n_zpsro6y3inq.jpg



Tänkte försöka hinna med att montera Henkon imån och kanske även beställa en sportstol. Blir någon i de lägre prisklasserna nu till och börja med. Tanken är att denna sedan får agera passagerarstol och en dyrare införskaffas. Några tips? Funderar själv på dessa:

Cobra Monaco Pro:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1512S_stol_590_zpsixkgvrhe.jpg

Sparco Sprint:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/th5251258394397SPARCO-SPRINT-5-BK_zps16wn0qk4.jpg

Liten update igen!

Bytte pump i helgen, gick väl ganska smärtfritt förutom att jag lyckades förstöra en nippel. Aldrig lyckats med det innan, dock bara bytt på 9-5:or:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12832579_10207704113874159_5043587339853132311_n_zps2ibpu1hn.jpg

Henkon på plats:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10414068_10207704113594152_5397036503699514083_n_zpsmwlhdigl.jpg

Vi byggde även ihop ett litet nytt fästa till T7 ventilen, här hamnar den:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/7687_10207704113394147_6522569817134334631_n_zpsrpxegyh8.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/734978_10207704113114140_660515857744996053_n_zpsnwvo1tzm.jpg

Fick bli en liten beställning på en ny nippel samt en ny o-ring till armaturen.

Paketet påväg hem till mig från Robert Uhr:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12003939_10207704114034163_1149412690908703511_n_zpsbot6aktd.jpg

Målet är att få ihop bilen denna veckan, sedan besiktiga den som i näst nästa. Mycket smidigare att ha den laglig om man behöver testa lite när man reder ut GLT problemen, förutsatt att det inte är löst nu då.

I övrigt så blir de köp av stol hos GA's till helgen!

Mvh Mike

Godkväll!

Idag kom det efterlängtade paketet med boxen och spridarna! Fick även hem ny nippel och lite o-ringar till pumpen.
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1935826_10207731083668387_4571832558145517341_n_zpsvzopatoq.jpg

Ny nippel och henkon på plats:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12821395_10207731083388380_645213754298199272_n_zpsfm7oftgo.jpg

Kontaktdonet klart till T7 ventilen:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10314534_10207731083068372_318231488163305516_n_zpslcbn5itx.jpg

Pappa har gått över bromsarna bak och smörjt upp och luftat:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10606610_10207731082228351_2943870949859851207_n_zps7oj0eb1c.jpg

http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10401621_10207731082388355_3994607245402048035_n_zpsvyummwel.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1936296_10207731082828366_3262304183344136616_n_zpsowzmozp4.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1991_10207731082588360_106262234811494940_n_zpssxkls1ty.jpg

Nu återstår det inte så mycket innan provstart och körning! Fixa klart olje/vatten slangarna till turbon, löda på adaptern till mapsensorn och montera spridare och box! Ska försöka bli klar på lördag. På söndag är en tur till GA's planerad, där blir det köp av stol och även en ny hjälm. Har tröttnat på att köra med min gamla kart hjälm, Peltor G10. Är någon sugen på att köpa denna så är de bara att hojta.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Owla
18 mars 2016 · 751 Inlägg

Trevligt med lite ny fart i projektet! Ser ut att bli en riktigt trevlig skapelse smile Gött med allting fräscht när man monterar, känner igen det där med att fixa och trixa med var del som ska tillbaka på kärran, fint ska det va! wink

NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
20 mars 2016 · 224 Inlägg

Blir kanon dehär! Får jag fråga vart du köpte bränslepumpen? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang