fränt bygge...man skall bygga efter sitt eget tyckande...prem lagd...
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg
Fränt bygge, men du måste nog ha B18 i den vid reggningen på duettramen, jag & brorsan byggde en duettrod för runt 8-9år sedan & då var kraven DUETT orginalmotor (B18), orginalaxlar, orginalstyrning & orginalbromsar, Motorn fick vi flytta bakåt i ramen men i övrigt skulle chassiet vara orört, finns på min sida under gamla bilar.
Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....
Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon.
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg
Plankpojk skrev: Kul att ni gillart
Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....
Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon.
oki då ska det gå att byta motor nu för tiden då? Duettrodden vi byggde SFRO-besiktigades innan regbesiktningen , det kravet på sfro kom då samma månad som den blev färdig, hade vi fått en regbesiktningstid innan 1a maj det året hade vi bara behövt reggbesikta.
vilket vi inte heller visste eftersom vi kollade upp reglerna som gällde när vi började bygget 5-månader tidigare , så vi kom till bilprovningen för regbesiktning.... utan SFRO intyg **jobbigt läge**
Senast redigerat av farbrorbozze (20 december 2011)
Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....
Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon.
oki då ska det gå att byta motor nu för tiden då? Duettrodden vi byggde SFRO-besiktigades innan regbesiktningen , det kravet på sfro kom då samma månad som den blev färdig, hade vi fått en regbesiktningstid innan 1a maj det året hade vi bara behövt reggbesikta.
vilket vi inte heller visste eftersom vi kollade upp reglerna som gällde när vi började bygget 5-månader tidigare , så vi kom till bilprovningen för regbesiktning.... utan SFRO intyg **jobbigt läge**
Ja det ska tydligen fungera , o vilket oflyt du hade!! Hände en lite liknande grej för mig när jag byggde a-traktor. Halvvägs in i bygget så sa dom att man inte fick ha utrymme bakom stolarna, och inte täcka det med en hatthylla. Så då skrotade jag King-Caben jag byggde på och köpte en duett-atraktor istället..
Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....
Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon.
Faan vad coolt med en duett som är av 2012 års modell
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mopar300
20 december 2011 ·
Danne_1977 skrev:
Plankpojk skrev: Kul att ni gillart
Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....
Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon.
Faan vad coolt med en duett som är av 2012 års modell
å då måste man ha bälten i med....inget snyggt i en rod...
Fast de blir en 66a, det står i mera text jag har av honom.. Det är bara om det blir ett amatörbygge som det blir en 2012. Mina krav var att den ska besitkigas vartannat år och vara skattefri, alltså måste jag hålla mig inom ramarna för ombyggt fordon och inte amatörbygge
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg
Plankpojk skrev: Fast de blir en 66a, det står i mera text jag har av honom.. :) Det är bara om det blir ett amatörbygge som det blir en 2012. Mina krav var att den ska besitkigas vartannat år och vara skattefri, alltså måste jag hålla mig inom ramarna för ombyggt fordon och inte amatörbygge :)
Miniupdate för att hålla tråden vid liv och erat intresse brinnande
Fick låna en motorlyft av tomasturbo här på garaget, de tackar vi för! Smidigt med kombi ..
Kan alltid va bra att ha en gammal traktor, men fan vad omständigt de är ibland. Känns som ren tur att det fortfarande sitter dörrar på garaget.
Sista bilden, mitt lilla garage har nu blivit pyttelitet när både ramen och en gigantisk motorlyft med motor står där, nu ska det bli kul att se hur bra de passar.
Ikväll ska vi iväg o kolla på slutresultatet av farsans bil på plåtverkstaden, (hans 38) om det finns intresse så kan jag kasta upp en bild på det ikväll.
Imorn ska jag försöka få tillbaks mina däck som jag lånat ut till grannen. Känns lite riskabelt o försöka ställa i motorn när den vinglar på pallbockar..
Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige. Just nu saknas det lite för mycket delar. Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.
Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.
mvh: Isac
Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..
Jo jag vet de..
Men, ja.. Farsan åker v8, luftfjädring, commondore-framvagn, fyrlink i bak osv.. Aldrig vart nå problem. Men naturligtvis blir de trubbel om man får länstrafikgruppen på sig.
Inte så skoj om man krockar,försäkringsbolagen betalar inte ut en krona och det blir dyrt om man råkat skada någon.. Dessutom vet myndigheterna om att många fuskar och det finns förslag på att skrota besikningsbefrielsen och införa ett "trafiksäkerhetstest" var fjärde år istället.. Synd att folk missbrukar dom generösa ombyggnadsregler SFRO och många andra har jobbat så hårt för att få till,klarar man inte av att bygga en bil som går att besiktiga ska man nog inte vara ute på vägarna..
Var o kikade på farsans kaross, den var klar. Så nu ska den iväg på blästring.
Själv så plockade ja ihop fronten litegrann för att se ungefär vart motorn och hytten ska hamna i ramen. Det viktigaste är att hjulen ligger rätt i hjulhusen, sen får man anpassa resten efter det.
En bild på starten, mekanisk itryckning av startmotor, skitfränt!
Var en estländare som körde i diket med sin Chrysler utanför oss, så vi tog fram traktorn o drog upp honom, fick då "en liten nubbe till sillen" 5 liter väderkvarnsvodka ;P
Två bilder på hela bygget.
Tänk på att allting bara är dithängt, ingenting sitter som det ska. Naturligtvis blir allting rakare o så senare. Tack för mig.