Beachbuggy

beachbuggy. skulle ju egentligen bara fixa elsystemet
  • 55 Följare
  • 35 903 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 september 2013
Micke_9000
15 oktober 2012 · 294 Inlägg

va ju hos martin i helgen vilket har resulterat i att ventilstyrningarna blivit tillbakapressade i topparna, ventilerna är inslipade och volymen i förbränningsrummen är uppmätta till 52 cc... de e std va?
martin räkna ut att vi skulle plana ca 2,5 mm o försöka lägga oss på ett komp av 10:1.
Så med lite flax har han lyckats köra upp topparna till 90,5 cylindrarna under veckan så vi kan börja kika lite på förbränningsrummens utseende o

Är det Martin Karlsson ute i Rolsberga? smile
Han fixade mina toppar samt blocket smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB
Alexandor
16 oktober 2012 · 54 Inlägg

The one and only

Alexandor
15 november 2012 · 54 Inlägg

Jobbade lite på karossen på lördagen..
Fixade med kjolarna och instrumentpanelen
http://imageshack.us/a/img145/6997/img0412w.jpg
spände ut kjolen i underkant för jag gillade formen. springan mellan kjolen och karossen fyldes med väv o mättades med polyester. den lilla kanten som täcker skarven och plattan blev rätt styv så jag besluta mig för att inte bygga den tjockare.
http://imageshack.us/a/img717/726/img0411jcy.jpg
karvade sen till den i fram o bakkant o byggde upp med matta så de blev snyggare avslut.

sen va jag hos martin på söndagen o körde vidare på topparna.
Han hade nu lånat hem ett mätglas från jobb med en skala där varje streck motsvara 0.1 cc.
så fram med lacknaftan igen o mätte upp förbränningsrummen.
nu slår förbränningsrummen på 0,1 cc.  41,3 och 41,4 cc hamna dom på.. inte perfekt men de känns lite värdelöst att jaga 0,1 ml så man precis lika gärna kan skjuta över o hamna en under istället.
http://imageshack.us/a/img267/3425/img0417tp.jpg
se på bulan jag byggt upp med svets på kanten av toppen?
http://imageshack.us/a/img853/5929/img0421aki.jpg
den borrade, planade, borrade jag upp o gänga för att sedan limma fat en an8 adapter till vevhusventilationen.. Mest för o slippa ha den i ventilkåpan och därmed antingen ha kåpan hängades i motorn eller behöva skruva av den vart gång man behöver komma åt vipporna.

lite sparsam med bilderna för imageshack tyckte jag hade för mycke o behövde uppdatera o börja betala så jag radera en hög bilder som jag ändå har på datan men jag kan fortfarande inte massuppladda på deras sida...

Alexandor
15 november 2012 · 54 Inlägg

Veckans hemläxa.

skaffa thermoblock
http://imageshack.us/a/img838/391/img0490xx.jpg
check.!
695 på kg trimning, inkl centrumskruv och 1/2 anslutningar. (1300 på trendab...)

Bygga kylkåpa till fläkten på oljekylaren.
http://imageshack.us/a/img96/2937/img0485kt.jpg
http://imageshack.us/a/img20/746/img0489od.jpg
http://imageshack.us/a/img822/8135/img0488hc.jpg
Typ check.. Höll på me de i tre timmar idag efter jag varit o hämtat termoblocket.. När kl närma sig åtta va jag inte så sugen längre.. Hungrig dessutom.

Svetsat pressningarna på fläkthjulet. Har inte anv någon tillsats alls utan bara smält ner knopparna som redan finns där. Har sen svetsat växelvis o kylt med tryckluft för de inte skulle slå sig, och med lite tur bör jag inte fått någon obalans i det heller.
http://imageshack.us/a/img21/6259/img0484nr.jpg

Smält fast en rörbit på pickupen till extrasumpen. Känner inte riktigt att ett utanpåliggande rör o slangklämma gör tricket. dessutom va de medföljande röret för kort. annars hade jag bara smällt dit det.
http://imageshack.us/a/img405/2503/img0483qk.jpg

o sen en uppdatering på förra lördagen hos Martin. Uppdatera ju inte tråden då. Tappa liksom lite gnistan när jag fucka upp mitt imageshackkonto..
Tyckte ju jag skulle börja betala för jag hade för mycke bilder. Löste de enkelt med att radera en hög... (tänkte ju inte på att de skulle betyda att bilderna försvann  :cry: )
http://imageshack.us/a/img834/7928/img0471xh.jpg
Trodde jag va fördig med topparna o hade lagt undan dom fram till monteringen.. Då fråga Martin mig
-Har du sånna här?
-Vadå för nåt?
VENTILFJÄDERSKIMS!
Hade jag ingen aning om att man behövde, men när han förklara var dom skulle sitta tyckte jag nog mest det var underligt att de inte satt såna på ALLA toppar av aluminuim när man köper dom...
Motverkar slitage på toppen. Att ventlifjädern liksom gosar ner sig i aluminiumet.


Sen gillar Martin inte dom här nya oljekylblockofsen för dom har en tjock äcklig packning ist för org gummitätning som dom gamla blockofsen hade.
Sen skruvarna som kom med? wow... Bolt on i all sin ära. Skruvarna va för korta, för klena och bara äckliga.. tumgänga med.
http://imageshack.us/a/img842/6802/img0466qj.jpg
Så vi fräste ner nya spår i klossen och montera den med orgpackningarna med m8 skruv och kasta tumskräpet man fick med.


http://imageshack.us/a/img715/9186/img0462ki.jpg
locktite:ade fast styrstiften till lagerna.
http://imageshack.us/a/img11/1130/img0457ep.jpg
Och sen ska man tydligen inte måla på den deckade ytan.. den ligger tidligen innom 100delar  :roll:
Fram med ett skavstål och gnugga

Alexandor
3 januari 2013 · 54 Inlägg

finns de något annat sätt?
Har faktiskt inte hänt så mycke sista tiden. Har i min stora vanföreställning hållt på med bussen. Trodde jag skulle kunna få i motorn o få den reggad till sommaren. :roll:

Blir inget med det. Men jag har landat på fötterna igen o insett att göra klart buggyn e ju de vettigaste.
Dock får ingen se den på bugrun då det krockar med Sweden Rock.
Får se OM den blir klar ska jag försöka ta mig till någon träff iallafall.

Ska ha en sån här extrasump så istället för de eminenta medföljande röret o slangklamma som följer med har jag valt att plocka pickupen ur blocket o tigat (svetsat) fast en rörstump med optimal längd för att nå precis lagom långt ner i silen.
Den glansiga "analproben" på röret är en "komagnet" som ska suga till sig eventuella spånor i oljan. 
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0705_zps9a83241a.jpg

Sen hittade jag en lös an8 svetsbar anslutning i garaget så jag byggde mig en egen blockof till där bränslepumpen sitter orginal. Anslutningen är till för vevhusventilationen.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0706_zps5b7de5bc.jpg
Ett annat bra tips som jag upptäkte idag är att om man ska måla något värmebeständigt så använder man inte biltemas färg. För trots att sprit inte ska lösa färg, (anv den när jag rensa gängorna till blockoffen) så löser sprit biltemas värmebeständiga färg.

Alexandor
4 januari 2013 · 54 Inlägg

Jag bestämde mig för att sätta givaren till oljetempen i adaptern till filteret. Pga att då får jag tempen på oljan som kommer ur motorn ist tex på väg in i motorn.
(skulle den visa ett för högt värde på väg in vågar man ju inte ens tänka på vad som händer i den)
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0711_zpsf4f57fc6.jpg
har också portat adapten lite för att få bort gjutskägg o snygga till kanterna lite. Fick också fasa kanten på den gängade rörstumpen som skruvas upp i adaptern för att bättra på flödet runt tappen på givaren.
Sen satt rörstumpen med locktite och givaren med hudraultätning.

konsollerna till oljekylaren. Blev lite meckande me o få de rätt för o va säker på att de inte skulle ta i karossen fick jag ha den på medans jag malla upp yttre fästet. sedan för att komma åt o svetsa fick jag plocka av konsollen o svetsa den på skruvstycket. Monterade konsollen igen o av med karossen. Malla upp de inre fästet o svetsa det med karossen av.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0709_zpsf4513770.jpg

relativt nöjd ändå.
Upphängt i 4 gummiklossar, konsollerna e stadiga o inget tar i.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0712_zpsaa41a9b2.jpg

Började laborera lite med filterhållare o filter. blir ju en ganska hög enhet så får försöka hitta en bra plats.
Har fått hem m18x1,5 tapp, snitt höger ock vänster så jag ska bygga mig ett eget cupstag och jag tror de bästa är att försöka snickra ihop de först o se va de blir kvar i platsväg till filteret. Kanske man kan göra nån shysst konsoll PÅ staget?

Alexandor
15 januari 2013 · 54 Inlägg

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0747_zps0201ca35.jpg

nu får ni gissa användningsområdet själv

Alexandor
16 januari 2013 · 54 Inlägg

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0748_zpsd247f66d.jpg
den färdiga produkten. Eller iallafall den delen av produkten

-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Det börjar likna cupstag tycker jag wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Smajly
16 januari 2013 · 3 059 Inlägg

Härligt bygge.

eastmotorsport -sommar ska de va....
17 januari 2013 · 4 524 Inlägg

Det verkar bli en rätt bastant maskin i ditt bygge!  Vad räknar du med för effekt i den?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Alexandor
10 februari 2013 · 54 Inlägg

efter X antal timmar vid svarven o fräsen har jag lyckats lista ut att det inte är lönsamt att bygga o sälja cupstag hehe.

Har mest för skojs skull tagit foto på var steg i tillverkningen och detta är bara ändbitarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0804_zps36fb30d5.jpg
har kapat till bitarna av 25 mm slipad axel som jag räknat ut kostar ca 500 kr för ett längde på 6 m.
För att göra 2 uppsättningar stag med stag mellan tornen, frammåt och bakåt så blir de 10 ändbitar och varje 2 bitar blir 139 mm axel så de e ca 2,5 m som går åt för dom 20 ändbitar jag behöver till dom 2 stagen.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0806_zps790652d0.jpg
satt upp dom i svarven och borrat dubbhål i ändarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0809_zps05b1e4e9.jpg
svarvat ner axeln till 18 mm inför gängning. Blev faktiskt lite fel här. skulle ha svarvat ner 65 mm men av nån anledning blev de bara 62 mm. Vet faktiskt inte vad som kan ha gått, men de gör egentligen inget.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0812_zps47125d30.jpg
svarvat gängan nu. 5 axlar vänster o fem axlar höger.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0813_zpsd3d27ac3.jpg
lagt upp axlarna i fräsen o kört av dom 8,5 mm på djupet/höjden.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0825_zpsac6b5e11.jpg
sen har jag riggat om fräsen o fräst till en kloss som den redan frästa delen av axeln kunde ligga mot så båda dom frästa ytorna blir paralella.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0826_zps8870c0f3.jpg
o sen har jag riggat upp för o borra hål i bitarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0828_zps23f85399.jpg
sågat av dom.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0830_zps013a27ed.jpg
svarvat av dom i rätt längd och kört fasningen.

Dom e inte riktigt klara än. ska försöka lista ut nåt smidigt sätt att köra en radie på dom men eventuellt blir de bara bandslipen neutral

JoarH
10 februari 2013 · 129 Inlägg

Fränt! Du verkar kunna det här med svetsning, svarvning, fräsning etc. smile

Alexandor
11 mars 2013 · 54 Inlägg

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0834_zpsba98cb69.jpg
köpt nya stakar....
Martin o jag kom fram till att mängden jobb de krävs att få ordning på ett set orginalstakar inte va riktigt jämnförbart med cb:s julrea så jag köpte ett set 5,325" H-profil stakar.
Lite kortare än orginal... Skulle tydligen va bättre för vridet eller botten eller nåt. Martin vet ju vad han snackar om så jag kastar mig in med huvet före o ögonen förbundna!!
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0866_zpsb1e12967.jpg
sen kan man ju inte lämna något till slumpen så jag har tagit med mig oljepumpen till jobb, satt upp den i svarven o kört ett o-ringsspår för att ersätta orginal pappers-packning
Och som om inte det vare nog så har jag filat ner kanten för att maximera flödet och även portat ingången för oljan in i pumpen.
(jag har slipat en radie på hålet in mot dreven). Andra sidan (utloppet) i pumpen har pluggats med en 1/4" konisk plugg och locktite 270.

har hunnit med att köra ett oljespår i lyftarna på motsatt sida från oljekanalerna så ska dom tydligen få lite bättre smörjning. Låter ju ganska logiskt när man ser det faktiskt.
Börjat vikta kolvarna. Har vägt kolv, bult, o alla ringar för sig för att sedan matcha dom tyngsta delarna med dom lättaste kolvarna o vise versa för att slippa ta bort så mycke material som möjligt.

sen har jag lite uppdate här hemma med som jag inte orkat lägga upp tidigare.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0845_zps690329f2.jpg
instrumentpanel på gång... eller?
Hörde thomas flina, titta up o förstod ganska direkt vad han flina åt :oops:
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0847_zps7d480aeb.jpg
lyckades få biltema flicen att smita åt väldigt bra runt panelen men kan inte för mitt liv förstå varför jag köpte en varvräknare med silvrig sarg?
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0848_zpsf5610f77.jpg

sen till helgens framsteg.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0868_zps1a50f07d.jpg
har fortsatt slipandet på karossen o lagt på ytterligare ett lager spårgrund.
Rent vansinnigt vad mycke nask de dyker upp så fort man får på en enhetlig kulör på grejerna. man kan ju hålla på så här hur länge som helst.
Hur som helst inte mycke kvar nu innan jag nog måste säga att jag e nöjd.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0869_zpsbd0efed6.jpg
Har även hunnit med att fixa med fällningen till huven o fått dit en uppsättning saxgångjärn i framkant som förhoppningsvis ska styva upp hela fällprocessen.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0870_zpsbe17121e.jpg
sen va de klart för den här helgen o man fick packa ihop sitt projekt till förmån för fastighetsägaren som kanske ville komma till sin arbetsbänk?

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0871_zpsc2d10f52.jpg
fast kanske bara liiite till? Har ju slipat en massa så på en ett lager spårfärg till o när jag kika på huven idag så såg jag inget direkt så den e nog rätt klar nu.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0872_zps0fe66bca.jpg
sen har jag ju gjort ändringar till höger o vänster med plattan under byggets gång så den va kamoflerad i röd, brun o grå primer så jag skakade fram en burk hammarlack (då den redan e besudlad med hammarlack så får jag ju fortsätta på den valsen.) Skulle fån början bara bättra där den va lite olikfärjad men de va ju inte alls samma färg som de gamla matta plattan så jag började glatt kladda på hela plattan o kom ungefär halvvägs när jag insåg att den här lille burken kommer ju inte räcka :roll:

Så så här står de idag. Får köpa en större burk imorgon på väg hem från jobb. färgen täcker ju inte för skit så de får nog bli flera strykningar men jag tror de kan bli rätt fint när man har gömt de under mattor  :mrgreen:

Alexandor
13 mars 2013 · 54 Inlägg

JoarH skrev:
Fränt! Du verkar kunna det här med svetsning, svarvning, fräsning etc. smile

Lämnar väl rätt mycke mer att önska men jag brukar kunna uppnå nåtsånär önskvärt resultat:/
Sen e de ju en del grejer man kan kännas saknas ibland.  Tex på ändbitarna där hade de varit fint med ett skär för utvändig radie men bitarna fixades till på bandslipen istället.

Väntar nu på att chiefen ska köra ut lite konsoller i plasman och att jag ska få hem mina m18x1,5 vä+höger låga muttrar att kontra stagen med sen borde man kunna få dit dom med

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
13 mars 2013 · 241 Inlägg

Jävla fint plastarbete där vill jag säga! Och placeringen på luftfilterna är ju värd att onanera över.

Alexandor
13 mars 2013 · 54 Inlägg

Noart skrev:
Jävla fint plastarbete där vill jag säga! Och placeringen på luftfilterna är ju värd att onanera över.

Ja! Så jäkla nöjd med kapningen i baken! Har aldrig gillat lådan som hänger över förgasaren och jag har ju bollat ideer fram o tillbaka innan de slutade i den varianten.
Köpte dom största jävla luftfilterna jag hitta sen har karossen nästan byggts runt filterna hehe.
Sen är det ju inga stora förändringar rent visuellt men ingreppen som krävts för att få till det är ju enorma!

konsp
13 mars 2013 · 120 Inlägg

har följt här ett tag o måste säga att buggyn blir riktigt rå!
finfin dokumentering med o fint arbete med plastning och fräsning!

Alexandor
16 mars 2013 · 54 Inlägg

konsp skrev:
har följt här ett tag o måste säga att buggyn blir riktigt rå!
finfin dokumentering med o fint arbete med plastning och fräsning!

tack ska du ha. Jag är kanske i vissa fall lite anal o har lätt för att snöa in på detaljer vilket i sin tur gör att de blir jävligt bra men samtidigt att allt jag gör tar ruskigt lång tid men det är riktigt kul med all feddback o alla kommentarer man får under dokumentationen.

Såg en gång när jag va inne att jag hade nästan 50 pers som sitter o följer min tråd.
Vill att ni ska veta att jag uppskattar er var o en o tycker de e jättekul att så många e intresserade av det jag bygger.

enda som saknas nu är väl att nn snygg tjej ger sig till känna o vill träffas hihi.
hur som helst. här kommer lite bilder till. trevlig läsning.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0875_zps2c184bcf.jpg
har viktat färdigt kolvarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0873_zps35c6c762.jpg
har tagit på kanter o sidor för att inte rubba kolvens hållfasthet.
1: 558,73 g
2:558,73 g
3: 558,72 g
4: 558,71 g
noggrannare än så e ju bara tramsigt.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0877_zpsc87fd812.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0876_zps44054c55.jpg
lagt lagerna på plats o tuschat längs blocket för att lättare kuna styra dom på plats när jag ska lägga ner veven med stakar monterade.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0878_zps9421a744.jpg
det främre lagret passade inte riktigt för tydligen brukar företag som line/arborrar ta en bit på de överfallet vid svänghjulet så läppen på öd lager är en mm bredare där.
Så vi åkte iväg o fick svarvat ner kanten.
(tradigt o upptäcka de här när man ska lägga ihop veven i blockat.)

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0879_zps6e65f4db.jpg
veven ihopmonterad med lager på plats och kamdrev, fördelardrev, spacer påkrympta och låsclips, oljekastarbricka på plats.
Pga minusgrader i verkstan ville martin inte lita på momentnyckel och vevstakar så han la in nyckel o stakar i huset tills nästa gång jag dyker upp. Jag kommer då dra fast stakarna o börja lägga ihop blocket.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0880_zps00e1fe64.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0881_zpse1881209.jpg
oljepumpen. Portad, pluggad o allmänt sexig.

Senast redigerat av Alexandor (16 mars 2013)

Alexandor
18 mars 2013 · 54 Inlägg

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0882_zps90919ff1.jpg

har börjat lägga ihop motorn. Känns stort nu när jag dom senaste 1000 gångerna bara suttit o filat o pillat o putsat.
Missförstå mig inte det har varit kul o jag har lärt mig massor. Dessutom har de varit väldigt trevlig omväxling från spackelslipandet.

Men jag har ju bara suttit med en hög delar i kassar o lådor i en hög i Martins garage... och nu börjar den faktiskt komma ihopa till något konkret

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0884_zpsbfd3a2c3.jpg
på begäran en bild på lite av röran och såklart e ju min motor med på ett hörn.
Veven, kammen, lyftare, kamdrev osv är på plats o alltig är smort o förberett. Martin använder stp på lyftare och kamnockarna för att de inte ska skära när man startar upp.
Gjorde ett litet experiment med mig med för att jag skulle fatta precis hur smort stp är. (stp är oljetillsats som man tydligen häller i slitna motorer)
Konsistens som klister men snorhalt. Martin smeta lite olja på en skruvmejsel o bad mig greppa spetsen mellan tummen o pekfingret.  Även om den va smord så gick de faktiskt att hålla skruvmejseln.
När vi sen gjorda samma sak med stp... De kändes verkligen som om jag hade grepp om den men när han släppte den så kasa den ur mitt grepp som om jag inte ens höll i den.
Halkigt skit. Förstår att man vill ha de på kammen med tryket som ligger på dom från ventilfjädrarna sen. inte en changs att de skär... Förhoppningsvis...
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0885_zps27cf3b60.jpg
blocket ihoplagt
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0888_zps11f14d87.jpg
sumpen på plats
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0889_zps17300873.jpg
inbäddad för veckan och på lördag fortsätter jag.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0892_zps96ac6467.jpg
har moddat min fördelaraxel med. Martin sa att så gör alla coola killar så i ett desperat försök att passa in så har jag apat efter big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang