Bygga öppen wastegate

Nitroface
22 oktober 2012 · 33 Inlägg

hej, håller på och läser lite kring att ha en såkallad screampipe eller öppen wastegate men tycker det är för lite trådar om detta så tänkte starta en by tråd.

så nu är frågan vad är en öppen wastegate, tjänar man nånting att ha det och hur gör man för att bygga en? big_smile

Marlboroman
22 oktober 2012 · 8 233 Inlägg

Med öppen så innebär det att den del av avgaserna wastegaten styr bort från turbon går rakt ut istället för att ledas in i avgassystemet. Det man tjänar är mest att det i regel är enklare att bygga så. Vissa fall där avgassystemet och röret från wastegaten inte är riktigt genomtänkt eller att det helt enkelt inte finns plats att bygga på ett vettigt sätta så kan man få bättre reglering av laddtrycket. Man ser till att ha ett grenrör med separat wastegate och från wastegaten bygger man bara ett kort rör åt något håll, helst då så att det inte mynnar ut bredvis bränsle eller bromsledningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nitroface
16 november 2012 · 33 Inlägg

okej som jag fattat det så är det bara laddluften som blir över så att säga som sprutar ut där och för att kunna bygga en sådan behöver jag nytt grenrör men behöver man inte byta turbo till en annan. bilen jag snackar om nu är en audi a3 1,8t smile

Marroe
16 november 2012 · 197 Inlägg

Är motorn original? Vad är då vitsen med öppen? Du kan plugga org wastegate, men varför är frågan..

insane_1 Min dröm, din vardag.
16 november 2012 · 641 Inlägg

Nitroface skrev:
okej som jag fattat det så är det bara laddluften som blir över så att säga som sprutar ut där och för att kunna bygga en sådan behöver jag nytt grenrör men behöver man inte byta turbo till en annan. bilen jag snackar om nu är en audi a3 1,8t smile

Det är inte laddluft utan avgaser som passerar genom wastegaten.
Enkelt förklarat så styr WG´n ditt laddtryck (med hjälp av MV osv). Avgaser som är överflödiga för att uppnå önskat laddtryck passerar genom WG´n ut i avgassystemet utan att passera turbinhjulet i avgashuset. Har du en öppen WG så skickas dessa avgaser ut i luften på lämpligt ställe, utan ljuddämpning och ev. rening.

Senast redigerat av insane_1 (16 november 2012)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Nitroface
16 november 2012 · 33 Inlägg

jag ska ej bygga en utan sitter och drömmer och vill lära mig hur man gör, hur skulle man gå till väga när man pluggar ur orginal wastegaten då?

torpis Forummoderator
16 november 2012 · 10 572 Inlägg

Nitroface skrev:
jag ska ej bygga en utan sitter och drömmer och vill lära mig hur man gör, hur skulle man gå till väga när man pluggar ur orginal wastegaten då?

Öppna motorhuven och titta på hur bitarna fungerar. Du kan googla fram bilder på hur turbo, grenrör etc ser ut lösmonterade för att hitta dem under motorhuven.  När man funderat ut hur grejorna jobbar kan du på 2 sekunder lista ut hur du pluggar original wastegaten.

Det är absolut bästa sättet, öppna huven och se sig om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Nitroface
19 november 2012 · 33 Inlägg

okej men hur går det om man pluggar ut orginal wastegaten för det öppnas ju fortfarande vid sidan där avgaserna går mot downpipen så det blir ju fortfarande inte som en externwastegate där man kan bara låta det blåsa ut i atmosfären när man bygger screampipe? sorry om ni inte förstår vad jag menar är ganska noob på det hela sad

nån får gärna bidra med lite bilder om ni vet några bra smile

Senast redigerat av Nitroface (19 november 2012)

Marlboroman
19 november 2012 · 8 233 Inlägg

Om du pluggar wastegaten så kan inte avgaserna ta vägen genom wastegateporten. Det är ju hela tanken med att plugga. MAn kan ju till exempel svetsa igen klaffen eller låsa armen till klaffen. Kan avgaserna passera genom wastegateporten så har pluggningen misslyckats.

Och pluggar man en intern wastegate så har du bara 2 alternativ sen egentligen: antingen byta till ett grenrör med uttag för separat wastegate och montera en wastegate på det eller så lär man svetsa en fläns för wastegate i avgashuset på turbon och montera en där.

Kan väl bara passa på att nämna också att bilen om du bygger om den till öppen wastegate normalt sett inte kommer att gå igenom besiktningen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nitroface
19 november 2012 · 33 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om du pluggar wastegaten så kan inte avgaserna ta vägen genom wastegateporten. Det är ju hela tanken med att plugga. MAn kan ju till exempel svetsa igen klaffen eller låsa armen till klaffen. Kan avgaserna passera genom wastegateporten så har pluggningen misslyckats.

Och pluggar man en intern wastegate så har du bara 2 alternativ sen egentligen: antingen byta till ett grenrör med uttag för separat wastegate och montera en wastegate på det eller så lär man svetsa en fläns för wastegate i avgashuset på turbon och montera en där.

Kan väl bara passa på att nämna också att bilen om du bygger om den till öppen wastegate normalt sett inte kommer att gå igenom besiktningen.

aha det med besiktningen förstod jag men har inte planerat på att bygga öppen utan ville bara få en inblick på hur det fungerade. tack för förklaringen nu klarnade det till ordentligt smile

Jerk-R
19 november 2012 · 593 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/76/75247/181407/181407-2604039.jpg

där har du en klockren bild på grenrör/turbo/wastegate och avgassystem.
Som du ser där så har man där en wastegate som leder avgaserna tillbaka ner i downpipen.
Vill du ha en öppen wastegate så drar du bara det röret rätt ut i luften brevid downpipen istället för att gå tillbaka in i den...

smile

Senast redigerat av Jerk-R (19 november 2012)

virre_t4 Plåtslagarn
28 april 2013 · 194 Inlägg

Jerk-R skrev:
http://www1.garaget.org/archive/76/7524 … 604039.jpg

där har du en klockren bild på grenrör/turbo/wastegate och avgassystem.
Som du ser där så har man där en wastegate som leder avgaserna tillbaka ner i downpipen.
Vill du ha en öppen wastegate så drar du bara det röret rätt ut i luften brevid downpipen istället för att gå tillbaka in i den...

smile

hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
Janneutanb
28 april 2013 · 7 272 Inlägg

virre_t4 skrev:

Jerk-R skrev:
http://www1.garaget.org/archive/76/7524 … 604039.jpg

där har du en klockren bild på grenrör/turbo/wastegate och avgassystem.
Som du ser där så har man där en wastegate som leder avgaserna tillbaka ner i downpipen.
Vill du ha en öppen wastegate så drar du bara det röret rätt ut i luften brevid downpipen istället för att gå tillbaka in i den...

smile

hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Den släpper ju bara ut avgaser genom wg'n när du har fullt laddtryck, dvs på fullgas. Och på fullgas har du ingen lambdareglering i vilket fall.

virre_t4 Plåtslagarn
28 april 2013 · 194 Inlägg

Brains skrev:

virre_t4 skrev:

Jerk-R skrev:
http://www1.garaget.org/archive/76/7524 … 604039.jpg

där har du en klockren bild på grenrör/turbo/wastegate och avgassystem.
Som du ser där så har man där en wastegate som leder avgaserna tillbaka ner i downpipen.
Vill du ha en öppen wastegate så drar du bara det röret rätt ut i luften brevid downpipen istället för att gå tillbaka in i den...

smile

hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Den släpper ju bara ut avgaser genom wg'n när du har fullt laddtryck, dvs på fullgas. Och på fullgas har du ingen lambdareglering i vilket fall.

okej jag trodde han reglerade genom hela registret då har man lärt sig något nytt smile

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
torpis Forummoderator
28 april 2013 · 10 572 Inlägg

virre_t4 skrev:
hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Lambdasonden mäter inte mängd avgaser utan dess sammansättning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
virre_t4 Plåtslagarn
28 april 2013 · 194 Inlägg

torpis skrev:

virre_t4 skrev:
hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Lambdasonden mäter inte mängd avgaser utan dess sammansättning.

okej skulle man kunna få det att låta som en screampipe genom att borra hål på downpipen samt svetsa ett rör som bara går rakt ut ?

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
torpis Forummoderator
29 april 2013 · 10 572 Inlägg

virre_t4 skrev:

torpis skrev:

virre_t4 skrev:
hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Lambdasonden mäter inte mängd avgaser utan dess sammansättning.

okej skulle man kunna få det att låta som en screampipe genom att borra hål på downpipen samt svetsa ett rör som bara går rakt ut ?

Enklare att montera bort avgasröret helt då faktiskt :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tecman
29 april 2013 · 1 741 Inlägg

Du kan bygga såhär t.ex... då kan du köra scream med original inbyggd wg.
http://www.mrtuning.se/product_thumb.php?img=/images/screamerpipe_sr20.jpg
http://www.mrtuning.se/images/e2d0d0fd5a10c1410a162afec1b6bafa.jpg


virre_t4 skrev:

torpis skrev:

virre_t4 skrev:
hur blir det med lambdasonden ger inte den utslag ifall han får fel mängd avgaser ??

börjar den inte dra mer soppa då ?

Lambdasonden mäter inte mängd avgaser utan dess sammansättning.

okej skulle man kunna få det att låta som en screampipe genom att borra hål på downpipen samt svetsa ett rör som bara går rakt ut ?

Nej, då låter det bara som att du har hål i avgassystemet. Puttrar och fräser även när du inte uppnått fullt ladd.

Senast redigerat av tecman (29 april 2013)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
torpis Forummoderator
29 april 2013 · 10 572 Inlägg

tecman skrev:
Du kan bygga såhär t.ex... då kan du köra scream med original inbyggd wg.

Det kan man inte på denna bil om man inte är trollkarl med tigsvetsen.

https://www1.garaget.org/archive/7/6646/5582/5582-484654.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
tecman
29 april 2013 · 1 741 Inlägg

Allt går bara man är envis smile
Ser lite krångligt ut och man förlorar mest troligt effekt men det går om man nu är ute efter ljudet och inte effekt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang