Renovering B20. UPDATE 13-08-28 Sidan 4

Min första Motor renovering, om man räknar bort en båt motor som renoverades.. Iallafall har valt att renovera en B20 motor för att lära mig mer om motorer.
  • 42 Följare
  • 61 311 Visningar
  • Projektet avslutat 4 februari 2014
DieLuftWaffe
20 november 2012 · 647 Inlägg

Update igen!
12-11-20


Nu är det såhär att ägaren till motorn har skaffat en annan begagnad topp. Så jag får se om den har bättre ventilsäten smile Kommer slänga upp bilder imorgon det är då jag börjar med projektet igen. Har bara lagt toppen bland de andra motordelarna på min vagn, men där fick den inte vara ifred.. Tydligen folk som har pillat på den och den andra toppen. Så att grenrörs skruvarna på den andra toppen har böjts.. Att man aldrig får ha saker ifred.

Jaja slänger upp bilder imorgon smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (20 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
21 november 2012 · 647 Inlägg

Update 12-11-21

Börjar med att slänga upp bilder på den andra toppen som jag ska använda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-f0bf52c7682b7b0ec9274e7779103c9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-0dfc2f9b03e23fc1df419cf4e4a57912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-7e971417bb77a666c4dc4d78a0e2d316.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-6fdec10e54cebac759ec52b27b00ec6a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-9769a3eb5bc0cf62b8fe85f6715b746a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-638d6650e6365ac9a94baac11e158de8.jpg
Började med att ta ut de gamla ventilerna, och jäklar vad trögt den gick så jag fick använda polygriptången som hjälp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-5b69a4049cb18db90fb44df53fcf3052.jpg
Sådär då var de ute, endel knaster spratt iväg, så jag fick leta upp dem. Började även att tvätta toppen med vatten och avfettningsmedel smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-511946919622be69b44e40046d8edcb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-58ef867a51fc07d301441646f7526d06.jpg
Toppen såg inget vidare ut, men ventilsätena var skit bra om man jämför med den gamla smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-798802b3b953475da01bdd133e9b9ed4.jpg
Efter det så började jag hona blocket smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-6184656e80b297d132870878dfc859b0.jpg
Mina hjälpmedel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-27effa6c6e9502c82b33b39d161072b4.jpg
Efter att jag hade honat så stryk jag olja på cylinderväggarna så att det inte ska börja komma ytrost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-d3881dc70ba92a289980cac7a0249a95.jpg
Här slipar jag förbränningsrummen med en ståltrissa för att få bort gammal dret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-9b6982dab1e24932712230450b116c9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-8aa66c2c72c6ac39edfd4d546867df12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-3e6c4e7592671ec65aa1e7251d2180d9.jpg
Tänkte att jag skulle mäta vevaxeln fick idén från Fillefilmjolk tongue Så jag tog bort de gamla ramlagerna och gjorde kliniskt rent med papper och bräkleen innan jag satte in den första och sista lagret. Smörjde rikligt med olja. Och sen la jag ner vevaxeln rakt ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-3822f03b77e906438e639383c96be359.jpg
Här sitter det första lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-9cb1fcf1a6921f17fdfe8a0416ab4e83.jpg
Och så vevaxeln på plats. Satte snurr på vevaxeln så att oljan spred sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-184aac1b73361ccf08c3db82dca02f6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-9541966730f4b5bc61beaced58907a49.jpg
Här är indikatorn klockan på plats. På det mittersta ramlager platsen. Ett sträck på klockan är 0,01 mm. Snurrade på vevaxeln och kollade på klockan hela tiden. Och den här visade noll, så det verkade skit bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-fa852017e7f18c235841c31e79ed7461.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-dec4cee06fe5b571084f4e270d70ecdc.jpg
Lyfte bort den sen, ska sätta i de andra lagrena men det hann jag inte idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-7d23688ff9a56f6c2959cd62363fe50b.jpg
Såhär får den stå tills imorgon smile Doppade också ner den "nya" toppen i elektrolys badet så jag får bort all rost. Så ni får se resultatet imorgon big_smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (21 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
delray58
21 november 2012 · 120 Inlägg

prem lagd! smile

Demuz
21 november 2012 · 58 Inlägg

håller själv på och renoverar min b18 just nu så det är väldigt intressant och läsa detta projekt och se hur du gör! smile

DieLuftWaffe
22 november 2012 · 647 Inlägg

delray58 skrev:
prem lagd! smile

Vad roligt smile

Demuz skrev:
håller själv på och renoverar min b18 just nu så det är väldigt intressant och läsa detta projekt och se hur du gör! smile

Vad roligt att det finns en till som renoverar en Volvo motor smile B20 och B18 är ju nästan identiska, slittåliga arbetshästar wink Tog en titt på din tråd och det ser bra ut och det var roligt att läsa också, vi kanske lär oss något av varandra smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
22 november 2012 · 647 Inlägg

Update 12-11-22

Hade toppen i Elektrolyt badet under natten. Så nu har det vart sammanlagt tre toppar i Elektrolyt badet och det funkar bra smile Här kommer en bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-899b8cdd58ebe02d619b240e506e882f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-e8ea5a83e0d296657b703c4b3f1199fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-e8ea5a83e0d296657b703c4b3f1199fa.jpg
Hade blåsmunstycke och värmepistol redo så det var bara slänga upp den på bänken fort som tusan och börja blåsa och avdunsta vattnet på den. Hade även en borrmaskin med en ståltrissa till hands som jag slipade bort ytrosten som fanns. Och så lackade jag med rostskydd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-bda68aa82db9280c8e17fc6a5f7042f2.jpg
Här ser ni lite hur toppen ser ut efter badet, visst det kom lite ytrost efter att jag tog upp den ur badet p.g.a vattnet. Men det slipar man lätt bort med en ståltrissa, inget jobbigt alls smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-21dd468ed297e319ecd1b877455ac432.jpg
Här står den gamla toppen till vänster och den "nya" toppen till höger smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-404158025325e817854b2f1f07e8c23d.jpg
Eftersom den ena bulten till grenröret var böjt på den "nya" så fick jag ta av den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-4e0b0a3778f3497b137a2e7ee1ce82a0.jpg
Använde skolans induktionsvärmare för att få bort den lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-808d02c005d9e036638c676d4cc670f4.jpg
Bulten till grenröret på den nya toppen var av. Så jag tvungen att borra upp den med en liten borr och sen ta en större. För att den skulle spricka så att jag kunde ta ut resterna av bulten i hålet. Men när jag skulle ta den större borren upptäckte jag att bulten gick att snurra på därinne i hålet. Så då tog jag en kniv och bankade in den i hålet som jag hade borrat på bulten, och började skruva ut den med kniven smile Hoppas att ni fattar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-7bb19a7a51dd02084422e98c68fc6511.jpg
Och där sitter den nya bulten på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-bdd80c0cb10fe589a9664f5b836244b3.jpg
Och här skruvar jag u den böjda bulten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-88223adaa3d1c91c29b8cd8d8b650841.jpg
Nu är den ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-4d46f1c41ab2b4708c89d61054227eeb.jpg
Och här har jag slipat förbränningsrummen smile Satte in båda ventilerna när jag skulle slipa för att jag inte skulle slipa på ventilsätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-522e8c5ae54a3bc5e21fb9659ae98f26.jpg
Här är verktygen jag använde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-2cd4dc5fdefec05bc7b36d743e627ef1.jpg
fick slipa om ventilerna på nytt eftersom maskinen som jag använde förra gången var det visst fel på, så den slipade lite snett. Men det är lugnt! Slipar om dem lite förhand istället för att rakställa dem, ingen större skada alltså smile Man får inte lita helt på maskiner tydligen :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-0138efeb267a5182c6e65813627678d4.jpg
Upptäckte att jag är ganska omringad med saker runtomkring mig :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-348318c7a58bc87690ea6c784baa6071.jpg
Har börjat att slipa lite ventilsäte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-a3e4496f55d85cce162e246641f10416.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-25c756081a46cc6da027bf6dd9ca1839.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-ef07e1f359225d13b81bdfe664d70309.jpg
Får se hur det går den här gången.

Avslutade dagen med att slipa in ventilen med slip pasta, och då satte jag fast ventilen på en borrmaskin (Lat som man är :p)

Update nästa vecka smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (22 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Fillefilmjolk
22 november 2012 · 156 Inlägg

Du kunde inte hitta än läskigare topp? tongue Den vart dock riktigt fin efter elektrolytbadet! ja kanske snor den idéen som du snodde min veveaxelmätning wink jätte bra jobbat me resten av toppen, ser fram emot nästa update!

DieLuftWaffe
23 november 2012 · 647 Inlägg

Fillefilmjolk skrev:
Du kunde inte hitta än läskigare topp? tongue Den vart dock riktigt fin efter elektrolytbadet! ja kanske snor den idéen som du snodde min veveaxelmätning wink jätte bra jobbat me resten av toppen, ser fram emot nästa update!

Haha nej det var slut sålt wink Håller med den var inge vidare i början, vågade knappt ta i den ifall det skulle komma ut ett okänt djur lol Men efter badet så vart den trevligare smile Det tycker jag du ska göra! Jag snodde ju din idé, så det jämnar ut sig wink Var bara snabb med att torka föremålet som du har gjort elektrolyt på tongue

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
30 november 2012 · 647 Inlägg

Update

12-12-01


Tja nu blir det update igen!
Hade öppet hus på skolan i Torsdags så jag jobbade i 12 timmar i sträck.. Och mesta av tiden gick åt att fräsa ventilsäte, slipa ventiler och inspektera oljepumpen smile Iallafall så slänger jag upp lite bilder här smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-25924231d270bd113a55fece9099fe35.jpg
Här ställer jag toppen på plats för att slipa ventilsäte. Och läraren gillade visst inte att jag hade ställt min topp på ett par plast lådor tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-451ebbef39941841f7faacde71bfe808.jpg
Så dem fick man byta ut till ett par plankor istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-b119d545e2cee46230b069e0d3ad4bc8.jpg
Här ser man att jag har fräst lite på ventilsätena smile Har tyvärr inga bra bilder på när jag fräser ventilsäte hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-b8f57bd390cc139801757263992a6712.jpg
När jag känner att jag har fräst lagomt på ett ventilsäte så sätter jag in ventilen som ska sitta där och slipar in den med grov pasta för att den ska slipas in mot ventilsätet.

Och då håller den tätt smile Ett litet tips är att sätta fast ventilen på en borrmaskin när den ligger i ventilstyrningen. Kleta in ventilen i grov pasta och sen är det bara att köra med borrmaskinen, på lägsta hastighet. Går mycket snabbare än att hålla på med en pinne med sugpropp och slipa in dem förhand smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-82a84d4b550a73133a13d9cc62318971.jpg
Här är vacuum testaren som jag använder för att se hur tätt det håller smile Men man kan hälla lacknafta i förbränningsrummen och blåsa med ett blåsmunstycke. Då är det bara att kolla om det kommer bubblor ur ventilsätte. Om det gör det så får du slipa mer.

Jag har inte nog med bilder för att göra en guide, för jag tog inte så många bilder. Men här finns det en länk som beskriver det hela smile
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … ring-del-2

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-e6de24c58e398116ee768f9e0f3a1b5d.jpg
Eftersom skolans grovpasta tog slut så fick jag göra någonting annat samtidigt som jag väntade på en ny burk.
Bestämde mig för att inspektera oljepumpen till motorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-dec72a584459f340bbf5f5c20658d31d.jpg
Spände fast den lite lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-97764683ea36d576f32450f5ecf71eeb.jpg
Skruvade bort två skruvar på utsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-eea85bf1d76833f752a008871fb230a7.jpg
Tog bort någon slags hake? Vet inte vad man ska kalla den, men den hållde fast locket till oljepumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-119bed1e4cb69d0ed2d3e6405de337e1.jpg
När den var borta var det bara att lyfta upp locket och skruva bort de två resterande skruvarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-c34b66cba64aff8bfe68911224841c2e.jpg
Där sitter de två skruvarna, när jag fick bort den övre delen till oljepumpen spola jag rent den med vatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-87f26e9ac3913f6d410ac60b3a9dd7bc.jpg
Såhär ser det ut inuti.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-92c08889417c96bbf8e066304cedaf3c.jpg
Jag kollade kuggflankspelet med ett vanligt blandmått.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-622eee3a73f6f87beab691b6f507a3ec.jpg
Kollade även radialspelet tror jag att det var.. Kommer inte ihåg, jag är så trött..

Kolla också oljepump fjädern, och den var 38 mm när den skulle vara 39 mm, men det kan man fixa om man har något schims som är 1 mm eller något annat som är 1 mm. Men jag är tvungen att byta fjädern efter att jag hade kollat igenom den noga. Eftersom den var skadad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-898c94eaef3316a2a523c95fc223ce6b.jpg
Kollade även kulan till reduceringen, så att inte den också var skadad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-ebcb3b2f38a2c1aa96f1fdbf645c5152.jpg
Och eftersom jag inte hade någon ny fjäder på plats så fick jag lämna oljepumpen åt sidan och grejja med något annat istället. Och då så kollade jag att alla ventilfjädrar var okej, genom att mäta längden på dem. Skulle vara 36 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-f481711130ae1376523ef47d49836027.jpg
Mätte även glappet på ventilstyrningarna med en indikator klocka. Vet inte om man ska göra såhär när man mäter glapp, eftersom jag inte hitta någon information om det. Men värdet som jag fick fram på klockan stämde överrens med det som stog i boken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-17a5531594cce64b1f06b215a6feb423.jpg
Lite närmare titt.

Det var allt för denna gång. Nu ska jag bara plana toppen lite, hona klart cylindrarna och fixa oljepumpen. Sen kan jag montera ihop motorn. Ha de gött.

Senast redigerat av DieLuftWaffe (2 december 2012)

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
6 december 2012 · 647 Inlägg

Update 12-12-06

Har inte börjat att montera upp motorn än och jag har ont om tid. Min tid har mestadels gått åt att hona cylindrarna de senaste dagarna. Och är ett av de drygaste jobben jag har gjort hmm Men här kommer bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-9e59bc3762fb42d7b93782d9296ca02e.jpg
på bilden så ser ni att den högra cylindern inte är färdighonad än tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-4ebe43374530a3f52cef07da07c2a7ad.jpg
Här ser ni de tre andra cylindrarna som är färdighonade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-36ec553420f14fa73c4c0453ce83468c.jpg
Eftersom toppen som ska va på var så rostig i in-och utsug så tog jag grovt sandpappar och limmade ihop på en svetstråd. Som jag sedan satte fast på skolans dremmel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-e8c1ee41ea04b54cb628dfe627732c09.jpg
Här har jag börjat slipa lite grann på insuget tongue Och det funkade bra. Fick byta sandpapper då och då eftersom den slets isönder. Men det var bara att limma på nytt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-8c0fa29f5e3873d56e8661fccc29b89f.jpg
Här har jag satt fast Vevaxeln. Smörjde ramlagrena rikligt med olja och sen la jag ner den försiktigt. Och snurra på den så att den inte kärva. Och sen drog jag åt ramlagrena en åt gången, snurrade vevaxeln efter varje ramlagar jag hade skruvat fast. För att se så att det inte kärvade någonstans. Jobbigt om jag hade skruvat fast alla ramlageröverfall och så går det inte att snurra på vevaxeln hmm

Men jag får skaffa Kamaxel lager så att jag kan smälla ihop motorn. Upptäckte idag att det främre lagret var skrot till kamaxeln. Risken är att olja kommer att slippra ut ur det lagret, och då blir det inget oljetryck i resten av motorn :S Så jag kunde inte göra så mycket idag. Men jag kommer nog beställa från Kg-trimning så kan jag plocka ihop motorn smile

Ha de gött så länge smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (6 december 2012)

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
fadret
6 december 2012 · 1 125 Inlägg

Ursäkta men jag vet inte vad du gör,man drar inte ett lager i taget och snurrar,dra alla lika med löst moment och gå upp till rek moment.Skulle nog bytt kamlager innan jag satt i veven pga det kan komma ner flisor som du aldrig reflekterar över,har nog byggt ett 20-tal motorer för tävlingsbruk.Helt ute och seglar är jag inte.Tror jag klarar det i sömnen,men är ändå imponerad av ditt arbete.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
DieLuftWaffe
6 december 2012 · 647 Inlägg

fadret skrev:
Ursäkta men jag vet inte vad du gör,man drar inte ett lager i taget och snurrar,dra alla lika med löst moment och gå upp till rek moment.Skulle nog bytt kamlager innan jag satt i veven pga det kan komma ner flisor som du aldrig reflekterar över,har nog byggt ett 20-tal motorer för tävlingsbruk.Helt ute och seglar är jag inte.Tror jag klarar det i sömnen,men är ändå imponerad av ditt arbete.

Tack för kommentaren smile och nu gav du mig något att tänka på. Jag drog till alla lager först med 2 kgm med momentnyckel och sen skruvade jag åt dem med 12 kgm. Skulle ha skrivit det, för det är väl så man ska göra eller? Jo det skulle ha varit bäst att ta ut kamlagrena först. Men jag upptäckte efter att jag hade satt i Vevaxeln så där gjorde jag bort mig, skulle ha inspekterat först.  Men men man lär sig av sina misstag smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (6 december 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
11 december 2012 · 647 Inlägg

Update 12-12-11

Tja! Nu har man grejjat med motorn igen. Fast jag har inte kunnat göra så jätte mycket. Jobbade idag från 12 till 5 på dagen. Men dagen började inte så bra, för jag hade inget special verktyg för att kunna ta bort de gamla kamaxellagerna.
Så jag knallade iväg till industri för att få hjälp med att svarva ett verktyg som jag kunde använda. Men de hade inte tid till att kunna hjälpa mig att svarva för att alla maskiner var upptagna. Och de kunde inte plana min topp heller..
Så jag kunde inte göra ett skit nästan idag, för jag kan inte börja montera ihop motorn eller toppen.
Men jag gav inte upp utan jag och min fordonslärare försökte knacka bort det främre lagret, och det lyckades vi efter en lång stund.
Och när jag skulle ta bort det mittersta så letade jag fram en hylsa som jag kunde knacka med. Och efter en stunds letande och knackande så var det mittersta borta. Nu är det bara lagret längst bak mot frostbrickan som ska bort. Så jag lyckades få bort två lager utav tre utan special verktyget. Men jag behöver den för att kunna slutföra jobbet. Och sen kan jag montera kamaxellagerna, montera ihop motorn och toppen. Sen så är jag klar smile

Kommer en till update imorgon samt bilder.

Senast redigerat av DieLuftWaffe (11 december 2012)

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
VonMunkavel Maskinförare
11 december 2012 · 416 Inlägg

Riktigt spännande tråd, mycket bilder och kul läsning.
Kämpa på!

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
DieLuftWaffe
11 december 2012 · 647 Inlägg

VonMunkavel skrev:
Riktigt spännande tråd, mycket bilder och kul läsning.
Kämpa på!

Roligt att höra smile Och det ska jag göra! big_smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
12 december 2012 · 647 Inlägg

Update 12-12-12

Jag knackade in de nya kamaxellagerna med det nya verktyget som de tillverkade på industri åt mig. Funkade skit bra big_smile Men det tog för lång tid att tillverka dem och knacka in dem. Men nu är det gjort iallafall, och jag fick prova på att svarva.
Och jag ska fasiken skaffa en svarv i framtiden, fick prova på och det var skit roligt smile
Men jag kommer inte hinna klart att sätta ihop motorn imorogn eftersom jag har max två timmar på mig att jobba. Eftersom vi ska till kyrkan och lyssna på Lucia och sen till skolan och äta, samt städa. Och det är sista gången imorgon så jag får prioritera olika saker först. Jag får nämligen sätta ihop toppen efter att jag planat den och sätta i vevaxeln i blocket.

Det är nog det jag hinner med imorgon. Skulle igentligen behövt ännu en dag på mig, då skulle jag hunnit med att sätta ihop motorn. Men jag får hoppas att detta inte påverkar mitt betyg med att jag inte hann, och kanske får ett VG på mitt projekt. Det är det jag har strävat efter smile Men över till lite bilder nu då smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-a0dac8b40491b37df60231e9401a74f1.jpg
Här är två av tre av de speciella verktyget smile På de här så trädar man över lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-63aca5c3ad389cd7bf903f93ac96a360.jpg
Här är lagret som ska knackas in smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-1b751aab3153c0d5a981fa2c3666d31f.jpg
Och den träder man över såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-c25fea3d2b2c884f95cbca0b4aba30da.jpg
Och skruvar fast den på det lilla järn röret som jag håller i handen. Och röret för man in i blocket. Och så knackar man in lagret på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-f244ee42166515edff4dada14ea03a8a.jpg
Riktig bamse hammare det hära tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-97aecb5618b42d415e207b52c5fb91a5.jpg
Viktigt att hålet för oljekanalen stämmer överens med hålet i lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-63aca5c3ad389cd7bf903f93ac96a360.jpg
Som ni ser på denna bild. Om dessa hål inte stämmer överens så får lagret ingen olja och då skär det. Så om man måste ut med lagret igen för att man missa så är det bara att knacka ut den igen smile

Det var allt för idag, imorgon kommer den sista lilla updaten smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (12 december 2012)

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
13 december 2012 · 647 Inlägg

Update 12-12-13

Idag så hade jag bara två timmar att mecka med motorn. Och jag fick i kamaxeln, vevaxeln och diverse packningar. Jag skulle också ha planat toppen och sen sätta ihop den. Men läraren som kan det på industri var borta idag.
Så jag fick inte ihop toppen. Och detta var sista dagen på mitt projektarbete. Men jag får göra klart och sätta ihop motorn efter skoltid. Men det blir inte betygsatt. Och jag hann heller inte att ta några kort idag i all hast, eftersom jag stressa med att sätta ihop motorn.

Men när jag satte i kamaxeln så "slipade" jag in den, genom att hälla olja på den och sen stoppa in den i motorn och snurra på den i några varv. Och sen ut med den igen och hälla olja på den, och sen in i blocket och snurra. På det sättet slipade jag in kamaxeln i de nya lagren.
Och vevaxeln skruvade jag fast i 3 steg. Först 4 kgm, sen 8 kgm och till sist 12 kgm. Började med att skruva fast de mittersta lagren och sen resten. Det var allt jag har att komma med idag.

Senast redigerat av DieLuftWaffe (13 december 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
fadret
13 december 2012 · 1 125 Inlägg

Inte för vara taskig,man knackar  inte inlager

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
DieLuftWaffe
13 december 2012 · 647 Inlägg

fadret skrev:
Inte för vara taskig,man knackar  inte inlager

Nejmen det var enda sättet för att få in dem. Skulle behövt pressa in dem annars. Men det gick bra smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
22 december 2012 · 647 Inlägg

Update! 12-12-22

Tänkte snabbt slänga in en skriftlig update här. Har somsagt börjat montera ihop motorn. så blocket är klart, ska bara sätta på oljepumpen och sen oljetråget. Och toppen har jag monterat ihop, så det är snart bara att sätta samman de båda två. Så jag kommer nog snart slänga upp en bild på slutresultatet smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (22 december 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang