Alecci - Maserati 3200 GT '99

Mig veterligen Garagets första och hittills enda projekt som byggs på en Maserati. Målsättningen med projektet är att bilen skall få ett diskret och stilrent racingstuk med inspiration från Maserati GranTurismo MC Stradale.
  • 57 Följare
  • 24 931 Visningar
  • Projektet avslutat 23 juni 2013
Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Då var det återigen dags för ett nytt projekt, och återigen tidigare än vad jag själv trodde. Det verkar som om det börjar bli en ful ovana att inte slutföra mina bilprojekt, men vi får se om det kanske kan bli ändring på det denna gång.

Detta kommer med största sannolikhet att bli ett ganska långsamt projekt med relativt långt mellan uppdateringarna eftersom i egenskap av student inte kan lägga alltför stora summor på att utveckla bilen i dagsläget, och de pengar man kan spendera går mestadels åt till hyfsat dyrt underhåll.


http://farm7.static.flickr.com/6206/6156617105_fba65ce269_z.jpg

Bilen i fråga är i alla fall, precis som rubriken antyder, en Maserati 3200 GT av 1999 års modell. Den har i skrivande stund rullat cirka 8 200 mil och har full servicehistorik. Skicket på bilen är, med undantag av lacken, mycket bra för sin ålder och mätarställning. Bilmodellens exteriör designades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign, och hela modellprojektet är vad jag förstått det som utvecklat av Ferrari, som i juli 1997 köpte 50 % av bilmärket från Fiat Auto och följaktligen gjorde Maserati till sin lyxdivision.

Maserati 3200 GT tillverkades mellan 1999 och 2002 i en upplaga av cirka 6 500 exemplar, varav jag misstänker att mindre än 100 stycken finns i Sverige. Modellen känns lätt igen på grund av sina bumerang-formade baklysen med LED, och kan även urskiljas bland sina yngre syskon, 4200 Coupé och GranSport, genom luftintagen i motorhuven.

http://farm7.static.flickr.com/6207/6157161570_e92ac3a766_z.jpg

Under nämnda motorhuv ruvar en 32-ventilers V8 med cirka 3,2 liters volym som överladdats med dubbla turboaggregat från IHI. I originalutförande lämnar den 369 hk och 491 Nm, vilket räcker till prestanda i stil med 0-100 km/h på 5,1 sekunder, den berömda kvartsmilen på 13,3 sekunder och en topphastighet på ungefär 280 km/h.

Enligt vad jag kunnat utröna är det hyfsat lätt att massera den till att ge mellan 420 och 450 hk med ett vridmoment på mellan 560 och 610 Nm, främst genom modifierade andningsvägar och höjt laddtryck. Den mest effektstinna 3200 GT jag hittills hört talas om hade en effekt på runt 700 hk, och med tanke på bilens karaktär redan i standardutförande kan man bara fantisera om vilket monster den topptrimmade bilen torde vara.

http://farm7.static.flickr.com/6080/6157160170_678aed321c_z.jpg

Vad gäller min egen bil och projektet med att förädla den så finns det i vanlig ordning gott om planer inför framtiden, även om jag endast planerar mindre modifikationer inom den närmaste framtiden. Detta på grund av att jag egentligen har siktet inställt på en Maserati GranTurismo, och beroende på när jag får råd med en sådan så kan detta projekt komma att avslutas i förtid. Nu går vi dock händelserna i ganska långt i förväg, så låt oss istället koncentrera oss på vad jag i första hand har planerat vad avser bilens framtid i min ägo.

Först på listan står sådana enkla saker som en ny uppsättning fälgar och lite lägre markfrigång. Vad avser det förstnämnda så är utbudet av fälgar ganska lågt på grund av bilens förutsättningar i form av en bultcirkel på 5x108 och ett ganska högt ET, det senare runt 40-strecket. Siktet är inställt på Linea Corse GTLM som kommer få modifierad bultcirkel för att kunna passa. Gällande sänkningen är det dock lite smidigare - bilen är något justerbar i höjdled redan original, cirka 15 mm kanske - och det finns en billig sats med OEM sänkningsfjädrar från premiummodellen Assetto Corsa att tillgå. Samma modell har också en styvare krängningshämmare fram som jag är lite sugen på.

http://farm7.static.flickr.com/6069/6156621645_c6e5e78e85_z.jpg

Efter att dessa två saker avklarats kommer nästa mål att bli uppdatering av bilens multimediala kapacitet, och min vana trogen läggs krutet på komponenter som ska låta mycket och bra men synas så lite som möjligt. Allting skall alltså, så långt det är möjligt, passa i originalinfästningar. Undantaget blir baselementen, som jag hoppas kunna gömma i en custombyggd version av mittarmstödet i baksätet. I tidigare projektbilar har jag kört först med Pioneer (Nissan Skyline R34 GTR) och sedan Hifonics (BMW/Alpina B10 V8), och denna gången hade jag tänkt köra med JL Audio som vad jag förstått ska vara ett hyfsat bra märke.

Nästa punkt på listan kommer sannolikt bli lätta modifikationer av insugsdelen på motorn, där det kommer att monteras BMC sportluftfilter i original luftfilterboxar samt ett trycksrörskit i aluminium med silikonslangar. I vinter har jag även tänkt försöka lära mig den ädla konsten att drapera saker i kolfiber, och en del plastkåpor i motorrummet kommer troligtvis få se fram emot den behandlingen om jag tycker att mitt arbete håller tillräckligt bra klass. Stuket på motorrummet kommer troligtvis bli någonting i stil med vad jag satsade på för R34 GTR:en, alltså cleant och elegant med racinginspiration.

http://farm7.static.flickr.com/6062/6157162708_1c8cd0bc59_z.jpg

Detta är väl i princip så långt jag räknar med att hinna innan det är dags att fatta beslut om huruvida jag ska fortsätta detta projektet eller satsa på en GranTurismo istället. Om jag behåller denna bilen så finns naturligtvis planer för den eventualiteten också, vilket bland annat innefattar ett komplett avgassystem från Larini men med modifierade slutrör (hann ju aldrig få användning för dem jag skaffade till B10 V8:an), mappning, sportstolar klädda i matchande skinn som resten av interiören, eventuellt ett diskret custombyggt bodykit med inspiration från MC Stradale och en omlackering i annan kulör samt lite exteriöra kolfiberdetaljer.

Som vanligt får framtiden utvisa vad som sker och vad som inte sker, det här är i alla fall en början. Förhoppningsvis kommer någon att finna projektet intressant, i synnerhet då det mig veterligen är förhållandevis sällsynt med projekt som byggs på italienska sportbilar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Rber skrev:
Stod en svart utanför porten till mig nu när jag skulle hem för lunch! Riktigt fina.

Men 5x108 med ett ET runt 40 borde väl inte vara bekymmer? Volvo ligger ju i de trakterna också?!

Tycker de är lite mer stilrena i svart, baklyktorna bland annat drunknar nästan lite grand i nuvarande kulör.

Volvo-fälgar med passande bultcirkel finns det gott om, och passande ET är väl inte heller jätteovanligt, men då blir det istället svårigheter med storlekarna och designen. Jag vill nämligen ha 19x8,5 fram och 19x10 bak och att fälgarna ska vara ganska djupa. Finns väldigt få alternativ att tillgå då om man inte vill betala premiumpriser för måttbeställda fälgar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
11 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Alecci skrev:

Thunderbird88 skrev:
Mycket fin och elegant design på dessa bilar. Inte för vågade och utmanande men inte för blyga heller.
Tycker definitivt du skall ljudisolera extra också så att man inte hör någonting utifrån. Vet inte hur tyst den är inuti original men går nog att få ännu bättre wink

Jodå, egentligen skulle det väl så sett inte var fel med lite extra ljudisolering, dock vill man ju inte vare sig isolera bort motorljudet eller tynga ner bilen. Den behöver lättas istället då den faktiskt är ganska tung för sin storlek.

Fast motorljud vill du nog höra i din Skyline, inte i Maseratin wink Maseratin är ju en lyxräser och då bör den vara tyst inuti tycker jag big_smile

Hade du hört ljudet av V8 och dubbelturbo hade du kanske tyckt annorlunda? tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
15 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Som jag nämnde i det första inlägget kommer uppdateringarna i tråden nog vara ganska få och långt emellan, men det är kul ändå att det finns några som är intresserade av att följa det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
19 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Riktigt bra projekttrådar du gör, man fastnar! Ser framemot att följa detta projekt. Skit i Maserati GranTurismo. Detta blir så mycket bättre och annorlunda!

Blir det någon bankörning i vår/sommar?

Man tackar, vill man att folk ska slösa sin tid på att läsa dem så får man väl anstränga sig så gott det går att göra dem intressanta och lättläsliga.

Vad beträffar en eventuellt framtida GranTurismo så återstår det att se, då det beror på så många olika faktorer, inte bara ekonomiska sådana. Man får även försöka ta lite hänsyn till bilmodellens tillförlitlighet, och där ligger den nyare modellen mycket bättre till även om 3200 GT håller en långt högre nivå än vad de flesta tycks tro. Jag är dessutom relativt tveksam till att särskilt många i Sverige gjort ett entusiastprojekt av en GranTurismo, så man kan nog vara skapligt annorlunda där också.

Jag tror tyvärr inte det kommer bli mycket evenemang alls under kommande bilsäsong, främst på grund av att jag som student helt enkelt inte har råd. De få pengar jag har lägger jag hellre på att utveckla projektet och därtill vete tusan om detta egentligen är så hemskt mycket till banbil, även om jag planerar att någon gång i framtiden testa den på bana.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
29 februari 2012 · 2 014 Inlägg

MrLila skrev:
Hallu.

Hur går det med bilen?

Det händer inte vidare mycket eftersom bilen står i vinterförvaring på annan ort och har gjort så sedan avställningen i oktober.

Håller dock som bäst på och planerar lite inför säsongen och som det ser ut kommer väl troligtvis lite att hända med bilen i alla fall. Först på priolistan står fälgar och sänkningssats med grövre krängningshämmare. Senare under säsongen kanske lite avgassystem och bilstereo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
8 mars 2012 · 2 014 Inlägg

Torsdagen 8 mars 2012:

Dags för en lång och efterlängtad uppdatering; det har äntligen hänt något med projektet.

Precis som planerat så består projektets första framsteg i en uppsättning nya fälgar med däck. Däcken är beställda, fälgarna är levererade (hämtas imorgon). Det blev en uppsättning 19x8,5J då detta var den enda storlek som fanns med rätt bultcirkel, men innan fälgarna kläs med däck och monteras på bilen skall bakfälgarna breddas från 8,5 tum till 10,0 tum.

Fälgarna blev av modellen Vertini Hennessey och ser ut enligt följande...

http://i27.servimg.com/u/f27/14/57/26/18/jantes11.jpg

Härnäst på listan över tilltänkta ingrepp står en uppsättning med Maserati-emblem till C-stolparna, en sänkningssats i form av lite lägre och hårdare fjädrar från prestigemodellen Assetto Corsa samt även en grövre krängningshämmare fram från densamma. Senare under säsongen kanske det även blir lite mindre uppdateringar i form av lite multimedia - min vana trogen skall det höras så mycket som möjligt men synas så lite som möjligt - samt till och med lite roligare avgassystem eller komponenter av detsamma.

Slutligen bjuder jag på en helt amatörmässigt Photoshoppad bild. Grundbilden består av den bil som projektet handlar om, och med mina gräsligt klena kunskaper har jag försökt åstadkomma en sorts vision av hur bilen skulle kunna se ut när projektet är fullbordat.

http://farm8.staticflickr.com/7183/6965187621_b0cdd4af23_z.jpg

Det får bli allt för denna gång, fler uppdateringar lär komma när hjulen monterats på bilen vilket i bästa fall sker i samband med att bilen plockas ut ur vinterförvaring i lagom till Elmia-mässan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 maj 2012 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 1 maj 2012:

Idag gjordes så ett försök att montera de nya fälgarna. Det gick väl sådär...

Om man ska försöka ta historien lite från början får man nog ändå säga att processen varit tämligen omfattande; som alla vet är det ett eget litet projekt i sig att hitta fälgar som passar ens smak och bilen rent utseendemässigt, sedan ska man hitta dessa fälgar i ett format som passar bilen och därtill en prisklass som passar plånboken.

Efter mycket spanande efter lämpliga fälgar valdes en uppsättning Vertini Hennessey. Bultcirkeln, diametern och fälgbredden fram samt prislappen var väl ungefär det som stämde. Navet stämde ej, då bilen har större än fälgarna. Inte heller stämde ET vidare bra, och fälgbredden bak stämde då rakt inte.

Friskt vågat, för mycket vatten över huvudet? Nja, det beror väl på hur man ser det. Bakfälgarna skickades till ett mytomspunnet företag strax utanför Borås; i Rångedala hittar man Fälg- & Plåtdoktorn. Han fick i uppgift att bredda det bakre paret från 8,5 tum till 10 tum.

ET och navdiametern åtgärdades genom beställning av en uppsättning spacerplattor från Manton Racing. Nya hjulbultar behövdes naturligtvis också, och om det hela ska se ståndsmässigt ut bör de ju vara kromade precis som originalen. En uppsättning sådana i lämpliga längder hittades i Tyskland.

Så långt allt väl, sedan började de vanliga problemen... Om vi börjar med spacerplattorna, så hade jag (min dumme fan) naturligtvis glömt att be om försänkningar på insidan av dessa då två stycken bultskallar i samma mönster som bultcirkeln sticker ut på navet. Jaja, spacerplattorna fick därför omhändertagas av kusinen som har en rätt biffig mekanisk verkstad.

Gladare än på länge ska man sedan till att montera fälgarna, och den processen gick väl hyfsat. Det var när bilen hissades ner på backen igen som jag insåg att jag fått överhanden om bakfoten. Vid beräkningen av tjockleken på spacerplattorna hade jag i ekvationen räknat med lite mer camber då bilen även skall sänkas, och avsaknaden av denna camber resulterar i att däcken sticker ut en liten bit utanför skärmkanterna.

Ryktet på gatan säger att dylika påhitt inte uppskattas av trottoaramiralerna, och följaktligen blev det en tur till Biltema för att inhandla fjäderspännare/-kompressorer. Denna bilmodell är nämligen någorlunda justerbar i höjdled redan original, och det skall dessutom gå att göra med fjäderbenen på plats. Väl hemma igen och med hjulen än en gång bortplockade inser man att fjäderspännarna är lögn att få plats med där fram - bak är dock inga problem.

Nåja, det gamla ordspråket säger ju att vilja, våld och vaselin löser de flesta problem och detta blev den nya inriktningen på dagens åtagande. Justeringsbrickorna skulle helt enkelt justeras utan fjäderspännare, och därtill utan haknyckel då jag inte lyckats köpa på mig någon sådan. Att lossa den nedre justeringsbrickan, den som låser, gick väl skapligt efter en seriös diskussion där herr 5-56 och diverse farbröder verktyg ville ha några väl valda ord med i laget. Att rubba den övre var däremot dikt och förbannad lögn.

Efter en del blod, svett och tårar - ursäkta, menar naturligtvis svordomar - var det bara till att ge upp. Det spelade ingen roll hur långt man rullade ner pannbenet över ögonbrynen eller vilka finurliga verktygskombinationer man hittade på, det ville sig helt enkelt inte.

Det återstod följaktligen bara till att plocka bort spacerplattorna och montera originalhjulen igen tills dess att bilen blivit sänkt och den camber som är nödvändig åstadkommits till följd av detta. Tro fan då att spacerplattorna sitter som berget! De gled passade hur fint som helst vid montering, men bortmonterade ville de då rakt inte bli. Detta mekaniska fenomen som logiskt sätt torde vara aningen "omöjligt" gjorde mig så till den milda grad upprörd att jag var tvungen att ta en paus och äta grillad korv på stranden.

Väl hemma igen efter både det ena och det andra misslyckade försöket att "kasta macka" på sjön beslöt jag att nog fick vara nog. Medelst hammare och kofot avlägsnades spacerplattorna, till min stora förvåning utan värre skador än några mindre repor. När originalhjulen sedan monterats tillbaka var man ungefär tillbaka där man började, möjligtvis någon visdom och en större förteckning över svordomar rikare.

Återstår nu bara att försöka få tag på någon verkstad - eller annan lämplig frivillig - som vill åta sig att försöka sänka bilen åt mig för åtminstone ett någorlunda humant pris. Tills dess får bilen rulla vidare på originalhjulen...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
20 maj 2012 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 15 maj 2012:

Passade på att tvätta och fotografera bilen i dagens fina väder. Lite bilder med de nya hjulen monterade står därför att finna nedan.

http://farm6.staticflickr.com/5151/7204322896_4eb1d51bc1_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7216/7204322376_97940eaba7_z.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5113/7204323504_6151775f7e_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8151/7204321806_ce6f5a1914_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7077/7204324224_d113a1d1a2_z.jpg

Ytterligare en mindre modifikation har klarats av och kan följaktligen strykas från listan, någon som kan gissa vad?

Lördagen 19 maj 2012:

Då det varit ganska lugnt på bilevenemangsfronten för min del de sista åren tänkte jag i år göra något åt detta och tog därför med både Maseratin och den gamla Skylinen till EDPS Emmaboda. Min vana trogen led jag av världens sämsta minne och glömde kameran i bilen hela dagen, men lyckades i alla fall knäppa av denna bild av de båda bilarna när vi stannade för en bensträckare under vägen hem.

http://farm8.staticflickr.com/7235/7234262090_78163a3d37_z.jpg

Emmaboda var helt OK, fanns en del fina bilar och framförallt en del snabba bilar (på strippen). Skylinen blev av någon konstig anledning utvald för särskild jurybedömning och VIP-parkering, men jag resonerade som så att den aldrig skulle vunnit några priser ändå och parkerade sen istället bredvid Maseratin efter ett tag.

Kameran var dock inte det enda man glömde denna dag, utan både att ta med solskyddskräm samt att ta av solbrillorna en enda sekund under dagen. Nu har jag den där heta, sexiga tvättbjörnslooken som jag har hört är väldigt inne numera.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
2 augusti 2012 · 2 014 Inlägg

Kommer snart en uppdatering i tråden hoppas jag, inga stora grejer men alltid händer det väl något litet...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
27 augusti 2012 · 2 014 Inlägg

Måndagen 27 augusti 2012:

I brist på bättre saker att sysselsätta sig med under en semester fylld med dåligt väder och spillbitar av vinyl så har jag lekt lite med bilen. Detta är inget permanent, men om jag (och andra) gillar det så kanske det blir till att göra det hela på mer seriöst sätt. Jag låter bilderna tala för sig själva så får ni säga vad ni tycker...

Fönsterlister och dörrhandtag höger sida...
http://farm9.staticflickr.com/8289/7874470198_54bc86d668.jpg

...och vänster sida.
http://farm9.staticflickr.com/8303/7874473992_7976f9cc1d.jpg

Av bara farten gjorde jag även panelen under vindrutan.
http://farm9.staticflickr.com/8426/7874468872_078f8c632b.jpg

Det som gjorts exteriört utöver detta är handtaget på bagageluckan, men det glömde jag av någon anledning ta bilder på.

Då det är en GT-vagn och följaktligen ska utgöra en blandning av lyx och sportighet så blev det i interiören en mix av kolfiber och träimitation.

Helbild (nåja) av interiören...
http://farm9.staticflickr.com/8297/7874475286_43f8d09745.jpg

Sedan lite detaljbilder. Främre askkoppen...
http://farm9.staticflickr.com/8308/7874477858_85314e14c6.jpg

...handtag till handskfacket samt högra luftintaget...
http://farm9.staticflickr.com/8431/7874479018_b483c4547b.jpg

...främre kupébelysning...
http://farm9.staticflickr.com/8446/7874480324_941c884806.jpg

...bakre askkopp samt luftintag...
http://farm9.staticflickr.com/8427/7874481438_4b4ee2a0f5.jpg

...ljusreglage samt vänster luftintag...
http://farm9.staticflickr.com/8289/7874483690_227a3c4255.jpg

...sätesreglage...
http://farm8.staticflickr.com/7280/7874484894_90d816407b.jpg

...och slutligen mittkonsolen med fönsterhissknappar och växelspaksknopp.
http://farm9.staticflickr.com/8306/7874476634_670674ce49.jpg

För skojs skull tar vi ytterligare en någorlunda helhetsbild.
http://farm9.staticflickr.com/8282/7874486148_9df8cc2a7f.jpg

Gjorde ytterligare några bitar såsom ramarna runt bakre kupébelysning osv, men fick inte med bilder på allt.

Innan någon kommer och hävdar att jag förstört bilen vill jag påpeka att detta är fullt reversibla "modifikationer" och jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska göra om det ordentligt (och snyggare) eller inte. Så, vad tycks?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
28 augusti 2012 · 2 014 Inlägg

pontiacen skrev:
Diggar inte kolfibertape, eller bar kolfiber alls på en exklusiv gt-vagn. Allt ska vara läder med vaddering wink

Det sagt så är det kul med en minst sagt ovanlig vagn att projektera på smile

Riktigt kolfiber sitter ju annars i både dessa bilar samt senare modeller från Maserati, så det hade jag inte haft ett spår emot. Tanken är att kanske omvandla allt det som nu är kolfiberfolierat till riktig kolfiber om jag fäster mig vid utseendet - och förhoppningsvis andra gillar det också.

Vinylen kommer inte sitta kvar för evigt, det vara bara ett projekt pga att jag hade långtråkigt under semestern och hade lite vinyl över.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
28 februari 2013 · 2 014 Inlägg

Streetstyle skrev:
Då jag inte läst igenom hela tråden och inte vet om detta redan skrivits om så frågar jag iaf smile Vet du hur passformen är för ett helt kitt från en 4200gt till en 3200gt? tänkte köpa kjolar till min men det finns ju nästan bara att få tag på till 4200gt... Riktigt nice projekt också måste jag säga!! tummen upp!

Sidokjolar och bakstötfångare skall passa med mindre modifikationer, men frontstötfångare kräver mycket omfattande modifikationer. Har för mig att jag redan skrivit i en tråd du hade på forumet, men mitt minne är ju inte riktigt vad det borde vara.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 mars 2013 · 2 014 Inlägg

Streetstyle skrev:

Alecci skrev:

Streetstyle skrev:
Då jag inte läst igenom hela tråden och inte vet om detta redan skrivits om så frågar jag iaf smile Vet du hur passformen är för ett helt kitt från en 4200gt till en 3200gt? tänkte köpa kjolar till min men det finns ju nästan bara att få tag på till 4200gt... Riktigt nice projekt också måste jag säga!! tummen upp!

Sidokjolar och bakstötfångare skall passa med mindre modifikationer, men frontstötfångare kräver mycket omfattande modifikationer. Har för mig att jag redan skrivit i en tråd du hade på forumet, men mitt minne är ju inte riktigt vad det borde vara.

Aha okej ja haha jag hade fan glömt att ja gjort den tråden sry!! mycke i huvet nu =P men har dom lyckats mecka på en supra front på den som den är nu så borde de ju inte vara omöjligt att få dit en 4200gt front!? ja vill bara ha tillbaka maserati looken!

Ingenting är ju omöjligt, vore nog smidigare om du skaffade en front från en 3200 GT.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
23 juni 2013 · 2 014 Inlägg

Denna bilen råkade visst säljas här om dagen, men projektet med min R34 GTR får i gengäld något slags nystart.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang