Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 948 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Del 7 – Hmm, går bilen någonsin att få körbar?:
Jag har hittills lagt en halvtimmas tid på bilen i och med att jag flyttat runt lite i garaget. Nu är det besiktning av bilens skick som gäller, med en kalkylerad tidsåtgång på två timmar (vilket inkluderar magasinering av inredning och fotografering).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010893.jpg
Inredning är komplett så när som på gummimattorna och de heltäckningsmattor som ligger mot trösklarna. Passagerarstolen är angripen av något slags mögelsporer hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010894.jpg
Här är sittdynan till baksoffan och passagerarstolen utplockade. Man ser tydligt att värmekanalen är i mycket dåligt skick …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010895.jpg
När förarstolen är bortmonterad ser man att golvet under/bakom är MYCKET dåligt sad . Mattan över ramtunneln är angripen av mögel den också ….

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010896.jpg
Hmm … Den bit finns som ekonomiplåt åtminstone wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010897.jpg
Sa någon ’rost’?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010898.jpg
Så här ser det ut på insidan. Visst rostigt … men är den verkligen omöjlig att laga?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010899.jpg
Samma sida under baksätet. Jag har sett värre … och friskare (så klart). Mössen har dragit ihop ett litet vinterförråd av havre neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010900.jpg
Golvet vid batteriet är – hör och häpna – ganska friskt yikes !!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010901.jpg
Under mattan ligger en bränsleslang. Aha! Bränsleröret inuti ramtunneln är säkert rostskadat och denna slang förser motorn med bensin.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010902.jpg
Fotutrymmet på passagerarsidan. Bränsleslangen går omedelbart till höger om ramtunneln. Värmekanalen är mycket rostig och mattan vid hjulhuset är i trasor hmm - MEN hela golvet på passagerarsidan förfaller vara friskt smile

Måste även försöka få bort ryggstödet till baksoffan. Detta är fällbart och sitter fast …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010903.jpg
… med en enkel liten gummistropp i bakkant.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010904.jpg
I nederkant sitter det gångjärn bultade i kaross sidan. Bara att skruva loss tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010905.jpg
Åhh, vilken fruktansvärd syn yikes !! Fuktfläckar och mögelsporer lite överallt.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010906.jpg
Dags för inspektion av förarsidan, som visar sig vara om möjligt ÄNNU sämre sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010907.jpg
Bakom dörren på utsidan och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010908.jpg
…samma ställe från insidan. Här kommer det inte att räcka att byta värmekanal eftersom själva infästningen är såpass upprostad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010909.jpg
Förarsidan är på det hela taget sämre än passagerarsidan, och golvet är så pass mjukt att det inte går att komma undan med mindre än att byta stora delar neutral

Indredningen bär nu upp till ett musfritt förråd som vi har i lokalerna och jag fortsätter inspektionen med att lyfta på bagagehuven:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010910.jpg
Helt okej – men tanklocket sitter fast. Jag lyckas inte rubba det mad

Hur är det då med rost i reservhjulsbaljan?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
6 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010911.jpg
Visst finns det rost, men det är inte bortom all räddning – eller?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010912.jpg
Här verkar det ganska okej vad det gäller ’besiktningsrost’ i alla fall wink

Men det är så klart att om man sätter kameran i en annan vinkel…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010913.jpg
…så ser man att det är fullt av mer eller mindre stora rosthål lite här och var i reservhjulsbaljan hmm

Hjälp vad mycket rost det är på bilen yikes Vad har man gett sig in på egentligen?

Men bilen är ju ganska orörd, så det elektriska slipper man väl ändå ge sig i kast med smile fast …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010914.jpg
… ändå inte sad Tittat bara på det sorgliga tillståndet på körriktningspilen. Den var INTE bättre på vänstersidan heller.

Jaha – då var det bara att spotta i nävarna och …

och …

och gå och arbeta på Andreas Oval istället. roll

Jisses – vilken utmaning jag har fått att sätta tänderna i tongue tongue

WISH ME LUCK big_smile

Check: 2,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
De där fixar du på en helg wink

Lätt tongue

roll

Har åtminstone beställt värmekanaler på Classic VW Up North (http://www.classicvw.se/), sedan får vi se vart arbetet leder smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Tack för de glada tillropen big_smile

Och, jovisst, det där med gamla VW är uppenbarligen lite speciellt wink

När jag postade lite av andras ”hopplösa” VW-projektbilder i skrottråden här på gorg fick jag följande mycket talande (och sanna roll ) kommentarer:

REG-SKYLTEN skrev:

pellepervert skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Hehe!! Härligt med fantaster som gör en insats för bilkulturen! Sånt gillas! smile

vw folket måste njuta av att plåga sig själva.

VW-folk verkar mer extrema än andra märkestrogna.. smile Mer som ett fanatiskt beteende. big_smile

Det var dessa pärlor som avsågs tongue :

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/50a02.jpg
Denna buss som fungerat som pannrum med en 7-meters rostfri skorsten genom taket går just nu som projekttråd (Barndoor 50an) på boxerville.se

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC00065_zps742d239f.jpg
Detta exemplar av samma bilmodell är just i vinter på väg att återuppstå yikes

Projekttråd: Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge på boxerville.se

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Djo skrev:
Ja du har verkligen något att bita i men ja hurpass mycket pastina känsla det blir kvar efter alla renovering som behövs är ju en annan fema.

Att ta bort rosten i vitala delar är ju nödvändigt, men jag tror inte man tänker bry sig om att lacka om bilarna i exemplet ovan. På så sätt ser de ju fortfarande "patinerade" ut smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

pellepervert skrev:
har smygit tunt lite på boxerville och är djupt imponerad an energin och framför allt att ha tidskorrekta delar.
tänk att de kan skilja så mycke på ett åt. JÖSSES smile

Ja - det är faktiskt ganska nördigt ... och trevwligt wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

anton_duett skrev:
kollat igenom projekttråden till den där vw bussen o fyfan vilket jobb! helt klart värt att kolla för någon som inte har något för sig ^^

Kan bara hålla med cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
ser ut som att dom där 150 timmarna kommer gå åt mats wink

Tror du verkligen det? tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Del 8 – Yes, detta kommer att bli roligt … NOT

Idag kom min äldste son, David, ut och frågade mig förfärat hur jag bara vågade…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010915.jpg
…hissa upp 55:an i tvåpelarlyften tongue

Ähh – ingen fara! Bilen är ju *hur fräsch som helst* … konstruktionen gör att en Bubbla nästan oavsett rostangrepp alltid går att lyfta framme vid…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010916.jpg
…ramhuvudet – som ju på detta exemplar förvånande nog verkar hur friskt som helst big_smile

I bakkant lyfter man i fästet till torsionsstavarna, vilka ju också brukar klara sig från genomrostning wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010917.jpg
Ja, vad ska man säga … här syns ju tydligt hur dåligt golvet är i bakkant på förarsidan hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010918.jpg
Vid motorn

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010919.jpg
Inte blir golvet vid förarsidan friskare bara för att man ändrar kameravinkel heller roll

Men låt oss ta en lite närmare titt i hjulhusen:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011374.jpg
Höger bakre stötfångarfäste. Ytrost i massor. Inget hål i själva karossen smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011375.jpg
Höger hörn vid gaveln av värmekanalen. Bortrostat hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011376.jpg
Höger värmekanal/tröskel … men dörren verkar ganska frisk wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011377.jpg
Höger framstam av värmekanal. Rosthål. Vad som inte framgår av denna bild är att hela hörnet mot framvagnen också är svårt rostskadad (klassiskt ställe…)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011378.jpg
Höger torpedspets. Ser ju förvånansvärt frisk ut tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011379.jpg
Reservhjulsbalja. Perforerad av småhål. neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011380.jpg
Samma del underifrån. Stort rosthål.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011381.jpg
Vänster torpedspets. Totalt rutten … och vart har signalhornet tagit vägen?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011382.jpg
Lyfter vi blicken upp till lyktpottan så vet man knappt om man ska skratta eller gråta roll Vänster framskärm är slut. Totalt slut.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011383.jpg
Vänster bakre framskärmsinfästning. Trots (eller snarare kanske: Tack vare…) flera gamla lagningar är hela området otroligt rostskadat både i inner- och ytterskärm sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011384.jpg
Vänster värmekanal/tröskel. Inga kommentarer.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011385.jpg
Vänstra hörnet vid gaveln av värmekanalen är både lappad och ”lagad”. Bortom all räddning skulle jag vilja påstå hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011386.jpg
Här var det något friskare smile . Vänster bakre stötfångarfäste.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011387.jpg
Höger sida av växellådan

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011388.jpg
Vänster dito. Här syns att bränsleröret genom ramtunneln ersatts med en i gummi som dragits ovanpå golvet inne i bilen.

Det är väl lika bra att jag även postar några foton på skärmarna. Att vänster framskärm är sopslut, det vet ni redan. Höger fram är faktiskt helt okej smile . Men bakskärmarna … suck …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011389.jpg
Rostig (trots att den är utbytt – det syns på igenlagda fästhål till nyare bakljus)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011390.jpg
Rostigare (faktiskt en originalskärm från –55)

Jaha. Och efter denna inspirerande bildgenomgång tänkte jag avsluta med något som många tycker är nöjsamt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011391.jpg
Dammsugning tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011392.jpg
Det var många hekto (kilo?) rost, mattrester och annat ’bôs’ som fastnade i stoftuppsamlingshinken big_smile

Check: Totalt 3,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Härligt projekt Mats!! Min första bil var en VW 1200. Som vanligt är tricket, att börja i ett hörn med rosten och ej lyfta blicken allt för ofta.

Planerar Du att lyfta chassit från plattan? Nej kanske inte, risken är att projektet då förflyttar sig i riktning mot  VW  -37 (nr 6) stuket på Samba siten.

Lite kuriosa, mina föräldrar äger en gård. Som barn följde jag med Far upp på lyckorna i skogen och körde hem hö. Vägen it upp är en gammal landsväg, nedlagd någon gång före kriget. Det intressanta är att i en slänt nära nog komplett dold av halm stog en gammal VW med soltak och delad bakruta, ålder ? Detta var på sextiotalet varför bilen bör vara gammal nu. Bilen är nästan dold sist jag var förbi, men är kvar. Visst drömmer jag om att gräva fram den en dag, men förmodligen stannar det vid drömmar.

Stå på dig Mats, förverkliga din dröm!

Tack Tommy smile

Lyfter helst inte karossen om jag inte tvunget måste... Åtminstone inte innan jag fått nya värmekanaler på plats. Detta är inte avsett som någon "fin-renovering" (åtminstone inte ännu wink ), utan mer *reparation* med avklarad besiktning som huvudmål.

Ditt barndomsminne låter för mig (och många andra VW-nördar) som en 'våt dröm' tongue Så klart att allt är bortom all räddning efter såpass många år i en veritabel komposthög ... kanske bäst att låta drömmen bestå?! De sista Bubblorna med delad bakruta tillverkades i början av mars månad 1953 (du undrade väl hur gammal bilen kunde vara) och med soltak är de ganska eftertraktade idag. cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

reeLay skrev:
Att du orkar, jag hade blivit livrädd av all rost, gett upp projektet i ett par veckor och sedan hängt mig på telefonen och beställt hem tonvis med ekonomiplåt innan jag skulle gå lös med vinkelslipen på allt som ser rostigt ut.
Jag avundas din ork!

Djo skrev:
Citat av Gunde svan ingenting är omöjligt wink mycket jobb så blir det där ju bra säkert. smile

Jag gillar utmaningar wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 9 – Äntligen dags för lite demontering inför framtida mekande!

Ja, då var det dags att plocka fram verktygen och verkligen få något gjort på bilen smile

Få se nu … vad behöver jag? Ett par svetsklämmor, en spårmejsel, en 14mm hylsa med förlängning och spärrhandtag, en 22mm ringnyckel och en liten näbbtång.

Jag ska montera bort bensintanken, dels för att jag behöver komma åt att rostlaga, dra nya bromsledningar och byta huvudbromscylinder, dels därför att jag sannolikt måste försöka rengöra tanken efter alla dessa år som bilen stått still. Alltså är det idag dags för *operation bensintank*:

Jag börjar med att försöka få upp bensinlocket medan tanken ännu sitter i bilen och därmed har ett rejält mothåll. Diametern är så pass stor (112 mm) så inget av våra normala verktyg når runt, då därför virar jag ett litet spännband runt locket och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011715.jpg
…tar i ’för kung och fosterland’. Otroligt nog lossar locket med ett distinkt knäppljud… dessutom är det ju oskadat eftersom jag inte försökt ge mig på det med polygrip eller rörtång wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011716.jpg
Uurrk … nästan 30 år gammal blyad bensin luktar INTE gott yikes

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011717.jpg
Jäpp – precis som jag misstänkte: Soppa på botten och rostflagor lite varstans hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011718.jpg
Bagagepappen tas ur varsamt. Vill inte att något ska slitas sönder, då dessa bitar nämligen inte går att få tag på längre (?!)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011719.jpg
Instrumentpanelens baksida med ”radio delete” plåt framför högtalargallret och under denna en vinylbit som hindrar drag genom radiohålet

Innan jag kan lyfta tanken måste vredet till bensinkranen (som ju sköts inifrån kupén) lossas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011720.jpg
Bensinkransvredet sitter med en vanlig saxsprint.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011721.jpg
För säkerhets skull nyper jag åt bränsleslangen med en svetsklämma. Det rostiga röret vid den röda cirkeln i bilden är original bränslerör som går inuti ramtunneln.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011722.jpg
Den ”nydragna” bränsleledningen går igenom den s.k. napoleonhatten (fått sitt namn efter likheten i form wink ) alldeles nere vid golvet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011723.jpg
Slangen dras sedan ut framåt. Här kan man även tydligt se att området vid torpedväggens hörn är svårt rostangripet hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011724.jpg
Bränsletanken sitter fast med 4st 14mm bultar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011725.jpg
När tanken lyfts ur kan man se styrstag, rattstång, bromsrör och huvudbromscylinder – allt lättåtkomligt inför framtida arbete smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011726.jpg
Bränslekranen lossas med en 22mm ringnyckel och dras ur tanken. Tyvärr fastnar (som vanligt roll ) silen som sitter som en strumpa över röret, och får dras ut i trasor med en smal flacktång

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011727.jpg
Garaget fylls av en motbjudande doft när de gamla bensinresterna rinner ur tanken hmm

FRÅGA: Någon som har något bra tips på hur man bäst gör ren bensintanken från rostflagor?

Check: Totalt 5,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Niknar skrev:
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Kreem_webb.pdf

Hittade detta då jsg kollade runt, dessutom nämdes kaustiksoda och vatten men då måste msn vara jäkligt försiktig fräter och verkar riktigt otäckt.

WOW - tack för snabbt svar smile

Någon som har något annat knep för detta?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang