Vad är en exklusiv bil för er?

D_Nilsson
8 februari 2012 · 754 Inlägg

Tjena!


Håller på och skriver på mitt examensarbete här hemma och behöver nu era åsikter och tankar om vad en exklusiv bil är!

För den som undrar skriver jag om hur man på effektivaste sätt ska affärsutveckla en bilfirma, som tänkt sälja exklusiva bilar, till att bli främst/mest framgångsrikt inom sin bransch i Sverige smile


Så vad är en exklusiv bil för er? Vilka faktorer spelar in?..Pris? Varumärke? Att den ska vara handbyggd?


Jag tänker som så att en exklusiv bil inte behöver kosta skjortan, det finns ju ett oerhört stort utbud av äldre exklusiva bilar som man inte behöver betala en stor peng för.
En BMW 750 E38 kan man ju få för ca 25 000kr! Men är den fortfarande exklusiv då?

Jag tycker personligen att varumärket spelar in väldigt mycket, jag har ju väldigt svårt att se en Dacia t.ex. på något sätt kunna bli exklusiv tongue


Ös på med tankar och åsikter! smile


/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Personligen tycker jag inte att priset spelar någon roll, en Jaguar kommer till exempel alltid att vara en exklusiv bil i mina ögon även om man kan köpa en vacker gammal XJ för 15.000:- idag. Sedan kommer en vanlig bil som Volvo S80 aldrig bli lika exklusiv som ovanstående XJ, även om en sådan kan tangera trekvarts miljon i inköpspris. Detta bara som ett exempel, det finns trots allt en framhjulsdriven Jaguar X-type kombi med en dieselfyra att köpa och hur exklusiv den är går att diskutera: Men på något vis verkar Jaguar´s varumärke ha överlevt detta!

Först och främst tycker jag bilens egenskaper avgör, det skall vara en mycket sofistikerad och väl utförd modell för att den skall passera som exklusiv hos mig. I andra hand avgör design, den kan rent teoretiskt vara mindre vacker så länge den utstrålar stil och har ett eget utseende med karaktär.

I tredje hand kommer varumärket som du skriver tror jag aldrig en Dacia kommer upplevas som exklusiv utan det krävs något med en lång historia av "exklusiva" bilar för att ett varumärke skall kunna ge det intrycket!

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Emilius Avstängd
8 februari 2012 · 1 714 Inlägg

En exklusiv bil är en bil jag inte har råd med och aldrig kommer ha smile

D_Nilsson
8 februari 2012 · 754 Inlägg

Rquired skrev:
Personligen tycker jag inte att priset spelar någon roll, en Jaguar kommer till exempel alltid att vara en exklusiv bil i mina ögon även om man kan köpa en vacker gammal XJ för 15.000:- idag. Sedan kommer en vanlig bil som Volvo S80 aldrig bli lika exklusiv som ovanstående XJ, även om en sådan kan tangera trekvarts miljon i inköpspris. Detta bara som ett exempel, det finns trots allt en framhjulsdriven Jaguar X-type kombi med en dieselfyra att köpa och hur exklusiv den är går att diskutera: Men på något vis verkar Jaguar´s varumärke ha överlevt detta!

Först och främst tycker jag bilens egenskaper avgör, det skall vara en mycket sofistikerad och väl utförd modell för att den skall passera som exklusiv hos mig. I andra hand avgör design, den kan rent teoretiskt vara mindre vacker så länge den utstrålar stil och har ett eget utseende med karaktär.

I tredje hand kommer varumärket som du skriver tror jag aldrig en Dacia kommer upplevas som exklusiv utan det krävs något med en lång historia av "exklusiva" bilar för att ett varumärke skall kunna ge det intrycket!

Tack för svaret! Väldigt genomtänkt! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
8 februari 2012 · 754 Inlägg

Emilius skrev:
En exklusiv bil är en bil jag inte har råd med och aldrig kommer ha smile

Hahah big_smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
marcussomfan
8 februari 2012 · 467 Inlägg

Jag anser att en äldre bil inte är exklusiv utan mer åt unik hållet.

Men kanske bara jag som tänker åt den banan?

Emilius Avstängd
8 februari 2012 · 1 714 Inlägg

marcussomfan skrev:
Jag anser att en äldre bil inte är exklusiv utan mer åt unik hållet.

Men kanske bara jag som tänker åt den banan?

Du och säkert många fler.

Men världens dyraste bil var någon bugatti från 30 talet eller vad det nu var,
så jag skulle vilja säga att äldre bilar kan vara exklusiva,
iochmed att dem i många fall kostar bra mycket mer än nya lyxbilar,
inte alltid finns i speciellt många exemplar och såna saker, så det blir ju helt klart en exklusiv grej om man kan köpa en Hemi Charger Daytona. Såg ett nylackat men tomt skal med lite tillhörande delar på ebay för 2 miljoner..

Richtenb
8 februari 2012 · 1 365 Inlägg

En exklusiv bil för mig är naturligtvis supersportbilar (läs Bugatti Veyron, Pagani Zonda osv) men även en specialmodell på en ovanlig bil. sen spelar inte ålder någon roll.

Exempel är en Shelby GT 500 från 67 ex. som är en variant på en Mustang. Impreza GT Type C som är en specialmodell av impreza GT. Corvette ZR1 som är en variant av Corvette C6. BMW M3 CSL som är en specialversion av M3 osv osv.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
johan_dansk
8 februari 2012 · 157 Inlägg

Jag tycker att exklusiva bilar är sådana som är lite "finare", till exempel Citroen C6, en sån bil är ju deras lite finare och inte vanlig. smile

Audi A4 1.8t Quattro
Larschon Beslutsångest.
8 februari 2012 · 322 Inlägg

För mig handlar det om skick, stilrent osv.
En gammal Golf kan kännas exklusiv om den är fixad på rätt sätt.
Det kan vara hemmagjorda lösningar (gratis) eller nåt som är köpt (dyrt). Alltså, prisklass kvittar enligt mig.
Däremot så är väl exklusiva bilar enligt all media osv bilar som är top of the line, prestanda, priser osv. Tex den dyraste Mercan, BMW, Ferrari osv.

Men JAG tycker inte att det är så.

Masquerade Aldrig nöjd
8 februari 2012 · 804 Inlägg

Tycker att varumärket spelar störst roll i vad jag anser exklusivt. Därefter kommer årsmodell, följt av modell. Jag håller mer eller mindre med Rquired fast i omvänd ordning.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Henkenmannen
8 februari 2012 · 3 Inlägg

Märket spelar stor roll, säg tex liksom BMW 5-serien Touring jämför med Hyundai i40, i stort sett samma storlek men BMW är mycket exklusivare.

Pris kan spela in, jag tycker att dyrare bilar kan ses som exklusiva, men då får det inte vara vilket märke som helst.

Och saker som gör den unik på ett eget sätt kan även vara exklusivt, ungefär som bilens USP (unique selling point)

SkyCandy1 Meldem
8 februari 2012 · 117 Inlägg

ja en bmw e38 kan man lätt få för 25k! men sen kostar den massor i månaden att hålla fräsh.. (inköpspriset är irrelevant då alla reparationskostander blir dyra till slut). En exklusiv bil för mig behöver nödvändigtvis inte vara splitterny, men den behöver uppfylla vissa kriterier:

Låg ljudnivå i kupén, Gott om plats, Bra komfort, Snygg design överallt, Tekniska innovationer, Kraftfull motor som lätt flyttar på en 2-3 tons motorvägskryssare, Etc.

En medelålders man med gedigen universitetsutbildning och har ett välbetalt jobb skulle väl också tycka att en exclusive bil måste va nytillverkad. Det ger ju helt klart en helt annan känsla när man glider omkring i en nytillverkad lyxbil som 'alla' vet inte går att få för under miljonen.

Slutsats defenitionen på exklusiv bil beror på individen. Om en bilfirma ska nischa sig så måste den ta reda på vad för målgrupp man ska vända sig mot, och sen kolla på hur den gruppen defenierar exklusivitet

Malmann
8 februari 2012 ·

en go volvo 5a wink mer behöver man inte big_smile

D_Nilsson
9 februari 2012 · 754 Inlägg

Malmann skrev:
en go volvo 5a wink mer behöver man inte big_smile

Haha, nu snackar du i nattmössan Johan! wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Pim_Pim
9 februari 2012 ·

Den exklusiva bilen för mig finns inte.

D_Nilsson
9 februari 2012 · 754 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Den exklusiva bilen för mig finns inte.

Haha jaså? big_smile Hur tänker du då? smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Tynnerstroem
9 februari 2012 · 345 Inlägg

En helt ny Cadillac, t.ex. CTS, är enligt mig en exklusiv bil. smile

Senast redigerat av Tynnerstroem (9 februari 2012)

volvoentusiasten
9 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Jag tycker att en en exklusiv är en bil som man väcker upp ögonen för i form av elegans, lyx och/eller sporthet. Det handlar väl rätt mycket om design varpå man får titta på lyxmodellerna av respektive bilmärken.

Men även skicket på bilen avgör mycket. Visserligen är det svår bedrift att få en  murcielago bli äcklig och skabbig, men en tokputsad äldre bmw 7-serie i mörk lack med ett par riktigt bra passande fälgar och top notch omhändartagen kan man få feta resultat med. Så priset är inte allt.

Men jag skulle nog säga att en exklsiv bil är en bil som man väcker upp ögonen för, går fram och tänker wow!

Vafan, när jag putsat som fan på S90n så kommer folk överallt fram och undrar vad fan det är och ger många positiva meningar. Då kan det väl inte vara så svårt med en bil som är byggd för det från start.

Så för att lyckats med din firma så putsa putsa! smile

Eddy Galen, inte dum.
9 februari 2012 · 1 324 Inlägg

Min uppfattning om exklusivitet är att när man går ur bilen man satte sig i så tittar man bakom sig och är förundrad över att du precis körde just den bilen + att folk uppfattar den som ett elegant vrålåk.

En exklusiv bil behöver inte just handla om att ha råd med den eller inte. Man kan köpa hus för 4 miljoner så varför inte bo i en tvåa och få köra lambo till jobbet istället?

...om man nu är så benägen till att ha en lambo

Senast redigerat av Eddy (9 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang