[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 295 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Godkväll!


Idag blev det sista klart!

Borrade upp reduceringsventilen till full banjo storlek:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1484176_10207760341239808_2047419050830786099_n_zpshfqyej8f.jpg

Lödde ihop kontaktstycket till mapsensorn. Körde A-1,B-2, C-3 dvs Gul-Blå/Vit, Orange-Grå, Brun-Svart Stämmer detta?:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12316101_10207760340799797_540707725493494055_n_zpsmz8w334u.jpg

Ihop monterad, redo för start:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10401621_10207731082388355_3994607245402048035_n_zpsvyummwel.jpg

Sådär, en liten tur blev det i alla fall:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/9582_10207760340519790_931139427255164776_n_zpsidnqh1e8.jpg

Såhär kopplade jag mw adaptern, hittade de på trionic forumet:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12088180_10207760754410137_2157573916571453356_n_zpsqfxi6rem.jpg

Summa av allt, bilen går ganska bra. Min laddtrycksmätare är graderad till 1.5bar och nålen fortsätter en bra bit förbi det för att sedan börja hacka ordentligt.
Provade dra 5:ans säkring bara för att se om jag kunde få den att gå på grundladd. När jag drog säkringen så laddar bilen ca 0,7-0,8bar. Andra faktorer? Robert Uhr ska ha gjort om boxen för just t7 mw så där ska inte vara några problem.

Lite tomgångskörning i usel kvalité smile.
https://www.youtube.com/watch?v=r_0x1kZjFJo

Nyss hemkommen ifrån GA's. Lättviktshjälm och sittastill-stol ifrån OMP smile.
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/10351683_10207767607701465_3106752170702210208_n_zpslefkzvgq.jpg

Update!
Check Engine lampan blinkar 6gg = Syresensor. Betyder detta att den är kass eller bara att den inte kan ge rätt värde pga nått annat? Hur som så kan jag tänka mig att den är dålig. Bilen bluddrade lite innan och nu kanske den givit upp helt då.

Jag upplever inte heller att bilen skenladdar men den kanske laddar runt 1.6-1.7 i alla fall. Men den hackar super mycket när den går över 1.4-1.5. Men med GLT som faktiskt peakar på 0.9 - 1.0bar så går den skit bra lite bluddrande vid gas släpp. Ska kasta upp lite filmer som förklarar allt lite bättre.

Edit: Såg nu att jag har helt fel stift i bilen.. Trodde jag beställde och monterade BCPR7ES-11 men det visar sig vara BCPR6ES-11. Kan detta skapa så stora problem? Fick tipset utav Victor och Robban att åka de som bara heter BCPR7ES.

OT: Nu när jag har dessa över, kan man åka de utan problem i en standard T7 bil?

Om ni undrar varför jag svarar på mina egna frågor eller texten är lite udda så är det för att jag uppdaterar härifrån: http://forum.saabturboclub.com/showthre … ekt-Banbil

Trevligt med lite ny fart i projektet! Ser ut att bli en riktigt trevlig skapelse smile Gött med allting fräscht när man monterar, känner igen det där med att fixa och trixa med var del som ska tillbaka på kärran, fint ska det va! wink

Ja jag tror den kan bli bra faktiskt! Kommer du till Knutan iår?

Blir kanon dehär! Får jag fråga vart du köpte bränslepumpen? smile

Tack Nicklas! exd.se smile

Senast redigerat av Driftkungen (20 mars 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
20 mars 2016 · 224 Inlägg

Hur vet jag vilken pump som passar direkt på plats? har ingen lös att mäta på och vill inte bli utan bil några dagar om jag monterar ur den.. wink

Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Hur vet jag vilken pump som passar direkt på plats? har ingen lös att mäta på och vill inte bli utan bil några dagar om jag monterar ur den.. wink

Vad har du för effekt, eller vad är nästa mål?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
20 mars 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Hur vet jag vilken pump som passar direkt på plats? har ingen lös att mäta på och vill inte bli utan bil några dagar om jag monterar ur den.. wink

Vad har du för effekt, eller vad är nästa mål?

Steg 4 enligt suite, med en 15t, 3bars mapsensor och 630cc. originalpumpen tackade för sig efter provrundan lol så sitter en begagnad original nu, men känner att jag vill vara på de säkra bara så funderar på något lite vassare än original smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Hur vet jag vilken pump som passar direkt på plats? har ingen lös att mäta på och vill inte bli utan bil några dagar om jag monterar ur den.. wink

Vad har du för effekt, eller vad är nästa mål?

Steg 4 enligt suite, med en 15t, 3bars mapsensor och 630cc. originalpumpen tackade för sig efter provrundan lol så sitter en begagnad original nu, men känner att jag vill vara på de säkra bara så funderar på något lite vassare än original smile

Och du åker bensin? Isåfall tror jag inte henkon blir så bra, tror de var mer än tillfällighet att din original lade av. Men ska du byta så hade jag nog lagt pengarna på en Walbro 255lph smile

Edit:

https://www.youtube.com/watch?v=PZJYNqUi6jE

Som man ser så går den väldigt hackigt när jag når över 1.5bar. Men ska börja med att byta stift, sedan testa med lambda och kanske även kassett så får vi se vart vi hamnar.

Senast redigerat av Driftkungen (20 mars 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Owla
21 mars 2016 · 751 Inlägg

Driftkungen skrev:

Owla skrev:
Trevligt med lite ny fart i projektet! Ser ut att bli en riktigt trevlig skapelse smile Gött med allting fräscht när man monterar, känner igen det där med att fixa och trixa med var del som ska tillbaka på kärran, fint ska det va! wink

Ja jag tror den kan bli bra faktiskt! Kommer du till Knutan iår?

Tyvärr inte, sitter på andra sidan jorden (Kina) och skriver mitt examensarbete när knutan går av stapeln! Dock blir det nog någon av de senare banträffarna.
Angående grundladd så tycker jag det låter högt. Felaktigt grundladd så reagerar inte programmet som förväntat och dessa överslängar med laddtrycksspärr som slår i är ett faktum. BCPR7ES är rätt val ja, släng ur 6orna med en gång. Om det däremot står för detta problemet, tveksamt, men ska ändå bytas snarast.
Har du testat justera in grundladdtrycket något? Har för mig det ska ligga runt 0,45 bar men inte helt säker.

NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Vad har du för effekt, eller vad är nästa mål?

Steg 4 enligt suite, med en 15t, 3bars mapsensor och 630cc. originalpumpen tackade för sig efter provrundan lol så sitter en begagnad original nu, men känner att jag vill vara på de säkra bara så funderar på något lite vassare än original smile

Och du åker bensin? Isåfall tror jag inte henkon blir så bra, tror de var mer än tillfällighet att din original lade av. Men ska du byta så hade jag nog lagt pengarna på en Walbro 255lph smile

Bensin japp. Ja, de var de säkert, den hade ju suttit i sen ny och gått hårt så de var väl ändå dags wink
okej, då ska jag kika på en sån, tack för tipset!

Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Owla skrev:

Driftkungen skrev:

Owla skrev:
Trevligt med lite ny fart i projektet! Ser ut att bli en riktigt trevlig skapelse smile Gött med allting fräscht när man monterar, känner igen det där med att fixa och trixa med var del som ska tillbaka på kärran, fint ska det va! wink

Ja jag tror den kan bli bra faktiskt! Kommer du till Knutan iår?

Tyvärr inte, sitter på andra sidan jorden (Kina) och skriver mitt examensarbete när knutan går av stapeln! Dock blir det nog någon av de senare banträffarna.
Angående grundladd så tycker jag det låter högt. Felaktigt grundladd så reagerar inte programmet som förväntat och dessa överslängar med laddtrycksspärr som slår i är ett faktum. BCPR7ES är rätt val ja, släng ur 6orna med en gång. Om det däremot står för detta problemet, tveksamt, men ska ändå bytas snarast.
Har du testat justera in grundladdtrycket något? Har för mig det ska ligga runt 0,45 bar men inte helt säker.

Du har säkert rätt, ska försöka kolla lite på grundladdet. Men hur vet man hur lågt de ska stå? Frågade Robert Uhr nyss. Han jag köpte snurran av (en bekant) hans bil var mappad av Robert Uhr och där hade de höjt grundladdet till där mitt ligger nu. Men visst, där plockade de ut över 430hk. I mitt läge bör jag nog sänka.

Tråkigt att höra att du inte kan delta, men som du säger så går de fler tåg i sommar. Vi får synas på nån träff!

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Steg 4 enligt suite, med en 15t, 3bars mapsensor och 630cc. originalpumpen tackade för sig efter provrundan lol så sitter en begagnad original nu, men känner att jag vill vara på de säkra bara så funderar på något lite vassare än original smile

Och du åker bensin? Isåfall tror jag inte henkon blir så bra, tror de var mer än tillfällighet att din original lade av. Men ska du byta så hade jag nog lagt pengarna på en Walbro 255lph smile

Bensin japp. Ja, de var de säkert, den hade ju suttit i sen ny och gått hårt så de var väl ändå dags wink
okej, då ska jag kika på en sån, tack för tipset!

Lugnt, åker du med henkon på vanlig soppa så ligger risken att du får för högt bränsletryck och där med hinner inte btr sända tillbaka önskad mängd.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Owla
22 mars 2016 · 751 Inlägg

Driftkungen skrev:

Owla skrev:

Driftkungen skrev:

Ja jag tror den kan bli bra faktiskt! Kommer du till Knutan iår?

Tyvärr inte, sitter på andra sidan jorden (Kina) och skriver mitt examensarbete när knutan går av stapeln! Dock blir det nog någon av de senare banträffarna.
Angående grundladd så tycker jag det låter högt. Felaktigt grundladd så reagerar inte programmet som förväntat och dessa överslängar med laddtrycksspärr som slår i är ett faktum. BCPR7ES är rätt val ja, släng ur 6orna med en gång. Om det däremot står för detta problemet, tveksamt, men ska ändå bytas snarast.
Har du testat justera in grundladdtrycket något? Har för mig det ska ligga runt 0,45 bar men inte helt säker.

Du har säkert rätt, ska försöka kolla lite på grundladdet. Men hur vet man hur lågt de ska stå? Frågade Robert Uhr nyss. Han jag köpte snurran av (en bekant) hans bil var mappad av Robert Uhr och där hade de höjt grundladdet till där mitt ligger nu. Men visst, där plockade de ut över 430hk. I mitt läge bör jag nog sänka.

Tråkigt att höra att du inte kan delta, men som du säger så går de fler tåg i sommar. Vi får synas på nån träff!

Kliver man högre i effektstegen kan det vara lämpligt i vissa fall att höja grundladdet. I ditt fall är det bara att börja skruva WG stång, testa ställ ner den till 0,45bar, koppla in allt för en testrunda och se vad maxladd landar på. Uppnår den önskat ladd, bra, om inte, justera upp grundladdet något (över 0,55 bar har jag svårt o tänka mig).

Driftkungen Saab - Move Your Mind
22 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Owla skrev:

Driftkungen skrev:

Owla skrev:

Tyvärr inte, sitter på andra sidan jorden (Kina) och skriver mitt examensarbete när knutan går av stapeln! Dock blir det nog någon av de senare banträffarna.
Angående grundladd så tycker jag det låter högt. Felaktigt grundladd så reagerar inte programmet som förväntat och dessa överslängar med laddtrycksspärr som slår i är ett faktum. BCPR7ES är rätt val ja, släng ur 6orna med en gång. Om det däremot står för detta problemet, tveksamt, men ska ändå bytas snarast.
Har du testat justera in grundladdtrycket något? Har för mig det ska ligga runt 0,45 bar men inte helt säker.

Du har säkert rätt, ska försöka kolla lite på grundladdet. Men hur vet man hur lågt de ska stå? Frågade Robert Uhr nyss. Han jag köpte snurran av (en bekant) hans bil var mappad av Robert Uhr och där hade de höjt grundladdet till där mitt ligger nu. Men visst, där plockade de ut över 430hk. I mitt läge bör jag nog sänka.

Tråkigt att höra att du inte kan delta, men som du säger så går de fler tåg i sommar. Vi får synas på nån träff!

Kliver man högre i effektstegen kan det vara lämpligt i vissa fall att höja grundladdet. I ditt fall är det bara att börja skruva WG stång, testa ställ ner den till 0,45bar, koppla in allt för en testrunda och se vad maxladd landar på. Uppnår den önskat ladd, bra, om inte, justera upp grundladdet något (över 0,55 bar har jag svårt o tänka mig).

Japp får bli att göra detta. Har en Forge wg dock. Vi får ser hur mycket jag kan få ner det!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Halloj!

Äntligen börjar jag bli frisk igen, fick därför bli en stund i garaget idag!

Tidigare i veckan fick jag hem lite prylar:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12592258_10207859864607830_4663898166547929183_n_zpswyhwt5ma.jpg

Nya silikonslangar på plats:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12718145_10207859863767809_4256147641637346435_n_zpsxtrtywjf.jpg

Nyvaxad 9000 med lite roliga dekaler på:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1914098_10207859859127693_1638565489362853741_n_zpslrqeaspn.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/7491_10207760340319785_4544179084322696508_n_zpsse9q5wpj.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/993560_10207859860647731_2544478898956320230_n_zps6mjcho2a.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/934135_10207859859967714_5381341082540588618_n_zps7tsrjt5b.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12924591_10207859860407725_4142902474416374260_n_zpskvxby9qu.jpg

Fick även stolen monterad, men inte bältet. Hur hade ni valt att sätta fast bältet och bälteslåset? Normalt sitter det ju i sidan av stolen och den lösningen går ju att få till nu med. Men M8:an som sitter mellan stolsfäste och stol pallar nog inte bära upp bältet vid krock så en grövre bult i stolsfästet kanske hade varit idé?
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12592510_10207859862447776_2565736954618588727_n_zpsp7vh6v1a.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12592582_10207859862207770_8680105502374755180_n_zpsk76rox4k.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12924585_10207859860927738_7113973687492956266_n_zpsnv37snab.jpg

I övrigt så sitter där nu rätt typ stift på plats. Nya laddtrycksmätaren på plats, glömde dock ta bild på den. Samt det viktigaste, justerade wg stången! Var väldigt mycket förspänning där. Började med att släppa 4 varv så får vi se vad detta ger. Går nog att ta ett till, men sedan är det nog stopp.

Blir provkörning ikväll för att se om det kan ha hjälpt oss i rätt riktning!

Edit: Var ute nu nyss en sväng. Bilen går betydligt jämnare. Den hackar absolut inte så fort den börjar ladda, vilket den gjorde innan. Men jag upplever att den går för fett.
Men de största problemet är ju fortfarande med laddtrycket. Nya GLT låg nu på 0.7-0.8 mot 0.9-1.0 som de var innan. Och vid fullt ladd på 2:an 1.8bar och 3:an 2.3bar++

Sjukt skumt. Får bli till att stå över denna Forge wg och leta upp en original. Någon som har en så får de gärna säga till.
En tanke som jag har är att modda på en wg från en T25:a, som jag har liggandes hemma. Hade detta kunnat funka även som en permanentlösning?

Senast redigerat av Driftkungen (27 mars 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Goddag!

Äntligen lite goda nyheter. Efter gårdagens misslyckande att få ned forgen till lägre GLT så gav jag mig på att montera dit en wg ifrån T25:a:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12920362_10207871240332216_5900544261989947278_n_zpsc6qah7ea.jpg

Resultatet av detta, GLT 0.4bar och fullt ladd 1.3bar. Kändes väldigt bra! Litar dock inte på membranet i dessa, så ska köpa en ny org till td04. Och sedan ställa in så blir det nog väldigt bra. Bilen går förövrigt super nu, förutom att den går lite fett då.

Bjuder på lite bilder:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12512417_10207871239652199_8334735375671597126_n_zpszrq44ukf.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12376843_10207871239852204_2160812026450179986_n_zpsx8yv3uj1.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12376297_10207871240132211_175970602723594858_n_zpsiclesboi.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12932868_10207871239052184_7845972793004081593_n_zpsklb6wply.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12928238_10207871239212188_5691924075304334190_n_zpsdqovugiv.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12523935_10207871238772177_7264786782732375925_n_zpshdscy674.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12494761_10207871238412168_6366764106762829698_n_zpss8o41tfm.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12919767_10207871237852154_7835814679188908251_n_zpsaueztqns.jpg
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12932561_10207871237972157_5282653125493120276_n_zpsmcoaepol.jpg

Nästa steg i det hela förutom att försöka fixa en annan wg blir till att göra den redo för besiktning. Dvs montera dit org avgas, byta lite lampor och dylikt!

Ha de gött!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
28 mars 2016 · 224 Inlägg

Bara buren som saknas sen då? wink

Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Bara buren som saknas sen då? wink

Ja ska försöka knåpa ihop nån skruvbur i sommar här! Men du har med sportstolar i din CC va? Hur har du fäst dina bälte?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
28 mars 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Bara buren som saknas sen då? wink

Ja ska försöka knåpa ihop nån skruvbur i sommar här! Men du har med sportstolar i din CC va? Hur har du fäst dina bälte?

aa de sitter där. inte jag som monterat de men bältet är fäst i golvet med stolsbulten och bälteshållaren sitter skruvad i sidan av stolen

Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Bara buren som saknas sen då? wink

Ja ska försöka knåpa ihop nån skruvbur i sommar här! Men du har med sportstolar i din CC va? Hur har du fäst dina bälte?

aa de sitter där. inte jag som monterat de men bältet är fäst i golvet med stolsbulten och bälteshållaren sitter skruvad i sidan av stolen

Ingen bild? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
28 mars 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Ja ska försöka knåpa ihop nån skruvbur i sommar här! Men du har med sportstolar i din CC va? Hur har du fäst dina bälte?

aa de sitter där. inte jag som monterat de men bältet är fäst i golvet med stolsbulten och bälteshållaren sitter skruvad i sidan av stolen

Ingen bild? smile

tyvärr inte! får bli senare i vår när jag fått ut den från förvaringen smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

aa de sitter där. inte jag som monterat de men bältet är fäst i golvet med stolsbulten och bälteshållaren sitter skruvad i sidan av stolen

Ingen bild? smile

tyvärr inte! får bli senare i vår när jag fått ut den från förvaringen smile

Okej japp, se om jag kan få det löst i veckan här smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
3 april 2016 · 1 094 Inlägg

Godkväll!

Här kommer en liten summering av vad som hänt den senaste tiden.

Nya TD04 wastegaten hemma:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12963505_10207944057912610_2748818221926108997_n_zpsyplspcok.jpg

Monterad:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12931037_10207944057112590_6612602274087229485_n_zpspmvehjy6.jpg

Påväg till besiktning i vårvädret!
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12920486_10207944057512600_4551751287142544109_n_zpsoafwjzob.jpg

Resultat:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/1916199_10207944056912585_2676885469577696188_n_zpsaocxifc8.jpg

Innan besiktning så hade jag möjlighet att testa bilen max 2km. Jag visste den gick för fett och att lambda värdena inte var vad de skulle va, men jag tog en chansning. Bilen har ju ändå gått bra. Men på besiktnings dagen kördes bilen i lugn takt till bilprovning och påvägen dit började den gå riktigt dåligt. Så man kan dra slutsatsen att vid låglast körning så surar den ordentligt. Så jag har kommit till insikt med att en riktig mappning är nödvändigt.
Har kontaktat lite olika firmor och ska ringa de imån igen så får vi ser vart de blir gjort.

Hur som helst är jag nöjd med besiktningen. Men idag slängde jag på tretumet igen och körde några repor. Som sagt vid lite mer inspirerad körning går bilen grymt bra. Några små baktändningar bara.

Liten video från dagen:
https://www.youtube.com/watch?v=EbUaTrmOgXM

Återkommer när bilen är mappad, ha de gött!

/Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
4 april 2016 · 1 094 Inlägg

Idag har jag haft jakt på att hitta någon lämplig firma som kan mappa min bil. Och jag lyckades trots den korta varslen.

Så på Onsdag ska jag upp till bröderna Thörjesson på Fridafors Bilservice för lite mappning, spännande!

Dock hade de ett krav att de skulle kunna mäta lambda på nått ställe. Så idag plockade jag av downpipen för att kunna svetsa på en mutter. Vilket kommer göras av en polare imån bitti.

Var även och hämtade ut en ny Voltmätare:
http://i1053.photobucket.com/albums/s467/mikekarlsson93/12376686_10207952002991232_927563352444145772_n_zpsviyfdxmm.jpg

/Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang