BMW E36 325i Coupe -93

Vid 15 års ålder köpte jag denna som min förstabil, detta var i mitten på maj 2011. Jag är rätt säker på att den hade stått på skroten om inte jag hade köpt den för där var väldigt mycket som behövdes göras. Så renoveringen påbörjades och jag lyckades få den "klar" till den dag jag fick mitt körkort (1okt 2013). Jag ångrar inte en enda sekund att jag köpte den då körkänslan är helt fantastisk och den ska bara bli bättre. Jag strävar efter att få den så nära nyskick som bara möjligt, men där är alltid saker som ska göras så jag får prioritera. Så tar gärna en titt och läs igenom tråden!
  • 145 Följare
  • 299 902 Visningar
  • Projektet avslutat 6 januari 2015
-BMW-Motorsport- ///M-Power
6 maj 2014 · 1 032 Inlägg

BurkenBult skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

BurkenBult skrev:

Söker ständigt... Men börjar ge upp hoppet snart!

Du verkar nästan lägga alla slantar på bilen du big_smile!
Jag måste också byta framruta.... Fick ett stenskott i somras som blev en vandrande spricka precis bakom backspegeln som jag inte sett förns den är för lång för att åtgärda..

Jaha va segt.. Kommer säkert upp nått förr eller senare!

Haha ja tro mig, varenda krona jag får in går antingen till bensin eller till bilen ;D Jaha, ja där är inte så mycket att göra än att byta den då. Men måste va riktigt gott med helt ny ruta i alla fall. Jag har en del sprickor på högersidan och en del stenskott så en ny hade verkligen inte suttit fel wink

Haha lika bra! big_smile helt rätt!

På tal om byta rutan, kommer du med en lös ruta och vill ha den monterad av t.ex. Ryds bilglas så ville dom ha runt 2000 för bytet, ska dem beställa ruta, demontera gamla, samt montera nya med lim lister osv, så kostar det runt 4-5000kr om det inte är ett försäkringsärende smile

Haha exakt! big_smile

Jaha okej vilken skillnad! Bra att känna till, tack för det smile

BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
6 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Har varit dålig på att uppdatera denna tråden men nästan allt fokus har varit på min V70R under senaste tiden. Men här kommer i alla fall ett gäng bilder som är tagna veckan innan Bimmers of Sweden träffen på Mantorp. Väldigt trevligt att köra i karavan med en flock likasinnade BMW-ägare.

För en vecka sedan fick jag även köra den en fyra varv på Ljungbyhed Park med Micke Ohlsson som instruktör. Extremt kul och beroendeframkallade! Den gick bättre än jag väntat mig, det enda som skulle behövts uppgraderas för att den ska gå steget bättre på bana är bromsarna och däcken smile

Men sen är det så att jag går och klurar på ifall jag ska fixa till bilen och sälja den nästa år och införskaffa en E36 M3 och göra banbygge med istället. Det är ju en dröm att äkta en M3 plus att jag kan köpa nästan vilken som för i stort sett allt ska ändras ändå. Men sen tittar jag på bilder som dessa och tänker på hur jag någonsin ska kunna sälja denna bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-8daa7d7a4129671507ce99c160879b02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-38e7279e5bfdcc1eee39eaf660aeb6c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-e4aaf573fc9729dc4453c907f7a6e84a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-2852bd119031735f829a690a468a2d60.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-0b02e47db5ebfdc04db1cbcec840df69.jpg

/ Johan

BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
6 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Här är en bild från karavanen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-f78608ee27242f5535acdbc44f0cd44a.jpg

TuZx
6 juni 2014 · 528 Inlägg

Jävligt fin bil:)

CarpeDiem German Engineering
6 juni 2014 · 9 081 Inlägg

Snygga bilder smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Marcus_89 Biltokig elektriker
7 juni 2014 · 3 352 Inlägg

Riktigt fin E36 smile Man ser inte många i detta skicket längre. Man får ju aldrig igen pengarna när man säljer, men tror att du iaf skulle få runt 30k med rätt köpare. Sen kan ajg tycka det är synd att köpa en E36 M3 och bygga banbil av den, börjar bli sällsynta de med, riktigt roliga bilar att köra, motorn är riktigt imponerande i dom tycker jag smile

CarpeDiem German Engineering
7 juni 2014 · 9 081 Inlägg

Hur går det, Palme? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
8 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Riktigt fin E36 smile Man ser inte många i detta skicket längre. Man får ju aldrig igen pengarna när man säljer, men tror att du iaf skulle få runt 30k med rätt köpare. Sen kan ajg tycka det är synd att köpa en E36 M3 och bygga banbil av den, börjar bli sällsynta de med, riktigt roliga bilar att köra, motorn är riktigt imponerande i dom tycker jag smile

Tack så mycket! smile Nä precis så det gäller att ta hand om dem medans man kan. Ja det är ju tyvärr så men hade man kunnat få runt 30K hade det inte varit helt fel för då är man ändå halvvägs till en M3a. Och jag har lite speciella planer så tanken är en rätt extrem banbil med reg-plåtar om du förstår wink Så jag tänkte isf köpa en halvtaskig så man inte köper en grymt fin och river ner

-BMW-Motorsport- ///M-Power
8 juni 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Hur går det, Palme? smile

Det går bra. Händer inte så mycket för tillfället då jag går och funderar på det med en M3a smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
8 juni 2014 · 3 352 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:
Riktigt fin E36 smile Man ser inte många i detta skicket längre. Man får ju aldrig igen pengarna när man säljer, men tror att du iaf skulle få runt 30k med rätt köpare. Sen kan ajg tycka det är synd att köpa en E36 M3 och bygga banbil av den, börjar bli sällsynta de med, riktigt roliga bilar att köra, motorn är riktigt imponerande i dom tycker jag smile

Tack så mycket! smile Nä precis så det gäller att ta hand om dem medans man kan. Ja det är ju tyvärr så men hade man kunnat få runt 30K hade det inte varit helt fel för då är man ändå halvvägs till en M3a. Och jag har lite speciella planer så tanken är en rätt extrem banbil med reg-plåtar om du förstår wink Så jag tänkte isf köpa en halvtaskig så man inte köper en grymt fin och river ner

Ok, ja en risig m3 är ju bättre att riva ner isåfall tongue

CarpeDiem German Engineering
8 juni 2014 · 9 081 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Hur går det, Palme? smile

Det går bra. Händer inte så mycket för tillfället då jag går och funderar på det med en M3a smile

M3 E36 är riktigt fina smile 3.2an ska du ha wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2014 · 7 232 Inlägg

Snuskigt fin e36a smile klart du ska ha en M3a ! Men spara pengar och behåll din 325a också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
9 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Marcus_89 skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Marcus_89 skrev:
Riktigt fin E36 smile Man ser inte många i detta skicket längre. Man får ju aldrig igen pengarna när man säljer, men tror att du iaf skulle få runt 30k med rätt köpare. Sen kan ajg tycka det är synd att köpa en E36 M3 och bygga banbil av den, börjar bli sällsynta de med, riktigt roliga bilar att köra, motorn är riktigt imponerande i dom tycker jag smile

Tack så mycket! smile Nä precis så det gäller att ta hand om dem medans man kan. Ja det är ju tyvärr så men hade man kunnat få runt 30K hade det inte varit helt fel för då är man ändå halvvägs till en M3a. Och jag har lite speciella planer så tanken är en rätt extrem banbil med reg-plåtar om du förstår wink Så jag tänkte isf köpa en halvtaskig så man inte köper en grymt fin och river ner

Ok, ja en risig m3 är ju bättre att riva ner isåfall tongue

Haha ja precis. Bara motor och drivlina inte är skrot så, karrosen och inredningen kvittar då nästan allt i bilen kommer bytas eller göras om wink

-BMW-Motorsport- ///M-Power
9 juni 2014 · 1 032 Inlägg

CarpeDiem skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

CarpeDiem skrev:
Hur går det, Palme? smile

Det går bra. Händer inte så mycket för tillfället då jag går och funderar på det med en M3a smile

M3 E36 är riktigt fina smile 3.2an ska du ha wink

Ja visst är dem! Ja det hade inte varit fel, vill dock inte lägga 100K på en 3.2L som är fin och se riva ner en sån hmm Skulle dock haft 3.2ans drivlina, sen är ZF-lådan lättare att få tag på samt billigare ifall den skulle rasa smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
9 juni 2014 · 1 032 Inlägg

CHEEVA skrev:
Snuskigt fin e36a smile klart du ska ha en M3a ! Men spara pengar och behåll din 325a också

Tusen tack! Ja det är en liten dröm att äga en E36 M3. Haha ja det hade inte varit fel men tänkte dock att pengarna jag får för 325an ska finansiera lite av inköptet av en M3a. Kommer dock bli VÄLDIGT svårt att sälja 325an hmm

-BMW-Motorsport- ///M-Power
25 augusti 2014 · 1 032 Inlägg

Tjena!

Har varit dålig på att uppdatera min projekttråd här men där har inte hänt något jättespeciellt på ett tag nu. Den gick genom besiktningen med blanka papper så nu rullar den ett år till! Och än så länge går den som en klocka smile

Annars letar jag efter en fin M3a. Har sökt på ett flertal sidor, forum och även på Facebook. Men det är bara att invänta en fin för ett rimligt pris. Man kommer ju aldrig få en perfekt för 60-70K men så fin som möjligt iaf ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-ec88297804df3a4ebd475f035140cba2.jpg

Ser dock verkligen inte fram emot den dagen jag blir tvungen att sälja min pärla..

Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (25 augusti 2014)

BurkenBult
1 september 2014 · 296 Inlägg

Varför inte göra något annorlunda?
Jag har funderingar på att trycka ner en m54b30 motor i min ifrån en 330 e46 och sugtrimma, sägs att man ska kunna dra e36ans 3.0 och 3.2 ^.^

-BMW-Motorsport- ///M-Power
1 september 2014 · 1 032 Inlägg

BurkenBult skrev:
Varför inte göra något annorlunda?
Jag har funderingar på att trycka ner en m54b30 motor i min ifrån en 330 e46 och sugtrimma, sägs att man ska kunna dra e36ans 3.0 och 3.2 ^.^

Det är klart jag ska göra nått annorlunda, man vill ju inte vara en i mängden. Och det kommer verkligen bli något utöver det vanliga det kan jag lova ;D

Onödigt med pengar att sugtrimma en sån tycker jag, hur man än vrider och vänder på det så brukar det alltid bli 1000kr/hk. Och man får lägga ner väldigt mycket pengar för att bara få upp den i lika många hk som M3an har original. Och då har ändå M3an bättre drvlina m.m. Det enda som är bättre med M54B30 motorn tycker jag att där finns fina kompressorkit till dem ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang