Renovering B20. UPDATE 13-08-28 Sidan 4

Min första Motor renovering, om man räknar bort en båt motor som renoverades.. Iallafall har valt att renovera en B20 motor för att lära mig mer om motorer.
  • 42 Följare
  • 61 309 Visningar
  • Projektet avslutat 4 februari 2014
DieLuftWaffe
26 oktober 2012 · 647 Inlägg

Tja jag lägger upp lite bilder från mitt projekt arbete som jag har i skolan. Det är min första motor renovering, har bara renoverat en båt motor innan.. Är inte klar än med renoveringen, men det närmar sig smile

12-24/10
Jag började med att tvätta av motorn efter att jag hade satt fast den i motor stativet. Viktigt att man gör rent motorn så att det inte hamnar grus i motorn och förstör lager och diverse annat. Och så blir den mycket trevligare att jobba med efter en tvätt smile
Sen så tog jag bort grenröret från motorn.

http://i50.tinypic.com/34t5thf.jpg
http://i47.tinypic.com/2cy4s1s.jpg

Sen så tog jag bort ventil kåpan för att komma åt vipparmsbryggan
http://i45.tinypic.com/mllh51.jpg
Men innan jag lossade på bryggan så tog jag bort vattenpumpen och spolade rent den och satte sen ihop den igen och la den på bänken.  Och tog bort bensinpumpen.
http://i49.tinypic.com/351uwyf.jpg
Lossade alla skruvarna lite grann i taget för att undvika brytningar. Och sen tog jag bort den.
http://i47.tinypic.com/4vs0uh.jpg
Se där! Nu kommer man åt att ta bort stötstängerna.

Fortsättning följer.

12-25/10
Började där jag avslutade med att ta bort stöstängerna. Vikigt att de hamnar på sin rätta plats och därför band jag fast dem på rad med en ståltråd. Därav visste jag vilken ordning de skulle sitta när motor skulle ihop igen. Vikitgt att man tar bort dem först innan man välter på motorn! Annars så hamnar de på golvet och du vet inte vilken ordning de ska sitta.

http://i46.tinypic.com/2emhb1c.jpg

Och så markerade jag vad som var fram och bak, med fram och sväng, sväng= svänghjulet.
Sen så bestämde jag mig att ta bort diverse grejjer som satt kvar på motorn b.la. Termostathuset och fördelaren.

Och sen så var det bara att ta bort toppen. Som satt i tio bult. Vikitgt att hålla reda på vart de sitter! Så därför trädde jag dem igenom en kartong bit som jag tog med hemifrån. Varför ska man göra detta? Jo för att alla skruvar jobbar hårt under drift. Och denna hårda belastning leder ofta till att gängorna i skurvarna och i blocket formas mot varandra. Så varje skruv passar bäst och snurrar lättast i sitt gamla hål. Men innan jag satte fast dem så rengjorde jag gängorna med en maskin.

http://i50.tinypic.com/bzyvn.jpg

Här sitter de och här stannar de. Tills vidare.
Sen  så tog jag en plasthammare och hamra försikitgt på toppen så att den skulle lossna. Och vips så var den borta.

http://i49.tinypic.com/20zco5y.jpg

La den på plåtbänken med papper under. Sen så la jag motorn lite grann på sidan. Så att jag kunde ta bort ventillyftarna. Får inte vända motorn helt uppochner, med lite sannolikhet kan de stupa ur. I brist på en lång tång och orken att leta upp verktyget till ventil lyftarna. Valde jag bara att peta upp dem med en plastkniv och sen fiska upp dem med fingrarna.

http://i50.tinypic.com/mtbfcz.jpg
http://i45.tinypic.com/98su1d.jpg

Band sen sedan ihop ventillyftarna med en ståltråd så håller jag ordning på dem. Markerade med tejp vad som var fram och bak.

http://i47.tinypic.com/qn74fo.jpg

Nu var det dags att ta bort oljetråget samt oljepumpen. Jag valde att ta bort oljepumpen för att jag ville inspektera och se vilket skick den var i. Den är ju ändå en viktig del i motorn.

http://i45.tinypic.com/1e8c9d.jpg

Efter det så bestämde jag mig för att ta ut kamaxeln som sitter bakom ett stor kuggdrev.

Det stora drevet tog jag bort med mutterdragaren. Men se upp, kuggarna är väldigt ömtåliga! Det lossna en bit av den när jag försökte dra av den. Så efter jag fick bort den la jag den i en enskild låda så att den inte skulle gå isönder av andra tunga saker.
http://i49.tinypic.com/nb8lz.jpg

Nu var det bara att ta bort axiallagret och ta ut kamaxeln!
http://i46.tinypic.com/317a7o9.jpg

När jag skulle dra ut kamaxeln så var jag väldigt försiktig och använde båda händerna. Eftersom att kamnockarna är knivskarpa kan de repa kamaxelbussningarna. Det var lite struligt att få ur den, för jag fick vrida runt den och knacka in den lite då och då för att kunna dra ut den lite mer. Men till slut gick det! 
http://i49.tinypic.com/16260qx.jpg

Och det var allt för den här gången. Fick städa och lägga allt på en vagn. Så jag får fortsätta mer efter höstlovet smile
http://i47.tinypic.com/ipr67m.jpg

Senast redigerat av DieLuftWaffe (28 augusti 2013)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
27 oktober 2012 · 647 Inlägg

Dåligt med kommentarer här lol

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Lilljegern däcksparkare
27 oktober 2012 · 1 046 Inlägg

Vi väntar ju alla på en update wink nä skämt åsido! ser riktigt bra ut. har lagt prem

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
DieLuftWaffe
27 oktober 2012 · 647 Inlägg

Lilljegern skrev:
Vi väntar ju alla på en update wink nä skämt åsido! ser riktigt bra ut. har lagt prem

Va roligt smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Fillefilmjolk
27 oktober 2012 · 156 Inlägg

Riktigt kul o se att de finns fler som gör detaljerade genomgångar här på garaget! intressant läsning, kan ja passa på o lära mig nått om dessa legendariska motorer, premm lagd smile

DieLuftWaffe
27 oktober 2012 · 647 Inlägg

Fillefilmjolk skrev:
Riktigt kul o se att de finns fler som gör detaljerade genomgångar här på garaget! intressant läsning, kan ja passa på o lära mig nått om dessa legendariska motorer, premm lagd smile

Och jag kan passa på att lära mig något från dig, för jag har läst din tråd och den var jätte intressant! smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Ddenka
29 oktober 2012 · 120 Inlägg

Tja ! ser mkt bra ut dedära! hoppas på mkt bilder! Tänkte kolla var du tänkt köpa lager och packningar osv?

DieLuftWaffe
30 oktober 2012 · 647 Inlägg

Ddenka skrev:
Tja ! ser mkt bra ut dedära! hoppas på mkt bilder! Tänkte kolla var du tänkt köpa lager och packningar osv?

Tack så mycket! Jag kommer göra en update om en vecka då är lovet slut smile Jag renoverar denna motor åt en person, och han köpte grejjerna på Motoroldies http://motoroldies.se/Shop/
Och det ska tydligen vara billigt jämfört med dom andra butikerna, och sen så har vi köpt kolvringar från folkrace shop http://folkraceshop.se/kolvring-volvo

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
robininfOCUS Med lem
31 oktober 2012 · 768 Inlägg

Sköj! /B20 åkare

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
fadret
31 oktober 2012 · 1 125 Inlägg

Dom motorerna är väldigt bra att lära sej på,har skruvat i ett antal sådana då jag hade det i mina första rallybilar,och jag började med det 1984.Då var det Amazon med vässad B20.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
DieLuftWaffe
1 november 2012 · 647 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Sköj! /B20 åkare

Tack så möe smile

fadret skrev:
Dom motorerna är väldigt bra att lära sej på,har skruvat i ett antal sådana då jag hade det i mina första rallybilar,och jag började med det 1984.Då var det Amazon med vässad B20.

Vad roligt för jag valde att renovera en B20 för de verkade ganska enkla i konstruktionen smile Fränt med en trimmad Amazon! Har själv haft planer på att trimma en Amazon i snarast framtid, du kanske har några tips på hur man kan trimma dem? smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (1 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Lilljegern däcksparkare
1 november 2012 · 1 046 Inlägg

plana och porta toppen, lämna in och få ventilsäten frästa. byt förgasare och lite annat roligt smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
DieLuftWaffe
1 november 2012 · 647 Inlägg

Lilljegern skrev:
plana och porta toppen, lämna in och få ventilsäten frästa. byt förgasare och lite annat roligt smile

Jo sånna där klassiska grejjer kan man ju alltid göra cool

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
fadret
1 november 2012 · 1 125 Inlägg

Sen är det vad det får kosta?Vi körde med BMW 323 stakar och Mercedes 230 E kolvar,det blev 2364 cc,på det körde vi med Weber 55,roligt hade vi när vi körde C-Nationell som det hette då,vi piskade A-Nationell förare

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
DieLuftWaffe
2 november 2012 · 647 Inlägg

fadret skrev:
Sen är det vad det får kosta?Vi körde med BMW 323 stakar och Mercedes 230 E kolvar,det blev 2364 cc,på det körde vi med Weber 55,roligt hade vi när vi körde C-Nationell som det hette då,vi piskade A-Nationell förare

Men hur fick ni dit kolvarna från BMW'n på original vevstakarna? Behövdes det mycket modifiering? B21 kolvar brukar även många köra på smile Har du någon bild på din gamla Amazon? Skulle vara roligt att se! smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Dellhem240
2 november 2012 · 67 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:

fadret skrev:
Sen är det vad det får kosta?Vi körde med BMW 323 stakar och Mercedes 230 E kolvar,det blev 2364 cc,på det körde vi med Weber 55,roligt hade vi när vi körde C-Nationell som det hette då,vi piskade A-Nationell förare

Men hur fick ni dit kolvarna från BMW'n på original vevstakarna? Behövdes det mycket modifiering? B21 kolvar brukar även många köra på smile Har du någon bild på din gamla Amazon? Skulle vara roligt att se! smile

läs igen? står ju bmw stakar och mercedes kolvar?

DieLuftWaffe
2 november 2012 · 647 Inlägg

Dellhem240 skrev:

DieLuftWaffe skrev:

fadret skrev:
Sen är det vad det får kosta?Vi körde med BMW 323 stakar och Mercedes 230 E kolvar,det blev 2364 cc,på det körde vi med Weber 55,roligt hade vi när vi körde C-Nationell som det hette då,vi piskade A-Nationell förare

Men hur fick ni dit kolvarna från BMW'n på original vevstakarna? Behövdes det mycket modifiering? B21 kolvar brukar även många köra på smile Har du någon bild på din gamla Amazon? Skulle vara roligt att se! smile

läs igen? står ju bmw stakar och mercedes kolvar?

Haha där gjorde jag bort mig, jag trodde att det stog BMW kolvar och Mercedes kolvar lol

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
7 november 2012 · 647 Inlägg

12-11-07
Nu äntligen var det dags för projekt arbete! Efter en veckas uppehåll p.g.a. har haft höst lov. Inte så händelserikt lov, har haft bättre. Men det var gött å vila ut lite.

Men jag började dagen med att ta bort vevstakarna och kolvarna.

http://i50.tinypic.com/209ch.jpg
Knackade bort vev överfallen med en plasthammare så att det blev lättare att plocka bort dem. Var rädd att kolvarna skulle stupa ur när jag tog bort överfallet. Men den satt bra i cylinderloppet så det var bara att knacka bort den med plasthammaren och så fångade jag upp den med handen. 

http://i50.tinypic.com/znn7fp.jpg
Här är alla kolvarna och vevstakarna borta.

http://i45.tinypic.com/351hjz4.jpg
Så i nästa steg tog jag bort ramlager överfallen.

http://i49.tinypic.com/4rrfxe.jpg
Här är de borta.

http://i48.tinypic.com/a4aceb.jpg
Tog även bort den hära, kommer inte ihåg namnet.. Men den här skulle jag nog ha tagit bort innan jag plockade ner motorn helt för motor stativet stog lite ivägen. Att jag inte tänkte på det.. Men det gick att få bort den iallafall

http://i45.tinypic.com/jqjl1h.jpg
Visar en liten bild på mekarhörnan  En i min klass håller också på med en renovering av motorn, så hans är till vänster och min är till höger

http://i47.tinypic.com/29c72ht.jpg
Här håller alla grejjer till än så länge har fått använda två motorbänkar.

http://i46.tinypic.com/2qmlqc4.jpg
Efter att allt har rivits ur så har jag gjort en noggrann tvättning, mycket avfettning och skrubbande med stålborste och diskborste. Sen så har man fått låta högtrycks tvätten göra jobbet. Ska bli kliniskt rent big_smile

http://i50.tinypic.com/23h54kw.jpg
Här så tar jag ut ventilerna.

http://i45.tinypic.com/2zfrjgk.jpg

http://i45.tinypic.com/309tqja.jpg
Här så ser man ventil sätena, och den här motorn har gått långt.. Så det kommer bli en väldans jobb att slipa till dom hära. Men efter en stor suck så tog jag och bärde iväg toppen för att tvätta den.

http://i49.tinypic.com/6fw10g.jpg
Här är en närmare bild på ventilsätena. Den till vänster har sett bättre dagar, den ska se mer ut som den till höger. Man ser att det går som en  hög kant på den vänstra jämfört med den högra och den ska slipas ner.

http://i50.tinypic.com/fpbeyv.jpg
Slänger även upp en bild på ventilerna och ventil fjädrarna. Band ihop ventilerna med en ståltråd, blir lite lättare att hålla ordning på dem.

http://i45.tinypic.com/2j5ngyb.jpg
Nu kommer vi till det mer spännande grejjerna big_smile Ska göra en elektrolys, och då ska jag doppa ner toppen i detta bad.
Information hittar ni här: http://www.classicmotor.se/artiklar/art … elektrolys

http://i48.tinypic.com/2cgoj8o.jpg
Offeranoden, en vanlig plåt remsa. Tog buntband och en gummislang och spände fast den på plåten, ifall min topp råkar komma i kontakt med plåten och det blir en kortslutning. Inte roligt om skolan skulle brinna ner och jag får skulden.. Kom även på att jag hade el tejp så jag tejpade fast den lite också.

http://i45.tinypic.com/30ude9e.jpg
Får hoppas att detta funkar.

http://i50.tinypic.com/1z4x0le.jpg
Här står toppen i det ljuva badet, ställde den här för att det är  ett utsug i närheten. Inte så hälsosamt att andas in ångorna som bildas sen.

http://i50.tinypic.com/qrxnrn.jpg
Lite hokus pokus här men här kan man se att jag har tagit ett bil batteri och en laddare. Laddaren ställde jag på en plast låda för att den inte skulle bli fuktig av det blöta golvet. Har även en säkring på pluskabeln till
plåtremsan, ifall det skulle hända något under natten.

http://i45.tinypic.com/28hpdw7.jpg
Hittade min anteckningslapp på hur man gör det hära med elektrolys. Så här kommer det info.
1 Matsked (15 Ml) Målarsoda per 5 Liter vatten. Ska vara en plast balja eller vad som helst i plast som du kan sänka ner föremålet i.
Vattnet ska helst täcka hela föremålet, i mitt fall hittade fin ingen platsbalja som var lika stor eller bred som toppen.
*Placera laddaren så att den inte riskerar att bli fuktig.
*Anslut den negativa polen (Blå eller svart) på Batteriladdaren till det rostiga föremålet. Gör inget om klämman hamnar i vattnet.
*Anslut den positiva polen (Röd) på batteriladdaren till järn/stål-elektorden. Den ska helst omge föremålet för bäst resultat.
*Sänk ned järn/stål-elektroden i badet utan att kämman ligger i lösningen/vattnet.
*Anslut batteriladdaren till ett jordat uttag och slå på strömmen. Kontrollera att laddarens instrument att det verkligen går en ström genom lösningen.

Sen när det är klart så är det bara att tvätta av föremålet med vatten och skrubba med en borste.
OBS! GUMMI HANDSKAR, VENTILATON, SKYDDSGLASÖGON, KNALLGAS BILDAS, ROSTSKYDDSMEDEL.

Får hoppas att elektorlysen funkar. Det får jag reda på imorgon.
Allt för idag kommer en till update imorgon smile

Senast redigerat av DieLuftWaffe (7 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
8 november 2012 · 647 Inlägg

Update 12-11-08

Tja! Jag glömde min kamera idag, så det får bli en skriftlig update big_smile Lika roligt det eller hur? smile

Iallfall.. Elektorlys badet funkade! Jag blev helt paff när jag tog upp toppen ur badet som har legat där i ett dygn. Den var alldeles plåt ren, fast färgen var ju kvar.
Men det kvittar ju smile
Så jag tog upp den med gummi handskar och tvättade snabbt av den och skrubbade med stålborste och diskborste. Sen så tog jag tryckluft och blåste av allt vatten samtidigt som jag värmde med en varmlufts pistol. Så att allt vatten avdunstade.

Sen så var det bara att lacka. Och toppen fick bli röd smile Sen så slipade jag förbrännings rummen så att all dret blev borta. Och sen så slipade jag ventilerna.

Blästrade också oljetråget och lackade även den, och så lackade jag halva motorn för färgen tog slut sad Det var allt för idag, ni får vänta tills nästa vecka då blir det update igen smile

Förresten är det någon som vet något bra sätt att polera upp ventilkåpan?

Senast redigerat av DieLuftWaffe (8 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
11 november 2012 · 647 Inlägg

Någon som vet något bra och snabbt sätt att ladda upp bilder här i tråden? tongue

Senast redigerat av DieLuftWaffe (11 november 2012)

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang