Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 948 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Den split jag nämnde tidigare i tråden torde vara en baggis enligt min sista minnesbild.

En baggis då du såg den kanske ... men efter 45 år under ett lass halm?

Behöver du hjälp, så kan jag hjälpa dig gräva fram den tongue !?

Senast redigerat av -MATS- (11 januari 2013)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
det är ju det jag säger om ekonomiplåt, typ hälften  av de man köper passar någorlunda´wink

Du har tyvärr allt för rätt där ... roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
billigare med egen plåt att bocka till om man inte ska ha special plåtar smile

Japp - men då vår man ha verktyg till det också ... OCH kunna hantera dem bra cool

Tyckte det verkade smidigast att beställa istället för att stå i timvis och knacka på plåt, men - det är väl så det får bli, det är egentligen ingen fara med det smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
skruvstycke, träbitar, slägg hammare, liten hammare skftnyckel och en tång mycket mer behövs inte men det finns betydligt bättre grejer, men dock har vi inga finna maskiner hemma hmm

Jodå - så har jag också gjort ett antal gånger ... men har väl blivit lite mer lat av mig genom åren wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
brukar kunna bli så men ett engelskt hjul vore ju perfekt till sånt  wink

Där slog du huvudet på spiken! Jag VILL verkligen lära mig hantera ett sådant cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Volvson skrev:
Du får gärna länka till tråden på The Samba om amerikanern wink

Det ligger ingen tråd ännu - endast denna bild wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 12 – Förberedelser för rostlagning

Under helgen som gått blev det endast ett par timmar i garaget, varav en timma med Andreas bil och en timma med 55:an …

Först ytterligare ett par rostbilder tongue från ställen jag glömde plåta tidigare:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013765.jpg
Mellanplåten bak. Man ser här ganska tydligt hur man klippt upp hål med plåtsax för att kunna sätta dit ”modern” ljuddämpare med dubbla pipor. Dämparen är ju slut, men det är inte sååå farlig med karossen här kan jag tycka.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013766.jpg
Vänster bakre karossfäste. ”Bara” ytrost.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013767.jpg
Höger dito. Fästet helt, men rosthål nere vid innergolvet till höger i bild hmm

Nåväl. Ska man svetsa rost, så bör man plocka ur mattor och textilier ur bilen, eller hur?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013768.jpg
Värmekanalen rostig, men innerskärmen verkar okej, vilket …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013769.jpg
… däremot inte nederdelen av A-stolpen gör yikes

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013770.jpg
Mattorna mot innerskärmarna sitter spikade fast med ett skruvat stift. Alltså kan man helt enkelt vrida moturs på skallen samtidigt som man drar ut stiftet wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013771.jpg
Bakre högra hörnet under baksätet sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013772.jpg
Det vänstra hörnet är om möjligt ännu sämre sad sad

Nåja – det der med rosten är ju ingen nyhet vid det här laget, så det är bara att gilla läget tongue

Nästa sak att montera ur är mattan över ramtunneln. Det hade varit en enkel match om det inte varit för …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013773.jpg
… värmevredet mad Vredet sitter fast med ett stift. Med detta stift förhåller det sig så att antingen går det LÄTT att knacka ut med ett dorn, ELLER så låter man bli att alls ge sig på det neutral . Den samlade erfarenheten på besök på skrotgårdar säger att 7 försök av 10 resulterar i att den vita knoppen rycker i flisor nämligen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013774.jpg
Alltså lossas istället vredet där det är skruvat i bottenplattan …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013775.jpg
… och lyfts helt sonika upp ur sitt spår. Lätt som en plätt big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1013776.jpg
Nu är även mattan losstagen wink

Nästa moment att göra blir att skruva av bottenplattan från karossen (ja, du läste rätt: skruva … ) Inte för att lyfta, utan för att kunna ta bort de längsgående kanalerna utan att skada bottenplattan.

Totalt sitter det 22 bultar (11 st på var sida av bilen) vilka samtliga skruvas ur underifrån … hur många tror ni att jag kan lossa genom att skruva? Hur många ryker av? Hur många måste jag kapa loss p.g.a. rostskadade bultskallar?

Det handlar inte om någon vadslagning … men det vore kul att höra vad ni gissar cool

Check: Totalt 7 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Volvson skrev:

-MATS- skrev:

Volvson skrev:
Du får gärna länka till tråden på The Samba om amerikanern wink

Det ligger ingen tråd ännu - endast denna bild wink

Okej, det var synd roll men om du en vacker dag när solen lyser hittar en tråd om projektet får du gärna hojta till, såg väldigt intressant ut cool

Postaren av bilden på theSamba kallar sig type4split och hans fotostream finns här ... men som sagt, inga uppdateringar ännu neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Tycker det ser ut som farbrorbozzes cheva tongue. Fast i miniformat smile

lol

Fast Mattes 55:a är ju blästrad vid det här laget så han har kommit myyyycket längre på sitt projekt (Chevy 55 Chassierenovering & ombyggnad) wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
15 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Kom igen nu ... bara två som vågar gissa?! yikes

-MATS- skrev:
Totalt sitter det 22 bultar (11 st på var sida av bilen) vilka samtliga skruvas ur underifrån … hur många tror ni att jag kan lossa genom att skruva? Hur många ryker av? Hur många måste jag kapa loss p.g.a. rostskadade bultskallar?

Det handlar inte om någon vadslagning … men det vore kul att höra vad ni gissar cool

Jag tänker testa nu på förmiddagen innan jag ska till jobbet, så ni kan fortfarande posta wink

De två ganska pessimistiska förslag jag fått hittills är:

Volvson skrev:
10 får du lös, resten kommer sitta som sten wink

tommyhjortasen skrev:
Kommer du åt att värma bultarnas infästning med te x gassvets?
Om så är fallet kanske du klarar 12! Om inte, åtta.

Det som ligger i vågskålen här är väl dels de fantastiskt rostiga värmekanalerna, dels den lika fantastiska (?) tyska kvalitén tongue

Och: NEJ - jag har inget gasverk att tillgå hmm ...

Uppdatering kommer ikväll (hoppas jag) smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 13 – Bortskruvning av värmekanalerna mot bottenplattan

Tack alla som gissat smile … med det är klart att några av er som tippat tycker jag nog har varit lite överdrivet pessimistiska hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014354.jpg
Nåväl. En helt vanlig spärrnyckel med 14 mm hylsa används till de nio bultar på var sida som sitter längs kanten på bottenplattan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014355.jpg
I framkant på var sida sitter karossen med 2st 17 mm bultar. Här kan ni även se hur illa rostskadat just det högra hörnet är sad

Men hur gick det då?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014356.jpg
Jo, förvånansvärt bra: Man får nästan ’nypa sig i armen’, men hela 10 av 11 bultar lossade utan problem på vänstersidan smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014357.jpg
Och på högersidan blev det full pott! big_smile

Här kan man tala om TÜSK KVALITÄT! cool

På de två bakersta bultarna på högersidan fick jag dock hålla mot med en polygrip på insidan eftersom svetsmuttern bara roterade annars, och längst bak …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014358.jpg
… på vänstersidan är både bricka och bultskalle så pass rostiga att ingen hylsa greppar hmm . För den riktigt nördige läsaren har jag valt att rita upp hur det kan ha sett ut när bilen lämnade fabriken i Wolfsburg i februari 1955. Notera att här vid den bakersta bulten är inte bulthålet borrat centralt i brickan (värdelöst vetande … ) wink

Den som gissade närmast var alltså optimisten (=realisten wink ) smet ! GRATTIS !!

Check: Totalt 8 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Grattis Mats! Någon ovan tycks gilla dig.

"Störde" du bultarna med en hammare etc innan lossning?
Ser med största intresse fram mot nästa steg i projektet.

big_smile

Nej - bultarna lossade faktiskt överraskande enkelt ... med ett undantag då, förstås wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

schnauz skrev:
Kul projekt! Purfärsk är den ju inte, men jag har sett betydligt värre bilar räddas. För att ha stått avställd utomhus sedan 1986 verkar den klarat sig förhållandevis bra. Jämför med valfri Opel från 90-talet och tidigare, så är den ju i toppskick! lol
Mycket jobb framför dig, men har man bara drivkraft kan man renovera vad som helst.

Tack för peppningen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Niknar skrev:
Bra jobbat med bultarna med lite flyt :-)

Apropå tankrengöring så är det en artikel i nya Classic Motor som kom i brevlådan idag. Även beskrivning på hur man bygger en automatisk manick för att tumla sand i en tank etc. Visserligen för MC tankar men det går att skala upp.

Bra tips! För kila och köpa den i morgon då wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 14 – Demontering av bakbroms

Just nu står bygget och väger … ska jag skaffa ”rätt” ekonomiplåt till den s.k. överliggaren mellan karossidorna under baksätet, eller ska jag försöka ’klabba ihop’ något eget. Oavsett bilens råttiga skick lutar jag nog ändå åt att skaffa mig ordentliga bitar att svetsa i bilen nu när jag ändå håller på … men riktiga prylar kostar också lite extra hmm

Skit också … jag hatar att fatta oöverlagda beslut … jag får nog ta ett par dagars paus från rosten på bilen och undersöka om/hur jag ska skaffa bättre prylar än vad de svenska firmorna verkar kunna erbjuda neutral

Nåja. Det är ju inte direkt så att det fattas arbetsuppgifter på bilen förutom rost wink . Jag flyttar väl helt enkelt över fokus till bromsarna på bilen (jag har ju redan fått delar till dessa). Först tänker jag demontera och börjar med höger bakhjul:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014375.jpg
Jag har redan lossat denna mutter förra året, därför är det nu en enkel match att bara ta sin lilla 36mm ringnyckel och trycka till tongue (Normalt sett kan denna bult sitta praktiskt taget hur hårt som helst roll )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014376.jpg
Bromsbackarna justeras in via detta hål i fälgen

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014377.jpg
Bromstrumman är full av rost och smuts, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014378.jpg
…bromsbeläggen ser väldigt fina ut. Inte heller verkar det ha varit något läckage från packboxen smile

Monteringsdetaljerna till dessa tidiga årsmodeller går inte längre att köpa hos någon handlare, så allt demonteras försiktigt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014379.jpg
Fjädern ovanför hjulcylindern är stenhård, och för att lossa backarna måste jag därför vika ut hela paketet på detta vis

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014380.jpg
Fästet för handbromsvajern demonteras

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014381.jpg
Här ligger allt utom hjulcylindern prydligt uppradat på garagegolvet smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014382.jpg
Armen för parkeringsbromsen kärvar, så därför demonteras även denna för att kunna rengöras och smörjas upp med lite kopparpasta

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014383.jpg
Allt smått som tillhör bromsen tvättas och stålborstas för att slutligen läggas i ett bad med Smedjans® rostlösare tills nästa dygn.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014384.jpg
Här är bromsskölden strippad även på hjulcylindern samt även rengjord big_smile

Check: Totalt 9 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Brohmee skrev:
ska bromsskölden sitta lika dant på en 57a ? jag har cylindern sitter längst upp tror jag smile

Nej - bilarna är inte lika. Det är ganska mycket som skiljer om man tittar på detaljnivå. Jag har haft uppe det i början av tråden wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 januari 2013 · 1 917 Inlägg

reeLay skrev:
Otroligt, dina bromsar är i bättre skick än min 99as saab 9-3...

tommyhjortasen skrev:
Instämmer med föregående inlägg. Bättre än en av mina tyskar, en MB 230 CE, sist jag bytte handbromsbackar föll bromssköden i småbitar pga rost.

Djo skrev:
Såg ju fint ut inne där smile

Jo jag blev också positivt överraskad. Men hjulcylindern var fastrostad så klart ... vad annat var att vänta roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 15 – Uppfräschning av bromsdelar och tankar om ekonomiplåt

Spänningen är olidlig tongue Hur har det gått för delarna som legat i ett frätande bad under det senaste dygnet?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014667.jpg
Den tidigare klara vätskan har ändrat färg … kan det vara rost som släppt från metallen?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014668.jpg
Jag drar på mig plasthandskar (frätande yikes ) och lyfter upp delarna ur den lilla burken. Sedan sköljer jag delarna i hett vatten och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014669.jpg
… lägger upp dem för torkning. Visst ser de ganska fina ut?! smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014670.jpg
Närbild på en behandlad bult. Gravrosten har förvandlats till kratrar … men hela ytan är fri från rost och dessutom rostskyddad wink Min lilla kompaktkamera är för dålig att kunna fånga det på bild, men på bultskallen står det KAMAX vilket orsakar ’ståpäls’ hos många gamla VW-nördar cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014671.jpg
Den nya hjulcylindern skiljer endast genom gjutnumret och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014672.jpg
… även bromsbackarna är i stort sett identiska, så när som på att …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014673.jpg
… de nya bromsbanden är limmade medan de gamla är nitade på plats

Under tiden har jag också hunnit fundera en del kring detta med ekonomiplåt. Jag har kollat med Dalhems i Vessigebro Classic VW Up North i Skellefteå och Custom & Speed Parts i Hyllinge. Jag vet att det finns fler firmor i vårt avlånga land, men har tyckt mig märka att de svenska firmorna i de flesta fall i stort sätt använder sig av samma leverantörer, varför deras sortiment är ganska likvärdigt.

Tittar man ut lite i världen så finns exempelvis Wolfsbürg West i USA och Klassic Fab i Columbia för att bara nämna ett par som är stora på klassiska VW internationellt sett.. Men import är belagt med dels 25% moms, dels tullavgift (4,5 % på bildelar) plus eventuellt andra mindre avgifter som posten/tullen tar ut. Dessutom kan väntetiden på såpass stora delar som ekonomiplåt vara mycket lång.

Tittar vi inom EU så har vi bl.a. Repuestossam i Spanien, Paruzzi i Holland och Käfer Nostalgie i Tyskland. Fördelen här är att man slipper både tull och moms.

Men när jag nu totalt verkar ha snöat in på att skaffa korrekta delar till oval så ser jag bara att det finns två tillverkare inom EU som kan komma ifråga: Wolf Parts i Gävle och Virtanen Restoration Panels utanför Tammerfors i vårt grannland Finland.

Jag söker främst plåten under baksätet, nere vid hörnet mot hjulhuset:

http://www.wolfparts.com/shop/images/DSC03119.JPG
WolfParts tillverkar dessa bitar. Men jag tycker kanske att de är onödigt stora (och dyra)

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4305820.jpg
Detta är motsvarande plåt hos Virtanen. Mindre och billigare.

Med tanke på att bilen verkligen är totalt rutten just här, får jag nog lov att skaffa mig dessa båda plåtar och byta dem innan värmekanalerna kan sättas på plats tongue

Check: Totalt 9,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 januari 2013 · 1 917 Inlägg

fadret skrev:
Kollade och läste lite,wolfsburgwest tar sin plåt från Danmark,vilka firmor gör ekonomiplåt där.

Troligtvis Klokkerholm. De är billigast - det är inget snack om den saken, men vissa prylar har ganska taskig passform medan andra bitar har hur bra som helst wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang