Audi S2 avant -93

Start Nov 2012- Målet med bygget är att skapa en rolig busbil som fungerar sommar som vinter.. Har tröttnat lite på att åka med rensad inredning osv som jag har i den gula turbo golfen min så denna blir en bil som ja ska kunna åka med till jobbet, lasta hunden i eller barnvagnen i framtiden.. Den ska vara relativt STD invändigt och utvändigt, bruksskick men ändå lite MER så att säga. Under byggets gång har planerna ändrats TOTALT! Vid inköp så var tanken att bara slå ihop en original maskin och åka med ca300hk, men de ändrades väldigt fort och planerna blev att bygga en 2.5l maskin för mkt vrid och lagomt med effekt istället. Så har under åren samlat på mig alla delar och bygger just nu ihop maskinen (april 2015). Ca 1 år efter inköp (augusti/september 2013) så tröttnade jag på att bara ha s2an stående utan maskin så köpte en s4 -93a och flyttade över maskinen ifrån till s2an. Byggde ihop och om allting så de blev och funka, besikta bilen och bruksade vintern 13-14...
  • 103 Följare
  • 110 403 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 oktober 2020
Audi_S1Quattro
12 april 2015 · 158 Inlägg

kul att du kommer igång igen big_smile trevligt med besiktningen med smile

golf666
14 april 2015 · 275 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
kul att du kommer igång igen big_smile trevligt med besiktningen med smile

Tackar smile

[UPDATE]

Var i förra torsdagen en sväng till Viktor o grabbarna på Dahlbäck o började skruva lite på min motor igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-61b23688bbd6acc01aac5284161d75e3.jpg
ARP bultar monterade och topp packning..


https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0ba734304e4c0a16136d352a6ea56320.jpg
Sådär, toppen monterad och momentdragen!



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-d2edf3ac40bd702855b827db299b922b.jpg
I helgen så blev de en ordentlig tvätt/städ utav S2an. Var ju typ 1 år sedan ja brukade den så de har väl hunnit blivit lite med tiden wink Nu ska den snart ställas på troligen för att ja har sålt min bruksbil. Får åka s2an under tiden tills jag hittar ngn ny bruksbil. Sen in med den i garaget igen och göra klart för motorbytet tongue

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
golf666
2 maj 2015 · 275 Inlägg

[UPDATE]

Ställde på bilen häromveckan och bruksar i den just nu.
Billigt eller inte haha big_smile
1.5/liter milen drar den ungefär blandat! Lite skillnad mot passaten som jag nyss hade som låg på ca 0.6/liter milen i förbrukning. Men snart får ja hem nya bruksbilen, då åker s2an in i garaget och motorn ska ur så ja kan börja montera 2.5l motorn. Är inte så mkt kvar på den nu big_smile

Var över till Viktor, Conny, Paul mfl på Dalhbäck idag och meckade lite!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0bad40238543b6dbe50c5816e9fcb13c.jpg
Startkransen blev monterad tack vare lite värme och Conny som spakade in "brännarn" smile
Lite värme på kransen så "ramlade" den på svänghjulet så fint så. Är ett DBR svänghjul förövrigt!



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-7de89965203deed7a2ea2460ec15ac58.jpg
Momentdragit kamdrev och "nollat" kammarna. Insugs kammen hade såklart hamnat 1 kugg fel vid montering. Nåja, bara lyfta upp den och "kugga" rätt.¨



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-d280fee5a14cda658474711d4269507c.jpg
Gjort iordning infästning för aby kamremsspännare m.m. Nu är de lite meck innan kamremskåpan kommer på plats sen hänga dit kamremmen bara smile De tar sig sakta men säkert.. haha

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
4 maj 2015 · 4 628 Inlägg

Snyggve! Kommer nog gå som ett skott den där rackarn smile
Vad blir det för ny bruksis då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
golf666
4 maj 2015 · 275 Inlägg

Cuefa skrev:
Snyggve! Kommer nog gå som ett skott den där rackarn smile
Vad blir det för ny bruksis då?

Hoppas de, det är ju planen wink

De blir en bil som börjar på P och slutar på assat wink
Har hittat en nu som jag lagt handpenning på och förhoppningsvis får jag den till helgen.
Då kommer bilder smile

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
5 maj 2015 · 4 628 Inlägg

Hehe, ja (P)Assaterna är ju bra bruksbilar :-P
Ser fram emot uppdateringar då!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Audi_S1Quattro
20 september 2015 · 158 Inlägg

fått ihop motorn än? saknar uppdateringarna smile

golf666
20 september 2015 · 275 Inlägg

Hehe jadå wink den sitter i bilen med.. men har inte orkat gjort nå uppdateringar. Har uppdaterat mitt album på facebook enbart och fullt upp med annat gör att ja knappt hinner sitta vid datorn o greja..

Nån dag kommer det, håll ut big_smile

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Audi_S1Quattro
20 september 2015 · 158 Inlägg

golf666 skrev:
Hehe jadå wink den sitter i bilen med.. men har inte orkat gjort nå uppdateringar. Har uppdaterat mitt album på facebook enbart och fullt upp med annat gör att ja knappt hinner sitta vid datorn o greja..

Nån dag kommer det, håll ut big_smile

okej härligt å höra! längtar big_smile

golf666
17 oktober 2015 · 275 Inlägg

Mini UPDATE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-5ec83f0aafdd7b498741e4f64c37f289.jpg
Nya 2.5l maskinen i monterad i September 2015.
Massor runt om maskinen som byggs om i samband, ny ic/oljekylarbalk m.m.
Har många andra projekt som tar min tid, men till veckan ska bilen puttas in i garaget och fortsätta skruvas ihop. Får se när de blir start! Framöver nångång wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-fef9afa44244c83495cd0e178d51d636.jpg
"Sprang över" en uppsättning "nya" lyktor med projektorlins (Typ RS2 o senare årsmodeller S2)!
Tur de finns schyssta grabbar på Ansta bildemontering i Falun, tack smile

Senast redigerat av golf666 (17 oktober 2015)

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Audi_S1Quattro
21 oktober 2015 · 158 Inlägg

trevligt med en update! hoppas att "nångång" är snart wink

golf666
17 december 2015 · 275 Inlägg

[UPDATE 16/12-2015]

Har funderat fram och tillbaka och jag har haft liten formsvacka med bilen länge nu.
Så jag har tänkt och tänkt lite till, bestämde mig alldeles innan jag och sambon åkte ner till Thailand för lite semester nu här i slutet på november att ja skulle lämna bort arbetet som är kvar på motorn.

Sagt och gjort, pratade med Viktor på Dahlbäck och de skulle kunna hjälpa mig.
Är ju inte första gången jag har med grabbarna på Dahlbäck att göra så de fick förtroendet att hjälpa mig.

Lite tryckrörs bygge, vattensystems bygge, downpipe, montera de givare som är kvar att montera, starta upp maskin och mappa. Sen är de väl lite mer småpill med såklart men i de stora hela.
Ja resonerade så att om ja lägger 8 timmar på att fundera och tillverka ngt hemma i alu så måste jag sedan åka iväg för att få de tig svetsat (då ja endast har mig-svets hemma).
De som har riktiga grejer har gjort samma grej förr och gör de kanske på 2 timmar.
Bättre de som har allt på samma ställe och har alla grejer för att göra det, får göra det då smile

Så igår Torsdag 16/12 - 2015 körde jag dit bilen på trailer.
Får se när jag har tid och åka dit o skruva lite men blir nog några dagar i mellandagarna skulle jag tro iaf smile

Har inte bestämt än hur jag ska göra med bränslet i vinter om nu bilen kommer igång såsmåningom.
Om jag ska stoppa i en värre soppa pump på en gång (har en intank 044-pump nu).
Men funderar på en deathworks pump som ska klara av ca 600hk på e85. Utan att behöva köra ngn utomstående catchtank eller så. Skönt att ha allt i original tanken och slippa extra slangar osv.

Kanske bromsar på 95oktan nu i vinter och tar e85 till våren om nu de bränslet kommer finnas kvar.
Just nu höjs ju priserna för varje dag som går och de är just nu billigare att tanka 95oktan än e85. Skumt då e85 ska vara ett miljöbränsle. De flesta bilisterna som har en bensin/e85 bil kommer ju välja att köra på bensin istället då man kommer längre och de är ett billigare bränsle.. nåväl de får framtiden utvisa!

Tack för mig smile

God (H)jul smile

Senast redigerat av golf666 (17 december 2015)

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2015 · 4 628 Inlägg

De flesta bilister som kör Etanol-bilar kör ju på bensin sedan länge, för att få ner förbrukningen. Det är ju pengarna som styr, o en snålare bil är billigare. Miljön? Den sket man väl i (tydligen)...

Kul att Viktor o grabbarna får skruva lite åt dig! Kommer nog bli bra det där smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
golf666
28 februari 2016 · 275 Inlägg

[UPDATE - Februari 2016]

Dåligt oljetryck, why??

Har precis startat upp min nya maskin i min s2 -93a.
Det är en 2.5l bottendel med en aan topp.
Ingen stödgördel eller öd lager liknande, lager spelet mätt med plastigauge och var enligt vad det bör vara för att vara ok (minns ej måtten nu).
Helt ny oljepump (från Cp-service) och även gummit längst ner på silen är nytt, oljesprutmunstyckena är Ultraljudstvättade o därefter renblåsta / uppsmorda o har legat i en redline påse tills monteringen. 5w30 olja i för uppstart.
Original oljefilter, först det som ska sitta original till s2/s4. Men nu sitter ett lite större som är ersättare till det mindre filtret på 1.8t. Ingen skillnad i tryck med de olika filtren.

Oljetryck kollad med både analog mätare samt den i bilen (visar snarlika värden). Oljetrycket med analoga mätaren är mätt på ena anslutningen till oljekylaren.

Visar Ca 3.5bar på tomgång kall motor, stiger marginellt vid gaspådrag.
Inga missljud alls i motor, går jätte fint. Varm motor ca 1 bar.
Tycker de borde ligga på 5-6bar vid kall motor iaf och runt 2 bar varm motor.
Det är ju nya grejer!

Kollat backventilen innanför nedre oljetrycksgivaren, provat att köra utan den, ingen skillnad.

Har provat att lagt en till bricka innanför oljetemp givaren mellan fjädern och brickan där för att se om oljetrycket ökade ngt. Ingenting.

Då var mitt hopp kvar att ja skulle mot förmodan glömt tätringen mellan oljepumpen och silen, så den skulle suga luft emellan där.
Nä den tätringen satt där..

Oljan ser normal ut som den bör göra efter att ha startat upp en helt ny maskin.

UPPDATERING 28/2 !!

Nu är oljepumpen bytt till en original Dahlbäck hade liggandes. Ända skillnaden var att org pumpen var finare yta på invändigt i godset.

Tog loss överfallen nr 2 och 4 på ramlagren o de såg normalt ut inget konstigt. Vi kollade även 2an o 4ans vevlager som oxå såg ok ut. Satt ihop allt o startade med 10w40 olja. Fortfarande bara ca 3.5 bar på tomgång kall motor,trycket ökade knappt vid gaspådrag. Vi hade ngn teori att kanske om att om oljan skulle rinna rakt igenom turbon ev. Så kollade de med men de var som de skulle de med! 😕

Så nu är man  tillbaka på ruta 1! 😕

Tänkte lyfta ventilkåpan o kolla överfallen i toppen o se hur de såg ut härnäst. Annars lär ja riva av toppen o försöka hitta vad som är fel 😯😕Trumpet ansikte

Börjar få slut på idéer.
Annars bara riva maskin totalt o börja om från början, igen! hmm

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Tottii Audiskadad
1 mars 2016 · 1 287 Inlägg

golf666 skrev:
[UPDATE - Februari 2016]

Dåligt oljetryck, why??

Har precis startat upp min nya maskin i min s2 -93a.
Det är en 2.5l bottendel med en aan topp.
Ingen stödgördel eller öd lager liknande, lager spelet mätt med plastigauge och var enligt vad det bör vara för att vara ok (minns ej måtten nu).
Helt ny oljepump (från Cp-service) och även gummit längst ner på silen är nytt, oljesprutmunstyckena är Ultraljudstvättade o därefter renblåsta / uppsmorda o har legat i en redline påse tills monteringen. 5w30 olja i för uppstart.
Original oljefilter, först det som ska sitta original till s2/s4. Men nu sitter ett lite större som är ersättare till det mindre filtret på 1.8t. Ingen skillnad i tryck med de olika filtren.

Oljetryck kollad med både analog mätare samt den i bilen (visar snarlika värden). Oljetrycket med analoga mätaren är mätt på ena anslutningen till oljekylaren.

Visar Ca 3.5bar på tomgång kall motor, stiger marginellt vid gaspådrag.
Inga missljud alls i motor, går jätte fint. Varm motor ca 1 bar.
Tycker de borde ligga på 5-6bar vid kall motor iaf och runt 2 bar varm motor.
Det är ju nya grejer!

Kollat backventilen innanför nedre oljetrycksgivaren, provat att köra utan den, ingen skillnad.

Har provat att lagt en till bricka innanför oljetemp givaren mellan fjädern och brickan där för att se om oljetrycket ökade ngt. Ingenting.

Då var mitt hopp kvar att ja skulle mot förmodan glömt tätringen mellan oljepumpen och silen, så den skulle suga luft emellan där.
Nä den tätringen satt där..

Oljan ser normal ut som den bör göra efter att ha startat upp en helt ny maskin.

UPPDATERING 28/2 !!

Nu är oljepumpen bytt till en original Dahlbäck hade liggandes. Ända skillnaden var att org pumpen var finare yta på invändigt i godset.

Tog loss överfallen nr 2 och 4 på ramlagren o de såg normalt ut inget konstigt. Vi kollade även 2an o 4ans vevlager som oxå såg ok ut. Satt ihop allt o startade med 10w40 olja. Fortfarande bara ca 3.5 bar på tomgång kall motor,trycket ökade knappt vid gaspådrag. Vi hade ngn teori att kanske om att om oljan skulle rinna rakt igenom turbon ev. Så kollade de med men de var som de skulle de med! 😕

Så nu är man  tillbaka på ruta 1! 😕

Tänkte lyfta ventilkåpan o kolla överfallen i toppen o se hur de såg ut härnäst. Annars lär ja riva av toppen o försöka hitta vad som är fel 😯😕Trumpet ansikte

Börjar få slut på idéer.
Annars bara riva maskin totalt o börja om från början, igen! hmm

tråkiga med audi 5an å få oljetryck efter renovering....sad
kollat packningen på pickupen? kolla även så skärnan på oljepumpen inte lossnat, den som sitter på veven!? men bör du märkt isf när du monterade veven, kan börja snurra på axeln...

rengjorde du blocket noggrant när du plocka ihop den? så det inte sitter nån skit i nått hål?

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
golf666
1 mars 2016 · 275 Inlägg

Tottii skrev:
tråkiga med audi 5an å få oljetryck efter renovering....sad
kollat packningen på pickupen? kolla även så skärnan på oljepumpen inte lossnat, den som sitter på veven!? men bör du märkt isf när du monterade veven, kan börja snurra på axeln...

rengjorde du blocket noggrant när du plocka ihop den? så det inte sitter nån skit i nått hål?

Hehe ja, vi nötte bra länge på starten innan vi hade allt igång för att starta upp den.
Och de tog en stund wink

Japp kollat packningen till pickupen, inga problem.
Siliconade t.o.m runt för att minimera risken för att den skulle suga tjuvluft.
Skärnan satt fast ordentligt, provade/kollade nu när vi hade loss pumpen.

Ja jag rengjorde blocket både 1 och 2 ggr extra wink

Återstår o se vad de är för fel..

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Tottii Audiskadad
2 mars 2016 · 1 287 Inlägg

golf666 skrev:

Tottii skrev:
tråkiga med audi 5an å få oljetryck efter renovering....sad
kollat packningen på pickupen? kolla även så skärnan på oljepumpen inte lossnat, den som sitter på veven!? men bör du märkt isf när du monterade veven, kan börja snurra på axeln...

rengjorde du blocket noggrant när du plocka ihop den? så det inte sitter nån skit i nått hål?

Hehe ja, vi nötte bra länge på starten innan vi hade allt igång för att starta upp den.
Och de tog en stund wink

Japp kollat packningen till pickupen, inga problem.
Siliconade t.o.m runt för att minimera risken för att den skulle suga tjuvluft.
Skärnan satt fast ordentligt, provade/kollade nu när vi hade loss pumpen.

Ja jag rengjorde blocket både 1 och 2 ggr extra wink

Återstår o se vad de är för fel..

fan va ruttet, brukar ju va så, testat med annan lampa eller mätare på oljetrycket då? jag kopplade in en lampa å orginalet går tvärt om om man kopplat på org givaren smile

höll mig uppdaterad! smile

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
golf666
2 mars 2016 · 275 Inlägg

Tottii skrev:
fan va ruttet, brukar ju va så, testat med annan lampa eller mätare på oljetrycket då? jag kopplade in en lampa å orginalet går tvärt om om man kopplat på org givaren smile

höll mig uppdaterad! smile

haha ja gör om gör rätt wink

ja vi har kört med analog mätare på oljetrycket med = ingen skillnad.
Den visar lika som den mätaren inne i bilen.

Dock har svågern/kollegan pratat med en meck på CP-service idag och han kände till problemet just vid uppstart av ny motor med 2.5l blocket.
Varpå han frågade om oljan va rätt skummig och lite vit/brun. Japp sa vi!
Ja då suger pumpen luft, fyll pumpen bakvägen sa han.
Genom en utav slangarna på ena sidan utav oljekylaren, så oljan får rinna den vägen och ner.
Sen uppstart, då skulle de blir bra sa han!

Så de ska provas i helgen big_smile
Just nu är ja på kurs i Södertälje för jobbet!

Ja återkommer wink och håll tummarna för att de löser problemet tongue

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Tottii Audiskadad
2 mars 2016 · 1 287 Inlägg

golf666 skrev:

Tottii skrev:
fan va ruttet, brukar ju va så, testat med annan lampa eller mätare på oljetrycket då? jag kopplade in en lampa å orginalet går tvärt om om man kopplat på org givaren smile

höll mig uppdaterad! smile

haha ja gör om gör rätt wink

ja vi har kört med analog mätare på oljetrycket med = ingen skillnad.
Den visar lika som den mätaren inne i bilen.

Dock har svågern/kollegan pratat med en meck på CP-service idag och han kände till problemet just vid uppstart av ny motor med 2.5l blocket.
Varpå han frågade om oljan va rätt skummig och lite vit/brun. Japp sa vi!
Ja då suger pumpen luft, fyll pumpen bakvägen sa han.
Genom en utav slangarna på ena sidan utav oljekylaren, så oljan får rinna den vägen och ner.
Sen uppstart, då skulle de blir bra sa han!

Så de ska provas i helgen big_smile
Just nu är ja på kurs i Södertälje för jobbet!

Ja återkommer wink och håll tummarna för att de löser problemet tongue

låter faktist som det är problemet! sitter å håller tummarna i helgen! smile

rätt sjukt den inte borde få olja men! smile skönt om det är det som jag nu tror är varför! smile

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Cuefa Ain't no place like home...
3 mars 2016 · 4 628 Inlägg

Apropå något annat: Har du den däringa fina oljekanalen som bara 140hk dieseln hade? Den som går från returen till framkant på blocket? Behövs ju iofs inte på tomgång, men tänkte att du kommer säkert testa fullgasrepor också, o då vill man ju inte ha all olja i bakkant på tråget ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang