Dubbla batterier (koppling,säkring m.m).

Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

Tjena.

Ska pararellkoppla ett till batteri i reservhjulsbaljan för att ha goda marginaler till biljudet och kunna kolla på  film och liknande utan att ha bilen på tomgång hela tiden.

Har sökt runt en hel del men inte fåt mina svar till 100% då alla trådar jag hittar är det helt olika svar.

Först och främt är det inget batteri jag kommer använda stort utan mer för "ibland" om man sitter i kö eller väntar på nån och vill kunna se på film eller liknande utan tomgång, alltså inget som kommer djupanvändas och slitas hårt.

Jag tänker även placera en strömbrytare mellan batterierna om bilen står ett längre tag så kan jag bryta kontakten mellan batterierna.

1)kan jag använda olika märken? mitt batteri jag har idag har några år på nacken men är hyfsat fräsch.

2)Spelar amperetalen roll? kan jag ha ett högre amperetal(har ett 62ah just nu)?

3)Hur räknar jag ut avsäkringen mellan batterierna?

4) räcker en 21mm2 kabel(kommer vara ca 3-4m kabel mellan batterierna)?

5)Räcker det med att jag sätter batteriladdaren på 1 batteri och så laddar den båda eller måste jag ladda dem induviduellt?(laddaren jag har står max 120ah, noname märke)

dem frågorna jag kommer på just nu, finns säkert fler. Tacksam för svar.

hoppas ni kan hjälpa en novis inom området ^__^

Senast redigerat av Tommty (8 augusti 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
ExtremeBoost
8 augusti 2012 · 312 Inlägg

Tommty skrev:
Tjena.

Ska pararellkoppla ett till batteri i reservhjulsbaljan för att ha goda marginaler till biljudet och kunna kolla på  film och liknande utan att ha bilen på tomgång hela tiden.

Har sökt runt en hel del men inte fåt mina svar till 100% då alla trådar jag hittar är det helt olika svar.

Först och främt är det inget batteri jag kommer använda stort utan mer för "ibland" om man sitter i kö eller väntar på nån och vill kunna se på film eller liknande utan tomgång, alltså inget som kommer djupanvändas och slitas hårt.

Jag tänker även placera en strömbrytare mellan batterierna om bilen står ett längre tag så kan jag bryta kontakten mellan batterierna.

1)kan jag använda olika märken? mitt batteri jag har idag har några år på nacken men är hyfsat fräsch.

2)Spelar amperetalen roll? kan jag ha ett högre amperetal(har ett 62ah just nu)?

3)Hur räknar jag ut avsäkringen mellan batterierna?

4) räcker en 21mm2 kabel(kommer vara ca 3-4m kabel mellan batterierna)?

5)Räcker det med att jag sätter batteriladdaren på 1 batteri och så laddar den båda eller måste jag ladda dem induviduellt?(laddaren jag har står max 120ah, noname märke)

dem frågorna jag kommer på just nu, finns säkert fler. Tacksam för svar.

hoppas ni kan hjälpa en novis inom området ^__^

1. Olika märken går bra att blanda men att blanda ett billigt och ett dyrt är väl inte riktigt att rekommendera.
2. Risken med att blanda olika ampertal är att det finns risk för att det mindre batteriet suger ut det stora.
3. Beror på hur grov kabeln är. 21mm2 får tex max säkras 100A. Det är dock viktigt att du har en säkring i båda ändarna på kabeln max 30cm från batteriet.
4. Ju grövre destå bättre. Men en 20-30mm2 kabel räcker nog till dina behov.
5. Räcker att du sätter den på ett av batterierna. 
Får hoppas att det blev lite klarare:)

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

gött! 50mm2 går att orda, men känns lite overkill? sen iof kan man ju alltid vara på säkra sidan.

Sen en annan fråga, eftersom totala AH kommer hamna runt 130 så undrar jag hur generatorn kommer att gilla detta då den har max 90ah?

EDIT: tror jag har bestämmt eftersom jag inte är absolut behov av mycket ström så kommer jag köra ett 62/72ah batteri till.

vilken säkring ska jag då ha till detta? ampere då.

Senast redigerat av Tommty (8 augusti 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

kabel och säkring till steget har jag redan. Men vill säkra av kabeln mellan batterierna för extra säkerhet, men vilken ampere på säkringen mellan batterierna ska jag ha?

Senast redigerat av Tommty (8 augusti 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
ExtremeBoost
8 augusti 2012 · 312 Inlägg

Tommty skrev:
kabel och säkring till steget har jag redan. Men vill säkra av kabeln mellan batterierna för extra säkerhet, men vilken ampere på säkringen mellan batterierna ska jag ha?

Vad har du för kabel?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

kabeln som jag har till steget idag är bara 8mm2, avsäkrat med 40A. Dock ett klent 2 kanals som imon tid ska uppdateras. 2x80w som e bryggat.

Kabeln mellan batterierna kommer bli 50mm2.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

hmm.... Kanske räcker med 21mm2 då...

*beslutsångest*

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

men om jag har 21mm2 kabel mellan batterierna då räcker det med en 50A säkring mellan dem?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

ok smile

Då är det bara sista frågan om generatorn orkar med detta.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Expoze
8 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

Tommty skrev:
men om jag har 21mm2 kabel mellan batterierna då räcker det med en 50A säkring mellan dem?

gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Och om det skavs hål på isoleringen nånstans då??
Säkring intill varje batteri, allt annat är idioti.
Skadar absolut inte med grövre kabel som går att säkra lite högre då det extra batteriet hjälper till att dra runt startmotorn oxå.
Ta så grov kabel man har råd med är mitt tips, så slipper man byta om man uppgraderar anläggningen sen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
8 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Tommty skrev:
ok smile

Då är det bara sista frågan om generatorn orkar med detta.

Ja, generatorn orkar med men det kommer ta lite längre tid att fulladda bägge batterierna mot vad det tar att ladda ett batteri fullt.
Rör inte ihop begreppen Ah och A, det förstnämnda är Amperetimmar och beskriver ett batteris reservkapacitet, det andra är Ampere och är ett mätvärde för ström. Grovt räknat kan man säga att ur ett 62Ah batteri kan man dra 62A i en timma, 31A i 2timmar osv innan batteriet är tomt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

Expoze skrev:

Saab9-3SE skrev:

Tommty skrev:
men om jag har 21mm2 kabel mellan batterierna då räcker det med en 50A säkring mellan dem?

gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Och om det skavs hål på isoleringen nånstans då??
Säkring intill varje batteri, allt annat är idioti.
Skadar absolut inte med grövre kabel som går att säkra lite högre då det extra batteriet hjälper till att dra runt startmotorn oxå.
Ta så grov kabel man har råd med är mitt tips, så slipper man byta om man uppgraderar anläggningen sen.

hmm.. ok. Men kommer köra på 21mm2 kabel då jag tycker 50 känns för mkt helt ärligt.

så 21mm2 till andra batteriet kommer dras + 21mm2 jord.

Måste jag byta ut jorden på första batteriet också till 21mm2 eller kan den vara som den är nu?

Senast redigerat av Tommty (8 augusti 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Expoze
8 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

Expoze skrev:

Saab9-3SE skrev:

gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Och om det skavs hål på isoleringen nånstans då??
Säkring intill varje batteri, allt annat är idioti.

jag har då aldrig varit med om de eller har sett nån annan som det har hänt för

Bara för att du aldrig har sett det så bör du inte ge råd som riskerar andras saker.
Jag som jobbat som elektriker i rätt många år har sett både det ena och andra som ibland gjort mig mörkrädd.
Hur som helst är en säkring betydligt billigare än de flesta bilar, för blir det kortis och säkring saknas, då blir den där kabeln på ett par sekunder tillräckligt varm för att antända allt brännbart som ligger intill.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
8 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Tommty skrev:

Expoze skrev:

Saab9-3SE skrev:

gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Och om det skavs hål på isoleringen nånstans då??
Säkring intill varje batteri, allt annat är idioti.
Skadar absolut inte med grövre kabel som går att säkra lite högre då det extra batteriet hjälper till att dra runt startmotorn oxå.
Ta så grov kabel man har råd med är mitt tips, så slipper man byta om man uppgraderar anläggningen sen.

hmm.. ok. Men kommer köra på 21mm2 kabel då jag tycker 50 känns för mkt helt ärligt.

så 21mm2 till andra batteriet kommer dras + 21mm2 jord.

Måste jag byta ut jorden på första batteriet också till 21mm2 eller kan den vara som den är nu?

Du bör göra det för bästa resultat och när du ändå håller på med resten av kablarna så är det ju snabbt gjort att lägga till denna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Tommty
8 augusti 2012 · 218 Inlägg

så nu är allt besällt.

21mm2 kablar,
2 säkringshållare + säkringar på 50A/st
batterikabelskor .

Grymt, återstår det bara att montera ihop med tongue

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
ExtraKim Team dBAkuten!
9 augusti 2012 · 3 263 Inlägg

Saab9-3SE skrev:
1: det spelar ingen roll om du har olika märken.

2: du kan ha olika amperetal.

3: du behöver ingen säkring mellan batterinerna.

4: det är bättre med 50mm2 för att vara på säkra sidan wink aldrig fel med grov kabel smile

5: ja det borde räcka för strömmen går emellan batterierna, det andra med laddaren vet jag inte sad

Saab9-3SE skrev:
det är helt onödigt, det är bara slöseri med pengar

Säg det till de som ägde denna bilen:
https://lh3.googleusercontent.com/-btI_j8dxxRw/R1fU_1F81sI/AAAAAAAA7Y4/ujo7e2r9_ME/s640/Finals2k-83.JPG

Saab9-3SE skrev:
gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Inte enbart kablarna som brinner upp...
https://lh5.googleusercontent.com/-Pf8HiGx9CnY/R1fVOVF82cI/AAAAAAAA7h4/qG8Oe9nqUnk/s640/Finals2k-131.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-rnY3_TbI8Fg/R1fVSFF82sI/AAAAAAAA7k4/wYDkpsEW5I8/s640/Finals2k-147.JPG
Jag tror nog att de mer än gärna hade "slösat" någon hundralapp på säkringar om det hade inneburit att de hade haft bilen kvar. Då de fick NOLL, ZERO, NADA från försäkringsbolaget p.g.a att de inte hade säkrat av kablarna.

När man har ABSOLUT NOLL KOLL på vad man pratar om så ska man INTE svara !

Jag tycker att du skall editera dina inlägg så att ingen gör misstaget att följa dina råd.

Ett hett tips är att läsa i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Till trådskaparen: Du MÅSTE ha säkringar mellan batterierna, en vid varje batteri. Förklaringen till varför står i länken.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Mervolic Yawn...
9 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Kablar kopplade till en pluspol ska ALLTID avsäkras så nära pluspolen som möjligt (helst under 10cm)! Alla som säger annat vet antingen inte vad dem talar om, eller försöker bara luras av någon sjuk anledning.


Som ExtraKim skrev, går kabeln av kan (läs: kommer) det gå väldigt illa. Dessutom är det inte säkert att försäkringsbolaget betalar, om det framkommer att säkrings saknats.

cpu1337
9 augusti 2012 · 766 Inlägg

ExtraKim skrev:

Saab9-3SE skrev:
1: det spelar ingen roll om du har olika märken.

2: du kan ha olika amperetal.

3: du behöver ingen säkring mellan batterinerna.

4: det är bättre med 50mm2 för att vara på säkra sidan wink aldrig fel med grov kabel smile

5: ja det borde räcka för strömmen går emellan batterierna, det andra med laddaren vet jag inte sad

Saab9-3SE skrev:
det är helt onödigt, det är bara slöseri med pengar

Säg det till de som ägde denna bilen:
https://lh3.googleusercontent.com/-btI_ … s2k-83.JPG

Saab9-3SE skrev:
gör som du vill för du "bränner" inte kabeln mellan batterierna

Inte enbart kablarna som brinner upp...
https://lh5.googleusercontent.com/-Pf8H … 2k-131.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-rnY3 … 2k-147.JPG
Jag tror nog att de mer än gärna hade "slösat" någon hundralapp på säkringar om det hade inneburit att de hade haft bilen kvar. Då de fick NOLL, ZERO, NADA från försäkringsbolaget p.g.a att de inte hade säkrat av kablarna.

När man har ABSOLUT NOLL KOLL på vad man pratar om så ska man INTE svara !

Jag tycker att du skall editera dina inlägg så att ingen gör misstaget att följa dina råd.

Ett hett tips är att läsa i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Till trådskaparen: Du MÅSTE ha säkringar mellan batterierna, en vid varje batteri. Förklaringen till varför står i länken.

alla förstår inte att säkringen vid batteriet är till för att inte hela kabeln ska börja glöda brinna under mattor och allt som man dragit den om det blir kortis, dom flesta tror att säkringen ska skydda steget så det inte får för mycke ström om något händer har ja märkt, samma sak vid dragning av kablar till extraljus och annat.

som en polare sa när han drog en kabel direkt från batteriet till stereon, och ja fråga om han inte skulle ha säkring? nej varför ska ja ha det stereon tar ju knappt nån strömbig_smile

Bassboy
11 augusti 2012 · 6 Inlägg

Jag har en fråga angående detta oxå: Drar man plus kabeln från orginalbatteriet fram, direkt till det bakre batteriet (jag har mitt i bagaget i min 850), och säkrar altsså av med säkring intill båda batterierna? Eller, ja, jag förstod det så, men nu till min egentliga fundering:

Jag har tre slutsteg och en kondensator på 1,2f, ska man sätta ett powerblock från bakre batteriet då (för att dela upp ström-utmatningen till de olika stegen) eller ska man sammankoppla kondensatorn med bakre batteriet oxå, eftersom kondensatorn fungerar ju ungeför som ett batteri bara lite snabbare?

Just nu har jag dragit ström från främre batteriet direkt till powerblock bak, och där emellan delat upp matning till bakre batteri, kondensator, och slutsteg, givetvis ändå är bägge batterierna avsäkrade.

Och: Ska man avsäkra utöver batterisäkringarna, kondensator, och steg oxå (altsså i mitt fall: 3 säkringar för de tre stegen, och en säkring för kondensatorn)?

Volvo 850 GLT "Bassbumper" (1992)
Drönirettab
11 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Det är bättre att dra kabeln från främre batteri direkt till bakre batteriet (med säkringar vid varje batteri), då blir det färre skarvar mellan batterierna. Från bakre batteri dras sedan kabel till powerblocket och från blocket ut till vardera steg.

Om någon av dessa slutstegskablar har mindre area än kabeln mellan batterierna så ska den slutstegskabeln ha en egen säkring som är anpassad till just den arean. Av den anledningen är det ofta enklare att använda ett säkringsblock istället för ett vanligt powerblock, man slipper en massa separata säkringshållare.

En kondensator är menad att sättas så nära en förbrukare som möjligt (i detta fall ett slutsteg), annars försvinner vitsen med kondingen. Någon säkring behövs inte mellan kondingen och slutsteget i detta fall. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang