MrH
Det är lättare att prata än att få något sagt.
9 juni 2012
· 735 Inlägg
Då fortsätter vi summeringen av ljudbygget. En del av bilderna har ni redan sett men det får ni stå ut med.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sommaren 2011 kommer alltså att vara en testsommar vilket i klartext innebär en enkel installation för att helt enkelt kunna avgöra framför allt hur framsystemet låter. Om det fungerar med elementen monterade i originalposition eller om dom måste vinklas på ett eller annat sätt för att ljudbilden ska bli bra. Jag umgås visserligen inte med några tankar på att tävla med ljudbygget men vill ändå att det skall låta bra. Att det kommer att kunna låta mycket, oavsett högtalarplacering, vet jag redan innan prylarna blivit inkopplade!
När utvärderingen är gjord är tanken att det skall bli en installation som både låter bra och flirtar med utställningsbesökarna, men som ändå är stilrent. Inga lackade ytor och "rymdraketsutseende" i min bil! Det skall också vara byggt i sann "Mr H-anda", dvs utan ingrepp på bilen. Allt ska gå att återställa om så önskas i framtiden.
Det är dom här prylarna som skall in i bilen på ett eller annat sätt.
Slutsteg och högtalare kommer från DLS. Som synes är huvudenheten från Pioneer.
Det är nu den 19 december 2010 och med bagaget rensat från paneler och golv började jag montera dämpmattor. Nu ska det redan från början påpekas att det inte kommer att "tokdämpas". Återigen, det handlar inte om någon blivande tävlingsbil.
Så här långt är det dämpmattor på över- och undersidan av hatthyllan, fram- och baksidan av ryggstödsplåten och främre delen av bagagerumsgolvet. Det får räcka tills vidare, och och om jag upplever ett behov av det, kompletteras innan det slutliga bygget.
Här syns också att jag skurit upp hålen i ryggstödplåten där originalbasarna sitter i förekommande fall. Tanken är att låta basarna spela mot dessa hål så gott det nu går.
På juldagen började jag med snickerierna. Här har sidopanelerna åkt in igen för att jag skall kunna se vad golvyta jag har att jobba med. Det nya golvets första reglar är på plats.
Främre och bakre golvregel inpassade.
Vänster sidopanel penslad med polyester för att sedan kunna slipas slät inför plastningen. Det här skulle komma visa sig vara det första misstaget i det här bygget, men det återkommer jag till senare.
Det nya golvet provas. Tanken är att ljudbygget skall rymmas under hatthyllan för att på så vis ändå få lite bagageutrymme kvar.
Då bagageöppningen är så pass liten som den är så bygger jag två separata, identiska, lådor.
Den fösta lådan provas på plats i bilen. Tittar man noga på den tomma platsen till höger så syns det att den tvärgående golvregeln ligger ner medan sidoregeln står på högkant. På så vis kommer baslådorna att fixeras i sidled.
Det är nu den 29:e december och jag avbryter byggande för nyårsfirande hos goda vänner i huvudstaden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nytt år, 2011, och på vägen hem från Stockholm satt jag och tänkte på baslådorna, "undrar om det ändå inte borde gå att bygga en låda till båda basarna som går in i bagaget". Sagt och gjort, väl hemma så satte jag ihop det två små lådorna med ett par skruvtvingar och testade. Jag har ingen bild på mitt försök, men resultatet var att dom gick in.
Här är den stora lådan påbörjad. En av "smålådorna" syns bakom.
Det är inte mycket spelrum.....
....men den går in!
Fram tills nu har golvreglarna legat på "lösen" i bagaget men nu sätts dom ihop med vinkeljärn och bultar.
Blev lite stabilare.
Här är även en tredje regel på plats och mäts in.
Baslådan kommer att vila på det båda liggande reglarna.
Lådan passar med näst intill klämpassning mellan sidoreglarna. Mittenstödet i baslådan kommer senare att bli utbytt mot en mellanvägg.
Bakstycket på plats på baslådan för nu....
....är slutstegspanelen på gång.
Så här någonting kanske funkar. Det är grymt mycket tid som går till att fundera på olika alternativ när man aldrig gjort något sån't här tidigare.
En täckskiva kom till efter en ruskig massa mätande.
Ett litet vinkeljärn med en nitmutter fastsatt. Givetvis ett även på andra sidan också. Dessa blir fästpunkterna mellan golvramen....
.... och slutstegspanelen.
Vi är nu i mitten av januari och nu körde det fast ordentligt. Jag funderade på en mängd olika lösningar för fastsättning av täckskivan för slutstegen. Det är väl ett utslag för min oerfarenhet av den här typen av konstruktioner kan jag tro.
Att med hjälp av små beslag haka fast panelen blev till slut det alternativ jag valde. Ännu mer mätande vidtog.
Lyft lite, tryck mot, sänk ner....
...och panelen sitter på plats.
I slutet av januari började jag med plastandet av sidopanelerna. Varför jag fick för mig att jag var tvungen att göra det vet jag inte riktigt. Dom få bilder jag har på detta tänker jag inte visa för jag blev allt annat än nöjd och tappade sugen på byggandet. Hela februari gick utan att jag rörde bygget!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I början av mars gjorde jag ett försök att komma igång igen. Jag insåg att jag måste fästa golvramen på något sätt även i bakkant. (Fram är den inkilad under ryggstödsplåten och i sidled fixerad av fjäderbenstornen.) Dom här vinkeljärnen innebär den ena av två olika ingrepp jag gjort i bilen för ljudbyggets skull, två hål genom golvet.
Ramen är alltså fäst med genomgående bult med bricka och låsmutter i golvet i bakkant.
Mycket mer hände inte med ljudbygget i mars. Jag gjorde ett försök att få ordning på plastningen av sidopanelerna, men det ville sig fortfarande inte och bygget avstannade igen och jag pillade med lite andra saker på bilen istället.
--------------------------------------------------------------------------------
Den 17:e juli tog jag mig i kragen och satte igång igen! Semestern var inne på sin andra dag. Lördagen hade jag avsatt som en ren slappardag, bara känna att nu äntligen var det semester. Jag hade dagarna innan semestern bestämt mig för att ljudbygget skulle bli ett testbygge i år och att första semesterveckan skulle vigas för ändamålet. Sagt och gjort, söndag morgon satte jag igång!
Jag satte igång med att dra en strömkabel på 50 mm2. Inga halva grejer här inte! Jag började framme vid batteriet och här passerar kabeln luftfilterburkens plats.
Den sk tillbehörskanalen som förnämligt nog finns på dessa bilar sitter fäst i denna kabelklamma. Funkar ju utmärkt till att hålla elkabel också.
In genom hålet i gummibussningen.....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jäklar! Vilken blixt! Jag måste rycka sladdarna! Fortsättning kommer när åskan har passerat!
Inget blixt och dunder på en stund nu....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
....och in genom isolermattan i kupén.
Stolar och baksäte är urplockat för åtkomlighetens skull.
Kabeln dragen längs tröskeln. Det märks att det inte är tänkta att det skall dras så kraftiga kablar här. Trångt är bara förnamnet! Jag provade att dra kabeln flera olika vägar och i och med att jag hade en begränsad längd kabel att tillgå var det här det minst dåliga alternativet.
Här är den framme vid baksätet där det tillfälligt blev stopp då glipan mellan ryggplåten och hjulhuset var lite för smal. Jag hade inget bra verktyg för att kunna förstora glipan hemma, och dessutom var det dags att avrunda för dagen.
Efter en liten inköpsrunda fortsatte jag nästa dag. Här har jag kapat upp glipan så att kabeln får plats. (Det här är den andra punkten i bygget d jag tvingats göra åverkan i bilen.)
Jag fäster kabelankare till högtalarkablarna längs a-stolparna och....
.....ner via b-stolparna och bak mot bagaget.
Lågnivåkablarna dras längs höger sida av "kardantunneln"....
....och vid baksätet över till vänstersidan.
In genom ett befintligt hål....
....och upp under baksätet....
....och ut i bagaget. Att jag använder silvertejp är av flera skäl, dels för att jag i det här läget inte vet om det är en störningsfri väg att gå med signalkablarna och då är det lätt att lossa dom, dels ligger kablarna still tills jag får dit mattor och säten igen och dels för att det faktiskt inte behöver vara märkvärdigare än så här när man inte jagar installationspoäng i ljudtävlingar.
Återigen en ny dag med nya äventyr i garaget. Dragning av högtalarkablar står på programmet. Jobbade mig bakifrån och framåt. Att jag drar tre kablar på varje sida beror på att jag inte hittade någon vettig plats för dom ganska så stora delningsfiltren fram utan....
....fick sätta dom i bagaget. Får se om dom blir kvar där bak även på det slutliga bygget. Notera också att det sitter en "oplastad" panel i bagaget nu. Jag har i det här läget tänkt om och anpassar bygget till panelerna i stället för tvärt om som jag försökte göra i början.
Delningsfiltren på plats. Det går att komma åt dom även när baslådan är på plats. Dock blir det trångt när slutstegspaneln också är på plats. Ska kika på det senare då det kan vara bra att kunna nå dom utan att behöva lyfta ut slutstegen.
Här är allt hopsatt på prov. Hakfästningen av täckskivan är utbytt och istället har jag monterat gamla specialbeslag i plast jag hittade i en låda i gömmorna. Tyvärr är plasten så skör att det är tveksamt om den håller för så många isär- och ihopsättningar. Men å andra sidan spelar inte det så stor roll då det ju ändå är en tillfälligt lösning.
Högtalarkablarna dragna och klammade.
Överdelen på instrumentbrädan demonterad för att lättare komma åt att dra ner kablarna.
Efter fem intensiva dagar i garaget tog jag några dagars paus och åkte bla till en träff i Västervik med min V70. Det blev en väldigt trevlig dag som dessutom resulterade i att jag åkte hem med ett "Topp 5-pris" i bagaget.
Hemma igen så satte jag igång igen. Den där första veckan då allt skulle vara klart var ju över, utan att allt var klart. Strömkabel och jordkabel framdragna, högtalarkablarna anslutna och golvreglarna på plats.
Slutstegspaneln på plats och allt anslutet. Det börjar likna något!
Täckskivan klädd med Biltemas mörka klädselmatta och det tredelade golvet inpassat.
Nu är det i stort sett klart i bagaget, bara golvet som skall kläs också, så då är det bara att ge sig på det jag bävat mest av allt inför, dörrarna!
Att komma åt dörrkontakterna var ingen lek! Här är tre stora samlingskontakter delade och den runda dörrkontakten hänger intill huvöppnaren. I det här läget inser jag att jag inte kommer att kunna dra två högtalarkablar genom dörrkontaktens centrum. En hade gått finfint men inte två. Däremot har jag sådan jä-la tur att det finns fem tomma stiftplatser i kontakterna, på båda sidorna. Då jag inte ser något annat alternativ är det bara att prova om det funkar via stiften i dörrkontakten. Bara att åka till volvohandlarn' och vara besvärlig genom att fråga om sådana där delar ingen annan någonsin kommit och frågat om.
På höger sida var jag tvungen att demontera fläktmotorn för att kunna lirka ut dörrkontakten.
Medan jag väntade på kontaktstiften började jag borra hålen i högtalaradaptrarna jag låtit tillverka åt mig. Här för bashögtalaren.
Alla sex på tork, målade med svart hammarlack.
Ny dag igen och här är kablarna på plats i dörrens kontakt. Passade även på att dra en extra kabel på den återstående lediga platsen i kontakten. Lika bra att passa på för den här operationen vill jag ogärna göra om igen.
"Bilsidans" kontakt delad....
....och stiften på plats på kablarna. Nu ska dom in i kontakten också, och det var allt annat än lätt. Hade det varit tunnare kablar hade det varit betydligt lättare men nu blev det rejält trångt och det var det som gjorde det så jä-la bökigt.
Till slut gick det och jag kunde börja återmontera allt igen.
Högtalaradaptrarna hade torkat och här är ena mellanregistret monterat.
Sen skall adaptern skruvas fast i originaluttaget på dörrpanelen.
På plats bakom originalgallret.
Och så ser det ut på baksidan.
Golvet blev också klart.
Halva bagageutrymmet kvar, ungefär.
Basen på plats i adaptern.
Kabeln ansluten....
....och allt fastskruvat i originalhålen. Sitter som berget! (Det är mellanregistrets kabel som hänger ner framför högtalaren.)
Bara diskanterna kvar! Här nyttjar jag originalets hållare och kompletterar med en liten adapterring.
Diskanten är fäst i adaptern med medföljande fästbygel....
....som sen snäpps fast i dom små hakarna som håller originaldiskanten. Då adapterringarna är något mindre än originaldiskanten, för att inte riskera att knäcka hakarna, så har jag säkrat den med lite smältlim. Ser kanske inte så proffsigt ut, men det funkar!
En närbild, om än lite suddig.
Systemet anslutet till batteriet via säkring. Även splittblocket i bagaget har en säkring på respektive utgång och dessutom har slutstegen egna säkringar. Det vore väl fan om något slutsteg skall brinna upp vid en ev kortis!
Huvudenheten också på plats. Efter att alla paneler mm är återmonterade återstår bara att lösa problemet med täckramen runt huvudenheten. Den har inte riktigt lika runda hörn som det är i bilens panel, och dessutom snäpps den fast med små hakar så även om den hade gått att montera så hade jag aldrig fått loss den igen utan att den hade gått sönder. Får se hur jag löser det.
Därmed är testljudbygget på plats!
När jag väl fick fart i början på semestern så tog det 10 dagar att slutföra bygget, utan att jag för den skull jobbade dygnet runt. Det blev tio rätt normala "arbetsdagar" med väl tilltagna fikaraster.
Om det låter nåt? Gissa!