BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 503 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

Hej gott folk!

Jag skaffade mig en BMW 1502 -75 för någon vecka sedan, och tänkte starta en projekttråd i hopp om att få tips, goda råd och allsköns kommentarer från sådana som vet mer än jag själv och andra intresserade.wink

Bilens skick är "projektskick", kan man säga. I det här fallet betyder det att den inte varit besiktigad på tio år, och att förra ägaren påbörjade en ombyggnad till tävlingsbil för ett par år sedan men tröttnade, och nu sålde den till mig. Eftersom mitt mål med projektet är en renodlad lekbil är därmed en hel del redan gjort. Den är plåtren och målad inuti, med helbur monterad och en del aluminium. Rost finns i trösklar, frambalk och ena balken bak men inte så mycket att det gör mig förskräckt. Det kommer bara att kräva en del timmar och svetstråd. Förra ägaren inledde ett motorbyte men kom inte längre än att han välte ner en 1.6i med Getrag 225 i motorrummet och punktade dit ett par motorfästen. Så finns det original turbobreddare på bilen. Priset var sakligt.

Så här såg den ut, nyss hemkommen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-32c97c3dac95262b0b304441045f850d_large.jpg


Eftersom jag har Saab-bakgrund (därför har jag mest hängt på 900klubben  tidigare) så har jag ett tag funderat på möjligheterna kring något bakhjulsdrivet med Saab-motor. Saabs kortmotor är ju bolt-on på Opel Omegas låda, men eftersom svänghjul och lamell går att byta mellan kort- och långmotor, så tänkte jag testa ifall det går att göra något med motorn i min reservdelsbil, en og900i -91. Jag kom över en Omega växellåda billigt och så tog det liksom fart av sig själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e7a48b7ec5276b3cf89e5459141c3969_large.jpg

Jag kommer förstås att börja med rostlagningen, men det som jag funderar mest på nu och inte har koll över är hjulupphängningar och bromsar. Jag har aldrig sysslat med BMW förr och kan knappt modellbeteckningarna... Jag vet att standarduppgraderingen är att ta nav, fjäderben, trummor bak och skivor fram från E21 (som man kan läsa om t.ex. om man surfar runt på 2002faq), men det känns lite halvdant att uppgradera till något som ändå är så pass gammalt och svårt att få tag på. Helst skulle jag också byta till något nyare som det finns reservdelar att fås tag på enkelt. Hur är det med E30 hjulupphängningar? Då skulle jag också ha bättre urval diffar. För tillfället är det dessa saker som jag behöver lära mig mera om, så om någon har en hel roman att bjuda på i ämnet, så läser jag gärna big_smile .

Nu ska jag ut och ställa i ordning kring bilen, men jag hoppas på goda kontakter och gott informationsbyte i min tråd. Välkommen!


Mvh,
Mathias.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Saab motorerna passar inte på GM lådorna, bara GM motorerna passar där.

eller med andra ord, långmotorn och kortmotorn har inte samma bultmönster mot lådan. ska du ändå göra adapterplatta så köp en ZF låda.

Du var mej en snabb en big_smile

Nej jag vet att det inte är samma bultmönster, dessutom har den här lådan mekanisk koppling original. Men ingående axel borde vara rätt, så jag tänkte att jag tar hem den här så jag har något konkret att fingra på och inte bara sitter och läser teori om saken på nätet... Långmotorn blir det i alla fall - men med korttopp.


Hur känns det att köra med Trim60 förresten?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

Kul att ni hittat hit! Inga ursäkter för OT behövs smile

M_Broberg skrev:
Ska du köra långmotor, Släng den usla omega lådan till skogs och köp en ZF. omega lådan pallar runt 300 hk och ska dessutom ha problem med att den är seg att växla. Enda fördelen är att den passar rakt av på kortmotorn.

Jag tror inte jag kastar den riktigt än lol , för ifall jag blir otålig och vill få bilen på vägen snabbare skaffar jag en GM-motor och kör opellådan.

M_Broberg skrev:
ingående axel är relativt irrelevant, kostnaden för en sinterlamell med nitat centrum är inte stor och då kan du få vilken diameter med vilket centrum du vill. Tar man tex BMW har dom både 228mm och 240mm kopplingar precis som saab. då kan man ta en saab tryckplatta med BMW lamell.

Ok, visste inte att man vid behov kan specialbeställa en lamell. Hur blir det med pilot/styrlagret då? En ZF kostar uppemot 700e på Bakaxel har jag kollat, färdigt omsvetsad för GM-motorn. De svetsar till vilken motor som helst. Jag ska kolla lite närmare vad man får ge för "vanliga" ZF-lådor här i Finland.

Senast redigerat av Big-Nyz (19 januari 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Riktigt kul projekt, men nog måste du väl ha turbo om du ska köra saabmotor? smile

Hehe, jo jag tog det som en självklarhet att det blir turbo så jag kom mig inte för att skriva ut det tongue .

Motorn jag planerar att använda är en vanlig 16v insprutare, men jag tänkte försöka fräsa till en adapter i aluminiumplåt att sätta mellan block och korttopp (ett sätt att få dit korttoppen som inte passar direkt), och då kan jag kompsänka lite lagom genom att räkna ut tjockleken på den. Val av snurra känns som det ligger långt i framtiden, men visst vore det kul att få stoppa dit en Holset hx35 och faktiskt våga ANVÄNDA den på ett sätt som man inte skulle om den satt i en og900. Så jo, visst blir det turbo big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 januari 2013 · 582 Inlägg

lenin skrev:
Och ja som trodde jag syndade när ja la i volvo motor i bmw 02 tongue Nejj men skämt o sido...de e alltid kul med gammla bilar med turbomotor oavsett märke. Lycka till o kör hårt...de e roliga bilar o köra!

Tack! Nej absolut inte, din bil är ju cool! Lite i samma linje som mina visioner faktiskt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 januari 2013 · 582 Inlägg

Oj så mycket som hänt ikväll! Jag samlade ihop mina vapendragare för en motorlyftarkväll, och allt gick som smort. 

Här väntar hon på att få motorrummet urstädat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-046d5c17b954a7c195156495f2b59ebf_large.jpg

Att lyfta gamla BMW-motorn gick på nolltid. Här firar taljmästare Emil ner fångsten på marken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-cc173a287ed7a29d4fd983bdea4c90b1_large.jpg

Sedan baxade vi ut den lätta bilen på gården och rullade in reservdelssaaben istället:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1df21c458fde7e3bba865cbece52040_large.jpg

Jag ber om ursäkt för de suddiga mobilbilderna, men det är vad jag har. Nu har jag oberoende nytt material att arbeta ifrån. - Ett tomt motorrum för rostlagning, och Saabmotorn redo på verkstadsgolvet. Det löste sig dessutom på ett oväntat smidigt sätt med växellådan; det visade sig finnas en Getrag 262 tillgänglig på nära håll och till ett mycket humant pris wink

Stort tack  till mina mekarkompisar! Nu önskar jag godnatt, med löfte om god fortsättning big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
21 januari 2013 · 582 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
intressant, köp 262an! står ni ute i minusgraderna å skruva ? yikes ska du köra med saab original sprut med eller?

Jo det blir 262:an, jag bokade den redan. Femväxlad.

Nu förstår jag inte hur du menar? Vi skruvar ju mitt inne i mitt garage, som har tak och tre glesa stockväggar! tongue Dessutom förfogar jag över en skild verkstad vägg i vägg som håller samma standard men har fyra väggar istället för tre... Minusgrader är det dock.

Det blir Trionic styrsystem, separat kopplad från övriga kabelhärvan som kommer komplett med relän, säkringsbox, reglage och allt från denna samma og900.

pontiacen skrev:
Det är Finland, lite förbannad kyla har aldrig stoppat nån där wink

Got that one right Pontiacen! big_smile "Näillä mennään", sade skidåkerskan Virpi Kuitunen inför ett lopp där hon visste att hon inte hade förutsättningarna på sin sida. Det betyder ungefär "Vi kör med vad vi har". Skulle jag bygga ett varmgarage skulle jag inte ha råd med något BMW-projekt. Då skruvar jag hellre projektbil i kölden.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
21 januari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Kul att projektet går framåt smile Man känner sig lyckligt lottad som har en verkstad med +10 grader när man ser dessa bilder wink

Ja det vore nog drömmen att ha ett varmgarage... redan att ha dragfritt betonggolv vore kanon. Så jag hoppas ni verkligen förstår att njuta av det, ni som har sån lyx!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

Nu har jag surfat runt och läst om diffar, hjulupphängningar, hjälpramar och 02-uppgraderingar några kvällar, och min förståelse för saken är i skrivande stund som följer:

Uppgradering i syfte att besiktiga en 1502 med större motor sker i huvudsak med 2002 tii och 2002 turbo-delar, samt e21 och eventuellt volvo-ok fram. Ett jävla pussel med hard-to-find-delar som sedan ändå inte blir en så fenomenalt hållbar helhet. Fördelen är att det är mer eller mindre bolt-on.

Jag lutar åt att bygga om till e30 åtminstone bak. Det verkar inte vara någon oöverkomligt stor modifikation; de främre fästpunkterna måste flyttas in ett par centimeter per sida på e30-subframen, bakre fästet för diffen måste byggas och fjädertornen måste modelleras lite. Kör man coilovers kan den modelleringen inte vara så komplicerad. Jag slipper söka en massa omöjliga irriterande delar som 40 år gamla fabriksboxade bärarmar, det finns reservdelar och jag har skivbromsar bak. Spårvidden ökar med 5cm, men jag har turbobreddare som breddar mer än så.

Fram vet jag inte än. Egentligen skulle jag vilja behålla originalvagnen där, men då hamnar jag likväl att söka kuriosadelar... Det finns många exempel på nätet där man byggt 2002 med e30-framvagn, så det går ju. Jag känner mig lite osäker här, det är viktigt att få allt på exakt rätt plats på de styrande hjulen. Men det vore ju så enkelt att få tag på ett komplett e30-underrede.


Kommentarer?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
(hela bottenplattan antar jag du menar?)

Nej nej, jag menar den hjälpram som bakvagnen inklusive diff sitter monterad på. en hjulupphängning i en bit m.a.o. Sitter fäst på fyra punkter mot bottenplattan plus fjädrar plus stötdämpare. Fram likadant - men utan diff... lol

pontiacen skrev:
Får man aldrig köra så är det som bekant inte roligt särskilt länge smile

Nej det är ju sant. Men den här bilen får jag oberoende inte köra på något annat vis än att jag får den besiktigad med den motor jag stoppar i, eftersom jag inte har någon originalmotor. Bilbes. kräver uppgraderade bromsar och hjulupphängingar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:

jodå, evighetsprojekt har sin egen lockelse. även om slutmålet alltid ligger i att köra

Alla är vi väl olika, mitt evighetsprojekt lockar inte det minsta wink

För min del är det rätt mycket nyfikenheten inför att få bygga och snickra det ena och det andra som lockar. Lite spännande att ge sig in på något man inte kan från tidigare, men stolt känsla då man ser att det går vägen. Häromsommaren då jag extraknäckte som byggare sade han som jag byggde med att om man kan spika ihop ett bräde med ett annat, så kan man bygga hus. Jag tänker lite lika här: jag kan svetsa ihop en plåtlapp med en annan, jag kan mäta med måttbandet och jag kan drämma till med vinkelkapen. Då måste det gå att få ihop en bil wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
24 januari 2013 · 582 Inlägg

Vad är det för diameter på 2002 turbons fjäderben? Hittar det inte någonstans...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
25 januari 2013 · 582 Inlägg

Nåja, så var första rostlagningarna gjorda på BMW:n! Kan tyvärr inte sätta upp några bilder eftersom mina katter tuggat sönder min usb-sladd... Men ni vet ju hur det ser ut; "före"-bilder med rosthål i skärmarna i hjulhusen, "efter"-bilder med fyrkantiga lappar punktade dit med MIG:en.

Så rev jag lite i trösklarna också. Låt oss säga att de är lagom rostiga för att det ska kännas naturligt att kapa upp dem och stoppa dit ett par ordentliga balkar, som kan bindas ihop med buren och bakvagnsinfästningen.

Bra kväll, bra feelis även om MIG:en jävlades lite.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
26 januari 2013 · 582 Inlägg

Favorit i repris även idag, fortfarande utan bilder. Men hjulhusen fram är i praktiken färdigsvetsade nu, fattas ett hål än som jag tar då jag demonterat framvagnen.

Bara resten kvar då! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 januari 2013 · 582 Inlägg

Nu blåser nya vindar - i form av en sladd lånad av grannfrun så jag kan ladda upp bilder igen! big_smile

Spenderade ett par kvällar med att svetsa hjulhusen fram, och nu ser de ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c8316e939b89b3b9e81d0c15fd1e3dba_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2d34f40d51f2bf941171993226d5f561_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9568b7c5108822954f4091b3cb6b917d_large.jpg


Igår kapade jag upp ena tröskeln. De är rätt så murkna både bak, mitt på och fram, fläckvis. Jag ska stoppa dit förstärkningsbalkar så därför försökte jag inte ens lappa utan öppnade upp dem direkt. Buren är bara bultad i golvet nu, och det känns som lite slöseri på bra styvhet. Istället tänker jag binda ihop buren med tröskelbalkarna, och bak i tröskelbalkarna kommer fästena till e30-bakvagnen som är ca 5cm bredare än original. Det blir styvt och bra. Så här ser det ut på höger sida bak, bakom tröskelplåten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9019d311b210ca3fcb38cd221bf254e0_large.jpg


Så till sist en liten stämningsbild från mitt tillhåll (Det vita draperiet på väggen är en brandfilt som gnistskydd... tongue ):

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a860211702580a8fcd04ec8a4c1992f3_large.jpg


Jag önskar en god afton!
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
31 januari 2013 · 582 Inlägg

Inhandlat epoxy tvåkomponentsfärg idag. Svettigt dyrt, men jag hoppas det lönar sig i längden.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
3 februari 2013 · 582 Inlägg

Återigen en framstegsbringande dag i gruvan. Jag började med att lossa den här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-713e1510511e03656860edb58683bef6_large.jpg

Jag har inte tittat desto närmare på bakvagnen faktiskt, eftersom jag ändå inte har tänkt att använda den. Jag konstaterade bara att det finns ett par rosthål och att bussningar, bromsslangar, fjädrar och dämpare troligen alltsammans är original från -75...

Så gav jag mig på att putsa upp hjulhusen för att se vad jag har framför mig. Körde en session med stålborste i vinkelkap och gick från detta... :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f7795ac5b5ed87dcb3fbb6efff657bc4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-00627d08b82579b313bb6a85debecef0_large.jpg

... till detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ca901603845cbf4ec4d57234b1b4c2cb_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a265d82bd8c58c4438e8eccec33f0141_large.jpg

Det blir att svetsa nytt m.a.o. Men det är ju ingen svår konstruktion, bara att göra. Men jag väntar nog med det tills jag har nya bakvagnen på plats och ser vart saker och ting hamnar. Lite förbryllar det mig dock att föregående ägare har bultat in buren i detta... kexbo. Så här ser det ut inifrån:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8ad0fcd839e6a04120783effe4845680_large.jpg

Ändå är helhetsintrycket av dagens hjulhusgenomgång positiv; det var inte så illa som jag hade tänkt att det kunde vara, och undertill, under underredsmassan, är bilen i bättre skick än jag hade trott. Infästningarna för bakvagnen är bara rostiga i det som syns vid trösklarna, resten är tiptop. Så jag kommer inte att flytta dem, utan bara svetsa rosten och bygga ihop dem bättre med tröskelbalkarna. Jag moddar e30-bakvagnens fästen istället. På tisdag ska jag och kolla på en 325i som en kille säljer delar av, och om den är fin tar jag både fram- och bakvagn av den, med bromsar och allt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
3 februari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
ska bli spännande att se hur det kommer att funka med E30 grejer. Hoppas att det blir köp smile

Ja det hoppas jag också, för jag behöver få  tag på e30-grejer för att komma vidare. Spännande blir det också; det som jag upplever som största utmaningen är att få rätt camber- och castervinklar på hörnstolparna fram. Så funderar jag också lite på hur jag ska göra för att så exakt som möjligt få grejerna centrerade i karossen när jag svetsar om fästena. Bilen har blivit körd på isen i något skede, hur kan jag enklast kolla att den inte blivit skev? Vad brukar man räkna som säkrast fasta mätpunkter?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
5 februari 2013 · 582 Inlägg

Nu har jag lite att bita i igen en tid framöver!

Var ikväll och skaffade lite delar från en e30 325i:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4296e06cc419a64042cc49692bc3da9a_large.jpg

Framvagn komplett så när som på styrservo, som killen redan hade hunnit sälja. Tämligen fina skivor med, plus bromsok i normalt skick. Fjäderbenen mäter 51mm, att jämföra med mina original 35mm... Dessutom diff, torde vara 3.73 utväxling. Nån bakvagn fick jag inte, vi skulle återkomma till den när snön smält bort. Det finns säkert annat att göra under tiden tongue

Nu blir det att se hur jag ska göra med framvagnsinfästningen mot rambalkarna. hjälpramen på e30 har bulthålen ett par centimeter längre ut; just så mycket att de hamnar utanför balkarna.

På den här adressen kan man läsa om samma operation:
http://75challengebmw.blogspot.fi/2011/ … ation.html

Här ser man hur mycket det skiljer:

http://3.bp.blogspot.com/-1ms1FzukYeM/TlB_9utdh1I/AAAAAAAAABg/FQZCg9W1Rs4/s1600/rrrrr.jpg

Och så här har de löst problemet:

http://4.bp.blogspot.com/-5Q64bM_-xl4/TlCABqkTrhI/AAAAAAAAABo/SWpe1uiv8Ng/s1600/297627_245992218766046_209850452380223_814264_4327248_n.jpg

Själv är jag inte så sugen på att göra på det sättet. Det passar sig kanske i ett land med generösa besiktningsregler, men inte i Finland. Jag vill att så mycket som möjligt ska se bolt-on ut... Som jag ser det är alternativen antingen att korta balken mitt på (och då eventuellt flytta ut fästpunkterna för bärarmarna), att använda original hjälpram och måtta dit e30-vagnens bärarmar, eller att flytta in balkens ändar så den bultar mitt i rambalkarna. Jag lutar mot sista alternativet, eftersom jag gärna behåller e30:ans hjulbredd.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
6 februari 2013 · 582 Inlägg

Nya e30-framvagnen i delar. Det är i sådana här situationer man inte ska höja blicken alltför högt mot horisonten så man inser hur mycket arbete som ligger framför en...

Jag mätte lite ikväll, och vad jag fann kan sammanfattas i två saker: Dessa fjäderben är ett par centimeter kortare (!!!) än original 1502. Det hade jag aldrig gissat, men det är ju att tacka och bocka varmast. Sedan måste hjälpramen kortas fyra centimeter på var sida för att få in bultarna mitt i rambalkarna. Det är egentligen inga konstigheter med det heller, det är bara att tänka igenom var jag kapar så jag kan svetsa ihop det osynligt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4e7b53bd804adbd6daf10643e2a2887c.jpg

Ett par glada bonusar för kvällen är att jag lyckades sälja bort en skrotbil, en Escort -94, och sedan kom en garagekompis förbi och donerade till projektet ett par överblivna Koni dämpare och en serie sänkfjädrar till Golf Variant big_smile Jag vet inte vad jag ska göra med dem, men de hittar säkert sin plats någonstans...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang