Köpt bil men ägaren hotar att anmäla bilen stulen

Amstaff_volvo
1 juni 2012 · 40 Inlägg

Köpte mig en BMW 325 00a på blocket förra fredagen och jag skickade in papprena på tisdagen och på onsdagen ringde han upp och frågade ordagrant " Varför i helvete har du inte skickat in papprena " ja förklara lugnt för han att ja har skickat in papprena och att det tar 3-5 arbetsdagar innan det är klart men han beställde nya papper igår torsdag för det tog sån tid.

Vi gjorde ett kvitto sins imellan att han fick 40 000 kr kontant och 19 000 kr överfört till sitt konto jag har även ett vittne på det det gått rätt till och nu sittr han o säger att bilen är anmäld stulen så hur kan man gå till väga nu ?

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
Putteliten
1 juni 2012 · 9 079 Inlägg

Låter som en sinnesrubbad person det där. Har han skrivit på kvittot med eller?

Amstaff_volvo
1 juni 2012 · 40 Inlägg

Putteliten skrev:
Låter som en sinnesrubbad person det där. Har han skrivit på kvittot med eller?

Ja + överföringen märkte ja med regnummer så ja vet jag skulle vinna det i rätten men bli stoppad av polis o sedan sitta anhållen för man köpt en bil på hederligt vis och inte kunna få ut bilen tills processen är klar om man nu får de så att säga då dom gamla papprena blir värdelösa direkt när han beställde nya och inte nog med det har han ställt av bilen igår

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
bronco_z
1 juni 2012 · 604 Inlägg

Du har bilen, kvitto på köpet, vad är problemet?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Squadron
1 juni 2012 · 1 833 Inlägg

Vet du med dig att du har rätt, gör en motanmälan, typ bedrägeri?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
9Femma
1 juni 2012 · 342 Inlägg

Ta omgående kontakt med både Transportstyrelsen och polisen och förklara läget.
Helt enkelt, förekom hans drag i allra största mån.
Har ni båda skrivit på ägarbyteslappen med korrekta uppgifter och ett fastställt datum så går det enkelt att reda upp denna soppa, till din fördel.
Trots att han i efterhand begärt ut nytt registreringsbevis.

Detta är anledningen till varför ägarbyteslappen ska postas direkt på plats, i närvaro av både köpare och säljare.
Iofs förvånad att säljaren släppte iväg dig med registreringsbeviset överhuvudtaget.
Det är, som säljare, det absolut sista man ska göra.

Senast redigerat av 9Femma (1 juni 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Amstaff_volvo
1 juni 2012 · 40 Inlägg

9Femma skrev:
Ta omgående kontakt med både Transportstyrelsen och polisen och förklara läget.
Helt enkelt, förekom hans drag i allra största mån.
Har ni båda skrivit på ägarbyteslappen med korrekta uppgifter och ett fastställt datum så går det enkelt att reda upp denna soppa, till din fördel.
Trots att han i efterhand begärt ut nytt registreringsbevis.

Detta är anledningen till varför ägarbyteslappen ska postas direkt på plats, i närvaro av både köpare och säljare.
Iofs förvånad att säljaren släppte iväg dig med registreringsbeviset överhuvudtaget.
Det är, som säljare, det absolut sista man ska göra.

Kommer kontakta polisen imorgon . Ja det skulle vi ha gjort lätt o va klok i efteråt. Då gubben bor i en ovanför Umeå då man tog flyget dit då han vart nöjd och ja vart nöjd så fråga ja han ska du ha pappret o skicka in "nej de kan du skicka in när du kommer hem " Sagt o gjort visst tog ett par dagar extra vilket ja medger var "fel" men man gjorde inte det tack vare de var pingsthelg då ja slängde pappret på lådan tisdag kväll och gick iväg onsdag eftermiddag

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
KHRacing
2 juni 2012 ·

Vill bara säga följande.
Man kan inte anäla ett fordon/ föremål stulet om man frivilligt lämnat det ifrån sig
(du har ju ett vittne/samt inskickade papper)

Säljaren harINGET att koma med för då måste han ljua för polisen i sin stöldanmälan.

Senast redigerat av KHRacing (2 juni 2012)

Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

KHRacing skrev:
Vill bara säga följande.
Man kan inte anäla ett fordon/ föremål stulet om man frivilligt lämnat det ifrån sig
(du har ju ett vittne/samt inskickade papper)

Säljaren harINGET att koma med för då måste han ljua för polisen i sin stöldanmälan.

Ja men oftast går ju polisen på "offrets" linje i många fall

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
KHRacing
2 juni 2012 ·

Amstaff_volvo skrev:

KHRacing skrev:
Vill bara säga följande.
Man kan inte anäla ett fordon/ föremål stulet om man frivilligt lämnat det ifrån sig
(du har ju ett vittne/samt inskickade papper)

Säljaren harINGET att koma med för då måste han ljua för polisen i sin stöldanmälan.

Ja men oftast går ju polisen på "offrets" linje i många fall

Absolut - MEN
i detta fallet är ju papprena inskickade - så vTransportstyrelsen har ju fått infon & då kan polisen kolla upp detta omgående & avvisa stöldanmälan som bedrägeri
+ att du som köparen kan bevisa att en överföring skett till säljarens konto
Eller ?

Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

KHRacing skrev:

Amstaff_volvo skrev:

KHRacing skrev:
Vill bara säga följande.
Man kan inte anäla ett fordon/ föremål stulet om man frivilligt lämnat det ifrån sig
(du har ju ett vittne/samt inskickade papper)

Säljaren harINGET att koma med för då måste han ljua för polisen i sin stöldanmälan.

Ja men oftast går ju polisen på "offrets" linje i många fall

Absolut - MEN
i detta fallet är ju papprena inskickade - så vTransportstyrelsen har ju fått infon & då kan polisen kolla upp detta omgående & avvisa stöldanmälan som bedrägeri
+ att du som köparen kan bevisa att en överföring skett till säljarens konto
Eller ?

Ja då ja alltid har datorn med mig i bilen nu ifall ja blir stoppad + kvittot så att säga men det hela kan ju sluta civilrättsligt av en kompis som pluggar juridik

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
KHRacing
2 juni 2012 ·

Amstaff_volvo skrev:
Ja då ja alltid har datorn med mig i bilen nu ifall ja blir stoppad + kvittot så att säga men det hela kan ju sluta civilrättsligt av en kompis som pluggar juridik

Helt omöjligt att det gör det då du betalat bilen o det finns 100% bevis för detta,.
Det är inte olagligt (bestraffningsbart) att posta regpapprena 2-3dagar efteraffären .

Enda du behöver tänka på är att du har 100% bevis för att du bealat/överfört pengarna - SAMT att paprena faktiskt ÄR inskickade o Transportstyrelsen tatt emot den troligen igår Torsdag !.

Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

KHRacing skrev:

Amstaff_volvo skrev:
Ja då ja alltid har datorn med mig i bilen nu ifall ja blir stoppad + kvittot så att säga men det hela kan ju sluta civilrättsligt av en kompis som pluggar juridik

Helt omöjligt att det gör det då du betalat bilen o det finns 100% bevis för detta,.
Det är inte olagligt (bestraffningsbart) att posta regpapprena 2-3dagar efteraffären .

Enda du behöver tänka på är att du har 100% bevis för att du bealat/överfört pengarna - SAMT att paprena faktiskt ÄR inskickade o Transportstyrelsen tatt emot den troligen igår Torsdag !.

Hade förstått om de gått flera år innan man posta dom men handlar om 72 timmar på sin höjd även om ja lagt den på lådan på söndagen hade de gått iväg på måndagen

Får hoppas på det bästa till måndag iallafall då ja kommer ringa till Transportstyrelsen igen

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
KHRacing
2 juni 2012 ·

Du behöver inte ringa dem. i lagens mening har du inte gjort nåfot fel.
Däremot har säljaren gjort något olagligt som att anmäla sin bil stulen trots att han beviserligen fått den betald.

Du ÄGER faktiskt fordonet efter att du betalat det, även om inte papprena inkommit.

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2012 · 10 280 Inlägg

Amstaff_volvo skrev:

Putteliten skrev:
Låter som en sinnesrubbad person det där. Har han skrivit på kvittot med eller?

Ja + överföringen märkte ja med regnummer så ja vet jag skulle vinna det i rätten men bli stoppad av polis o sedan sitta anhållen för man köpt en bil på hederligt vis och inte kunna få ut bilen tills processen är klar om man nu får de så att säga då dom gamla papprena blir värdelösa direkt när han beställde nya och inte nog med det har han ställt av bilen igår

Dom gamla blir INTE värdelösa direkt, utan efter 7 dagar. Just för att detta, som beskrivits i tråden, inte ska kunna ske. Det svaret har jag fått direkt av Transportstyrelsen! Dvs kommer ägarbytet in inom 7 dagar från att han har beställt nya kommer ägarbytet att gå igenom ändå.

Har säljaren ställt av bilen EFTER att ni skrev kvittot har han begått en icke tillåten handling. Detta bör du omgående kontakta Transportstyrelsen om! Krasst sett har han ställt av din(!) bil och har dessutom gjort det med uppsåt, dvs det är ej ett misstag från hans sida. Utöver det får ju nu han oxå återstående pengar på din årsskatt på bilen. Så får man, i lagens ögon, definitivt INTE göra.

Se´n kan jag inte låta bli att undra varför han ser en stöldanmälan och avställning av den sålda(!) bilen som en lösning? Vad exakt är det han har föreställt sig att han ska uppnå med det? Är du för övrigt säker på att han faktiskt gjort en stöldanmälan? Dvs står din bil som "stulen" i vägtrafikregistret?

//Brådhis

PS. Faktum är att man dessutom, enligt Transportstyrelsen själva, har 10 dagar på sig att anmäla ägarbytet. Så du hade inte begått nå´t fel även om du väntat 2-3 dagar till, om man ska vara petig...

Senast redigerat av Brådhis (2 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

Amstaff_volvo skrev:

Putteliten skrev:
Låter som en sinnesrubbad person det där. Har han skrivit på kvittot med eller?

Ja + överföringen märkte ja med regnummer så ja vet jag skulle vinna det i rätten men bli stoppad av polis o sedan sitta anhållen för man köpt en bil på hederligt vis och inte kunna få ut bilen tills processen är klar om man nu får de så att säga då dom gamla papprena blir värdelösa direkt när han beställde nya och inte nog med det har han ställt av bilen igår

Dom gamla blir INTE värdelösa direkt, utan efter 7 dagar. Just för att detta, som beskrivits i tråden, inte ska kunna ske. Det svaret har jag fått direkt av Transportstyrelsen! Dvs kommer ägarbytet in inom 7 dagar från att han har beställt nya kommer ägarbytet att gå igenom ändå.

Har säljaren ställt av bilen EFTER att ni skrev kvittot har han begått en icke tillåten handling. Detta bör du omgående kontakta Transportstyrelsen om! Krasst sett har han ställt av din(!) bil och har dessutom gjort det med uppsåt, dvs det är ej ett misstag från hans sida. Utöver det får ju nu han oxå återstående pengar på din årsskatt på bilen. Så får man, i lagens ögon, definitivt INTE göra.

Se´n kan jag inte låta bli att undra varför han ser en stöldanmälan och avställning av den sålda(!) bilen som en lösning? Vad exakt är det han har föreställt sig att han ska uppnå med det? Är du för övrigt säker på att han faktiskt gjort en stöldanmälan? Dvs står din bil som "stulen" i vägtrafikregistret?

//Brådhis

PS. Faktum är att man dessutom, enligt Transportstyrelsen själva, har 10 dagar på sig att anmäla ägarbytet. Så du hade inte begått nå´t fel även om du väntat 2-3 dagar till, om man ska vara petig...

Ja bilen vart avställd under torsdagen ja gissar på att han tror man skulle felparkera och han skulle få en massa böter o dyl jag har aldrig stött på en sådan vidrig människa helt ärligt under mina 10 år med körkort och gjort nästan 20 bilaffärer och absolut ingen har gjort så och då har det varit bilar från 1000 kr upp till 130 000 kr

Han får tillbaka då 544 kr på skatten men kommer göra en anmälan om bedrägeri under morgondagen oavsett imorgon även om han stöld anmält bilen eller inte visst handlar inte om många hundralappar men brist i moralen

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
pukan2
2 juni 2012 · 3 182 Inlägg

Måste lägga mig i du köpte bilen en fredag och tog reggpapprena med dig och skickade in dom en tisdag varför väntade du så lång tid och varför tog du papperna det är säljaren som ska posta dom vilken vettig person som helst hade reagerat som han i dagens samhälle.

Germax
2 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Generellt är det bästa medlet mot en anmälan en motanmälan smile Detta gäller troligen även i ditt fall.


Pukan2, nej ingen vettig person hade ringt upp och sagt " Varför i helvete har du inte skickat in papprena "

Putteliten
2 juni 2012 · 9 079 Inlägg

Har man inte fått papprena inom 2 veckor så kan man ju börja undra. Men 2 arbetsdagar, fattar väl vilken idiot som helst att inte papprena hunnit in....

Evildan
2 juni 2012 ·

pukan2 skrev:
Måste lägga mig i du köpte bilen en fredag och tog reggpapprena med dig och skickade in dom en tisdag varför väntade du så lång tid och varför tog du papperna det är säljaren som ska posta dom vilken vettig person som helst hade reagerat som han i dagens samhälle.

Papper om ägarbyte skall ha inkommit till transportstyrelsen inom 10 dagar från det att ägarbytet är gjort, så om det postas på en fredagnatt eller en tisdag spelar absolut ingen roll då det är datumet som skrevs för ägarbytet som kommer att gälla.
Däremot är det numera både säljarens och köparens ansvar att anmälan görs, står ingenting på den gula delen att det är säljaren som skall posta pappret så det kan de två parterna komma överens om hur detta ska genomföras.

Säljaren till bilen handlar totalt irrationellt och begår dessutom bedrägeri då han ställer av bilen samt utöver detta påstår sig gjort en stöldanmälan trots att det finns ett skrivet kvitto att affären är genomförd och klar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang