Våga lita på stenskottslagare på parkering?

Constantine
10 september 2012 · 679 Inlägg

chryslerstratus skrev:

robzter skrev:
inte för att vara den men hur fan får du inte 1 tub att räcka? tongue körde med sika när jag jobbade på ryds och då körde vi med booster tongue

Minst 450 ml går det alltid åt wink Använder enbart Move-It på 300 ml.

Vanligtvis så räcker ju en tub Sika men på lite större bilar så går det åt lite mer än 1 tub. Jaså vilken Ryds jobbade du på tidigare?

chryslerstratus
10 september 2012 · 440 Inlägg

Min kollega lägger alltid minst 1,5 cm (diameter) tjock limsträng, så här går det åt tuber för glatta livet big_smile

fluppidupp ...
10 september 2012 · 757 Inlägg

jag har jobbat på ryds i vasastan, huddinge, bromma och city. en normal bil använde jag aldrig mer än 1 tub. är det en renault master eller MB vito eller något i den stilen så är det mer än en tub tongue men en tub move-it så är det myyyycket lim att ta bort näsa gång.

Constantine
10 september 2012 · 679 Inlägg

robzter skrev:
jag har jobbat på ryds i vasastan, huddinge, bromma och city. en normal bil använde jag aldrig mer än 1 tub. är det en renault master eller MB vito eller något i den stilen så är det mer än en tub tongue men en tub move-it så är det myyyycket lim att ta bort näsa gång.

Äsch, ni på Ryds primar ju inte efter er så det är väl inte så farligt? smile

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

Constantine skrev:
Såhär är det.. att laga ett stenskott innebär inte att det försvinner helt som många påstår på t.ex Bilia (egen erfarenhet) faktum är det att ibland ser det likadant ut som innan och ibland syns det ingenting, det går inte att bestämma. Men huvudsaken är att ifall stenskottet är lagat korrekt så ska det inte spricka vidare. Sen medförs alltid en liten risk att rutan spricker när man lagar. Om jag var du så skulle jag åka in till en bilglasmästare och gjort jobbet.

Närmast Lund trakten så skulle jag tagit Glasmästarna Leif & Paul Månsson AB som ligger i Malmö.

Tack för tipset ska kolla upp det:)

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Försäkringsbolagen har en fast tid uträknad på stenskottslagning, det är samma sak vid olika bilrutor, en Audi kan exempelvis ta 2.28 timmar medans en Saab tar 1.65 timmar osv.., det är inget man får bestämma själv vid fakturering. I genomsnitt klarar sig rutan 1-3 år vid stenskottslagning så bolagen har statistik på att det ändå lönar sig med runt 800-1 000:- kr vid lagning eftersom rutbyte ändå kan komma närsom även med en ny ruta.

I vissa fall kan rutans stenskott fyllas nästan 100%, men detta går inte alltid som sagt, inte så roligt med en spricka på en femkrona fylld med lim. Länsförsäkringar har självrisk i procent, 35% tror jag det är.

När jag loggar in i databasen så ser jag att en helt ny ruta kostar 3 900:-, låt säga att två limtuber kostar 800:- och arbetstiden 2.2 timmar = ca 1 000:-. Totalt som du får betala blir då: 5 700:- * 1.25 = 7 125:- kr * 0.35 = ca 2 500.- kr.

Mvh

Så du menar man ska betalar 2500?
Vart har andra fått 100-300kr ifrån då?

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

Constantine skrev:

chryslerstratus skrev:
Försäkringsbolagen har en fast tid uträknad på stenskottslagning, det är samma sak vid olika bilrutor, en Audi kan exempelvis ta 2.28 timmar medans en Saab tar 1.65 timmar osv.., det är inget man får bestämma själv vid fakturering. I genomsnitt klarar sig rutan 1-3 år vid stenskottslagning så bolagen har statistik på att det ändå lönar sig med runt 800-1 000:- kr vid lagning eftersom rutbyte ändå kan komma närsom även med en ny ruta.

I vissa fall kan rutans stenskott fyllas nästan 100%, men detta går inte alltid som sagt, inte så roligt med en spricka på en femkrona fylld med lim. Länsförsäkringar har självrisk i procent, 35% tror jag det är.

När jag loggar in i databasen så ser jag att en helt ny ruta kostar 3 900:-, låt säga att två limtuber kostar 800:- och arbetstiden 2.2 timmar = ca 1 000:-. Totalt som du får betala blir då: 5 700:- * 1.25 = 7 125:- kr * 0.35 = ca 2 500.- kr.

Mvh

Precis, vi måste använda oss utav Cabas eftersom försäkringsbolagen kräver detta (likaså alla bilverkstäder och dyl.) och där finns det specifika tider om hur långt allting ska ta etc. Ja LF har 35%.

Man ska egentligen inte klaga över priset inom bilglas, eftersom timdebiteringen som mekaniker tar är oftast mer än dubbelt så hög, eller hur mycket är det inte Bilia tar per timma? 2200 någonting.. Men det är ju å andra sidan en märkesverkstad och det går inte att jämföra med övriga verkstäder.

Men så då är det jag ska betala 2500 för ett stenskott? Märkligt andra säger det rör sig bara om någon hundralapp. Gick det inte reklam innan om det med på carglas?

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

n_andersson skrev:
Fick ett stenskott lagat av en såndär reperatör utanför ica en gång för många år sen och det syndes nästan ingenting av stenskottet, bara en liten prick och det höll i många år

Hur mkt kostade det?

Putteliten
10 september 2012 · 9 079 Inlägg

Det är många gissningar och tror i denna tråden.
Kolla fliken självrisk....

http://www.lagar-stenskott.nu/

Senast redigerat av Putteliten (10 september 2012)

chryslerstratus
10 september 2012 · 440 Inlägg

Jag syftade på byte av hela rutan wink ..bara ett exempel. Stenskott kostar nästan ingenting att få fixat.

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

Constantine skrev:

chryslerstratus skrev:
Våra leverantörer, Pilkington och Saint Gobain, ger godkända tider med varje bilruta, så vi har aldrig sett något behov med att köpa ett egen abonnemang, även om man i vissa fall kanske kan tjäna någon slant extra beroende på om det står några minuter mer..

Egen glasfirma inom familjen.

Många försäkringsbolag är dock dumma och tillåter inte kunderna att byta var dom vill, t ex. Folksam, Tre Kronor osv., då måste kunden FÖRST få ett skadenummer om vi ens ska få betalt av bolagen, annars får ju kunden i slutändan stå för allting.. men detta meddelas tydligt innan byte. Dock verkar vi ha fått dispens på detta på senare tid.. är det samma för dig också? Dessa bolag har ju ordnat avtal med de stora firmorna som ger bättre rabatt.

Tyvärr så vet jag precis vad du pratar om, Folksam (tre kronor och salus ansvar bl.a) Kan vi inte byta om vi inte får ett skadenummer av dem först vilket är jävligt svårt.. Egentligen är det jävligt olagligt det dem håller på med, är konstigt att ingen har stämt dem pga detta.. För ett par år sen var IF likadana men då blev dem stämda sen fick kunden byta ruta vart man ville.

Dock är det endast firmor på små orter samt Ryds och Samglas som kan byta Folksam rutor.. (Vilket är helt jävla sjukt och strider mot en jädra massa konkurrenslagar etc) Carglas och Glaskedjan (där vår firma är med) är ännu utan avtal med Folksam.

Vad är det man kunde stämma dem för?  Kasst att man inte sj får välja iaf.

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

Extrazz skrev:
Byte en ruta för 800kr med försäkringen. Visserligen var den sönderblästrad och en spricka rakt igenom hela rutan.

Är man kinkig så kan de vara bättre att försöka få rutan bytt på engång istället. Dock så använd för fan ej isskrapor sedan tongue repar satan!

Jag har dock bara ett stenskott.  800 för en helt ny ruta ??

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 september 2012 · 134 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Jag syftade på byte av hela rutan wink ..bara ett exempel. Stenskott kostar nästan ingenting att få fixat.

Ah ok. 2500 för en helt ny ruta är nog godtagbart.
Finns det att få tag i mopar framruta tror du?

fluppidupp ...
11 september 2012 · 757 Inlägg

Constantine skrev:

robzter skrev:
jag har jobbat på ryds i vasastan, huddinge, bromma och city. en normal bil använde jag aldrig mer än 1 tub. är det en renault master eller MB vito eller något i den stilen så är det mer än en tub tongue men en tub move-it så är det myyyycket lim att ta bort näsa gång.

Äsch, ni på Ryds primar ju inte efter er så det är väl inte så farligt? smile

Haha jobbar inte på ryds längre då jag vart tungmeck på scania istället tongue

man behöver inte prima om man inte repar wink

Constantine
11 september 2012 · 679 Inlägg

robzter skrev:

Constantine skrev:

robzter skrev:
jag har jobbat på ryds i vasastan, huddinge, bromma och city. en normal bil använde jag aldrig mer än 1 tub. är det en renault master eller MB vito eller något i den stilen så är det mer än en tub tongue men en tub move-it så är det myyyycket lim att ta bort näsa gång.

Äsch, ni på Ryds primar ju inte efter er så det är väl inte så farligt? smile

Haha jobbar inte på ryds längre då jag vart tungmeck på scania istället tongue

man behöver inte prima om man inte repar wink

Precis, just därför ska man aldrig lämna in bilen hos Ryds. För ni skiter i att rostskydda efter er.
I 99% av fallen när man rensar så repar du, synliga eller micro repor som sedan efter en tid börjar rosta.

Du anar inte hur många bilar vi har fått in från er som har varit rostiga runt om (NYARE BILAR), har en hel mapp med ett hundratal bilder på bilar från bl.a er.

fluppidupp ...
11 september 2012 · 757 Inlägg

jasså? dock så tillhörde jag dom som alltid primade nogrannt och inte bara använde svartprimer utan hörde riktig washprimer. men vet några av mina tidigare kollegor som var helt hopplösa. nu kan jag desutom inte svara för dom längre då det var ett tag sen jag slutade. får man fråga vart du jobbar själv? smile

såg nu när jag gick in på din profil. kan säga att ni är inte så oskyldiga heller wink

Senast redigerat av robzter (11 september 2012)

Constantine
11 september 2012 · 679 Inlägg

robzter skrev:
jasså? dock så tillhörde jag dom som alltid primade nogrannt och inte bara använde svartprimer utan hörde riktig washprimer. men vet några av mina tidigare kollegor som var helt hopplösa. nu kan jag desutom inte svara för dom längre då det var ett tag sen jag slutade. får man fråga vart du jobbar själv? smile

såg nu när jag gick in på din profil. kan säga att ni är inte så oskyldiga heller wink

Ja det är bra att vara noggran!

Jaså, vad menar du med det?

Constantine
11 september 2012 · 679 Inlägg

TeamSandskog skrev:

chryslerstratus skrev:
Jag syftade på byte av hela rutan wink ..bara ett exempel. Stenskott kostar nästan ingenting att få fixat.

Ah ok. 2500 för en helt ny ruta är nog godtagbart.
Finns det att få tag i mopar framruta tror du?

Ja det finns att få tag i! Kan bekräfta att stenskott kostar oftast mellan 0-200kr att fixa.

chryslerstratus
11 september 2012 · 440 Inlägg

Nästan alla amerikanska bilar har sina rutor stämplade efter sitt bilmärke och kommer ursprungligen ifrån USA smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang