Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...
  • 98 Följare
  • 137 950 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 januari 2013 · 1 917 Inlägg

woffis skrev:
Hej Mats följer din/doína trådar i tysthet men nu när du grejade med bromsarna så tänkte ja tipsa dig lite angående monteringssatser. har bytat bromsar på en skoda fabia årsmodell runtikring 05 och den ser ut nära på exakt som 55:ans så om kravet inte är extremt att det ska vara original så kan du ju kolla upp det nogrannare.

MVH Kristoffer

Mycket bra tips där smile ! Hittills ser ju dock prylarna ganska okej ut, men jag har tre hjul till att undersöka - så man vet aldrig ...

Kul att du följer smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

-MATS- skrev:

Sotar_n81 skrev:
Ser att du använder Smedjans rostlösning. Skulle inte den kunna funka i tanken?

Jo - men jag måste göra ren den först ... sedan är jag osäker på hur ytan som blir efteråt kommer att reagera med bensinen i framtiden neutral

http://www.smedjans.com/produkter.asp

Såklart den ska göras rent först men verkar ju vara ämnat att använda även till tankar och att ytan som blir ska tåla bensin.
Själv tycker jag det känns lite lurigt att använda färg inuti tanken, oavsett vilken. Förr eller senare löser bensinen upp den, hur bra färgen än är.

Fantastiskt att det kommer ännu en tråd av en av de bästa som säkrar kvällslektyren iaf!big_smile

Tack så mycket smile ... det är nästan så man får ta på sig 'skäms-hatten' för att man inte lyckats läsa produktinformationen på det som man har ståendes på hyllan i garaget wink

"När det gäller bil, mc och mopedtankar ska man hälla i vätskan i tanken och om det behövs rotera tanken så att allt blir täckt, det tar ungefär ett par timmar på varje sida.

Det är viktigt att påpeka att vätskan ska hällas tillbaka i dunken eller i kärlet igen då det ju går att använda om och om igen."


(Citat från sidan du länkade till...)

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Tokken skrev:
Många tummar upp för ditt smått OTROLIGA tålamod.. Själv hade jag tagit mössan i handen vinkat adjö och sänkt den i nybroviken. smile

Hehe, tack smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 16 – Demontering av samtliga bromsar

Jag fortsätter med demontering och undersökning av bilens bromsar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014990.jpg

Under navkåpan på höger framhjul sitter 2st 27mm muttrar med en låsbricka emellan. När dessa lossats är det bara att dra av bromstrumman med kullager och ’hela baletten’ smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014991.jpg

WOW – vad fräsch allt ser ut här också tongue . Men hjulcylindern ä fastrostad, såklart …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014992.jpg
Till och med bromsbanden är fina. Jag lägger smådelarna i samma lösning som jag använde till bakhjulet och …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014993.jpg
… rengör bromsskölden. Jag fortsätter sedan med vänster bakhjul …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014994.jpg
… sitter som berget mad Efter ett par fruktlösa försök med bultknackare, får jag hjälp med just detta moment – en håller mot hjulet, och en drar i röret som jag trätt på hylsnyckelshandtaget tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014995.jpg
Ser fint ut här också wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014996.jpg
Väntar på rengöring.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014997.jpg
Bromsskölden rengjord smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014998.jpg
Vänster framhjul är lite special i flera avseenden: Dels sitter hastighetsmätarevajern fast i navkåpan med en segerring …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1014999.jpg
… dels är muttrarna på denna sida VÄNSTERGÄNGADE yikes – ja, du läste rätt!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015000.jpg
Med denna vetskap går lossningen lika smidigt som de föregående tre hjulen, och allt ser lika oförskämt bra ut dessutom smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015001.jpg
Skölden rengjord.

Ja det blev ett lite längre arbetspass idag, men nu till helgen är det fullt fokus på 57:an som gäller. Så förutom att jag ska tvätta lite bromsdelar och lägga dem i Smedjans, så kommer det nog inte att hända något mer här på några dagar.

Check: Totalt 12 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
19 januari 2013 · 1 917 Inlägg

reeLay skrev:
Det ser jättefint ut, det är ju sådant som får en att vilja fortsätta! Keep up the good work!

Tack smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
19 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 17 – Tvättning av bromsdelar och ärende till posten

Lite bromsmonteringsdetaljer till höger framhjul rengjorda smile :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015537.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015538.jpg

Och så löste jag ut ett ’brev’ på posten tongue :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015539.jpg

Check: Totalt 12,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 januari 2013 · 1 917 Inlägg

==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==

Del 18 – Tvättning av de sista bromsdelarna och utflykt till Tidaholm

Sorry, no pictures – men alla bromsdelar har blivit rengjorda och klara med samma metod som ovan smile

Inget ytterligare arbete är gjort … ännu … vilket betyder: Check: Totalt 13 timmar

MEN …

… så snart jag får tid över igen ska här tillverkas ny plåt till bilen, för nu idag har jag minsann (tillsammans med garagekompisarna Andreas och Stefan) avverkat första dagen av totalt tre av en plåtkurs (steg 1) hos Oskar Klahr i Tidaholm cool

Sammanfattning av ”Dag 1”:
Efter lite introduktion var det dags att skrida till verket. Det föll på min och Stefans lott att …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-909eec82d049e6eb2aa731a56d57a26e.jpg
… tillverka ytterplåten vid A-stolpen till en Ford ’33-34 tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-abeeae295d04bc295f405ed307a89b3f.jpg
Vi utgick från en lös förlaga vars olika veck och profiler numrerats 1-8 utifrån den ordning man bör/måste följa för att lyckas med uppgiften wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1a567c5c7aba252ee5359028d0697b40.jpg
Vi mallade av två bitar – en höger och en vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d336bc1abadace7fa3c1c3ecd76ba3f2.jpg
För att ha någon som helst förutsättning att lyckas med de två första kantvikningarna mot motorhuv respektive dörr, måste totalt fyra mallar tillverkas av plåtprofiler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f770e0940278466f27527aa2166616f7.jpg
För att forma profilerna använde vi oss av krymp- och sträckmaskin. Det ser lätt ut, men … nåja, testa själva roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-692a1aa6e7f66104cafefc9fa6bfdf43.jpg
När profilerna ansågs klara, fästes ändarna med plåttänger och mitt på …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b08f9ad22db9124e7da7feffba988a8d.jpg
… profilen satte vi en punktsvets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-901bc34b5fbf0ecc5e96a037d793286d.jpg
Vi monterade lämpliga hjul på sick- & falsmaskinen enligt Oskars instruktioner och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-31e74f0984eedeb444a0a67cacd37610.jpg
… valsade sedan ut plåtvecket mot motorhuven genom att styra hjulen på valsen dikt an mot profilen vi punktat på plats.

Man kör inte hela vecket på ’ett drag’ utan gör det i fyra etapper och eftersom det översta hjulet är reglerbart i höjdled med ett vred går det till på följande vis: Under första etappen vrider man ner överhjulet till dess det gör kontakt med plåten, och sedan ytterligare 1½ varv. Etapp två blir ytterligare 1¼ varv. För att sedan avgöra hur mycket du ska vrida, så kör du vredet i botten och släpper sedan upp hälften, för att under den fjärde etappen slutligen följaktligen vrida ner hjulet till dess det tar stopp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eb9a9e0d61857ba36aaf175dc8b662b2.jpg
Närbild på detta moment wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-42b2ffd72c9da5a211fcd31a08d45c6e.jpg
Längst ner var radien på vecken så pass skarp att plåten ville vecka sig, så vi var tvungna att korrigera med hjälp av krympmaskinen tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ce03e0cbf3461c54fa7f3e3985dde0a0.jpg
Här förbereder vi moment tre: Med en rits (modifierat skjutmått) mäter vi var vi vill ha vecket och för över måttet till …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e254e93112d16c6189118b35fa60064b.jpg
… sick- & falsen där ett mothåll med motsvarande mått hjälper till att skapa en linje helt parallell med mallens lätt svängda profil i botten. Men i ytterändarna (vid pilarna) kommer vi inte åt utan att förstöra de profiler vi gjort i det förra momentet, så därför måste vi …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2f6150aa19a5af85da01f255cd305912.jpg
… vi byta hjul på sick- & falsen för att arbeta ut materialet i dessa ändar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-94f28cef2bf4f36fcc4f04ff5135cb50.jpg
Nederkanten på den profil vi just tillverkat ska nu i sin tur smalnas av något fram mot framskärmen och därför ritsas en kil med max bredd 8mm ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-126435f1d526746d06fc9d850ba0d02e.jpg
Återigen byter vi hjul på verktyget och med det …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6827186c897e59d38833745d1dbb7970.jpg
… understa hjulets kant som mothåll kan vi skapa …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cfeb7d2989b2dad56156b688351c7ba8.jpg
… ett snyggt veck längst ner smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ee7e9d91265187e37847cc3d57ea94f7.jpg
Efter det att den fjärde vikningen utförts måste vi sedan slutligen korrigera formen något med hjälp av krympmaskinen enligt bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c5cb8f116d4b7476f092face9b3ceaef.jpg
Moment fem blir att skapa ett veck innanför motorhuven. På mallen mäter vi avståndet och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-60858ae529d90743287f1a2dd26a83cc.jpg
… överför måtten till bitarna vi arbetar med.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-83d7aca6c54e680459bde4cbac090de0.jpg
Byte av hjul …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2a38bbe4ad0ae551b6660d3f5bf31c77.jpg
… och efter det att vi märkt ut start- och stoppunkter med en tuschpenna så valsar vi ut skåran till samma djup som på mallen. För att avgöra när vi är klara så använder vi känslan i fingret som vi drar längs vecket för att få något så när rätt djup.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-07951076baf0d5ec57d77f10d4ac37a0.jpg
Även här måste vi krympa plåten med start från kanten (till höger om pennan) upp emot det vecket vi nyss tillverkat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-29c221a1b9c63febc10a8373dd834bed.jpg
Moment sex är att parallellt med nyss tillverkade ’dike’, göra motsvarande ’ås’ med hjälp av dessa smala hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4a187bfe16a67099f913fffdbd53e17f.jpg
När båda dessa moment är klara riktas ändarna med hjälp av hammare och mothåll för att få en fin rundning i alla ändar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-479ac20a1dd66f140bfcef2d64486382.jpg
Moment sju är att rulla midjelisten med hjälp av dessa hjul, som är specialtillverkade för att möjliggöra tillverkning av ljust midjelister till Ford ’33-’34 wink . Jag tog ingen bild på detta moment, men inte heller här gick det att köra profilen ända ut, utan man fick rikta det en helt del i ändarna med hjälp av hammare och mothåll innan vi (och Oskar) var nöjda med resultatet neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9cd9e8c46eb696869c01886056a48193.jpg
Inför det sista momentet – den slutliga vecket mot dörröppningen, måste en kil klippas ut längst ner enligt bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4d02beea46bc29604bd15e59bff7a4cc.jpg
Överhjulet som användes i detta sista moment var det ’skarpaste’ som fanns att tillgå. Underhjulet fungerade som mothåll. Under detta sista moment fick vi göra vad Oskar kallade för ett ”mellanmoment”:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7435d5a45b680527c389efaf9f6b3e69.jpg
Nämligen sträcka plåten i den skarpa radien längst ner. Först sedan kunde vi avsluta vikningen i sick- & falsmaskinen.

Ni följer väl med den spännande fortsättningen ?! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Tack Mats för att du även för vidare viss vetskap till en förjordad hammare och mothålls bockare.
Ni är både vetgiriga och ambitiösa!

Ni skall tillbaka två gånger till? Avlägga gesällprov?

Jag är också en sådan där gammaldags herre - men lite ny kunskap skadar aldrig! wink

Vi kommer att vara här upp i tre dagar ... inget gesällprov vad jag vet smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

smet skrev:
Satan så härligt med lite uppdateringar här med! big_smile

Grymt bra jobbat med den där plåten, nästan så jag skulle behöva den där utbildningen, man skulle ju tjäna på att kunna göra egen plåt hmm

Perfekt för dig att gå kursen isåfall ... det är bara att slå en signal till Oskar Klahr i Tidaholm och anmäla sitt intresse smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Sammanfattning av ”Dag 2”:
Idag var det dags för mig att pröva det engelska hjulet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-165d6d644be76ff3b62e90f85e72dcc3.jpg
Plåtbiten körs fram och tillbaka i ett diagonalt mönster från den ena sidan till den andra. En kant på 20-25 mm har lämnats på varje sida där man inte för köra med hjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-be17a776462b20303df6ada6fc4ba23d.jpg
Nu har jag bytt till en längre plåtbit – här ska göras en liten stänkskärm cool Den undre kulan är utbytbar och jag körde med ’nr 2’ den näst flataste rullen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9e3841190919fe9cc0eb2584e4adcc55.jpg
Efterhand som man kör fram och tillbaka …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1c9cec2d7efe66e8fe90cba1ad66c038.jpg
… kommer plåten att bukta sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-74191f3f9ecc5518114f0b0d633d4f07.jpg
För att hjälpa böjningen på traven kör jag långsidorna i krympmaskinen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-39ac9c66274763c6f597c7eac502312b.jpg
Jag byter nu till en ”skarpare” kula och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b0dbf97b0a1cc1b12b7922d3d1bd3125.jpg
… området som sparas längs långsidorna har nu ökats eftersom plåten nu rundar sig mycket lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cd66583a5467cbd57a2b24aeacf7308c.jpg
Undertecknad som fastnat på bild roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-285c33edc48c736ca09e7aa1d9f58e2f.jpg
När plåten valsats tillräckligt länge har det dels längts, dels kupats och efter ännu några omgångar i krympmaskinen …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f03e3d36247c33570184377e3284403e.jpg
… kontrolleras radien mot en mall som ritats upp på ett papper.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4a9b882b4ee25e49785557c270ca8592.jpg
När radien är okej (jobbet tar någon timma om ni undrar…) så valsas ändarna som inte bearbetats tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7e2b0c760ffbaf14ab7328546dffe14e.jpg
Jag kontrollerar sedan radien mot Oskars Ford ’32:a, och när jag är nöjd med formen …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-bb61208d655b71719f3b08f2aa14cffb.jpg
… snyggar jag till framkanten på skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e400a177c42019a34451264decb06a03.jpg
Färdigt – min första egentillverkade stänkskärm big_smile

Oskar frågade om det var något särskilt vi ville testa, och jag sa att jag gärna vill pröva att tillverka en stänkskärm till en bil. Oskar hade faktiskt en bakskärm från en gammal engelsk 30-tals bil liggande och den fick bli mitt objekt att bygga en kopia av smile .

En skärm av denna typ måste byggas i minst tre sektioner; Skärmkant, främre halvan av skärminfästning/överdel och slutligen bakre halvan av motsvarande del. Jag börjar med skärmkanten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1ebb81c208765c1363e69fddc2d9918a.jpg
Pappersark fästs fast med starka magneter och jag …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f08a83c55c25d36399e56052a1a9344a.jpg
… vänder på skärmen för att kunna rita av konturerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e9e1aaa10d896c472eeffdf2e9f99ec3.jpg
Avståndet upp till mitten av radien är ca 80mm här, vilket …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-605edd8debb3f062c2d056732cf8f7f4.jpg
… får bestämma bredden på mallen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ed03aeb99f707a7695ef7ee503116021.jpg
Pappersmallen färdig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-90f6a35b06111503ea7d3f54a057f18d.jpg
Längs innerradien är det en vikning och en fals. I vikningen ligger en metalltråd. Därför lägger vi till 7mm i innerradien.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-811d6b38843e27120a54cbbfe44120c9.jpg
Mallen fästs med små magneter på plåten och

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-811d6b38843e27120a54cbbfe44120c9.jpg
… jag ritsar ut enligt mallen, med hänsyn till de 7mm extra som krävs till innerradien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cbad56cf53ca96817b86a0b609107fdc.jpg

Nästa steg är inte så roligt … men inte desto mindre viktig: Mallningen hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f7af3387b150d05ac3beb69eae2f68f0.jpg
Tejpbitar fästs med jämna mellanrum (ju tätare de sitter, desto bättre). Eftersom detta bara är för utbildning, väljer vi sju ställen att mäta radien på. Det hade varit önskvärt med fler, berättar Oskar …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2da1a299f03b00f46a77e02141461782.jpg
Egentligen bör man tillverka mallar i stålprofiler (särskilt lämpligt om man avser tillverka flera exemplar av någonting), men även här väljer jag en genväg – profilmallen tongue . Jag utgår från vecken nere vid hjulhuskanten och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-330f21f33a27d5d0527baf5298a75924.jpg
… överför profilen till ett papper. Här är det noga att märka ut vilket håll man ska hålla mallen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-96876a9bcaa40d489de0a822b6583b86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d809cfbb17f0c8adc6a0d38cc984e989.jpg
PUH – sju olika mallar utritade …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f35e84dfec78d0c97efef9f2299adc0e.jpg
… och urklippta.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0ef1624b8e29ff869d5e0b473ec6904b.jpg
Här är det noga att med en pil märka ut vilket håll man ska hålla mallen wink

Så är det dags för en omgång med det engelska hjulet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ae53962a3ff5275be670a5b082eda743.jpg
Ett gummi träs på det överska hjulet och tvåans rulle sätts på plats. På detta vis fungerar verktyget som en slags bockningsmaskin som inte sträcker plåten, utan endast böjer/formar den wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b09b9b438f761238b040b9b20863cea8.jpg
Endast lätt tryck används och med händernas tryck och lutning på plåtbiten pressar man fram formen

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0f90c4fcbb276bd01ddab196bd906d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d8167110974e179d1a8091b55d87d95c.jpg
Även här krymper jag materialet längst upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-99bc3c95e031c3689dfef408a821f1d3.jpg
Dags för byte till skarpare kula, men fortfarande gummit kvar på översta hjulet. Jag försöker få ner överkanten, men längst ner i bakkant ska det vara en liten ’ankstjärt’ så där …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0c50a998eb43b9e1b90918eeaf9079af.jpg
… måste plåten sträckas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d1238e55743a7a290c882a3379d6bb06.jpg
Jag kontrollerar fortlöpande mot de mallar jag tillverkat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6ee9a758528bb3d22d791d4ce35cb07b.jpg
Efter ett tag märker jag att skärmkanten blivit skev och vågig vilket jag …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-51c72ac7c44f99f5afc6b0b6e68c4eef.jpg
… jag korrigerar med krympen – först endast yttersta kanten halvvägs in i verktyget och i samma moment …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-906ed1cec103742b53b80dcedc0e6652.jpg
… ytterligare ett ’nyp’ längre in cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-40c27b1326be261882edd65373a01d2a.jpg
När jag är nästan nöjd med överensstämmelsen mot mina mallar …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f96aafb94ebb44651f8cc119c233a31b.jpg
… plockar jag bort gummit på överhjulet och valsar ut ojämheterna efter krymp- & sträckverktygen, samtidigt som jag bockar till det lilla sista som fattas för en perfekt radie J

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0afce9bb5902e6d2156af7f7492267e.jpg
Bra passform på denna nu ! big_smile

Nästa moment blir inviket på hjulhusradien:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c9ab7e7629d367dc8a9ecb8a873529b1.jpg
Från centrum på överhjulet mäter jag ut 8,5mm till underhjulets fals.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-755339e5fc9e1bd1f3450e1ed00f3219.jpg
Skärmkanten viks/rullas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f3e74af586c250559c0bc35e3af4363f.jpg
Det går inte att vika i skarpa radier utan att krympa plåten i flera omgångar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-74a454b5b00e170deb82598cee68ca0f.jpg
Ytterligare vikning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-20e5a11862a8df33925912a8db1dff0b.jpg
Halvfärdigt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7d35cd9b22e1ce9765103fa2fe7d2d28.jpg
För att kunna vika kanten helt in måste kanten dels sträckas, dels krympas innan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-716e124bea73892e4f41bdb835dded9a.jpg
… ny kombination av hjul sätts i sick- & falsverktyget och ett djupt spår tillverkas.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 januari 2013 · 1 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-924276da45c687e1d81f712c648ddf79.jpg
Nu ska vi stoppa in lite migsvetstråd grovlek 3,2mm i vecket tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0a652d2baad39a78fcbe3204420c42a0.jpg
Änden fästs med hjälp av svetsen och tråden knackas fast …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4ab577266d2555e07d89bd2165001bdb.jpg
… med hjälp av en hammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b0e1f90648195acdfdfaa35a7d034a48.jpg
Tråden hålls på plats med hjälp av denna modifierade tång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-45a16b8d7fba02f1a6c690881a60ae7a.jpg
Snart klart, men …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7a62317c3d0ee27d0693b657629a291a.jpg
… först ett sista moment i maskinen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-560e34ede8d21d76469b177ea6ed12c2.jpg
Det går galant och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fe8b03d36e53a4bce814b4f9f1135d83.jpg
… resultatet blir nästan över förväntan big_smile !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-78c18a41ac9d09eb59731249dc5a8163.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0a60378e20546d91e13a3bd36d7de507.jpg
Nästa moment är att malla av ’resten’ av skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6b91999e2c374184e709dae53fc16e05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9a82d92676c9058f8f3b217ec898fc78.jpg

Ni följer väl med den spännande fortsättningen ?! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

saabmaffian skrev:
Jajjemän!

Mervolic skrev:
Klart vi gör. Detta är grymt! smile

Stackarn skrev:
Avundsjuk! big_smile

Djo skrev:
Jaha du går en utbildning i det du skriver ju så utförligt i resten av projekt tråden så fatade det inte igår haha ser ju grymt fint ut det här smile

reeLay skrev:
Härligt, klart man följer med, det går ju inte för all världens väg att missa dina projekttrådar.

Sotar_n81 skrev:
F*n vad fränt! Har oxå funderat på att gå samma kurs när mitt garage är klart. Läste ett reportage om den i nån tidning. Som väntat blir det du gör perfekt!

Amazonan skrev:
Såååååå Fantastiskt !!!!

Tack så mycket för alla glada tillrop big_smile !

Har kommit hem från kursen nu, men har inte hunnit uppdatera tråden ... däremot ligger det närmare ett par hundra bilder i mitt album Plåtkurs, steg 1, där ni kan kika så länge wink

Over and out!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
31 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Sammanfattning av ”Dag 3”:

Jag fortsätter arbetet med att tillverka 30-tals skärmen till den engelska bilen av okänt märke. Allt för att lära mig tekniken tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e8589b5d4bef3e5f43d67fa50efce3f2.jpg
Mallen delas på mitten för att kunna hanteras i det engelska hjulet

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2890a2c7cc14173ebf17038052d948f7.jpg
Jag överför skärmens mall-streck till pappersmallen och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2518cdffbe0c0a55759ce1201c790e56.jpg
… från pappersmallen till plåtbitarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4fa291c42166cf571c5ad830c2188dc9.jpg
Med hjälp av profilmallen tillverkar jag nya radiemallar och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-23bb92373de357697dad15dd02adf67d.jpg
… placerar ut radiemallarna på plåtbiten. Syftet med detta är att bestämma en linje där böjningen på skärmen ner mot hjulhuset börjar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-58942a76b8d2ca5ce78889349d64032a.jpg
Här är linjen utritad. Denna linje är ganska ungefärlig, så radien måste justeras efter mallarna när jag väl kommit så pass långt i arbetet

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-36d4201775308d51633a9626a9a83a44.jpg
Så var det dags att rigga upp det engelska hjulet med ’2:ans’ hjul och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6e1d92103a2fb627fa2ea3c9bcdbdb32.jpg
… föra plåten fram och tillbaka med ett lätt tryck för att bocka till radien. Jag kontrollerar ofta mot de numrerade profilmallarna wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang