Köra bensinbil på lite gas?

Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Nu fick jag en riktigt galen idé! Köra sin bil på vätgas och bensin!

Nu kommer vissa med säkert "Nää det fungerar inte", "Det kommer dra mer kraft från generatorn" eller "motorn tål det inte".

Men jag tänkte ha bilen som en liten hybrid. Jag tänker inte ha vätgas i gasflaskor under tryck. Då kan det riktigt smälla. Jag tänkte att om man hade en bränslecell som levererar mycket gas per sekund. Dom är mycket enkla att göra.

Det enda man behöver är vatten och massa rostfria plattor eller kol.
http://media.techeblog.com/images/hydrogencell.jpg

Sett många filmer på youtube där det bara "kokas" i cellpaketerna och dom använder även 12V. Det krävs ca 1.5 för att molekylerna ska dela på sig.

Nu!
Vi säger att jag har en vanlig bensinbil med insprut. Sen har jag ett kärl i bagaget som rymmer mycket vatten ca 5 liter ska väll räcka väl. Strömmen som drivs kommer ifrån en till generator som är monterad. Alltså två generatorer.
Först så tänkte jag ha generatorn som en turbo, att den drivs att motorns utsläpp, men det var jag osäker på om det skulle gå. Hur som helst så har jag plats för en generator till.

Slangar ska gå från kärl till insuget på motorn. Desto mer jag gasar så varvar bilen, desto mer ström kommer till kärlet.
Då undrar jag: Behöver jag gasa mindre (bensin) om jag gör så här om jag kör 90km/h om man jämför med förut? Det blir lite extra så den får ju extra hjälp.
Sen så kräver det inte mycket ström från generatorn till kärlet.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 november 2011)

Saabarn_Eric
28 november 2011 · 265 Inlägg

problemet blir ju att du får för lite syre i förhållande till bränslet, blir väldigt avancerat styrsystem till detta sad men jag gillar idén big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
problemet blir ju att du får för lite syre i förhållande till bränslet, blir väldigt avancerat styrsystem till detta sad men jag gillar idén big_smile

Vad menar du? Den får ju bara lite extra vätgas H2. Sen kan den väll få syrgas om den vill också. Det går ju att blanda. Syrgas O2 och H2 blir ju extra bra.

Jag förstår inte vad du menar med "för lite" syre. Det får ju vanligt syre + bensin + knallgas som består av O2 + H2.

Saabarn_Eric
28 november 2011 · 265 Inlägg

så man behöver inget extra syre för att antända vätgas?

Rise and rise again, until lambs become lions!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
så man behöver inget extra syre för att antända vätgas?

Nope. Inte om du separerar vätgasen till H2. Vanligt syre ger mindre energi än syrgas.

Saabarn_Eric
28 november 2011 · 265 Inlägg

Jaha, så tanken bakom är att utvinna "ren" syrgas?

Rise and rise again, until lambs become lions!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
Jaha, så tanken bakom är att utvinna "ren" syrgas?

Japp.
Men då är frågan hur det blir när man kör? Kommer lambasonden ge något knasigt svar, eller kommer den inte märka något då men ger mindre bensin + extra knallgas?

Jag måste fråga hur mycket gas som behövs för att driva en bil? Vi säger en helt vanlig genbasbil

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 november 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 559 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Saabarn_Eric skrev:
Jaha, så tanken bakom är att utvinna "ren" syrgas?

Japp.
Men då är frågan hur det blir när man kör? Kommer lambasonden ge något knasigt svar, eller kommer den inte märka något då men ger mindre bensin + extra knallgas?

Jag måste fråga hur mycket gas som behövs för att driva en bil? Vi säger en helt vanlig genbasbil

Luft består av 20.9% syre och resten "skräp" hinkar du i 100% syre misstänker jag att LMM och lambda får spel med knackningar och misständning som följd.

En bensinbil blandar ca 18 delar luft med en del bensin. Förutom då Mitsubitshis hatade 1.8 GDi som försöker få bilen att gå på 22 delar luft istället. Ska du ersätta energiinnehållet i en del bensin så krävs det givetvis duktiga mängder brännbar gas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Volvo740-88 skrev:

Saabarn_Eric skrev:
Jaha, så tanken bakom är att utvinna "ren" syrgas?

Japp.
Men då är frågan hur det blir när man kör? Kommer lambasonden ge något knasigt svar, eller kommer den inte märka något då men ger mindre bensin + extra knallgas?

Jag måste fråga hur mycket gas som behövs för att driva en bil? Vi säger en helt vanlig genbasbil

Luft består av 20.9% syre och resten "skräp" hinkar du i 100% syre misstänker jag att LMM och lambda får spel med knackningar och misständning som följd.

En bensinbil blandar ca 18 delar luft med en del bensin. Förutom då Mitsubitshis hatade 1.8 GDi som försöker få bilen att gå på 22 delar luft istället. Ska du ersätta energiinnehållet i en del bensin så krävs det givetvis duktiga mängder brännbar gas.

Så om jag drar en slang till insuget som transporterar vätgasen. Sen syrgasen får man väll dra till luftburken så LMM kan registera luften som kommer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 559 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Volvo740-88 skrev:

Japp.
Men då är frågan hur det blir när man kör? Kommer lambasonden ge något knasigt svar, eller kommer den inte märka något då men ger mindre bensin + extra knallgas?

Jag måste fråga hur mycket gas som behövs för att driva en bil? Vi säger en helt vanlig genbasbil

Luft består av 20.9% syre och resten "skräp" hinkar du i 100% syre misstänker jag att LMM och lambda får spel med knackningar och misständning som följd.

En bensinbil blandar ca 18 delar luft med en del bensin. Förutom då Mitsubitshis hatade 1.8 GDi som försöker få bilen att gå på 22 delar luft istället. Ska du ersätta energiinnehållet i en del bensin så krävs det givetvis duktiga mängder brännbar gas.

Så om jag drar en slang till insuget som transporterar vätgasen. Sen syrgasen får man väll dra till luftburken så LMM kan registera luften som kommer?

LMM registrerar mängden luft. Inte vad den innehåller. Matar du på med syre får bilen för mycket luft och går magert. Inte helt enkelt du? Gillar tanken dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Volvo740-88 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Luft består av 20.9% syre och resten "skräp" hinkar du i 100% syre misstänker jag att LMM och lambda får spel med knackningar och misständning som följd.

En bensinbil blandar ca 18 delar luft med en del bensin. Förutom då Mitsubitshis hatade 1.8 GDi som försöker få bilen att gå på 22 delar luft istället. Ska du ersätta energiinnehållet i en del bensin så krävs det givetvis duktiga mängder brännbar gas.

Så om jag drar en slang till insuget som transporterar vätgasen. Sen syrgasen får man väll dra till luftburken så LMM kan registera luften som kommer?

LMM registrerar mängden luft. Inte vad den innehåller. Matar du på med syre får bilen för mycket luft och går magert. Inte helt enkelt du? Gillar tanken dock.

Ja, men om LMM får registera den mängd luft som kommer då?
Registeras också bränslet?

saab_sonett Handledare
28 november 2011 · 1 481 Inlägg

Frågan är ju hur du ska kunna framställa tillräcklig mängd vätgas. Det går åt 3 kubikmeter för att motsvara 1 liter bensin.
Sedan går det åt lika mycket energi att frigöra vätgasen som du får tillbaka ifrån gasen. Du behöver alltså en generator som ger 20-30 kW för att få tillräckligt med vätgas för få motorn att gå. Motorn kommer att ha fullt göra med att dra runt generatorn. Ingen effekt kvar till att driva bilen frammåt. Evighetsmaskinen är inte uppfunnen än.......

Senast redigerat av saab_sonett (28 november 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 559 Inlägg

saab_sonett skrev:
Frågan är ju hur du ska kunna framställa tillräcklig mängd vätgas. Det går åt 3 kubikmeter för att motsvara 1 liter bensin.

Jupp. Dessutom är vätgas extremt flyktig och läcker gärna ut om man nu mot förmodan får grejorna att lira. En normal gasbehållare har ett tryck på 200 Bar. Antar att den dessutom är mycket mer explosionsbenägen än bensin vilket ger en helt katastrofal förbränning.

Rätta mig om jag har har fel men troligen går bilen som vanligt även om din "bränslecell" fungerar för att mängden är försvinnande liten.

Men! Experimentera på! Många konstiga saker har kommit till i ett garage någonstans i världen. Som exempel kan nämnas "elbilens död" En dokumentär som finns på tuben. Toyota skrotade sina helt nya elbilar... Köptes upp av oljebolag om jag minns rätt.

Kanske pyssla med en gammal diesel? De är ju mer toleranta mot ingrepp i insprutet. Sugdiesel då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang