Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 709 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Fillefilmjolk
25 april 2013 · 156 Inlägg

Sorry, sent svar av mig här

Funkiee skrev:
Som vanligt saknar jag ord för ditt arbete o detaljrikehet! Så underbart o kolla varje updatering! fortsätt så big_smile

Tackar som vanligt för uppskattningen big_smile ska klart försöka hålla samma standard smile

OSkar000 skrev:
Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar smile

Härligt! smile Är alltid lite fundersam över hur texten går att förstå eller inte tongue

Putteliten skrev:
Ååååh, shysst! big_smile Har faktiskt funderat på svart insug med slipade ränder som ditt och sen röda slangar till det.

Najs! Låter som de kan bli riktigt snyggt! smile

______________________

Övrigt:

Den tänkta uppdatering "del 2", blir tyvärr cirka 2 veckor försenad då det inte fanns någon tid för uppstart i senaste helgen sad

Fillefilmjolk
19 maj 2013 · 156 Inlägg

Uppdatering ”Bättre sent än aldrig”: Förberedelser del 2 (bildsnål) + första motorstart (video)


Börjar att inleda med en förklaring varför motorstarten blev lite senarelagd:

Senast jag var i garaget och skruva så var så gott som allt fastmonterad och redo för att startas.

Innan första start så kollades de att motorn drevs runt av startmotorn, samt att bränslepumpen gick, och det kom fram bränsle till bränslespridarna.

Efter de så skulle bara gnistan kollas.. som inte fanns... hmm
__________________________________________________________________________

(Tidigare)

Den nya tändfördelaren hade kommit som ett helt kitt tillsammans med tändspole och motstånd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30b845e5d31f58bea8fe173c7628f703.jpg

Samtliga originalkablar hade noga kontrollerats mot verkstadshandbokens kopplingsscheman. Även den gamla tändspolen hade kopplats in lite snabbt för att bara kontrollera hur kablarna tidigare hade satt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bf616f7b3f2ff241fa9afc50255e6716.jpg

Efter noggranna jämförelser mot det nya kopplingsschemat som följt med den nya tändfördelaren så kopplades allting på som angivet.

Samtliga tändkablar fick sin resistans uppmät så att ingen tändkabel skulle vara bristfälligt ihopsatt.

__________________________________________________________________________

Då det vid senare kontroll av gnista inte fanns någon så började samtliga kablar felsökas för klapp, skada, eller felkoppling.

Den gamla tändspolen kopplades på för att se om det va något fel på den nya.

Då det inte fungerade så felsöktes tändsystem med hjälp av en felsöknings guide som hittades i en verkstadsmanual från en Range Rover Classic (Har bland annat samma tändssytem som Discovery 3.5 v8)

Länk till el-felsökningen(sida 20 - 22): http://www.landroverweb.com/Pdf-files/M … ctrics.pdf


Länk till samlingssida för Land/Range Rover manualer:
http://www.landroverweb.com/landrover/p … r-manuals/

Efter att ha följt de steg
som skulle göras och kontrollerat samtliga punkter som angavs med hjälp av en multimeter så kunde problemet ringas in hos tändfördelaren.

Efter att ha plockat bort den nya tändfördelaren så fick de bli en liten resa till närmaste företag med möjligheten att kontrollmäta ”pulserna”/brytarpulserna.

Väl fastsatt i kontrollbänken och ett oscilloskop påkopplat så kunde de ganska snabbt bekräftas att något inte var helt rätt... Med andra ord så gav inte tändfördelaren en enda puls. hmm

Utan de pulser som skapas vid rotation hos tändfördelaren så laddar aldrig tändspolen upp någon ström från 12 till de X antal tusen volt och därav blir det inget gnista.

Då tändfördelaren är brytarlös så skulle felet kanske kunna ligga hos optiken (där en ljusstråle bryts och fungerar som ”brytare”) eller kanske hos ”förstärkaren” som sitter i den lilla svarta bananformade låda som syns på bilden under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1b97e68b33ae1eb09b1357b18838f8d7.jpg

Tillsvidare kommer därav den nya tändfördelaren att få ligga och vila lite på hyllan tills att tillverkaren förhoppningsvis kan svara på vad som behövs bytas ut för att fixa till de.

Och huruvida jag utan och vetat om de tagit sönder nått eller om det vart ett måndas ex redan från början spelar just nu inte så stor roll då bland annat garantin gått ut. Men som tur så finns iallafall samtliga komponenter som sitter i denna tändfördelare att köpa löst, för inte allt för stora pengar smile
(Ger inte upp, den ska på tillslut)
__________________________________________________________________________

Men för att nu inte dra ut på första uppstart så blev valet att istället montera fast den gamla tändfördelaren. (bara för första uppstart)

Fast först så får det fortsätta där det sist sluta smile

Och då vart de slangarna som saknades sen sist som fick åka på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d3737906c58e89b78adb958611d2ea36.jpg

Vart efter remhjulet på generatorn byttes från det nya mot det gamla. Detta för att diametern på den nya remhjulet vart något större och på så sätt fått varvräknaren i bilen att visa ganska fel tongue (då den räknar pulser hos generatorn)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c5f2021d9173f267339e2b8460ad964.jpg

Då den gamla generatorn vart på 40 ampere och den nya på 115 så var den gamla strömkabeln därifrån ganska för klen för att kunna transportera all den ström till batteri/kupé osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-29cb9acaeb4f507d3e8365cc08b81ca5.jpg

Där den gamla kabeln vart typ 14 mm2 så byttes det ut mot 50 mm2 istället

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb7b3b21eb698a8e8ed94d021e9d7e8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e2e09ca8ab7f4964f0073f667afef6f.jpg

Till stora kablar behövs det stora kabelskor, samt kabelklämmor, här i form av en hammarvariant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-98c5bdc9e672c768e057a8bd9b1f32f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e6f6147cefe70251445368219bdc08ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5a2dc0c0d7309444e0be7f3b3b1eef59.jpg

Med kabelskon faststämplad så träddes det över en liten bit krympslang som fick krympas ihop med hjälp av en värmepistol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b304b89e05913e8bb4b904907eaea26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5c1f3cb025c6de7518886bd935c7a828.jpg

Och sedan skruvas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b4fd57dfed16eeea74bbae0f4860bfb8.jpg

Andra änden fick samma behandling vart efter den skruvades fast på en liten kopplingsplint (eller vad man kan kalla de)

Plinten ser ut som en jordpunkt men runt gängan finns en tjock plast isolering som skyddar metallen från chassit. Till denna plint kopplas startmotorn, som på sin kopplingsplint även har kabeln till batteriet. På andra sidan av kopplingsplinten som syns på bilden under så går de flesta (+) kablarna som sitter inne i kupén.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43dc9fdb78c19acb5ef88eac0453899d.jpg

Med generator kabeln klar så gjordes (+) kabeln till batterier. (även denna 50 mm2) – (orginal 32 mm2.. typ)

Kabeln går raka vägen från batteriet till startmotorn. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cbd5682744b764f9fa077508b374cd4b.jpg

Efter att stora delar av elsystem vart modifierat och inkopplat så börjades det med att pysslas ihop ett provisoriskt avgassystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3d12903ef07622953bbc347dd5315c69.jpg

Som fick se ut något såhär med två universalkatalysatorer inkopplade. (katalysatorerna kanske sitter lite långt bak, men de duger bra för att bara testa)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-016dd6b69d79ed806b32ada3d049af11.jpg

Innan det glömdes bort fick även den gamla motorvärmaren skruvas på plats, här under lite smått blästrad med ett nytt fäste samt o-ring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0d512924fe03e567ca0648e2c68a6119.jpg

Till nått nytt

Då hela motorn och kylsystemet varit helt tomt och rengjort på vatten (även vattentillförsen till värmefläkten) så passade det ganska bra att prova på något nytt till kylsystemet.

Och till de togs de hem lite vattenfri kylarvätska.

Som jag förstått (propaganda matad) så ska denna lösning bland annat ha följande fördelar:

- Högre kokpunkt 180 grader Celciuc = ingen risk för att det blidas ånga kring förbränningsrummet i kylarsystemet
- Fryspunkt: minus (-) 40 grader Celcius = funkar bra i våra klimat
- 0% vatten = 0% rostbildning
- Trycklöst kylarsystem = mindre risk för läckage p.g.a. av övertryck, samt att man inte bränner handen när korken öppnas på en överhettad motor
- Behöver aldrig bytas ut... (går att diskutera)

Fast man vet väll först efter man provat huruvida detta stämmer + att de klart finns nackdelar också, så som:

- Lösningen leder värme pytte lite sämre än vatten.
- Får man en läcka en varm sommardag och måste fylla på så bör/får man inte fylla på vatten.
- ...dyr

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1454a7c1c547c3ee991cb0e6a6efdd98.jpg

Men ibland så måste man prova lite nya lösningar så varför inte... nu fick de bli vattenlöst.

Kan tillägga att om man vill byta sin vattenbaserade kylarvätska mot ett vattenlöst som detta så behövs först en tillhörande produkt användas för att spola ut allt det gamla vattnet.

En annan viktig vätska som fick fyllas på var styrservooljan, inte för att det skulle styras någonstans, men för att styrservopumpen inte skulle köras torr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3afb8baadf78d9ca3bb089e692d3fc87.jpg

Efter att vid detta tillfälle genomgått de test samt den felsökning som nämnts tidigare (längre upp), så gjordes nu bytet tillbaka till den gamla tändfördelare + tändspole.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8a16eb14b8827e8136a433ecf1e7b70a.jpg

Innan den gamla tändfördelaren kunde sänkas ner så monterades oljepumpdrivningen som tidigare tagits till primer staven (för att driva oljepumpen med skruvdragare – sida 7 i tråden)

Även samma procedur för att hitta TDS (Top Dead Center) gjordes om, samt att tändfördelaren ställdes in så att tändningen stod på 3 graders Advance igen. (se sida 7 i tråden för bättre förklaring)

Till den gamla tändfördelaren så fick tyvärr de gamla tändkablarna användas då de nya hade en annan ”kontakt” och inte passade med de gamla fördelarlocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1dffd6ebecf0c844a767a6758e549eb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-45c2de7b068508f9dc08a608c9e3b4ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2aaec704403ebad6a625e792a7804b02.jpg

Med Rover V8:ans tändföljd på: 1-8-4-3-6-5-7-2

Och tändfördelarens rotationsrikting: Medurs

Så kopplades samtliga tändkablar in på följande sätt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92e5de7dc407b0410538aeec0eb83bc3.jpg

Mer kring inkoppling av tändspole och resterande tänd-el kommer när den andra tändfördelaren fungerar och ska kopplas in

Väl på plats så passade det bra att börja rulla ut bilen mot utgången då det närmade sig för motorstart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ec97489be36745a79e36109a09dde57.jpg

Vid utgången så kopplades några mätare in för att kunna hålla lite koll på vad som händer i motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a47369dd1e28d222ab04307f8accf41c.jpg
(”Lambdasond” kanske blir mer rätt om de står ”Bredbandslamda”)

Då det funnits såpass mycket tid över till att fundera över luftfiltret så togs de hem ett par silikonslangar för att få bort det gamla insugsröret och tejpbiten. (får va såhär tillsvidare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-85f720f02997a9a6071d7235f23dd59d.jpg

Ja... sen vare dags smile

Första uppstart


Genomförande:

”Första uppstart” går till största del ut på att ”köra in” den nya kamaxeln. Dvs alla kamnockar ska typ göra sina första riktiga skrap mot de nya lyftarna, och de är här som de ”första 20 minuterna” kommer in.

Dessa 20 minuter kommer tillsammans med den nya kamaxeln och är en av instruktionerna som tillverkaren säger skall genomföras.

För att detta ska fungera så ska motorn startas, vart efter den lugnt varvas upp till 2000 varv/min (inte så exakt, bara ett riktvärde), och därefter köras på i cirka 20 minuter.

Varvtalet behövs då kamaxeln på äldre v8:or till största del är stänksmord. Dvs. då denna v8:a som många andra är av typen OHV (Over Head Valve), så befinner sig kamaxeln i mitten av motorblocket, där kam-nockarna smörjs av olja som rinner ner förbi lyftarna, samt den olja som vevaxeln stänker upp från oljetråget.

Ett för högt varvtal skulle kunna resultera i för hög stress på de nya slitytorna mellan kam-nock och lyftare så slitaget drastiskt skulle öka.

Olja:

Som tidigare sagt så har de hällts i en ganska tjock, billig mineralolja. I det här fallet, 10w-30

Detta gjordes efter rekommendationer från motorverkstan (samt en del andra källor)

Och om ja förstått detta rätt så handlar de bland annat om att mineralolja jämfört med syntetolja har en lite fetare oljefilm som lämpar sig bra då alla nya delar ska göra sina första skrap mot varandra. (Rätta mig om jag har fel)

Samt att den är billigare och på så sätt inte svider lika mycket när man precis efter första start tappar ur den igen..

Övrigt:

Om motorn slocknar eller man snabbt ser att t.ex. tändningen är helt off och behöver ändras så är det ingen större fara att avbryta en stund. Bättre att stanna och åtgärda problemet än att stenhård hålla på tiden och köra sönder nått smile

Aja, nu ska de startas smile

Filmen visar en liten sammanfattning av hur de såg ut under de första 20 - 25 minuterna den var igång. Den kraftiga rökutvecklingen i början av klippet är från glasfiberväven på grenrören som härdar.

Högre bildkvalité finns i mina "videoklipp" eller direkt på youtube

(P.S. Då jag varken har gjort detta förut eller har öron för hur en v8 ska låta så fick jag lite starthjälp av två äldre herrar, tackar jag riktigt mycket för!)

[video]http://www.garaget.org/video/136587[/video]

Yeheej... smile och med de klart så va det bara byta olja och filter.

Den som kollat noga kanske la märke till att oljetrycket inte går så mycket högre än till strax över två bar när motorn senare blir varm, och detta då det normalt sätt inte gör de heller.

Rover v8:an så som många andra äldre v8:or jobbar mer efter olje kvantitet än olje tryck.

Enligt verkstadshandboken skall oljetrycket för en varm motor ligga mellan 2 till 2,75 bar vid 2400 rpm.

Efter första uppstart:

Vissa väljer att köra en liten bit på landsväg innan de gör ett första oljebyte.

Men då kolvar, lager, knockar osv. nu slipat upp en hel del av samtliga metallytor i motorn så är det ofta starkt rekommenderat att redan nu göra ett olje - och filter byte så man får ut de största delarna av allt spån, sot, lager och kamfetter som flyter runt där inne.

Är bättre att göra ett oljebyte för mycke än ett för lite... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-89e20b2db6f9433cf53c52f9e80d9237.jpg

Den olja som åkte i denna gång vart en Delsyntet 15w50

Nu brukar man köra några lunga 100 mil i varierande fart (har jag hört) med lugna gaspådrag, vart efter man kan säga att det mesta satt sig smile (till en början dvs, varvstoppet dagen efter är inte att rekommendera)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9664068c586b11b811333589f1858ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1a2356561036e0ca0ec41ca8467f0921.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c899578448001149be92476895bcc8e9.jpg

Efter första oljebytet kan de passa bra att starta upp den en snabbis bara för att se så oljetryck och liknande ser bra ut.

Men nu får de va för den här gången... Fortsättning följer, fast då med fler och bättre bilder än denna tongue

Senast redigerat av Fillefilmjolk (19 maj 2013)

Mervolic Yawn...
19 maj 2013 · 3 151 Inlägg

Fasiken vad bra att den startade och allt! Grattis!

Men bara en fråga -- bytte du inte jordkablarna till grövre varianter?

Fillefilmjolk
19 maj 2013 · 156 Inlägg

Mervolic skrev:
Fasiken vad bra att den startade och allt! Grattis!

Men bara en fråga -- bytte du inte jordkablarna till grövre varianter?

Tack så mycket! big_smile

Och jo! Bra att du sa det! De gjorde jag, missade bara att ta bilder och lägga upp smile

Original så har jag för mig att de sitter fyra små jordflätor på motorn, en vid varje topp, en vid startmotorn och en nere till vänster (färdriktningen) vid växelådan.

De på topparna tog jag bort och ersatte med en 16 mm2 kabel. Tog lite kabelstumpar som blivit över sen tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9557c9a3098bc128138ef269f6d7d5c3.jpg

Från toppen så gick kabeln ner till chassit där den gamla färgen vart nedslipad till bar metall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a095ddb0cd3a4fb7748f30ebc0a85b6f.jpg

Från chassit på batterisidan så gick en 50 mm2 kabel upp till batteriets minuspol (syns lite av kabeln på bilden ovan också)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-02c314c6790a0d34bb10bb9e81b8f07b.jpg

Vänster topplock vart jordat genom generatorfästet ner till chassit. (16 mm2 här med, samt färgen kring kontaktytorna bortslipad)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-da0d630c24f9e833d8263628f95586ed.jpg

Fästet för startmotorn var jordat med en 25 mm2 kabel rakt till chassit

Sist så fick den gamla jordflätan nere vid växellådan stanna kvar då den än så länge såg fräsch ut smile

___
20 maj 2013 · 588 Inlägg

SScchnyggt!  big_smile

Fillefilmjolk
31 juli 2013 · 156 Inlägg

En tyvärr uppdateringslös ”update”

Men kanske ändå ganska bra för att inte dra ut på tystnaden tongue


Den senaste tiden har det tyvärr inte blivit så mycket bilbygge då tid och pengar lagts på att förbereda garaget för en uppdateringsfull vinter, och en bra arbetsplats för framtida projekt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ec97489be36745a79e36109a09dde57.jpg

Då senaste vintern spenderades i presenningstältet på bilden ovan.. där lufttempen med en liten gasolvärmare höjdes från cirka -25 till -15 grader Celsius, så blev planen att bygga ett isolerat garage inne i kallgaraget.

Första blev att sätta upp reglar för innerväggen och tak.... Ehh.. suck.. typiskt att de ska låta som en guide hela tiden.. inte direkt mening i de här fallet tongue (Vill bara visa va den uppdateringslösa sommarn gått åt till)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ee0bc8a64e76d1a42c66f06b4872934.jpg

Aja.. hmm sen köptes det in isolering för tak och väggar (beklagar mobilbilderna)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6fce807b40f3446cfdb5b2b52bed3893.jpg

Efter isoleringen kom spånskivor till tak och väggar så att väggskruvar till hyllor och liknande skulle kunna få bita i nått bakom gipsskivorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f8c7e12436ba9eb5ac4ca1443da214c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5222497916ca9b74005adb74a6154e5d.jpg

Gipsskiva + belysning

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-199d61641e75f4c383140091f79a825b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7f767764d63dd75f9533ea6a418ad725.jpg

Och så vare typ klart för att börja användas

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4663a2b2a9eabf683ef7cacb95bc8053.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-798fca4578a30169c317a68c0c6c0d84.jpg

Men för att inte göra en helt meningslös uppdatering så kommer här en lista med alla slangar som pusslades ihop med hjälp av de gamla för att kunna få lite av det där hemgjorda ”import tuner” stuket.. eller va man nu vill kalla de..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-839eccdf16de4007a8132807fca51253.jpg

Försök att bortse från allt kabeltrassel då det är provisoriskt och går till mätarna uppe till höger (bilden under) tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-646b0171ad3d8e60154b377b44a5a9a7.jpg

Dvs. om du har en Landrover Discovery v8 3.5 EFI från 1991 eller liknande och känner att du skulle vilja få ditt motorrum i samma ”hemgjorda” stuk så är detta de följande slangarna du behöver:

Övre Kylarslang (Från termostat till kylare)

3 st Slang________________90 grader 1,375” (35mm)
2 st Skarvhylsa___________35 mm för slang
6 st Slangklämma_________ passande storlek (35mm)


Undre Kylarslang (Från kylare till vattenpump och expansionskärl)

1 st Slang_______________90 grader 1,375” (35mm)
1 st Slang_______________45 grader 1,375” (35mm)
2 st Slang_______________90 grader 0,625” (16mm)
2 st Rak Koppling_________16 mm
2 st Skarvhylsa___________35 mm för slang
4 st Slangklämma_________passande storlek (16mm)
6 st Slangklämma_________passande storlek (35mm)
(Samt en T-reducering som får kapas till och sparas från originalslangarna. Gick inte att hitta en ny passande T-reducering. Se bild under.)


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b41943f17f5bd85a11886fe602485600.jpg

Kupévärmare främre (Från vattenpump till rör mot kupéfläkt samt retur till insug)

1 st Slang______________90 grader 0,625” (16mm)
1 st Slang______________45 grader 0,625” (16mm)
1 st Slang______________90 grader 0,75” (19mm)
1 st Rak Koppling________16 mm
6 st Slangklämma________passande storlek (16 – 19mm)


Kupévärmare bakre (Från rör över motorns högersida FR in genom brandväggen till kupén samt retur)


1 st Rekommenderas ej att byta... Katastrofalt he****e...

”Kort” Kylarslang (Från expansionskärl till kylare)

5 st Slang_____________decimetervara 0,3125” (8mm)
2 st Slangklämma______passande storlek (8mm)


Spjällhusvärmare (Från kylare till värmare under spjällhus och vidare till insug)

13 st Slang_____________Decimetervara 0,3125” (8mm)
4 st Slangklämma_______passande storlek (8mm)


Vevhus Ventilation (Från höger ventilkåpa FR till spjällhus och plenumkammare)

1 st Slang______________90 grader 0,75” (19mm)
1 st Slang______________90 grader 0,625” (16mm)
1 st Slang______________90 grader 0,375” (9,5mm)
2 st Slang______________Decimetervara 0,625” (16mm)
1 st Rak Koppling________Reducering 19 till 16 mm
1 st T – Reducering______16 + 9,5 mm
(Inga slangklämmor då slangtrycket räcker för att täta luften som passerar genom slangen)


”Bybpass Valve” (Från spjällhus till ”bypass valve” på insugets baksida)

1 st Slang______________90 grader 0,625” (16mm)
1 st Slang______________Decimetervara 0,625” (16mm)
1 st Rak Koppling________16mm
(Inga slangklämmor då slangtrycket räcker för att täta luften som passerar genom slangen)


Och med de sagt så va de här förhoppningsvis första och sista uppdateringen med ett sidospår rollsmile

Stort tack till alla läsare för ert tålamod och era fina kommentarer! En ordentlig uppdatering kommer inom kort smile

Funkiee Saab älskare!
1 augusti 2013 · 4 597 Inlägg

kul o se att du lever! längtar redan tills nästa uppdatering! Kul att ditt garage också vart sjukt snyggt! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Wonderboy_
1 augusti 2013 · 555 Inlägg

Kul att projektet fortfarande är igång, blir spännande med uppdateringar big_smile Är riktigt avundsjuk på ditt ljusa fina garage yikes

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
zemet
1 augusti 2013 · 4 041 Inlägg

Sjukt snyggt garage:) Blir nog mycket roligare att skruva där inne:)

Jag tänkte på belysningen inne i garaget, tror du det hade varit bra att få ljus underifrån? Jag funderar på om man skall bygga in lysrör i golvet och sedan lägga någon tjock plexiglasskiva över så man ser ordentligt under bilen.

Är det värt besväret tro?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fillefilmjolk
1 augusti 2013 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
kul o se att du lever! längtar redan tills nästa uppdatering! Kul att ditt garage också vart sjukt snyggt! smile

Beklagar väntetiden tongue Kul att de alltid uppskattas så mycket! big_smile Tack!

Wonderboy_ skrev:
Kul att projektet fortfarande är igång, blir spännande med uppdateringar big_smile Är riktigt avundsjuk på ditt ljusa fina garage yikes

Tack! smile får se om ja lyckas göra något intressant av de kommande uppdateringarna, är tyvärr inte så mycket motorbygge kvar nu så får se om jag kan hålla karosseri och inredningsdelen någorlunda spännande tongue

zemet skrev:
Sjukt snyggt garage:) Blir nog mycket roligare att skruva där inne:)

Jag tänkte på belysningen inne i garaget, tror du det hade varit bra att få ljus underifrån? Jag funderar på om man skall bygga in lysrör i golvet och sedan lägga någon tjock plexiglasskiva över så man ser ordentligt under bilen.

Är det värt besväret tro?

Intressant idé! Ljus under bilen är något jag själv nästan alltid saknar. Brukar bara ha som en liten sladdlampa man får lägga bäst man vill.

Skulle tro att idén med plexiglas och lysrör typ i mitten av golvet hade vart rätt värd så länge man saknar billyft då det normalt sätt är rätt svårt att komma in med bra belysning som lyser upp hela underredet då bilen inte kommer högre upp än typ en halvmeter kanske.. (på pallbockar dvs.)

Har man billyft så tror jag de är lättare att bara ställa en stor arbetslampa under bilen. Blir kanske tyvärr inte lika snyggt som golv-lysrör men dock lite enklare att eventuellt flytta runt på och liknande. 

Oljespill och liknande får man väll tyvärr också räkna med att de kommer komma med tiden hmm

Men personligen så skulle jag nog tycka att det vart extremt snyggt om inget annat med lysrör som lyser upp underifrån. Hade klart givit en bra arbetsmiljö både med eller utan billyft skulle ja tro smile

Kanske lånar den idén i framtiden tongue

Senast redigerat av Fillefilmjolk (1 augusti 2013)

zemet
2 augusti 2013 · 4 041 Inlägg

Fillefilmjolk skrev:

Funkiee skrev:
kul o se att du lever! längtar redan tills nästa uppdatering! Kul att ditt garage också vart sjukt snyggt! smile

Beklagar väntetiden tongue Kul att de alltid uppskattas så mycket! big_smile Tack!

Wonderboy_ skrev:
Kul att projektet fortfarande är igång, blir spännande med uppdateringar big_smile Är riktigt avundsjuk på ditt ljusa fina garage yikes

Tack! smile får se om ja lyckas göra något intressant av de kommande uppdateringarna, är tyvärr inte så mycket motorbygge kvar nu så får se om jag kan hålla karosseri och inredningsdelen någorlunda spännande tongue

zemet skrev:
Sjukt snyggt garage:) Blir nog mycket roligare att skruva där inne:)

Jag tänkte på belysningen inne i garaget, tror du det hade varit bra att få ljus underifrån? Jag funderar på om man skall bygga in lysrör i golvet och sedan lägga någon tjock plexiglasskiva över så man ser ordentligt under bilen.

Är det värt besväret tro?

Intressant idé! Ljus under bilen är något jag själv nästan alltid saknar. Brukar bara ha som en liten sladdlampa man får lägga bäst man vill.

Skulle tro att idén med plexiglas och lysrör typ i mitten av golvet hade vart rätt värd så länge man saknar billyft då det normalt sätt är rätt svårt att komma in med bra belysning som lyser upp hela underredet då bilen inte kommer högre upp än typ en halvmeter kanske.. (på pallbockar dvs.)

Har man billyft så tror jag de är lättare att bara ställa en stor arbetslampa under bilen. Blir kanske tyvärr inte lika snyggt som golv-lysrör men dock lite enklare att eventuellt flytta runt på och liknande. 

Oljespill och liknande får man väll tyvärr också räkna med att de kommer komma med tiden hmm

Men personligen så skulle jag nog tycka att det vart extremt snyggt om inget annat med lysrör som lyser upp underifrån. Hade klart givit en bra arbetsmiljö både med eller utan billyft skulle ja tro smile

Kanske lånar den idén i framtiden tongue

Jo det var lite så jag tänkte, kommer det bara vara snyggt eller kommer det också vara praktiskt?smile Ta den iden om du vill:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fillefilmjolk
29 oktober 2013 · 156 Inlägg

”En ordentlig uppdatering kommer inom kort” … ja visst, tjena hmm

Då varken de ena eller de andra på grund av tidsbrist och avsaknad av delar kan göras så lägger ja nu upp en typ ”halv” uppdatering bara för att inte lämna ett allt för stort tomrum mellan uppdateringarna.


Så… Uppdatering – Exteriör smile

Sen garaget typ vart klart så vart de som mest sug att börja med exteriören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-090256d16663af0bfbe048182120c923.jpg

Och till de behövdes det ett antal delar som tyvärr inte var i bästa skicket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cb77ca073a945b5503a9f2126d824193.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c354f9d4cb1acf5d78c14269ded92e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-36e787571e337063486caf5c7bbe2700.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8c75e93bc4a8764c88713f98e06293b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ec4015d9ac181d7acb8b68415e3d2fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-245fa2058d1a659095d820d310997e71.jpg

Den första tanken var att slipa ner allt för hand med hjälp av någon stålborste eller liknande. Men då resultatet hade blivit ”osäkert” och arbetstiden rätt så oändlig, så blev valet att istället lämna in samtliga delar på blästring och pulverlackering.

Fast först så fick alla plastdetaljer plockas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00e3f4a351b418c60c8701b5f84e2a4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ffc26685e86cf7bd25f03030192389f.jpg

På vardera sida om den bakre stötfångaren så fanns det ett litet hål för att sätta fast en plastdetalj.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-450b427ff84c4feb49ba33b8238e6666.jpg

Men på den vänstra sidan så hade tyvärr hålet rostat bort så den kringliggande metallen fick skäras bort för en ny bit. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f0fa348882a370d829f60d160153879.jpg

Och ja, det ser ut som skit men de fyller sin funktion iallfall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-74c78bb6176bb2dc89404445de1743e1.jpg

+ att den är täckt av den här plastbiten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cc567bfa244cc9c168819491c48bba51.jpg

Som för övrigt ser ut så här (bild under).

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d7c4a7c5ab70f7f21f12ec145837a01a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-73fb1e7c4db51b219ad079431c2329e1.jpg

Och även denna/dessa behövde fixas lite innan de och alla andra plastdetaljer kunde lackas om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1e523bedb166e5fa7760833769d59317.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8e5c90cd509ebdd9d6348fa87ec6f192.jpg

På insidan av plastdetaljen ovan så fans en liten ingjuten skruv som med hjälp av en mutter höll plastdetaljen på plats. Som synes på bilden under så hade den tyvärr gått av vid demontering och behövde göras om på nått vis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8bc3cccb443a94372252770562758f2e.jpg

Då skruven vart ingjuten så blev nödlösningen att svetsa på en ny..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-44df3d1c7da22ab95ec204f53b438a5b.jpg

Kapade av skruvhuvet med en bågfil

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-60a2e34c059a0e04bccb6cabfc4d685d.jpg

Och höll ner den med jordklämman mot den gamla skruvstumpen.

För att minska risken för plastdeformation på grund av värmen så hälldes lite kallvatten som ett bad runt om skruven..

vill här tillägga som de tidigare nämnts att ja inte har några svetskunskaper, så om denna lösning var nå bra eller inte… låter ja vara osagt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7b408af57a1c364f3e0fa10f7bb1ceb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-852c85ab2c414ec84e580177f363ef77.jpg

Kanske kan sammanfatta de som: Så här kan man ju också göra, men de är ju inte rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea9fe543e39994c7ced6687888a767ba.jpg

Innan plastdetaljen skruvas på plats så kommer lite zinkspray eller liknande sprayas på för att undvika överdriven rostutveckling..


Hur som helst så fick de fortsätta med andra reparationer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-49f390c85f28b501b775ef23654afbaa.jpg

Som bland annat var en spricka i den främre kjolen eller va man kan kalla de tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-231b75a8db3c005589ac509ed429c78c.jpg

För att försöka göra en så någorlunda hållbar reparation som möjligt så lades sprickan upp så ihop som bara gick mot en träbit, vartefter ett flertal hål borrades längst sprickan samt dess slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b407fdaded030f64fe89274e0ed180e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9a942f1dc72e6ca773da6f996d6cb99c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-db8367c20d815529b834f1fc67b0863b.jpg

Med en uppborrad spricka så blandades lite epoxi som därefter fick fylla upp hela sprickan och dess hål från framsida och baksida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-be239695ef9a124dc23bb0f8cffb802a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3bd02b2706e2fd0014718c2bcfe2f454.jpg

Medans epoxin fick ta sig tid till att torka så åkte metalldelarna in på blästring och pulverlack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ac5272634024b0529a5144acd27c9663.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4ea03584fa9cb83c86d62f385ef2d87f.jpg

Som tur så fanns de ganska mycket metall kvar under rosten så fler nödreparationer kunde undvikas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e1d30c07cd1ec5403bb233e7bbf9f137.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a4347d980844ef8bc39dc722561b51e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2efc360eb2a6e7379560912f71ada2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-af87926c9e21cf44f1b120b9bbc4df69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7c9bb9de53a54e50c7b73407b1556ab0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d58539087ca5793055ea23fbaf2c3ff8.jpg

Och efter pulverlacken vart resultatet såhär smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d04a3c0ba2860b267d60019132de3ab0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-53ee60f37eaa950b437071cfe5861e52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4f99a93c0dac436369433a7a38df368a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7f3d1dad7d0bf56c539ae0f673838423.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-656d7a50928f2eee704fa962bf9f4837.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5a8df19ac187d36fe2bec2fdddaab0af.jpg

Där de endast varit ytrost så blev färgen slät och fin. (bild ovan)

Men där rosten varit mer djupgående så hade det tyvärr blivit en del porer efter blästringen som gjorde att pulverlacken inte kunde lägga sig så slät. (bild under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9f3535bd28ee2c36db22a35bd2b5741f.jpg

Dock har detta ingen påverkan på rostskyddet + att alla porer antingen gömmer sig på baksidan, bakom en plastdetalj, eller bakom någon av den pulverlackade durkplåt som senare kommer att sättas på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-97fbd52ce6146618338c038a8723fce9.jpg

Även den tidigare nödlösningen blev lite rostskyddad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1720355380f5119e14aa459840651c8b.jpg

Och här dubbelkollas de bara så den passar. (gjordes även innan bläster och pulverlack)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-661f59e9423f67ecf533305ca379d3a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d45e901fdbbc0d9f0ef1f7573cc134ec.jpg

Aja.. När epoxin hade torkat så fick den slipas ner med hjälp av en slipmaskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8189cbd51cd567c46f6f21622fa15bd1.jpg

De små gropar och springor som blev kvar från slipningen fylldes igen med spackel, och här användes ett spackel som hade lite ”elasticitet” då de gissningsvis annars kommer spricka så fort plasten börjar röra på sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4406e68979b40cff8094e1ddf2fb2078.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-456faadde1828791959d4c27f36e17fc.jpg

Även en del andra skavanker på de resterande plastdetaljerna spacklades igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7e1b6d8b5ebe5768c8003f6e8be49c70.jpg

Sedan slipades allt ner med 180, 240 och 400 våtslippapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aa849fb880ddd7d5d1d35275a9ffe96b.jpg

Vartefter de spraymålades med mattsvart färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f54fc7c843451b0f9d9e88265d433ccb.jpg

Mellan tre och fyra lager färg las på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bd3127579b4f53d6fd7c99fc54c75bf3.jpg

Kort därefter fick ett torkskåp agera lackbox.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8e0aa4d75d1b50a2002c5d15d1a1ffef.jpg
(ja de är störande att bilden är sne)

Och här vart resultatet på plastlagningen. Tyvärr vart de färgskiftningar mellan spackel och ren plast. Hade de blivit målat med grundfärg innan den svarta färgen så hade de troligtvis inte blivit en så tydlig färgskiftning som denna (bild under). Men nu är de egentligen lite sak samma då färgskiftningen sitter på bilens undersida och pekar rakt ner i backen, så kommer bara synas om man ligger under bilen. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b7e495c190f0718ed640e236b9dd123d.jpg

Men med samtliga plastdetaljer färdigmålade så testade grejerna hängas upp (dålig passform pga. att de bara hänger på plats)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c8b833b094a5da96798c04885f6b2e66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8107e422b32e918fca1d4c4d7ece89fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-777d28e0fc5790f2817b4529e39bea5f.jpg

Och här nånstans så sitter ja nu och väntar på delar tongue

Fortsättning följer smile

Senast redigerat av Fillefilmjolk (29 oktober 2013)

Funkiee Saab älskare!
29 oktober 2013 · 4 597 Inlägg

lika underbara updates som vanligt! big_smile du har den bästa projekttråden på gorg vill jag garantera! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Dometros
29 oktober 2013 · 434 Inlägg

Helt sjukt vad du dokumenterar! Älskar att läsa och titta i denna tråden när det kommer en uppdatering! big_smile

zemet
29 oktober 2013 · 4 041 Inlägg

Det var en smart lösning att borra små hål för ett ge epoxyn mer utrymme att bita ismile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hunted Jackass
29 oktober 2013 · 795 Inlägg

Sir, your projekt makes me tingle like a school girl in heat.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Fillefilmjolk
29 oktober 2013 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
lika underbara updates som vanligt! big_smile du har den bästa projekttråden på gorg vill jag garantera! big_smile

Blir alltid lika gla av att de uppskattas så mycket! big_smile fast finns dock en hel del fränare projekt här på gorg tongue

Dometros skrev:
Helt sjukt vad du dokumenterar! Älskar att läsa och titta i denna tråden när det kommer en uppdatering! big_smile

Stort Tack! Men känner att ja måste göra nått åt de långa tiderna mellan varje uppdatering tongue

zemet skrev:
Det var en smart lösning att borra små hål för ett ge epoxyn mer utrymme att bita ismile

Ja! bra förtydligande smile idén lånade jag dock från Wheeler Dealer tongue

Hunted skrev:
Sir, your projekt makes me tingle like a school girl in heat.

Hahaha! awsome! cool

Putteliten
29 oktober 2013 · 9 081 Inlägg

Det blir ju inte så tokigt det där du!

Fillefilmjolk
18 april 2014 · 156 Inlägg

Fortsättning -  Exteriör … bara sådär ett halvår senare…


Notis: För att inte uppdateringen ska bli för mycket av; ”Här skruvas det in en skruv”, ”här lägger jag en bricka mellan skruven och bulten”, typ än 20 gånger om ; så har ja valt att hoppa ganska mycket och mest bara visa stora drag av vad som skedde vid monteringen av exteriören.

Mer detaljrik uppdatering sker i delarna: Motor, Interiör/Ljud (kommande)



Hur som helst…

Med en uppsatt värmepump och två högtalare (+våren) så fick man äntligen lust till att börja skruva vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d92e239f6e0819c506ffc86d686a57a.jpg

Då allt har som stått still i garaget så fick de bli att fortsätta där ja sist sluta.

Men innan karossen skulle på behövdes luftfiltret slutföras på nått bra vis.
Idén blev att borra upp ett hål för en luftgenomföring till filtret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7508f097b674d8756a9a4ff4ecf57a61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0588bdaa06f4ce5ebcfd5974e5364c1.jpg

För att den uppborrade metallen runt hålet inte skulle börja rosta så sprejades det på lite hammarlack runt hålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c1420b50c2ef4306fc5afa8bfb5875ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aed78237cd16ad90b2556fa6a62e10b9.jpg

Då det fanns en risk för att metallkanterna skulle kunna nöta på plaströret som skulle igenom, så las en remsa vulktejp längst metallkanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-90e28a80c73eeb72c8f2c9a69cc5c292.jpg

Vartefter plaströr med kona trycktes på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ad5ec3ac30a74d98fcb9e7a932edcaf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a6c2af01c44e4e38e6c60ed06a9bcde8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ab50ea911e8e195d2bc9392ee1531c41.jpg

Efter kona och plastslang så kunde sidoskärmarna skruvas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-44d195056aefe8fad3a02035d313bc41.jpg

Fast först behövdes insidan rostskyddas lite, så började med att maskera kanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-14ef846817a818f2615f17a6aba73e7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31a30de00d4291e13cfdb3adbb726c5e.jpg

Då skärmarna är i aluminium behövs egentligen inga extrema rostskydd, så de enda som fick åka på vart lite rostprimer längst skärmkanten vartefter resten blev målat med svartfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-970db8a5adc07ea883c3f9d0045a8ca1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-35c4508f0648c8f95524140ada89c1db.jpg

Då skärmen för ett flertal år sedan plockades bort så fanns en form av plast film mellan aluminiumskärm och den plåt den vart fastskruvad på. Gissningsvis satt plastfilmen där för att hindra att plåten repade aluminiumet vid vibrationen eller kanske galvanisk korrosion av något slag?

Hur som helst så las ett lager vulktejp på den yta som skulle klämmas mot bilplåten då skärmen sedan skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2391cc6c01963eea33e7b1c7aa959739.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bf51f8ad0940b76eb45aa6bf1a59bb24.jpg

Med det klart så kunde skärmen med nya plåtbläck skruvas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e8bfaef868f31c100816cedbf328cc01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01ab061dfd56b71c625a3c59be7c239a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-580d753b068eb72d61dee0f41ffbfef4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a6a7ed0d7e4678350b98c003e33a001d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7b836fd5dba13e478b9ddf4d45ca0fb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-227c3fcf8e4e04f35a9f0b3007b7839b.jpg

För att få lite mer att mäta in den andra sidoskärmen och kommande motorhuven mot så monterades lite andra plastdetaljer på. Men först fick de plastdetaljer som tidigare bara hade varit påhängt plockas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2d639083e88ba314df04a341ac40cf56.jpg

Uppe vid vindrutetorkarna så blev skyddsplasten rengjord och målad med svart sprayfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-24cadff2d058caaca510f0b2775d75e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b646868f18a893289aaa6cd2c3d0db1.jpg

Framför kylaren monterades tutorna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-85526a3e20c6583d503f904f57329f03.jpg

Strax under fick en plastkåpa som hjälper till att skärma av luft till kylaren skruvas på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c981a013bf1c1f95a353f3c4dccdeaf9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6dff1aea7356ce2a59fe890112afd989.jpg

Och med plasten tillbaka på plats så kunde den andra sidoskärmen uppleva samma målning och vulktejpning som den första.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b70928a19f140572abae657781481310.jpg

Vart efter en ny antenn kunde skruvas fast på sidoskärmens ovansida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a15669a24e1e08573c72214360e6d0cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c636dc52d8e8c7862e039874b38e02b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a4c12014473e8613ac5f9977b2345746.jpg

Åså vips så var skärmen på…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef97c6f0836bb38ccce0275764581734.jpg

…tillsammans med motorhuv och ett par påhängda framlampor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bea2c1d1f823ee3cc7c338ff3a50feb5.jpg
(Dammig motorhuv)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6607ee0bd5b365e26c25975c4145b598.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7e5c6da9ff34998ee2e1fa322c4077a8.jpg

Sen passade det bra att skruva fast dörrhandtagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-79f93f8e930e3832078fee177be5e4b5.jpg

Intryckt på plats med ny packning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-18aaddf3f5d02eec511518cc6e8b0e02.jpg

...och fastskruvad bakifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4738631453ea764132a8a1b71a33514a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7b5fa81d1a8cc089722064e217de57a4.jpg

Sen trycktes de nedre fönsterlisterna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8fb4ca950109cfd5e6fb97ff26fdaed6.jpg

Vartefter ytterbackspeglarna skruvades fast i dörrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-621ca6f02090b51c0af5c5d4d6916f71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-da7cda0bd34c911e5fe306cc750541f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-85052965442568271c91eea59e8dc9d2.jpg

Med rengjorda sidorutor och fräscha packningar så kunde även dessa tryckas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-74a14f97a02e662a49285b6b0418a1a9.jpg

För att få in sidorutan användes endast ett plastsnöre som träddes in i de spår som skulle sitta i bilens fönsterkarm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c98e812692ce1f61d5b6b4b8b1b90490.jpg

Med ett fönster + gummilist intryckt i karmen så drogs plast snöret långsamt ut på baksidan för att få gummilisten och snyggt lappa över och täta fönstret. (dålig förklaring ja vet hmm )

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a64b9d807a7475d9540cf4db3da03d7d.jpg

Sen kom ett efterlängtat paket med posten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-462be2943186e707c8a523eba2f99868.jpg

Där de flesta av delarna var menade för exteriören. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2d559b5e1bc44b86374895d6fabd1bb.jpg

Men även lite annat smått som gömde sig under frontpanelerna fick följa med.

Exempelvis ett huvlås…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9702264771471c7c7f81f08bfe59cb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e243d51def87eed5d915608146b05352.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2508495535b1108f257101e510656b5b.jpg

…och inställningsskruvarna till framlamporna.. då de gamla hade spruckit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1d1a547c16beb0b497993988f65271de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b44de6a25cd0476fc92487c31ddec532.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e981564ccbbc169e810d26126fe85565.jpg

Även plastbitarna till lampornas höjdreglering fick bytas ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-986fd589a0389cfff92e7fecae665cba.jpg

Vartefter lampan kunde kopplas in…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f10adfb82d40b367bea5521771ea3c90.jpg

… och skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f066104c4d652fc5919c95317367b60e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-95e0257be5cd1fe2e9c450713cf051e5.jpg

Och med fastskruvade framlampor kunde också alla plastdetaljer på fronten skruvas fast ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a179d26be08c6206ec34e3ab685ca814.jpg

Detta inkluderade den undre plastkjolen eller vad man ska kalla det tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86cb6329785ae561fb27ddf81550e4da.jpg

Och för kofångarentusiasten kan de även meddelas att både kofångare och hasplåt i modell rör kommer att monteras vid senare tillfälle tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-891a990b39caa132488fda5260e5ff15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-964edb6eb0e7769bbecc40fe8d3da357.jpg

Detta tillsammans med sidesteps cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d01de87b00114adbde5c14a744718e28.jpg

aja…

Några andra delar som följde med paketet var bland annat nya tork-armar för fram och bakruta. Då de egentligen inte var nå fel på de gamla mer än att de var lite bleka i färgen och smått ytrostiga på vissa platser, så köptes endast nya då de inte kostade mer än tre varmkorvar på Sveriges möbelvaruhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-84848208915e042889668939ff286178.jpg
Gamla till vänster - Nya till höger

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1ab71c9bc66ec5b4ecafa39ed24496d7.jpg

Utöver torkarna kom bland annat skärmbredare (original utförande)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2c6e39f69a3ac360ecc2b36902a2cac9.jpg

och dörrlister.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-78ee265a2d126434b57df48785be146e.jpg

Samt nya emblem till grill och baklucka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-923ac8559cebbd501a070a3ceeedd676.jpg
 
Jajjemen!

Fortsättning följer, om mindre än 6 månader
tongue

Funkiee Saab älskare!
18 april 2014 · 4 597 Inlägg

fan va underbart o se att du är igång igen!! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang