Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta instrumentbräda, fälla in soltak och inte minst att renovera bottenplattan. Återstår motorrenovering/trimning, lackering och inredning. Målet är att få bilen körklar så snart som det går med tanke att vi har ställt ganska höga krav på finish och kvalitet på det arbete vi genomför - förhoppningsvis får vi ut bilen på vägarna till våren 2013 om allt flyter på bra...
  • 280 Följare
  • 852 257 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2013
Hellbergg
6 februari 2013 · 138 Inlägg

-MATS- skrev:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1022659.jpg
… baklamporna.

Det va fånigt vad lite snö ni hade där haha wink

http://climate-skeptic.typepad.com/photos/uncategorized/2008/05/13/flagstaffsnow.jpg
(lånad bild) Det är t.om mer snö än såhär hos oss just nu mad

-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 februari 2013 · 1 917 Inlägg

smet skrev:
Det va fånigt vad lite snö ni hade där haha wink

http://climate-skeptic.typepad.com/phot … ffsnow.jpg
(lånad bild) Det är t.om mer snö än såhär hos oss just nu mad

Det är stor skillnad på väderlek i vårt avlånga land, javisst, men bilderna med 'vårstämning' togs i lördags ... sedan kom snön igen sad Men bara några ynka cm såklart wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Djo
6 februari 2013 · 10 157 Inlägg

Ser trevligt ut det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
fibbe
6 februari 2013 · 36 Inlägg

jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 februari 2013 · 1 917 Inlägg

fibbe skrev:
jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile

Tack för kommentarerna smile !

Det finns två olika skolor där ... killen som ska lacka bilen sedan säger att han alltid spacklar direkt på plåten, så då gjorde jag det.

Om bara underarbetet är riktigt (= fritt från rost och oxider) så har det nog ingen betydelse tror jag. Allt kommer ju ändå att 'förseglas' så att inte fukten ska komma ner igen, eller hur? wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
fibbe
6 februari 2013 · 36 Inlägg

jo de stämmer ju faktist smile

SoL Eigenbrötler
6 februari 2013 · 1 237 Inlägg

Jag har provat båda sätten, märker ingen direkt skillnad, rost kommer det ju likförbannat med tiden roll

Senast redigerat av SoL (6 februari 2013)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 februari 2013 · 1 917 Inlägg

. . . fortsättning:

Detta med att slipa ner en kaross visar sig inte vara en barnlek direkt … kroppen tar stryk sad Det blir bara korta pass…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023197.jpg
Vi upptäcker att varje stenskott orsakat ytterst små rostkratrar och botemedlet stavas punktblästring wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023198.jpg
Karossen har likadana utmattningssprickor på var sida strax ovanför låskistan på B-stolparna. Vi svetsar/värmer ihop plåten med TIG:en

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023199.jpg
Vi börjar även göra plåtrent under instrumentbrädan. Här är en mindre snygg lagning av tidigare ägare (det som suttit här är utblåset till Eberspächern).

Även denna dag går vi och lägger oss med värkande ryggar …

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JohnWayne
7 februari 2013 · 5 071 Inlägg

fibbe skrev:
jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile

Net är nog helt korrekt. En grund före spacklet är som ett extra skydd. Men visst, det kan börja rosta i alla fall. Det finns inga garantier sad

tommyhjortasen
7 februari 2013 · 1 049 Inlägg

Ett tips är att vara noga med avfettning mellan yskikten. Går utmärkt att spackla på en plåren rostfri yta, rengör med te x T-röd, avtorka med fuktig trasa därefter torr trasa, spackla. Tyvärr har jag själv slarvat med detta allför många gånger.

saabmaffian
7 februari 2013 · 94 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Ett tips är att vara noga med avfettning mellan yskikten. Går utmärkt att spackla på en plåren rostfri yta, rengör med te x T-röd, avtorka med fuktig trasa därefter torr trasa, spackla. Tyvärr har jag själv slarvat med detta allför många gånger.

Jag kör aldrig med t-röd eller annat liknande för jag tycker att det blir en hinna kvar av det, kör endast förtunning av samma märke som färgen man använder tex DeBeer eller nåt billigare som tex Nitor syntetisk förtunning ej cellulosa.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering
toker_gt40
8 februari 2013 · 27 Inlägg

sådärja nu har jag läst igenom denna tråden också.. allt för att undvika universitetsstudierna. förbannat bra jobbat iaf och mycket trevligt välskrivna och utförliga inlägg med många bilder på det som händer med bilen.

Synd på typ3:an hade ju varit roligare å renovera den utan brandskador, men det kanske var dennes sätt att säga att nu är det MIN tur igen..

nu blir det vw38:an.... suck!! det är ditt fel!! smile

Beng-Ha
10 februari 2013 · 165 Inlägg

Jätteintressant tråd! Har tjuvkikat lite här å där men nu har jag börjat lusläsa från början. Kommit till sid 7. Mycke götta kvar alltså. Tipset med kopparröret bakom svetspunkten är kalas. Precis vad man behöver när man grunnar på varför den egna svetsen blev så dålig. Har varit i garaget hela eftermiddagen å svetsat å slipat... Tack å bock!

Tempest-68
11 februari 2013 · 11 Inlägg

Bra tråd även fast jag inte är någon större fantast av bubblor

löste du problemet/funderingarna runt tändspolen + boxen samt med soppa pumpen?

ett par tips i vilket fall

en weber förgasare tål ca 4,5 PSI lr 0,3 Bar (Detta är enligt mina egna erfarenheter iaf) innan det börjar läcka runt den ett tips är norrlands custom som har pumpar och tryckregulatorer till vettigt pris under 2000:- för båda grejjorna

annars har biltema en el pump (Nr:523227) för förgasare som funkar fint hade en sån på en Buick med en cheva 350 och en 2 ports förgasare utan problem


Vad det gäller tändspole samt box så bör de inte vara några större bekymmer att sätta dem där ni tänkt jag har själv en flamethrower spole på min Pontiac och den är monterad strax brevid förgasaren på insuget och där är de varmt och det har funkat fint

har även haft en tändbox monterad ( MSD 6AL) på torpeden precis brevid en av topparna på en annan bil med v8 och de funka utan bekymmer det åxo

texas5020
12 februari 2013 · 297 Inlägg

Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

Bush
12 februari 2013 · 56 Inlägg
Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)
JohnWayne
12 februari 2013 · 5 071 Inlägg

texas5020 skrev:
Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

Tusen tack big_smile big_smile big_smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
19 februari 2013 · 1 917 Inlägg

texas5020 skrev:
Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

Jag säger som Mr Wayne: Tusen tack big_smile big_smile big_smile

Högintressant?! Menade du sidoprojekt Bäbis - eller sidoprojekt VW-samlingen wink ?!

lol

Tack för tipset!

Eftersom jag har ganska många följare är det kanske även på plats med en liten ursäkt för att det i snart två veckors tid har det varit fokus på annat och slött med uppdateringar ...

Bättring utlovas neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
19 februari 2013 · 1 917 Inlägg

. . . fortsättning:

Vi har flyttat karossen till en lokal där vi kan vistas med vårt slipningsarbete

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027706.jpg
Taket klart smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027707.jpg
Området under instrumentbrädan också klart tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027708.jpg
Även ovanför växellådan gör vi plåtrent neutral

Det är ju så att gamla cellulosalacker inte kan blandas med moderna lacker … åtminstone enligt våra tidigare erfarenheter slutar varje försök att fuska med detta att den nya lacken reser sig och krackelerar inom någon vecka hmm Kanske någon annan vet på bättre råd?

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang