Cheva-38 på duettram (Update!, s.4 11/2)

Lina-
20 december 2011 · 1 213 Inlägg

Chassit vart bra, intressant projekt detta. big_smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
mopar300
20 december 2011 ·

fränt bygge...man skall bygga efter sitt eget tyckande...prem lagd...

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg

Fränt bygge, men du måste nog ha B18 i den vid reggningen på duettramen, jag & brorsan byggde en duettrod för runt 8-9år sedan & då var kraven DUETT orginalmotor (B18), orginalaxlar, orginalstyrning & orginalbromsar,
Motorn fick vi flytta bakåt i ramen men i övrigt skulle chassiet vara orört, finns på min sida under gamla bilar.

Lycka till med ditt bygge smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
loow Jävel
20 december 2011 · 2 018 Inlägg

Kul att ni gillart smile

Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:

Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....


Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon. smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg

Plankpojk skrev:
Kul att ni gillart smile

Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:

Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....


Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon. smile

oki då ska det gå att byta motor nu för tiden då?
Duettrodden vi byggde SFRO-besiktigades innan regbesiktningen , det kravet på sfro kom då samma månad som den blev färdig, hade vi fått en regbesiktningstid innan 1a maj det året hade vi bara behövt reggbesikta. sad

vilket vi inte heller visste eftersom vi kollade upp reglerna som gällde när vi började
bygget 5-månader tidigare , så vi kom till bilprovningen för regbesiktning.... utan SFRO intyg **jobbigt läge**

Senast redigerat av farbrorbozze (20 december 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
loow Jävel
20 december 2011 · 2 018 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Plankpojk skrev:
Kul att ni gillart smile

Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:

Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....


Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon. smile

oki då ska det gå att byta motor nu för tiden då?
Duettrodden vi byggde SFRO-besiktigades innan regbesiktningen , det kravet på sfro kom då samma månad som den blev färdig, hade vi fått en regbesiktningstid innan 1a maj det året hade vi bara behövt reggbesikta. sad

vilket vi inte heller visste eftersom vi kollade upp reglerna som gällde när vi började
bygget 5-månader tidigare , så vi kom till bilprovningen för regbesiktning.... utan SFRO intyg **jobbigt läge**

Ja det ska tydligen fungera smile, o vilket oflyt du hade!!
Hände en lite liknande grej för mig när jag byggde a-traktor. Halvvägs in i bygget så sa dom att man inte fick ha utrymme bakom stolarna, och inte täcka det med en hatthylla. Så då skrotade jag King-Caben jag byggde på och köpte en duett-atraktor istället..

You got to risk it, to get the biscuit :)
tisting
20 december 2011 · 60 Inlägg

Detta ser riktigt bra ut.
Bra val, man behöver inte köpa hotrod prylar som kostar skjortan för att bygga en ball bil.

Danne_1977
20 december 2011 · 3 292 Inlägg

Plankpojk skrev:
Kul att ni gillart smile

Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:

Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....


Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon. smile

Faan vad coolt med en duett som är av 2012 års modell big_smilebig_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mopar300
20 december 2011 ·

Danne_1977 skrev:

Plankpojk skrev:
Kul att ni gillart smile

Farbrorbozze. Jag har pratat med SFRO, o han sa som följer:

Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....


Så det är det jag siktar på just nu. Att få den som en duett-ombyggt fordon. smile

Faan vad coolt med en duett som är av 2012 års modell big_smilebig_smilebig_smile

å då måste man ha bälten i med....inget snyggt i en rod...

loow Jävel
20 december 2011 · 2 018 Inlägg

Fast de blir en 66a, det står i mera text jag har av honom.. smile
Det är bara om det blir ett amatörbygge som det blir en 2012.
Mina krav var att den ska besitkigas vartannat år och vara skattefri, alltså måste jag hålla mig inom ramarna för ombyggt fordon och inte amatörbygge smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 december 2011 · 6 474 Inlägg

Plankpojk skrev:
Fast de blir en 66a, det står i mera text jag har av honom.. :)
Det är bara om det blir ett amatörbygge som det blir en 2012.
Mina krav var att den ska besitkigas vartannat år och vara skattefri, alltså måste jag hålla mig inom ramarna för ombyggt fordon och inte amatörbygge :)

Låter som ett mycket bra val :)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
loow Jävel
21 december 2011 · 2 018 Inlägg

Miniupdate för att hålla tråden vid liv och erat intresse brinnande smile

Fick låna en motorlyft av tomasturbo här på garaget, de tackar vi för!
Smidigt med kombi wink..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-119498ee8d4b2b101d1fabf89f7d103e.jpg

Kan alltid va bra att ha en gammal traktor, men fan vad omständigt de är ibland. Känns som ren tur att det fortfarande sitter dörrar på garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-b4410dd45adf6cdf7608cdca336e54d0.jpg

Sista bilden, mitt lilla garage har nu blivit pyttelitet när både ramen och en gigantisk motorlyft med motor står där, nu ska det bli kul att se hur bra de passar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-41f62dfafa472fb1f1511931683f1f34.jpg

Ikväll ska vi iväg o kolla på slutresultatet av farsans bil på plåtverkstaden, (hans 38) om det finns intresse så kan jag kasta upp en bild på det ikväll.

Imorn ska jag försöka få tillbaks mina däck som jag lånat ut till grannen. Känns lite riskabelt o försöka ställa i motorn när den vinglar på pallbockar..

Allt för mig, Tack o hej!

You got to risk it, to get the biscuit :)
Pellefax
21 december 2011 · 644 Inlägg

Plankpojk skrev:

Pellefax skrev:

Plankpojk skrev:

Tackar smile

Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige.
Just nu saknas det lite för mycket delar.
Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.

Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.

mvh: Isac

Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..

Jo jag vet de..

Men, ja.. Farsan åker v8, luftfjädring, commondore-framvagn, fyrlink i bak osv.. Aldrig vart nå problem.
Men naturligtvis blir de trubbel om man får länstrafikgruppen på sig.

Inte så skoj om man krockar,försäkringsbolagen betalar inte ut en krona och det blir dyrt om man råkat skada någon..  Dessutom vet myndigheterna om att många fuskar och det finns förslag på att skrota besikningsbefrielsen och införa ett "trafiksäkerhetstest" var fjärde år istället..
Synd att folk missbrukar dom generösa ombyggnadsregler SFRO och många andra har jobbat så hårt för att få till,klarar man inte av att bygga en bil som går att besiktiga ska man nog inte vara ute på vägarna..

loow Jävel
26 december 2011 · 2 018 Inlägg

Update!

Var o kikade på farsans kaross, den var klar. Så nu ska den iväg på blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-b647e8518d6266e91dab4853e7dbb0a0.jpg


Själv så plockade ja ihop fronten litegrann för att se ungefär vart motorn och hytten ska hamna i ramen.
Det viktigaste är att hjulen ligger rätt i hjulhusen, sen får man anpassa resten efter det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-e77c0c32785078e93507f716365653d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-8aa1518987693ef99dcfe0d3b026bc4d.jpg

En bild på starten, mekanisk itryckning av startmotor, skitfränt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-7ead5b474cf97ed35b58f5ce26e9cc75.jpg

Var en estländare som körde i diket med sin Chrysler utanför oss, så vi tog fram traktorn o drog upp honom, fick då "en liten nubbe till sillen" 5 liter väderkvarnsvodka ;P
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-54c34a84a1028e943a5b5768b2403f36.jpg


Två bilder på hela bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-d575fe402d193e58f3b878da3c43635c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-a7cd7c90e7ee97fd5d9388e7e530229f.jpg

Tänk på att allting bara är dithängt, ingenting sitter som det ska. Naturligtvis blir allting rakare o så senare.
Tack för mig.

You got to risk it, to get the biscuit :)
mopar300
26 december 2011 ·

ser riktigt bra ut..gött me väderkvarnsvodka.....

loow Jävel
26 december 2011 · 2 018 Inlägg

Man börjar iaf få begrepp över hur de kommer se ut. Mjo vodkan blir nog till nyår smile inte allt dock.. wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
Power-krille
26 december 2011 · 672 Inlägg

fränt smile , ja inte vodkan! bygget

Senast redigerat av Power-krille (26 december 2011)

"Väx inte upp! det är en fälla"
robininfOCUS Med lem
26 december 2011 · 768 Inlägg

Kul projekt! Roligt med vodkan också! wink /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 december 2011 · 6 474 Inlägg

Ja du får fan inte dricka all den där vodkan i garaget för då blir inte bilen nå bra wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Putteliten
26 december 2011 · 9 079 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ja du får fan inte dricka all den där vodkan i garaget för då blir inte bilen nå bra wink

Eller så kommer det aldrig mer hända någonting med bilen. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang