BMW E36 325i Coupe -93

Vid 15 års ålder köpte jag denna som min förstabil, detta var i mitten på maj 2011. Jag är rätt säker på att den hade stått på skroten om inte jag hade köpt den för där var väldigt mycket som behövdes göras. Så renoveringen påbörjades och jag lyckades få den "klar" till den dag jag fick mitt körkort (1okt 2013). Jag ångrar inte en enda sekund att jag köpte den då körkänslan är helt fantastisk och den ska bara bli bättre. Jag strävar efter att få den så nära nyskick som bara möjligt, men där är alltid saker som ska göras så jag får prioritera. Så tar gärna en titt och läs igenom tråden!
  • 145 Följare
  • 299 899 Visningar
  • Projektet avslutat 6 januari 2015
CarpeDiem German Engineering
20 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Har inte fått tag på en dörrkontakt. Får se när där kommer in en E36a på returbilen eller så beställer jag från bildelsbasen smile

Hoppas att det ordnar sig snart med den biten. Bara att beställa från bildelsbasen, tror inte att det är lång leveranstid men det märker du smile

Ja det hade varit kul att få det fixat smile Ja det får nog bli det. Sen om jag får lite pengar över så skulle jag sett om jag kunde ordnat ACn. Tror kompressorn är kass

Absolut smile Ojdå, problem med AC? Det kan ju vara vad som helst men första frågan är om kompressorn fungerar som den ska? Kommer det in någon kyla i kupén överhuvudtaget?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
20 mars 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

Hoppas att det ordnar sig snart med den biten. Bara att beställa från bildelsbasen, tror inte att det är lång leveranstid men det märker du smile

Ja det hade varit kul att få det fixat smile Ja det får nog bli det. Sen om jag får lite pengar över så skulle jag sett om jag kunde ordnat ACn. Tror kompressorn är kass

Absolut smile Ojdå, problem med AC? Det kan ju vara vad som helst men första frågan är om kompressorn fungerar som den ska? Kommer det in någon kyla i kupén överhuvudtaget?

Nej den jobbar inte alls. Kan ju vara att den är tom på gas pga av ett läckage eller nått. Men remhjulet till kompressorn går inte att snurra på

BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
CarpeDiem German Engineering
20 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Ja det hade varit kul att få det fixat smile Ja det får nog bli det. Sen om jag får lite pengar över så skulle jag sett om jag kunde ordnat ACn. Tror kompressorn är kass

Absolut smile Ojdå, problem med AC? Det kan ju vara vad som helst men första frågan är om kompressorn fungerar som den ska? Kommer det in någon kyla i kupén överhuvudtaget?

Nej den jobbar inte alls. Kan ju vara att den är tom på gas pga av ett läckage eller nått. Men remhjulet till kompressorn går inte att snurra på

Föreslår att du byter ut kompressorn om det är den som är felande länken. Många brukar fylla på köldmedium om det handlar om läckage. Man kan fylla på men det löser problemet temporärt. Om det är möjligt, gå till närmaste verkstad och be de göra en provtryckning av systemet och sök efter felkoder via diagnosuttaget smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
20 mars 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

Absolut smile Ojdå, problem med AC? Det kan ju vara vad som helst men första frågan är om kompressorn fungerar som den ska? Kommer det in någon kyla i kupén överhuvudtaget?

Nej den jobbar inte alls. Kan ju vara att den är tom på gas pga av ett läckage eller nått. Men remhjulet till kompressorn går inte att snurra på

Föreslår att du byter ut kompressorn om det är den som är felande länken. Många brukar fylla på köldmedium om det handlar om läckage. Man kan fylla på men det löser problemet temporärt. Om det är möjligt, gå till närmaste verkstad och be de göra en provtryckning av systemet och sök efter felkoder via diagnosuttaget smile

Den är nog för gammal för att ha felkoder på AC-systemet. Men jag kan ju prova det med provtryckning som du sa smile

BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
CarpeDiem German Engineering
20 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Nej den jobbar inte alls. Kan ju vara att den är tom på gas pga av ett läckage eller nått. Men remhjulet till kompressorn går inte att snurra på

Föreslår att du byter ut kompressorn om det är den som är felande länken. Många brukar fylla på köldmedium om det handlar om läckage. Man kan fylla på men det löser problemet temporärt. Om det är möjligt, gå till närmaste verkstad och be de göra en provtryckning av systemet och sök efter felkoder via diagnosuttaget smile

Den är nog för gammal för att ha felkoder på AC-systemet. Men jag kan ju prova det med provtryckning som du sa smile

Det kan nog stämma, hehe tongue My bad tongue Som sagt, gör en provtryckning av AC-systemet smile

Som man nämnde tidigare så kan det vara vad som helst som strular om ACn inte fungerar som den ska.
För lite gas i systemet så kompressorn slagit till och från för ofta vilket gör att den går för varm, stopp i expansionsventilen, igensatt torkfilter osv.

Finns olika varianter av AC-kompressor. På äldre bilar är det magnetkoppling som slår till och från, vilket ger mycket till och frånslag överhettning av magnetkopplingen och kompressorn, även oljan kan bli för varm så den inte smörjer.

Senast redigerat av CarpeDiem (20 mars 2014)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
21 mars 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

Föreslår att du byter ut kompressorn om det är den som är felande länken. Många brukar fylla på köldmedium om det handlar om läckage. Man kan fylla på men det löser problemet temporärt. Om det är möjligt, gå till närmaste verkstad och be de göra en provtryckning av systemet och sök efter felkoder via diagnosuttaget smile

Den är nog för gammal för att ha felkoder på AC-systemet. Men jag kan ju prova det med provtryckning som du sa smile

Det kan nog stämma, hehe tongue My bad tongue Som sagt, gör en provtryckning av AC-systemet smile

Som man nämnde tidigare så kan det vara vad som helst som strular om ACn inte fungerar som den ska.
För lite gas i systemet så kompressorn slagit till och från för ofta vilket gör att den går för varm, stopp i expansionsventilen, igensatt torkfilter osv.

Finns olika varianter av AC-kompressor. På äldre bilar är det magnetkoppling som slår till och från, vilket ger mycket till och frånslag överhettning av magnetkopplingen och kompressorn, även oljan kan bli för varm så den inte smörjer.

Haha ja du har allt bra koll på det med AC wink Ja det är ju ingen jättehög prioritering men det ska ju göras vid längre fram i alla fall smile

CarpeDiem German Engineering
23 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Den är nog för gammal för att ha felkoder på AC-systemet. Men jag kan ju prova det med provtryckning som du sa smile

Det kan nog stämma, hehe tongue My bad tongue Som sagt, gör en provtryckning av AC-systemet smile

Som man nämnde tidigare så kan det vara vad som helst som strular om ACn inte fungerar som den ska.
För lite gas i systemet så kompressorn slagit till och från för ofta vilket gör att den går för varm, stopp i expansionsventilen, igensatt torkfilter osv.

Finns olika varianter av AC-kompressor. På äldre bilar är det magnetkoppling som slår till och från, vilket ger mycket till och frånslag överhettning av magnetkopplingen och kompressorn, även oljan kan bli för varm så den inte smörjer.

Haha ja du har allt bra koll på det med AC wink Ja det är ju ingen jättehög prioritering men det ska ju göras vid längre fram i alla fall smile

Nja, ganska bra koll typ wink All right smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
30 mars 2014 · 1 032 Inlägg

Hallå!

Då var det dags för en uppdatering. Bilen ställdes på i fredags och det var superhärligt att äntligen få köra den igen. Jag har fått många fina kommentarer redan vilket är kul med tanke på allt jobb som ligger bakom. Men när jag var på väg hem igår så började laddningslampan lysa. Så antingen blir det att byta generator eller laddningsregulatorn. Det är en Valeo-generator men frågan är om den är på 90A eller 140A. 140A låter lite mycket men man vet aldrig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-70edbb454299af1d538637545ed25918.jpg

CarpeDiem German Engineering
30 mars 2014 · 9 081 Inlägg

Kändes bra att ta ut den på en tur, va? big_smile 140A är lite väl mkt, är ganska säker på att det ska vara en 90A.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
30 mars 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kändes bra att ta ut den på en tur, va? big_smile 140A är lite väl mkt, är ganska säker på att det ska vara en 90A.

Ja det var helt sjukt så gott det var! big_smile Ja precis, 140A låter osannolikt så det blir väl att beställa en 90A generator från Schmiedmann. Så drygt att vänta bara!

CarpeDiem German Engineering
30 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Kändes bra att ta ut den på en tur, va? :D 140A är lite väl mkt, är ganska säker på att det ska vara en 90A.

Ja det var helt sjukt så gott det var! :D Ja precis, 140A låter osannolikt så det blir väl att beställa en 90A generator från Schmiedmann. Så drygt att vänta bara!

Kan tänka mig det hehe :D Bra där, 140A är vansinnigt mkt så :P Hur lång är leveranstiden, nån aning om det? :)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
31 mars 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Kändes bra att ta ut den på en tur, va? big_smile 140A är lite väl mkt, är ganska säker på att det ska vara en 90A.

Ja det var helt sjukt så gott det var! big_smile Ja precis, 140A låter osannolikt så det blir väl att beställa en 90A generator från Schmiedmann. Så drygt att vänta bara!

Kan tänka mig det hehe big_smile Bra där, 140A är vansinnigt mkt så tongue Hur lång är leveranstiden, nån aning om det? smile

Haha ja precis tongue Det är en beställningsvara som tar minst 6 arbetsdagar.. Så den bör alltså komma nån gång nästa vecka hmm Drygt att vänta!

-BMW-Motorsport- ///M-Power
31 mars 2014 · 1 032 Inlägg

Glömde nämna att jag skaffade och monterade H1 55W Xenonlook lampor i dimljusena, blev riktigt nöjd med resultatet eftersom ljuset blev vitt istället för det vanliga gula smile

CarpeDiem German Engineering
31 mars 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Glömde nämna att jag skaffade och monterade H1 55W Xenonlook lampor i dimljusena, blev riktigt nöjd med resultatet eftersom ljuset blev vitt istället för det vanliga gula smile

Trevligt trevligt smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
7 april 2014 · 1 032 Inlägg

Hallå!

Jag körde och hämtade den nya Valeo generatorn hos Schmiedmann i Kungsbacka nu i helgen då jag ville ha klart BMWn till en träff på kvällen. Som tur hann jag med allt och nu går den som en klocka igen. Får hoppas den håller ett litet tag nu i alla fall eftersom såna oväntade konstnader är rätt så plågsamma för min plånbok.

Det blev även en uppsättning tygmattor som gjorde ett bra lyft inne i kupén. Nya torkarblad och ett kupéfilter fick det också bli. M3-Baklampan bör komma nu i veckan ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-b59f8912a084b936b9ef44876b91e1bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-a6a90c366f25620b13adebf5d92ec4f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-3b9bca725d42a8643d0a28781296fdb6.jpg

Och idag var jag i Munka Ljungby och fick ställt hjulvinklarna så nu är ratten åter rak igen smile

/ Johan

CarpeDiem German Engineering
7 april 2014 · 9 081 Inlägg

Var det rätt sorts generator på 90A? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
CarpeDiem German Engineering
7 april 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Var det rätt sorts generator på 90A? smile

Jadå det var rätt som tur va! big_smile

Jag sa ju det wink Skönt att det löste sig smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
8 april 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Var det rätt sorts generator på 90A? smile

Jadå det var rätt som tur va! big_smile

Jag sa ju det wink Skönt att det löste sig smile

Ja verkligen smile

SylvesterStallone
9 april 2014 · 1 433 Inlägg

brukar kolla tråden då och då!, men nu är det HÖG TID att byta dem där äckliga jävla fälgarna tongue inget illa menat ! wink

BMW 730D (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang