Köpråd: BMW E39 5-serie vilken drivlina?

werik
16 november 2011 · 144 Inlägg

Emilius skrev:

werik skrev:

Emilius skrev:
Vem bryr sig om vilka fel bilarna har?
Det är en BMW, så många fel kan dem inte ha så man bör undvika nån speciell modell.

Och sen är det viktigt att komma ihåg att alla bilar har svaga länkar.

Vad menar du? Är väl bra att veta så mycket som möjligt om svagheterna så man kan kolla upp det vid ett ev köp. Rätt dumt att åka på att byta något som kunde undvikas eller prutats på. Eller hur resonerar du?

Vad menar du själv?
Han ville ju veta vilken drivlina han skulle välja, jag syftar på att man inte ska välja bil utifrån vilken som är mest pålitlig med liten marginal. När han valt vilken drivlina som går bäst, låter bäst osv,
då kan man börja diskutera vad som kan undvikas eller prutas på. Så resonerar jag.

Precis, det skiljer inte supermycket i driftsäkerhet mellan modellerna. Det är redan konstaterat. Men det visste ju inte TS om och det var väl antagligen därför han skapade tråden. Tycker det lät som du tyckte att han hade skapat en tråd i onödan, men så kanske inte var fallet?

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

werik skrev:

Emilius skrev:

werik skrev:

Vad menar du? Är väl bra att veta så mycket som möjligt om svagheterna så man kan kolla upp det vid ett ev köp. Rätt dumt att åka på att byta något som kunde undvikas eller prutats på. Eller hur resonerar du?

Vad menar du själv?
Han ville ju veta vilken drivlina han skulle välja, jag syftar på att man inte ska välja bil utifrån vilken som är mest pålitlig med liten marginal. När han valt vilken drivlina som går bäst, låter bäst osv,
då kan man börja diskutera vad som kan undvikas eller prutas på. Så resonerar jag.

Precis, det skiljer inte supermycket i driftsäkerhet mellan modellerna. Det är redan konstaterat. Men det visste ju inte TS om och det var väl antagligen därför han skapade tråden. Tycker det lät som du tyckte att han hade skapat en tråd i onödan, men så kanske inte var fallet?

Nejdå, absolut inte. Finns ju olika erfarenheter hos folk som kan vara bra att veta,
men först och främst tycker iallafall jag att man ska välja bil utifrån vilken man helst vill ha,
servicekostnaden är ett senare problem och det är nog roligare att punga ut pengar för service på en 540 överhuvudtaget snarare än en 530 just för att man vet att det sitter V8 i bilen istället smile

Tyckte det bara var så mycket prat om vilken bil som hade vilka fel och alldeles för lite prat om vilken bil som går att bränna gummi med bäst wink

Alla bilar har fel men alla bilar är inte BMW med V8 och 286hk!

werik
16 november 2011 · 144 Inlägg

Emilius skrev:

werik skrev:

Emilius skrev:

Vad menar du själv?
Han ville ju veta vilken drivlina han skulle välja, jag syftar på att man inte ska välja bil utifrån vilken som är mest pålitlig med liten marginal. När han valt vilken drivlina som går bäst, låter bäst osv,
då kan man börja diskutera vad som kan undvikas eller prutas på. Så resonerar jag.

Precis, det skiljer inte supermycket i driftsäkerhet mellan modellerna. Det är redan konstaterat. Men det visste ju inte TS om och det var väl antagligen därför han skapade tråden. Tycker det lät som du tyckte att han hade skapat en tråd i onödan, men så kanske inte var fallet?

Nejdå, absolut inte. Finns ju olika erfarenheter hos folk som kan vara bra att veta,
men först och främst tycker iallafall jag att man ska välja bil utifrån vilken man helst vill ha,
servicekostnaden är ett senare problem och det är nog roligare att punga ut pengar för service på en 540 överhuvudtaget snarare än en 530 just för att man vet att det sitter V8 i bilen istället smile

Tyckte det bara var så mycket prat om vilken bil som hade vilka fel och alldeles för lite prat om vilken bil som går att bränna gummi med bäst wink

Alla bilar har fel men alla bilar är inte BMW med V8 och 286hk!

Det håller jag helt med om. Jag lever gärna med en något högre underhållskostnad i utbyte av den glädje bilen ger mig.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Wicca
16 november 2011 · 886 Inlägg

Emilius skrev:
Du har råd att köpa en 540 och så sitter du och väljer?
Logga ut, gå och köp en, släng dit 2.5" raka rör efter kattarna och var nöjd med livet..

Hade det varit så enkelt så hade jag inte startat tråden utan gått och köpt en M5a istället. Det handlar inte bara om vad man har råd med, utan avvägningen mellan ekonomi och allt annat.

Någonting som några verkar ha missat är att jag inte tänker köpa en 5-serie för att bränna däck. Jag ska inte racea med den. Hade jag velat ha en sportbil hade jag köpt en super seven, honda s2000, mitsubishi 3000GT eller något liknande som faktiskt är sportbilar och inte bara en stor klump med stor motor. wink Antagligen blir väl nästa projekt att spara ihop till något att "bränna däck" med. wink

Jag vill ha en komfortabel bil, punkt slut. Sen är det klart att mer kräm under huven ger ett intryck av lyx enligt mig, men frågan är var gränsen går för "hur mycket som behövs". Iofs är det väldigt subjektivt, men man kan ju ställa sig frågan i ljuset av ekonomi, driftsäkerhet osv.

Jag tänker såhär:
Jag vill ha en bil jag kan njuta av att åka, en komfortabel bil med mycket utrustning och tillräckligt mycket pulver för att jag ska slippa känna att det fattas något. Den här bilen är prio ett.
Prio två är en sportbil, den ska vara lätt, snabb(rakt fram och i kurvor) och snygg.

Prio ett är ju alltid prio ett, men ju mindre prio ett kostar, desto mer kan jag lägga på prio två. Därför blir det en avvägning.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

Wicca skrev:

Emilius skrev:
Du har råd att köpa en 540 och så sitter du och väljer?
Logga ut, gå och köp en, släng dit 2.5" raka rör efter kattarna och var nöjd med livet..

Hade det varit så enkelt så hade jag inte startat tråden utan gått och köpt en M5a istället. Det handlar inte bara om vad man har råd med, utan avvägningen mellan ekonomi och allt annat.

Någonting som några verkar ha missat är att jag inte tänker köpa en 5-serie för att bränna däck. Jag ska inte racea med den. Hade jag velat ha en sportbil hade jag köpt en super seven, honda s2000, mitsubishi 3000GT eller något liknande som faktiskt är sportbilar och inte bara en stor klump med stor motor. wink Antagligen blir väl nästa projekt att spara ihop till något att "bränna däck" med. wink

Jag vill ha en komfortabel bil, punkt slut. Sen är det klart att mer kräm under huven ger ett intryck av lyx enligt mig, men frågan är var gränsen går för "hur mycket som behövs". Iofs är det väldigt subjektivt, men man kan ju ställa sig frågan i ljuset av ekonomi, driftsäkerhet osv.

Jag tänker såhär:
Jag vill ha en bil jag kan njuta av att åka, en komfortabel bil med mycket utrustning och tillräckligt mycket pulver för att jag ska slippa känna att det fattas något. Den här bilen är prio ett.
Prio två är en sportbil, den ska vara lätt, snabb(rakt fram och i kurvor) och snygg.

Prio ett är ju alltid prio ett, men ju mindre prio ett kostar, desto mer kan jag lägga på prio två. Därför blir det en avvägning.

Fast just där har du ju själva grejen, Du verkar inte ha råd med M5 men däremot 540,
då väljer man 540, andra alternativ går ju inte, man nöjer sig ju inte med sämre än man kan åstadkomma?

Jag sade inte att du absolut skulle bränna däck med bilen och måste ha en bil som det går att bränna däck med,
men det är baller status att ha en stor lyxkryssare som fortfarande går att lägga 100 meter lakrits med om man behöver. Har du även skaffat dig en sådan bil så kommer du kanske nån gång prova om du har någon leklust kvar och då blir du nog även lyckligare i en mosarbil än om du måste vålda för att få den att släppa på ett hjul i stil med en gammal Volvo.

Sportbil har jag aldrig kallat BMW 5-serie och jag vet inte varför du kör den jämförelsen.

Peter_5565
16 november 2011 · 326 Inlägg

Wicca skrev:
Jag vill ha en komfortabel bil, punkt slut. Sen är det klart att mer kräm under huven ger ett intryck av lyx enligt mig, men frågan är var gränsen går för "hur mycket som behövs".

Det är ju precis det jag menade i mitt första inlägg, där jag skrev att det är avstressande att köra 540. Man vet att kraften till eventuella omkörningar alltid finns där. Det är bara att trampa på gasen.
Då kör åtminstone jag lugnare och stressar inte upp mig som det är lätt hänt att göra i en motorsvagare bil.

Så nu vet ni grabbar vad det beror på  om ni får en snubbe två meter bakom er och ligger och irriterar. Han kör helt enkelt en klen bil och blir stressad för att han vill om, men törs inte riktigt. big_smile

Nu säger jag ju inte att en gammal 540 är nåt superåk som åker ifrån allt annat på vägarna, långt därifrån, men det finns åtminstone effekt nog för att kunna köra lugnt och ta sig om där det behövs.

Wicca
16 november 2011 · 886 Inlägg

Emilius skrev:
Fast just där har du ju själva grejen, Du verkar inte ha råd med M5 men däremot 540,
då väljer man 540, andra alternativ går ju inte, man nöjer sig ju inte med sämre än man kan åstadkomma?

Jag sade inte att du absolut skulle bränna däck med bilen och måste ha en bil som det går att bränna däck med,
men det är baller status att ha en stor lyxkryssare som fortfarande går att lägga 100 meter lakrits med om man behöver. Har du även skaffat dig en sådan bil så kommer du kanske nån gång prova om du har någon leklust kvar och då blir du nog även lyckligare i en mosarbil än om du måste vålda för att få den att släppa på ett hjul i stil med en gammal Volvo.

Sportbil har jag aldrig kallat BMW 5-serie och jag vet inte varför du kör den jämförelsen.

Joda, nog skulle jag kunna ha råd med en M5a om jag ville, men det känns bara onödigt, eftersom den kostar så mycket mer än motsvarande 530is och 540is.

Saken är ju den att vi jämför inte 540 med 520 där 540n har 116 hk mer eller en klen Volvo, just nu jämför vi med 530 som har 55 hk mindre än 540 där ingen av bilarna är särskilt klena.

Nej, du har inte kallat 5-serien, men jag har faktiskt hört folk som gjort det, och en hel del verkar ju tycka att det är en bra idé att köpa en sådan klump för att köra sportigt(M5an t.ex., eller m-sport paket osv). Det är lite som att köpa whisky för 500 kr flaskan och sen supa upp den på en helg med 3 liter cola...

Jag är helt och hållet övertygad om att jag personligen inte lägger någon vikt vid däckbrännaregenskaperna i 540in jämfört med 530in, som lär vara en tillräckligt stark bil? Och bisatsen i den meningen är hela anledningen till varför jag startade den här tråden. Alltså, vad är tillräckligt starkt, och också vad är mest prisvärt?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Mr_Beemer
16 november 2011 · 14 Inlägg

Hej
Jag åker E39 530 Automat och måste säga att det kostar mer än det smakar förbrukningen ligger på ca 1,05-1,10 l.mil med min och sambons körstil, och ser man till det så är det en väldigt liten skillnad upp till en 540 manuell efter 99 då är frågan om inte 540n är snålare t.om och iom 530n och 540n har samma hjulupphängningar och bromsar och är relativt framtunga båda 2 så dem sliter leder i framvagnen.
Så idag skulle jag nog köpt en 540 istället.
Annars så är min 530 till salu, en välutrustad 2001a med ca 22k mil.

/Klas

BMW M535i "Gustav Adolf" (1985)
Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

Wicca skrev:

Emilius skrev:
Fast just där har du ju själva grejen, Du verkar inte ha råd med M5 men däremot 540,
då väljer man 540, andra alternativ går ju inte, man nöjer sig ju inte med sämre än man kan åstadkomma?

Jag sade inte att du absolut skulle bränna däck med bilen och måste ha en bil som det går att bränna däck med,
men det är baller status att ha en stor lyxkryssare som fortfarande går att lägga 100 meter lakrits med om man behöver. Har du även skaffat dig en sådan bil så kommer du kanske nån gång prova om du har någon leklust kvar och då blir du nog även lyckligare i en mosarbil än om du måste vålda för att få den att släppa på ett hjul i stil med en gammal Volvo.

Sportbil har jag aldrig kallat BMW 5-serie och jag vet inte varför du kör den jämförelsen.

Joda, nog skulle jag kunna ha råd med en M5a om jag ville, men det känns bara onödigt, eftersom den kostar så mycket mer än motsvarande 530is och 540is.

Saken är ju den att vi jämför inte 540 med 520 där 540n har 116 hk mer eller en klen Volvo, just nu jämför vi med 530 som har 55 hk mindre än 540 där ingen av bilarna är särskilt klena.

Nej, du har inte kallat 5-serien, men jag har faktiskt hört folk som gjort det, och en hel del verkar ju tycka att det är en bra idé att köpa en sådan klump för att köra sportigt(M5an t.ex., eller m-sport paket osv). Det är lite som att köpa whisky för 500 kr flaskan och sen supa upp den på en helg med 3 liter cola...

Jag är helt och hållet övertygad om att jag personligen inte lägger någon vikt vid däckbrännaregenskaperna i 540in jämfört med 530in, som lär vara en tillräckligt stark bil? Och bisatsen i den meningen är hela anledningen till varför jag startade den här tråden. Alltså, vad är tillräckligt starkt, och också vad är mest prisvärt?

Men alltså finns modellen med V8 så väljer man den, med undantag för E34 då M5 är helt okej.

Se bara Mr_Beemers inlägg, det säger väl ändå allt.

saab_sonett Handledare
16 november 2011 · 1 481 Inlägg

Då tycker jag du ska försöka komma över en manuell 540. Jag är supernöjd med min. Går att "gubbköra" och växla upp vid 1500rpm och växla ned vid 700rpm, motorn bara lufsar på därframme. Vill du köra om en långtradare på landsvägen? Enkelt, växla ned till 4:an och stampa. Du är om fortare än du anar. Se bara till så ingen laserpolis står framför dig för det går fort när du svänger in framför tradaren. Det går att ekonomiköra en manuell 540 på 0.75-0.80 l/mil på landsväg. En liten 40-milatripp i somras genom Dalarna gav en snittförbrukning på 0,79 l/mil. Min drog 0,96 på en 160-milatripp i höstas med takbox. Svärfars 940 ltt drog 0.91 med takbox. Vi gjorde sällskap så körningen var exakt lika. Du behöver inte använda alla växlar heller. Starta på ettan, lägg i trean dra upp till 60 och lägg i sexan. Det bara mullrar lite rart därframme. Min ligger på 1,03 l/mil i snitt sedan köpet för 10 mån sedan.  Förstår du nu vilken modell du ska köpa?  smile

Senast redigerat av saab_sonett (16 november 2011)

azXig Finlirare
16 november 2011 · 478 Inlägg

Är också helt frälst i min manuella 540. Har dock bara haft den i tre veckor. Men den är kanon att köra. Man tycker inte att dom går så bra förrän man tittar på mätaren...oj 150km/h typ.

Senaste tanken slutade på 1,2 lit/mil. Inte så farligt tycker jag. Min gamla 945a turbo tog lika mycket den. I denna har jag över 100hk till att leka med. Men det är väl en fröjd så länge dom går problemfritt. Men man får hoppas att man har lite tur med bilarna ibland också. Scheidmann har billiga reservdelar till E39 dock.

saab_sonett Handledare
16 november 2011 · 1 481 Inlägg

azXig skrev:
Är också helt frälst i min manuella 540. Har dock bara haft den i tre veckor. Men den är kanon att köra. Man tycker inte att dom går så bra förrän man tittar på mätaren...oj 150km/h typ.

Senaste tanken slutade på 1,2 lit/mil. Inte så farligt tycker jag. Min gamla 945a turbo tog lika mycket den. I denna har jag över 100hk till att leka med. Men det är väl en fröjd så länge dom går problemfritt. Men man får hoppas att man har lite tur med bilarna ibland också. Scheidmann har billiga reservdelar till E39 dock.

Ebay is your friend. Finns mycket billiga delar på nätet. Ex: Köpte en ny orginal Luftmassemätare från Tyskland för 1600:-.- Vad BMW sverige tar? 3500-4000:-

azXig Finlirare
16 november 2011 · 478 Inlägg

Ebay is your friend. Finns mycket billiga delar på nätet. Ex: Köpte en ny orginal Luftmassemätare från Tyskland för 1600:-.- Vad BMW sverige tar? 3500-4000:-

Jasså. Ja ebay kan vara bra, men man drar ju sig alltid för att köpa grejer från andra länder. Kanske är krångligare med frakt och sånt skit. smile

Alpinabiturbo Kulan
17 november 2011 · 1 435 Inlägg

azXig skrev:

Ebay is your friend. Finns mycket billiga delar på nätet. Ex: Köpte en ny orginal Luftmassemätare från Tyskland för 1600:-.- Vad BMW sverige tar? 3500-4000:-

Jasså. Ja ebay kan vara bra, men man drar ju sig alltid för att köpa grejer från andra länder. Kanske är krångligare med frakt och sånt skit. smile

Krångligare med frakt från tyskland / england vill jag påstå att det inte är, brukar dyka upp efter ett par dagar utan problem! Jag har haft mycket mer problem med lokala bmw-handlaren och schmiedmann, tur att ebay finns.

Åker också 540i/6, kanonbil för de pengarna man får ge för dem.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
Germax
17 november 2011 · 12 086 Inlägg

azXig skrev:

Ebay is your friend. Finns mycket billiga delar på nätet. Ex: Köpte en ny orginal Luftmassemätare från Tyskland för 1600:-.- Vad BMW sverige tar? 3500-4000:-

Jasså. Ja ebay kan vara bra, men man drar ju sig alltid för att köpa grejer från andra länder. Kanske är krångligare med frakt och sånt skit. smile

Jag skojjar inte, att köpa saker på ebay är enklare än de mesta.
Och tyskarna är skitsnabba på att skicka, har nog aldrig hänt att det tar mer än 5 dagar.

_Spawned_ Maskinförare
18 november 2011 · 1 163 Inlägg

Har nu ägt en 520ia touring -03 i 2mån. Är en automat, går som en klocka. Och vill du ha kött på benen så ska du helt klart kolla in autopower.se där kan du hitta det mesta om e39.
Det som jag hört ska vara ett "problem" är vevhusventen, men på min var det åtgärdat av tidigare ägare. Så jag skulle säga att om du hittar en välvårdad bil med servicebok så är det nog inte så mycket att fundera på.

Har ju som sagt lilla motorn på 2.2L. Men kan då inte känna att jag saknar kraften, varken när jag kör med släp eller utan. Kraften finns alltid där, och det är fin komfort. Bästa sättet är ju att fara och provköra olika modeller, så känner du ju själv vad du behöver.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
saab_sonett Handledare
18 november 2011 · 1 481 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Har nu ägt en 520ia touring -03 i 2mån. Är en automat, går som en klocka. Och vill du ha kött på benen så ska du helt klart kolla in autopower.se där kan du hitta det mesta om e39.
Det som jag hört ska vara ett "problem" är vevhusventen, men på min var det åtgärdat av tidigare ägare. Så jag skulle säga att om du hittar en välvårdad bil med servicebok så är det nog inte så mycket att fundera på.

Har ju som sagt lilla motorn på 2.2L. Men kan då inte känna att jag saknar kraften, varken när jag kör med släp eller utan. Kraften finns alltid där, och det är fin komfort. Bästa sättet är ju att fara och provköra olika modeller, så känner du ju själv vad du behöver.

Jag har en 320 med den motorn. Det går inte att jämföra på samma dag en 520 automat med en manuell 540.
Åker jag i 320:n bakom frugan när hon har 540:n så får jag trampa gasen genom golvet för att hänga med.
-Vaddå? Kört fort? Nääe jag har inte gasat nått. Får jag till svar när jag frågar om hon pressat.

Som sagt, går inte att jämföra.

Rquired Allmänt envis
18 november 2011 · 12 512 Inlägg

saab_sonett skrev:

_Spawned_ skrev:
Har nu ägt en 520ia touring -03 i 2mån. Är en automat, går som en klocka. Och vill du ha kött på benen så ska du helt klart kolla in autopower.se där kan du hitta det mesta om e39.
Det som jag hört ska vara ett "problem" är vevhusventen, men på min var det åtgärdat av tidigare ägare. Så jag skulle säga att om du hittar en välvårdad bil med servicebok så är det nog inte så mycket att fundera på.

Har ju som sagt lilla motorn på 2.2L. Men kan då inte känna att jag saknar kraften, varken när jag kör med släp eller utan. Kraften finns alltid där, och det är fin komfort. Bästa sättet är ju att fara och provköra olika modeller, så känner du ju själv vad du behöver.

Jag har en 320 med den motorn. Det går inte att jämföra på samma dag en 520 automat med en manuell 540.
Åker jag i 320:n bakom frugan när hon har 540:n så får jag trampa gasen genom golvet för att hänga med.
-Vaddå? Kört fort? Nääe jag har inte gasat nått. Får jag till svar när jag frågar om hon pressat.

Som sagt, går inte att jämföra.

Det är väl ganska självklart med 170hk jämfört med 286hk i samma kaross?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
18 november 2011 · 1 481 Inlägg

Självklart. Men att skriva att "kraften finns där alltid". om en 520 automat är väl att ta i.....
TS väljer ju mellan 530 och 540. Jag tycker valet är enkelt. Men jag kanske är partisk.....

Rquired Allmänt envis
19 november 2011 · 12 512 Inlägg

saab_sonett skrev:
Självklart. Men att skriva att "kraften finns där alltid". om en 520 automat är väl att ta i.....
TS väljer ju mellan 530 och 540. Jag tycker valet är enkelt. Men jag kanske är partisk.....

Det tycker jag inte, det är lätt att vara bortskämd som motorentusiast men en 520i täcker de flestas behov. Det är ingen raket men den känns inte slö och den orkar dra ett tungt släp till skillnad från många turbobilar med högre effekt som dock är stendöda på låga varv...

Det största problemet med 520i är inte att den är trött, utan att skillnaden i ägandekostnader mot en 530i är obefintliga bortsett från att en 30i är dyrare i försäkring för en del. Å andra sidan dricker en 530i med högre utväxling mindre i högre farter så det brukar gå att hävda att de kostar lika mycket i drift på ett ungefär.

540i däremot saknar en del utrustning som är standard på sexorna (Check Control t.ex om jag inte minns fel?), har en mindre modern framvagn och verkar kosta mer i drift än en sexa där framför allt förbrukningen sticker iväg. Jag vet att en del i denna tråd vittnat om låg förbrukning med framför allt manuella 540i, och många menar att den dricker lite väl uppe i fart, men läser man exempelvis trådar om förbrukning på Autopower.se vittnar många V8-ägare om en förbrukning uppemot 1.9-2L/mil med lite stadskörning och/eller kortare sträckor (OBS, jag syftar alltså inte på blandad körning här). Enligt BMW´s siffror skiljer det 2.4dl/mil vid blandad körning, på 2000mil/år blir det cirka 7500:-.

Skulle något sedan krångla finns det fler potentiella felkällor på en V8, i praktiken är det dock inte hela världen då den skillnaden i reparationskostnad egentligen är rätt lite pengar jämfört med vad en bil kostar att driva under ett år med alla kostnader inräknade.

540i är en underbar bil som helt klart är värd att överväga och jag försöker inte få TS att inte köpa en sådan, men tidigare har det antytts att skillnaden i driftkostnad mellan 30i och 40i är så liten och att man "självklart skall välja en V8". Som jag visat ovan tycker jag inte det handlar om så lite pengar, å andra sidan är en 318i billigare än en E39 M54.

Vad jag vill få fram är att vill TS tvunget ha det starkaste och vassaste är 540i det självklara valet, men om man som TS antyder enbart vill ha en mysig bil med lite kraft under huven duger en 525i. Eftersom 530i kostar lika mycket som 25i i drift men är markant piggare tycker jag den är värd att överväga då den sparar några tusenlappar per år jämfört med ännu snabbare 540i.

Senast redigerat av Rquired (19 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang