Vad ska jag köpa för dump till min saab 9-5

thimmy_v4
27 april 2012 · 61 Inlägg

Hejsan tänkte byta dump på min 9-5a och tänkte kolla vilken man ska ha finns ju ett antal olika har hört att hybrid återcirkulerande ska va bäst kan de stämma?

wimmi
27 april 2012 · 18 Inlägg

de stämmer de hade jag på min. de sägs att dump inte är bra för saab men de är inget o bry sig om. bara te och slänga dit. hybrid återcirkulerande är ett bra val:) köp den jag hade den funkade kanon:)

BMW 523 "E39" (1998)
Opel vauxhall corsa "corsan" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
27 april 2012 · 26 161 Inlägg

wimmi skrev:
de stämmer de hade jag på min. de sägs att dump inte är bra för saab men de är inget o bry sig om. bara te och slänga dit. hybrid återcirkulerande är ett bra val:) köp den jag hade den funkade kanon:)

Finns ju anledningar till varför det sägs att det inte är bra..
Läser man på lite om ämnet så verkar det funka bra om man har T5, men har men T7 så är det sämre.
Du kanske hade en T5?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
_Next_
28 april 2012 · 84 Inlägg

Återcirkulerande är det du ska ha, du kommer inte få nåt "häftigt" dumpljud av den, vill du att det ska låta så sätt på ett öppet filter istället. Öppna/hybrid dumpar skapar bara krångel på en bil med Lmm då dom släpper ut luft som motorn tror att den har kvar i systemet = Bilen kommer gå fett varje gång du släpper gasen.

Läs denna med: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Senast redigerat av _Next_ (28 april 2012)

_DamnIt R1 driver!
28 april 2012 · 5 128 Inlägg

wimmi skrev:
de stämmer de hade jag på min. de sägs att dump inte är bra för saab men de är inget o bry sig om. bara te och slänga dit. hybrid återcirkulerande är ett bra val:) köp den jag hade den funkade kanon:)

Saabar tycker visst det om dumpventiler! Bara dom med LMM som inte tycker om öppen/hybrid! wink
Men återcirkulerande tycker dom flesta om! smile

klawd22 Bilälskare
28 april 2012 · 283 Inlägg

T5 system e ok med öppen
T7 bara återcirkulerande..

hade innan med T5 å jag bara lossade dumpen som gixk tbx ner te turbon å vinklade den åt sidan så fick man ett sjukt fint mörkt dumpljud:D

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
wimmi
28 april 2012 · 18 Inlägg

Mack skrev:

wimmi skrev:
de stämmer de hade jag på min. de sägs att dump inte är bra för saab men de är inget o bry sig om. bara te och slänga dit. hybrid återcirkulerande är ett bra val:) köp den jag hade den funkade kanon:)

Finns ju anledningar till varför det sägs att det inte är bra..
Läser man på lite om ämnet så verkar det funka bra om man har T5, men har men T7 så är det sämre.
Du kanske hade en T5?

nopp jag hade vanliga t7 motorn och de va inga problem och ha dump på den. man ska inte lysna på allt snack:) min funkade klockrent:)

Opel vauxhall corsa "corsan" (1995)
BMW 523 "E39" (1998)
wimmi
28 april 2012 · 18 Inlägg

thimmy_v4 skrev:
Hejsan tänkte byta dump på min 9-5a och tänkte kolla vilken man ska ha finns ju ett antal olika har hört att hybrid återcirkulerande ska va bäst kan de stämma?

kör på en hybrid återcirkulerande de hadejag och de funkade klockrent. de är ingen fara:) de vet du ju på min ju:) vd hände?? jo ingenting:)

BMW 523 "E39" (1998)
Opel vauxhall corsa "corsan" (1995)
Alex-s Bakhjulskrafs
28 april 2012 · 1 479 Inlägg

wimmi skrev:

thimmy_v4 skrev:
Hejsan tänkte byta dump på min 9-5a och tänkte kolla vilken man ska ha finns ju ett antal olika har hört att hybrid återcirkulerande ska va bäst kan de stämma?

kör på en hybrid återcirkulerande de hadejag och de funkade klockrent. de är ingen fara:) de vet du ju på min ju:) vd hände?? jo ingenting:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
tror du ja.. även en hybrid släpper ut uppmätt luft

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Kamulen
28 april 2012 · 930 Inlägg

ska du inte ha någonting annat än en återcirkulerande på din 9-5.

Öppen är inte att rekommendera, hybrid är inte heller att rekommendera, efter som att lmm mäter upp luftmassan, och försvinner det då luft ut systemet så går bilen fett och kan resultera i en trasig lambdasond och i värsta fall katalysatorn.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
wimmi
28 april 2012 · 18 Inlägg

Alex-s skrev:

wimmi skrev:

thimmy_v4 skrev:
Hejsan tänkte byta dump på min 9-5a och tänkte kolla vilken man ska ha finns ju ett antal olika har hört att hybrid återcirkulerande ska va bäst kan de stämma?

kör på en hybrid återcirkulerande de hadejag och de funkade klockrent. de är ingen fara:) de vet du ju på min ju:) vd hände?? jo ingenting:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
tror du ja.. även en hybrid släpper ut uppmätt luft

tog de ingen skada på min bil då gör de nog inte de på hans häller du fan man ska fortfarande inte tro på allt. pratae med en kille från växsjö som har hållt på och mekat med saab sen han var liten och han sa de är ingen fara med de. han sa ingen bil är de bra och ha dump i igentligen om man ska vara helt på pricken. han sa bara och testa sig fram och de gjorde jag och de funkade på min ich gör de än.

Opel vauxhall corsa "corsan" (1995)
BMW 523 "E39" (1998)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 april 2012 · 1 594 Inlägg

wimmi skrev:

Alex-s skrev:

wimmi skrev:

kör på en hybrid återcirkulerande de hadejag och de funkade klockrent. de är ingen fara:) de vet du ju på min ju:) vd hände?? jo ingenting:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
tror du ja.. även en hybrid släpper ut uppmätt luft

tog de ingen skada på min bil då gör de nog inte de på hans häller du fan man ska fortfarande inte tro på allt. pratae med en kille från växsjö som har hållt på och mekat med saab sen han var liten och han sa de är ingen fara med de. han sa ingen bil är de bra och ha dump i igentligen om man ska vara helt på pricken. han sa bara och testa sig fram och de gjorde jag och de funkade på min ich gör de än.

Men fan tjurskalle... LÄS PÅ! och lär dig hur systemet är konstruerat och jobbar på en T7 istället för att envist påstå att din funkade och inte tog någon skada. Ge fan i och rekommendera och ge direkta felaktiga tips till folk som vill ha ett ärligt svar på vad man ska ha och inte.
Det finns hur mycket information som helst att få fram angående dumpar på Saabar och varken en öppen eller hybrid är bra eller speciellt lyckat på en 9-5´a.
Sen om din polare har meckat Saab "sedan han var liten". Vad har det för betydelse om han inte, precis som du INTE velat lära sig, FÖRSTÅ och satt sig in i hur motorstyret funkar på 9-5´an?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
aerokiller
28 april 2012 · 29 Inlägg

Eventuellt kan du montera LM efter dumpen= på trycksidan
Då tar det inte skada. de här är då UHR som har sagt till mig och dom kan saab ut och inn!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 april 2012 · 1 594 Inlägg

aerokiller skrev:
Eventuellt kan du montera LM efter dumpen= på trycksidan
Då tar det inte skada. de här är då UHR som har sagt till mig och dom kan saab ut och inn!

Det är en helt annan sak, för då har du inte "dumpat" bort luft som LMM ställt in motorstyret på att motorn ska få. Men förstår fortfarande inte vitsen eftersom med en återcirkulerande som systemet är byggt med från början, både är bäst och ger mest med effekt.

Senast redigerat av hotrodder (28 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 april 2012 · 1 594 Inlägg
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
aerokiller
28 april 2012 · 29 Inlägg

hotrodder skrev:

aerokiller skrev:
Eventuellt kan du montera LM efter dumpen= på trycksidan
Då tar det inte skada. de här är då UHR som har sagt till mig och dom kan saab ut och inn!

Det är en helt annan sak, för då har du inte "dumpat" bort luft som LMM ställt in motorstyret på att motorn ska få.

Jo Jag vet tänkte bara säga det så han som har lagt ut här på forum har en möjlighet till och få ljuden han är ute efter smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 april 2012 · 1 594 Inlägg

aerokiller skrev:

hotrodder skrev:

aerokiller skrev:
Eventuellt kan du montera LM efter dumpen= på trycksidan
Då tar det inte skada. de här är då UHR som har sagt till mig och dom kan saab ut och inn!

Det är en helt annan sak, för då har du inte "dumpat" bort luft som LMM ställt in motorstyret på att motorn ska få.

Jo Jag vet tänkte bara säga det så han som har lagt ut här på forum har en möjlighet till och få ljuden han är ute efter smile

Finns ju högtalare kopplade till en box att köpa som både ger tryck och pys ljud lol

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
aerokiller
28 april 2012 · 29 Inlägg

hahahahahahahahaha XD jo just det! nääääe jag holder mig i allfall til RIKTIGA grejer HKS smile
Men nu skal jag fixa klar bilen till Barkarby träffet i kväll i stockholm! smile ha en fin helg!

wimmi
28 april 2012 · 18 Inlägg

öppet filter tycker inte Lmm om häller sägs de. men jag kan ha fel:)

BMW 523 "E39" (1998)
Opel vauxhall corsa "corsan" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang