Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 210 589 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Hakiki
2 november 2012 · 510 Inlägg

Jahopp, gick inte riktigt som planerat i dag.. värmde som fan på bultarna, men lik förbannat så gick 4 st av på varje sida, och dom 2 bakersta kommer jag få kapa bort då dom är helt sönder rostade, får försöka komma på nån lösning sen när karossen ska på igen... Nu drar ja på kryssning och super ner mig i stället wink Trevlig helg!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
DieselGudrun
10 november 2012 · 75 Inlägg

Självklart är det pren lagd på ett bubblaprojekt smile

Hakiki
17 november 2012 · 510 Inlägg

Fick hem "nya" fälgar i går som jag budade hem på Tradera till ett väldigt bra pris smile Så blir att lämna in 2 st på breddning på måndag! Har också varit i garaget en sväng nu och lossat lite mer bultar inför kaross lyftet, måste dock kapa av några men måste köra nya kapskivor så de blir till veckan att lossa dom sista..  Har en polare som håller på med sin 55a som de också ska göras kaross lyft på, så vi tänkte hjälpas åt och sen lämnar vi in båda på blästring samtidigt! Målet är att ha klart bilen till Bugrun smile Och de ska man väl lyckas med hoppas jag!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brohmee
17 november 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:
Målet är att ha klart bilen till Bugrun smile Och de ska man väl lyckas med hoppas jag!

fy fan du borde du vara mer stressad än vad jag är wink

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Hakiki
17 november 2012 · 510 Inlägg

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:
Målet är att ha klart bilen till Bugrun smile Och de ska man väl lyckas med hoppas jag!

fy fan du borde du vara mer stressad än vad jag är wink

Nja stressad är jag inte, då jag kommer vara ledig ett par månader i vinter, så de ska väl gå att få ordning på bilen smile  När ska du ha klar din ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brohmee
18 november 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:
Målet är att ha klart bilen till Bugrun smile Och de ska man väl lyckas med hoppas jag!

fy fan du borde du vara mer stressad än vad jag är wink

Nja stressad är jag inte, då jag kommer vara ledig ett par månader i vinter, så de ska väl gå att få ordning på bilen smile  När ska du ha klar din ?

okej smile jag ska vara klar innan bugrun så den fungerar ordentligt då smile men jag är inte så stressad (än) smile är ju drygt 7 månader kvar dit big_smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Hakiki
18 november 2012 · 510 Inlägg

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:

Brohmee skrev:

fy fan du borde du vara mer stressad än vad jag är wink

Nja stressad är jag inte, då jag kommer vara ledig ett par månader i vinter, så de ska väl gå att få ordning på bilen smile  När ska du ha klar din ?

okej smile jag ska vara klar innan bugrun så den fungerar ordentligt då smile men jag är inte så stressad (än) smile är ju drygt 7 månader kvar dit big_smile

Ja tror du inte behöver vara stressad .. du har ju kommit betydligt längre än mig wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
18 november 2012 · 510 Inlägg

Idag har de hänt lite också.. dock inte med min bil! Va iväg till polarens garage där han har sin platina 55a.. och ja tyckte de gick lite långsamt för honom, han hade inte ens fått upp den på pall bockat .. va meningen att ja bara skulle dit och lämna en grej, men så tänkte ja att vi pallar upp den så han kommer i gång nån gång .. sen gjorde vi de, sen börja kolla lite på skärmarna .. tog fram spär skaftet och kände lite på bultarna, sen fanns de ingen återvändo.. vi skruva isär hela bilen så nu är den lös från plattan och bara att lyfta av, men va lite dåligt med plats att ställa den just nu så den fick sitta kvar en stund.. Så nu är de bara min som ska lös och de hoppas jag den bli i veckan smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
19 november 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Idag har de hänt lite också.. dock inte med min bil! Va iväg till polarens garage där han har sin platina 55a.. och ja tyckte de gick lite långsamt för honom, han hade inte ens fått upp den på pall bockat .. va meningen att ja bara skulle dit och lämna en grej, men så tänkte ja att vi pallar upp den så han kommer i gång nån gång .. sen gjorde vi de, sen börja kolla lite på skärmarna .. tog fram spär skaftet och kände lite på bultarna, sen fanns de ingen återvändo.. vi skruva isär hela bilen så nu är den lös från plattan och bara att lyfta av, men va lite dåligt med plats att ställa den just nu så den fick sitta kvar en stund.. Så nu är de bara min som ska lös och de hoppas jag den bli i veckan smile

Du verkar vara en schysst polare som hjälper din kompis fast du själv har arbete att göra smile

*Stjärna i kanten* big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
19 november 2012 · 510 Inlägg

Ja tycker nästan de är roligare att hjälpa nån annan än att hålla på själv.. hehe men ja kanske är konstig! smile

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Idag har de hänt lite också.. dock inte med min bil! Va iväg till polarens garage där han har sin platina 55a.. och ja tyckte de gick lite långsamt för honom, han hade inte ens fått upp den på pall bockat .. va meningen att ja bara skulle dit och lämna en grej, men så tänkte ja att vi pallar upp den så han kommer i gång nån gång .. sen gjorde vi de, sen börja kolla lite på skärmarna .. tog fram spär skaftet och kände lite på bultarna, sen fanns de ingen återvändo.. vi skruva isär hela bilen så nu är den lös från plattan och bara att lyfta av, men va lite dåligt med plats att ställa den just nu så den fick sitta kvar en stund.. Så nu är de bara min som ska lös och de hoppas jag den bli i veckan smile

Du verkar vara en schysst polare som hjälper din kompis fast du själv har arbete att göra smile

*Stjärna i kanten* big_smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
19 november 2012 · 510 Inlägg

Kom precis in från garaget, och nu är min kaross lös också.. eller nån innan mig har punktat fast torpeden lite i plattan så de ska ja kapa bort när ja köpt nya skivor .. men sen ska den va lös smile Har ialf skruvat lös allt som ska skruvas bort smile Motorn tar jag av efteråt smile Har inte tagit några bilder då jag har så jäkla dåligt lyse i garaget men kommer bilder när karossen är av smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
20 november 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Kom precis in från garaget, och nu är min kaross lös också.. eller nån innan mig har punktat fast torpeden lite i plattan så de ska ja kapa bort när ja köpt nya skivor .. men sen ska den va lös smile

Många, många rostlagade Bubblor har blivit fastsvetsade på just det stället - en klassiker roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
20 november 2012 · 510 Inlägg

Får vara glad att den inte är fast svetsad nån mer stans .. tror ja wink

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Kom precis in från garaget, och nu är min kaross lös också.. eller nån innan mig har punktat fast torpeden lite i plattan så de ska ja kapa bort när ja köpt nya skivor .. men sen ska den va lös smile

Många, många rostlagade Bubblor har blivit fastsvetsade på just det stället - en klassiker roll

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
28 november 2012 · 510 Inlägg

Blir till att byta båda värme kanalerna och torpeden för de var någon klåpare innan som inte har lagat på ett så snyggt sett, och de kostar ju inte så mycket med en ny.. Tänkte höra med er om vad som är lättast, Byta värme kanalerna när man har tagit av karossen eller sen när den sitter på igen?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 november 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Blir till att byta båda värme kanalerna och torpeden för de var någon klåpare innan som inte har lagat på ett så snyggt sett, och de kostar ju inte så mycket med en ny.. Tänkte höra med er om vad som är lättast, Byta värme kanalerna när man har tagit av karossen eller sen när den sitter på igen?

Man kan göra på båda sätten så klart smile

Är karossen dålig lite ovanför kanalerna också, så hade jag valt att försöka sätta dit värmekanalerna med bottenplattan på plats för att vara 100% säker på att de hamnar exakt rätt i förhållande till bottenplattan både i sid- och höjdled.

Men nu när du ändå ska byta torped och därför är tvungen att lyfta karossen, så kanske du ska göra allt i ett och samma moment och mäta desto mer noga istället. Det är trots allt lättare att komma åt och både kapa, slipa och svetsa om du kan tippa karossen på sidan nämligen.

Knappast ett konkret svar du fick nu ... men åtminstone mina funderingar. It's all up to you cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
29 november 2012 · 510 Inlägg

Tackar för svar smile Ja karossen är redan loss, ska lyfta av den och köra den till ett annat ställe medans jag fixar allt med botten plattan och framvagn mm .. Kanske lyfter dit karossen sen och fixar på plats, va nån svetskåt jäkel som inte hade gjort så snygga lagningar fram på kanalen ihop med plattan, så fick kapa bort en bit där! Plus att han hade svetsat fast domkrafts fästena, men dom är borta nu smile  Vet du vilka kanaler jag ska ha ? Har kollat på Classic VW och tycker de står lite luddigt på deras sida vad de är för saker"med och utan hål" på vissa, så tänkte fråga experten vad jag ska ha, ska byta värme kanalerna på båda sidorna, lika bra när man ändå är igång smile

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Blir till att byta båda värme kanalerna och torpeden för de var någon klåpare innan som inte har lagat på ett så snyggt sett, och de kostar ju inte så mycket med en ny.. Tänkte höra med er om vad som är lättast, Byta värme kanalerna när man har tagit av karossen eller sen när den sitter på igen?

Man kan göra på båda sätten så klart smile

Är karossen dålig lite ovanför kanalerna också, så hade jag valt att försöka sätta dit värmekanalerna med bottenplattan på plats för att vara 100% säker på att de hamnar exakt rätt i förhållande till bottenplattan både i sid- och höjdled.

Men nu när du ändå ska byta torped och därför är tvungen att lyfta karossen, så kanske du ska göra allt i ett och samma moment och mäta desto mer noga istället. Det är trots allt lättare att komma åt och både kapa, slipa och svetsa om du kan tippa karossen på sidan nämligen.

Knappast ett konkret svar du fick nu ... men åtminstone mina funderingar. It's all up to you cool !

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
4 december 2012 · 198 Inlägg

Hej du kan även kolla med dalhem.se (Christer) kan även chatt på dagtid eller ring och prata med Mario på classicvw up north. Innan du kapar av de gamla värmekanalerna så fixera karossen med t ex fyrkantsjärn så är du säker på att dörr hålet varken blir större eller mindre. Inte så kul när det är dags att sätta tillbaka dörrarna.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
4 december 2012 · 510 Inlägg

Okej, så man plockar bort dörrarna när man byter kanalerna ? trodde de gick im man bara öppnade dom ?

Niknar skrev:
Hej du kan även kolla med dalhem.se (Christer) kan även chatt på dagtid eller ring och prata med Mario på classicvw up north. Innan du kapar av de gamla värmekanalerna så fixera karossen med t ex fyrkantsjärn så är du säker på att dörr hålet varken blir större eller mindre. Inte så kul när det är dags att sätta tillbaka dörrarna.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
4 december 2012 · 198 Inlägg

Du kan nog behålla dörrarna på det beror på hur bra/dålig A-Stolpen är. Dörrarna väger en del oxå vet inte hur det påverkar rörligheten i plåten. Bubblorna har inte mycket som stadgar upp när kanalerna är borta. Oavsett skulle iaf jag fixera karossen. Lycka till, av egen erfarehet vet jag vad du har framför dig.......

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
4 december 2012 · 510 Inlägg

Ja ska lyfta av karossen i morrn, men då sitter ju dörrarna på så ska ställa bort den en stund och fixa klart botten plattan och framvagn mm.. sen tänkte ja sätta tillbaka karossen och fixa de på plats, va tror du om de ?

Niknar skrev:
Du kan nog behålla dörrarna på det beror på hur bra/dålig A-Stolpen är. Dörrarna väger en del oxå vet inte hur det påverkar rörligheten i plåten. Bubblorna har inte mycket som stadgar upp när kanalerna är borta. Oavsett skulle iaf jag fixera karossen. Lycka till, av egen erfarehet vet jag vad du har framför dig.......

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang