Har krockat, han följde inte högerregeln men ljuger för försäkringen!

KHRacing
13 mars 2012 ·

Growe skrev:
fast det är bötes straff att inte föja högeregeln smile

så dom har faktist något med en högerregel krock
men jag håller med dig i övrigt
det rings på polis och ambulans för lättvinligt vid bilolyckor

folk verkar tro att man dör vid alla olyckor oavsätt fart och ingen känner efter om dom ens har ont eller ej smile

Thanxs för rättelsen smile

KHRacing
13 mars 2012 ·

PerfectionR skrev:

habomaster skrev:

farbrorbozze skrev:

nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Ny länk.
http://g.co/maps/65bdt

Som jag ser det har fordon B brutit mot högerregeln. Jag bor i närheten och har kört där flera gånger och det är väldigt sällan någon bryr sig om högerregeln i den korsningen. De flesta verkar tro att ångermannagatan är en huvudled.

Du kanske har rätt men jag var ganska långt inne i korsningen och var på väg ut  ur korsningen då kommer Corollan med hög fart.

Hmm Detta har du ju inte nämn innan vad jag vet ?. ELLER ?

habomaster
13 mars 2012 · 463 Inlägg

PerfectionR skrev:
Du kanske har rätt men jag var ganska långt inne i korsningen och var på väg ut  ur korsningen då kommer Corollan med hög fart.

Jag tror det viktigaste beviset för detta är bilder på bilen där man tydligt ser var skadorna är. Sitter de på bakskärm/dörr så lär det inte vara ditt fel, men är det främre hörnet på din bil som är skadat så är det nog tyvärr det. Jag säger inte att du behöver lägga upp några bilder här, men skicka in det till försäkringsbolaget så att de kan göra en bedömning baserat på faktiska bilder och inte två personers berättelser som går isär. Enligt min erfarenhet så går de efter gällande trafikregler om det inte är solklart vems fel det är och berättelserna inte stämmer överens, det skulle innebära att du åker på det i detta fallet.

PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

Jag tror vi har diskuterat klart här resten får försäkringen/polisen ta hand om. 100 % säker på att han var skyldig och inte jag. Men vi får se vad som händer.

Skriver ett inlägg här om hur det gått senare.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Andromeda Rumpmas
13 mars 2012 · 3 860 Inlägg

PerfectionR skrev:

Louksor skrev:
Bilens skador bör bevisa vilket håll bilarna kom.
Att han först gett sin version till försäkringsbolaget och att han sedan säger till dig att han aldrig krockat är ju jäkligt dumt av han, när han redan uppgett att han varit med om en krock till FB.

Är ingen ide att du ringer han igen, låt försäkringsbolagen sköta det istället.
Ring o prata med dom och förklara läget, har du synliga skador på bilen så har du ju väldigt bra bevis för att motparten ljuger om vilket håll han kom ifrån.


Det bästa vid en krock är att alltid fylla i en skadeanmälan tillsammans vid en krock, på platsen som båda skriver under. Då finns det bara en skiss som båda godkänt, sedan får varje förare skriva sin version av händelseförloppet.
Skadeanmälan finns att hämta hos polisen och försäkringsbolag. Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till er.
Även bra att ta bilder på platsen och hur bilarna står. En bild säger mer än tusen ord smile
Finns det andra personer på plats så skriv upp dom som vittnen.


När mitt ex blev påkörd i min förra bil i en liten korsning så sa Volvia att det var hennes fel pga högerregel, är alltid den från vänster som blir vållande i en korsning med högerregel oavsett vart smällen tar på bilen, sa de till mig.
Jag ansåg det var motpartens fel då mitt ex hade passerat korsningen med fronten när det dök upp en a-traktor som körde rakt ut o in i sidan, var omöjligt att kunna undvika krocken för henne.
Jag överklagade men det blev avslag.

Edit:
Varför har ni inte helförsäkring på en sprillans ny bil ?
Det skulle jag aldrig vågat haft, för mkt pengar ifall olyckan är framme!

Tack, ska ringa upp försäkringen idag.

Det är inte min bil som sagt utan farsans och han valde att inte helförsäkra bilen tills sommaren då vi inte kör så mycket under vintern. Jag skulle själv haft helförsäkring men inte min bil smile

Han har ju vagnskadegaranti. Så länge man har det behöver man inte ha en helförsäkring.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mattias_Vejdeland
13 mars 2012 · 329 Inlägg

Andromeda skrev:

PerfectionR skrev:

Louksor skrev:
Bilens skador bör bevisa vilket håll bilarna kom.
Att han först gett sin version till försäkringsbolaget och att han sedan säger till dig att han aldrig krockat är ju jäkligt dumt av han, när han redan uppgett att han varit med om en krock till FB.

Är ingen ide att du ringer han igen, låt försäkringsbolagen sköta det istället.
Ring o prata med dom och förklara läget, har du synliga skador på bilen så har du ju väldigt bra bevis för att motparten ljuger om vilket håll han kom ifrån.


Det bästa vid en krock är att alltid fylla i en skadeanmälan tillsammans vid en krock, på platsen som båda skriver under. Då finns det bara en skiss som båda godkänt, sedan får varje förare skriva sin version av händelseförloppet.
Skadeanmälan finns att hämta hos polisen och försäkringsbolag. Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till er.
Även bra att ta bilder på platsen och hur bilarna står. En bild säger mer än tusen ord smile
Finns det andra personer på plats så skriv upp dom som vittnen.


När mitt ex blev påkörd i min förra bil i en liten korsning så sa Volvia att det var hennes fel pga högerregel, är alltid den från vänster som blir vållande i en korsning med högerregel oavsett vart smällen tar på bilen, sa de till mig.
Jag ansåg det var motpartens fel då mitt ex hade passerat korsningen med fronten när det dök upp en a-traktor som körde rakt ut o in i sidan, var omöjligt att kunna undvika krocken för henne.
Jag överklagade men det blev avslag.

Edit:
Varför har ni inte helförsäkring på en sprillans ny bil ?
Det skulle jag aldrig vågat haft, för mkt pengar ifall olyckan är framme!

Tack, ska ringa upp försäkringen idag.

Det är inte min bil som sagt utan farsans och han valde att inte helförsäkra bilen tills sommaren då vi inte kör så mycket under vintern. Jag skulle själv haft helförsäkring men inte min bil smile

Han har ju vagnskadegaranti. Så länge man har det behöver man inte ha en helförsäkring.

Citerar ett av TS tidigare inlägg som svar på det "Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil."

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Andromeda Rumpmas
13 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Konstigt, hur kan man inte ha vagnskadegaranti på en ny bil? neutral

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Muttley
13 mars 2012 ·

Jag körde förbi en T-korsning för ett tag sedan i farsans E klass, jag var på högra sidan och därför måste den andra bilen följa högerregeln men icke.

Hur menar du med det? Du säger att du var bil B. Hur kan du då vara på hans högra sida om bilarna färdas i riktning av pilarna på de uppritade? Då är du plötsligt på den vänstra sidan. Och då är du den som ska lämna företräde.
Var de skymd sikt genom korsningen?.


Ska bli spännande och se hur detta kommer bli. Varenda dag kör jag själv på vägar där jag hade smällt med folk om jag hade gått enligt högerregeln och kört ut när jag har företräde. Men jag bromsar dock hellre och låter min helt nya bil vara hel.

Högerregeln.
    Lämna företräde åt trafik som kommer från höger.
    Gäller där det inte finns andra väjningsregler.
    Skylten Varning för vägkorsning sätts ibland upp för att förtydliga att högerregeln ska tillämpas.
    Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.

Germax
13 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Germax skrev:
Bil B, och antagligen du eftersom du körde förbi en korsning (?) har gjort fel förutsatt att det är en vanlig T-korsning utan någon huvudled.

Om hans bil inte har några skador alls och din har några lackskador kan det knappast varit någon jättedramatisk situation, och någon vidare fart lär det ju inte heller vara.

Jag tror att med detta i beaktning kommer du anses skyldig.

PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

Andromeda skrev:
Konstigt, hur kan man inte ha vagnskadegaranti på en ny bil? neutral

Tyckte också det var väldigt konstig men han betonade att det inte gäller DEN bilen av någon konstig anledning. Måste även passa på att säga att det är den värsta MB återföräljaren i Stockholm men vi föll för bilen.

UPDATE: TFF ringde och de hade pratat med mitt försäkringsbolag. Killen på telefonen sa "Ta det lugnt, det kommer ordna sig. Du är inte skyldig." Det gjorde mig säkrare direkt. Vi pratade och kom fram till att jag måste polisanmäla via min försäkring.

Försäkringen polisanmälde och de skrev även allt jag sade om samtalen och att han erkänt men sedan inte känt igen mig och färgen på bilen.

Får se vad som händer, hört att det kan ta upp till sex månader men även bara ett par veckor.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
mickecorrado Bilplåtslagare
13 mars 2012 · 1 036 Inlägg

PerfectionR skrev:

Andromeda skrev:
Konstigt, hur kan man inte ha vagnskadegaranti på en ny bil? neutral

Tyckte också det var väldigt konstig men han betonade att det inte gäller DEN bilen av någon konstig anledning. Måste även passa på att säga att det är den värsta MB återföräljaren i Stockholm men vi föll för bilen.

Då har dom importerat bilen, ej genom generalagenten (svensksåld) kolla på transportstyrelsen.

Högre försäkring och ingen vagnskadegaranti men bilen var säkert billig wink

Smoke Tires Not Drugs.
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

mickecorrado skrev:

PerfectionR skrev:

Andromeda skrev:
Konstigt, hur kan man inte ha vagnskadegaranti på en ny bil? neutral

Tyckte också det var väldigt konstig men han betonade att det inte gäller DEN bilen av någon konstig anledning. Måste även passa på att säga att det är den värsta MB återföräljaren i Stockholm men vi föll för bilen.

Då har dom importerat bilen, ej genom generalagenten (svensksåld) kolla på transportstyrelsen.

Högre försäkring och ingen vagnskadegaranti men bilen var säkert billig wink

625 000 låter billigt, visst? Sjukt mycket utrustning jämfört med farsans första E (250 CGI). Ingen import, den hade tydligen beställts av en kund som sedan dragit sig ur i slutet på 2011 sen stod den i Tyskland av någon anledning och kom till Sverige efter att den stått ett tag.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Masquerade Aldrig nöjd
13 mars 2012 · 804 Inlägg

Från bilden du lade upp får jag intrycket av att det såg ut såhär:

http://i856.photobucket.com/albums/ab125/Masquerade17/1231.jpg

Då gäller ju högerregeln för bil B? B kör inte på huvudled och korsningen ser exakt likadan ut för A som för B.

Senast redigerat av Masquerade (13 mars 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

Vet att det låter konstigt men jag mådde inte så bra när jag skrev i tråden, ber om ursäkt. Nu när jag ser bilden är jag A och inte B. Ni kan även få bilder på skadorna om ni inte godtar ursäkten.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
henke_99 Offroad Racing
13 mars 2012 · 3 122 Inlägg

PerfectionR skrev:
Vet att det låter konstigt men jag mådde inte så bra när jag skrev i tråden, ber om ursäkt. Nu när jag ser bilden är jag A och inte B. Ni kan även få bilder på skadorna om ni inte godtar ursäkten.

Ja om det nu stämmer så är det ju ingen tvekan om att motparten är vållande såvida du inte träffat hans bakre delar, men som skrivits tidigare kan motparten räknas som vållande ändå. eftersom han skulle släppt fram dig oavsett var i korsningen du befunnit dig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

PerfectionR skrev:
Vet att det låter konstigt men jag mådde inte så bra när jag skrev i tråden, ber om ursäkt. Nu när jag ser bilden är jag A och inte B. Ni kan även få bilder på skadorna om ni inte godtar ursäkten.

Hoppas ni förstår, jag krockade faktiskt farsans nya 600tkr Merca.

Senast redigerat av PerfectionR (13 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
mickecorrado Bilplåtslagare
13 mars 2012 · 1 036 Inlägg

PerfectionR skrev:

PerfectionR skrev:
Vet att det låter konstigt men jag mådde inte så bra när jag skrev i tråden, ber om ursäkt. Nu när jag ser bilden är jag A och inte B. Ni kan även få bilder på skadorna om ni inte godtar ursäkten.

Hoppas ni förstår, jag krockade faktiskt farsans nya 600tkr Merca.

Jag har full förståelse iaf. Tycker inte du ska tänka så mycket på det, det var ju ändå din far som valt att inte ha vagnskadeförsäkring.

Smoke Tires Not Drugs.
Isaksson5 Ungdoms Räser
14 mars 2012 · 425 Inlägg

PerfectionR skrev:

PerfectionR skrev:
Vet att det låter konstigt men jag mådde inte så bra när jag skrev i tråden, ber om ursäkt. Nu när jag ser bilden är jag A och inte B. Ni kan även få bilder på skadorna om ni inte godtar ursäkten.

Hoppas ni förstår, jag krockade faktiskt farsans nya 600tkr Merca.

Hade jag krockat med Farsans W211 E500 (Med massa jävla extrasaker)så hade jag blivit bannlyst av honom att få bo hemma tongue
Att krocka är aldrig kul, vare sig det är en billig bil eller en svindyr bil. Men sedan så är man alltid extra försiktig och jag tror inte att du hade kört omkring med din farsas merca som om det vore en gammal volvo 240.

Lägg upp bilderna på skadorna för oss att se.

Du har även fått höra från FB att du inte är skyldig eftersom motparten hade högerregeln. Aldrig kul att krocka men det var inte ditt fel!

Cizla Pfffft
14 mars 2012 · 906 Inlägg

PerfectionR skrev:
Hej!

Jag körde förbi en T-korsning för ett tag sedan i farsans E klass, jag var på högra sidan och därför måste den andra bilen följa högerregeln men icke. Helt plötsligt hör jag en smäll och bilen slungas en halv meter åt sidan, kliver ut och ser en röd Corolla 97 och en ung förare. Hans bil fick ingen skada alls men jag fick en lackskada, killen försöker bjuda mig 600kr för allt men jag skrattar och tackar nej. Vi kommer överens om att han är skyldig och vi lämnar platsen.

*På plats frågar jag om hans personnummer och han ger mig ett konstigt personnummer, trodde han drev med mig först men jag kom fram till att han inte var medborgare utan provisoriskt.*

Skriver en anmälan och efter en vecka så ringer försäkringen och säger att killen har skrivit min historia men i hans historia (och skiss) så är det jag som inte följer högerregeln, ord mot ord rent sagt. Han påstår att jag inte följde högerregeln och att jag var där han var (hoppas ni förstår vad jag menar). Jag har inte helförsäkring.

Så frågan är vad ska jag göra nu?

Väldigt tacksam för snabb hjälp!

Gör det enda rätta, KICK HIS ASS !!

Umadbro?
monno Elektriker
14 mars 2012 · 718 Inlägg

Bara en enkel fråga, Vagnskadegaranti täcker alltså om du krockar? Isf är det väl ingen garanti utan försäkring?

Om jag säljer en produkt och lämnar garanti så skulle jag ju inte betala såndant som är "ägarens" fel? Eller har jag missförstått något?

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang