BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 513 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
20 maj 2014 · 582 Inlägg

wBes skrev:
Satan så ballt detta blir då! Riktigt taggad på slut reslutatet smile

Tänx! Ja det blir en häftig bil big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
20 maj 2014 · 10 157 Inlägg

Lägg termostaten i en kastrull och låt det koka upp ser du om den öppnar kan du ha en temp i vattnet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rein-O Saabish
22 maj 2014 · 64 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Rein-O skrev:
Nu är det bara resten kvar då. wink Grattis!

Tänx! Blir det nån Finlandsresa i sommar?

Ingen planerad, men vem vet? Kanske kan ta en trip dit på semestern. wink Får jag bo hos dej?

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
26 maj 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:

Big-Nyz skrev:

Rein-O skrev:
Nu är det bara resten kvar då. wink Grattis!

Tänx! Blir det nån Finlandsresa i sommar?

Ingen planerad, men vem vet? Kanske kan ta en trip dit på semestern. wink Får jag bo hos dej?

Absolut, det vore ju skoj att ses live! Hör av dig bara när du har semester smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
27 maj 2014 · 64 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Rein-O skrev:

Big-Nyz skrev:

Tänx! Blir det nån Finlandsresa i sommar?

Ingen planerad, men vem vet? Kanske kan ta en trip dit på semestern. wink Får jag bo hos dej?

Absolut, det vore ju skoj att ses live! Hör av dig bara när du har semester smile

Will do! Får se hur det blir, men kanske. smile

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Stackarn
27 maj 2014 · 1 200 Inlägg

Fy fan va kul, grattis! big_smile

Big-Nyz
3 juni 2014 · 582 Inlägg

Stackarn skrev:
Fy fan va kul, grattis! big_smile

Ja nu är det sommar! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
3 juni 2014 · 582 Inlägg

VALMET MOTORLYFT

Nu då själva Bemun sitter ihop, tänkte jag göra mig av med de slaktade reservdelsliken som står på gården... Skrothandlarn plockar upp dem nån dag den här veckan, så jag beslöt att lyfta motorn ur den blå 2,1:an idag. Sedan får den gå.

Bilen har stått sedan förra sommaren, så hjulen hade sjunkit ner en bit i marken. Jag hämtade grannens Valmet och krokade dit en bogserlina. Det var bara att dra, men gräsmattan fick ju sina spår. Att flytta och vända bilen på egen hand med traktor gick väldigt smidigt; genom att backa drog jag bilen med linan, och genom att finkänsligt peta till karossen med skopan vände jag bilen på fläcken nittio grader.

Lossade motorfästena och högra drivaxeln, krokade motorn i Valmetens skopa och lirkade med hjälp av den exakta frontlastarmekaniken försiktigt upp motorn. Genom att lyfta och köra framåt samtidigt lyckades jag få den vänstra drivaxeln att hoppa ur av sig själv... 

Visst går det smidigt när man har tillgång till rätt verktyg. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f633f43d7db13e0326bb1adab92b8b89.jpg

Så nu har jag en extra 2,1 motor med tillhörande topp, samt en automatlåda. Allt fullt fungerande. Automaten tänkte jag försöka få såld. Någon som vet ifall det är samma drivaxlar på automaten och manuellen? Blocket och toppen behåller jag.

Ett liten skoj dagsverke - och sommarens första dag topless. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
6 juni 2014 · 582 Inlägg

idag for två Saabar till himlen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6136fceaf2777602db2122511e6ded10_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 juni 2014 · 582 Inlägg

Tjenis!

Det har varit lite uppehåll i bilskruvandet de sista veckorna, men idag har jag fått in en heldag och kommit vidare.

Börhjade med att försöka koppla in kablar för att kunna mäta lambda och luftmassemätare, men konstigt nog fick jag inga vettiga värden från någondera... undrar om min multimeter är trasig. Eller så är jag dålig på att mäta tongue Kommer oberoende att beställa efter en bredbandslambda inom kort...

Istället gav jag mig på luftmassemätaren, en Bosch 013. För att kunna köra de gröna R-spridarna måste den byggas in i ett grövre rör. Jag tänkte helt enkelt lossa elektroniken från plastkroppen, såga hål i en lämplig stump 3" vattenrör och limma ihop grejerna. Det var lite knepigt att få loss elektroniken dock, för trots att jag lossade de fyra synliga skruvarna satt de nfast i ena kanten, det fanns två gömda skruvar där... men jag lyckades lirka ut dem, och sedan var det bara vanligt snickeri att få ihop enheten med pvc-röret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6a1a2caa197bac8e5921760dc7c28a2f.jpg

Jag har faktiskt inte räknat exakt vilken den rätta dimensionen på lmm är för spridarna, men 3" borde ligga rätt nära. Möjligen kan den gå lite fett. Jag börjar så här i alla fall. Man ser nog sen med bredbandaren vart man hamnat . Medan jag lämnade limmet i luftmassemätaren och torka, böt jag spridare. Det kändes fint – nu behöver jag bara plocka ihop grejerna igen, koppla in turbofördelaren och bilen är redo för mera ladd.

Men dagen var ännu ung!

Jag gav mig på hjulvinklarna...

Två saker ville jag justera. Det mest akuta var förstås att bilen nu hade en våldsam toe in, vilken gjorde den extremt vinglig. Det var nästa sak jag ville fixa. Åtminstone grovjustera. Jag mätte mellan framhjulens fälgkanter i fram- och bakkant, och främre fälgkanterna var två centimeter närmare varandra än bak!

Men jag ville dessutom fixa lite diskreta cambervinklar, och plockade in två brickor mellan framnav och fjäderbensfästen på de nedre skruvarna. Detta gjorde jag innan jag började skruva med stagen. Det gick riktigt smärtfritt, jag behövde inte ens ta bort hjulen. Bara pumpa upp bilen, lossa skruvarna, bända ut navet, peta dit brickorna och dra dit fräscha, 5mm längre bultar.

Jag har  aldrig skruvat med styrstag förr så först ficka jag googla lite och kolla en tutorial på youtube. Sedan gick det faktiskt rätt smidigt, lite normalt rostiga gängor bara. Jag fick skruva en hel del på stagen och gick helt enkelt efter ögonmåttet; när bägge hjulen låg i linje med bakhjulen fick det duga.

Hissade ner bilen på backen igen.
Det såg bra ut. Det ska bli roligt att testköra bilen nu igen. Bara jag får dit den torkade luftmassemätaren...

Det blev magert med bilder idag, men det blir mer igen en annan dag smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
17 juni 2014 · 795 Inlägg

Skall bli spännande att se resultatet! Kom ihåg att filma, det är alltid kul att se video på skapelsen :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
23 juni 2014 · 582 Inlägg

En heldag i garaget!

Och känns faktiskt som man kommit en bit på vägen igen. Gröna spridarna satt ju redan på plats, så jag började med att finisha luftmassemätaren, montera och provstarta. Och den gick faktiskt riktigt bra, lite bättre än innan till och med, tyckte jag. Jag var rädd att den skulle gå fett eftersom luftmassemätaren egentligen borde vara några millimeter större i diameter, men den lät rapp och skarp.

Detta betyder att vi har soppa som ska räcka till trehundra häst big_smile ...

Här är en bild på installationen. Så simpelt att ett barn kan göra det wink .

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-371a5c3a450c4b22fc954dc4296b70e4.jpg

Sedan beslöt jag att en gång för alla fixa ihop en fungerande mätarpanel. Rev ur saab-instrumenten jag hade försökt få att fungera, kapade till en aluplåt som passar i BMW-instrumentets ram och plockade in aftermarket laddtrycksmätare, kylartemp och oljetryck. Däremot så behöll jag Saabens varvmätare eftersom den plötsligt började fungera.

Här är en bild på min komplicerade lödning samt försiktiga massering av varvräknarens skal:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e361f4cef2609f55b5fb206aa28bd8e0.jpg

Få se hur den där varvmätarlösningen blir att se ut... Kan bli lite snyggt med nålen direkt på aluminiumplåten och siffror påskrivna wink .

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-29498c075e6b79696fb90f45815bd9ee.jpg


Nu väntar jag hem lamell. Då blir det ner med växellådan än en gång... Sedan ny film på youtube wink
Go fortsättning tills vidare!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
25 juni 2014 · 582 Inlägg

Mera snyggfix.

Köpte mig en 90x30cm aluplåt och kapade till en sån här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-86a4c911c048b62525372c3c4be7e34b.jpg

Så konstaterade jag att nu när motorstyrningen fungerar, kan jag lika gärna tejpa härvan. Jag valde en grön tejp, som en slags ironisk blinkning till ekomotororerna, och började linda. Men efter en stund konstaterade jag att det inte blev så snyggt, det var en lite blekgrön färg. Så jag fortsatte med pippigult, och tänkte att jag tejpar över det gröna senare. Men så insåg jag att om jag kastar in lite rött på slutrakan så får jag jamaicafärger. Så nu ser det ut så här... tongue Jag vet inte, kanske det blir svart till sist ändå.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
25 juni 2014 · 795 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Så jag fortsatte med pippigult, och tänkte att jag tejpar över det gröna senare. Men så insåg jag att om jag kastar in lite rött på slutrakan så får jag jamaicafärger.

Jag dör.. hahah big_smile Du får fortsätta på det temat och installera en rökmaskin i bilen wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
25 juni 2014 · 582 Inlägg

Hunted skrev:

Big-Nyz skrev:
Så jag fortsatte med pippigult, och tänkte att jag tejpar över det gröna senare. Men så insåg jag att om jag kastar in lite rött på slutrakan så får jag jamaicafärger.

Jag dör.. hahah big_smile Du får fortsätta på det temat och installera en rökmaskin i bilen wink

Haha, ja det får bli efter besiktningen det i så fall big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
8 juli 2014 · 582 Inlägg

Lamellen har kommit! Siktar på mek imorgon eller torsdag...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
11 juli 2014 · 582 Inlägg

Here we go again... Det blir trängre och bökigare varje gång lådan ska ner. Nu med grenrör och turbo på plats är det RIKTIGT trångt! Men det går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-657dbdde43c3c4ca11abb2dd7814bb80.jpg

Kopplingen slirade som sagt under provkörningen. Nu har jag fått hem en sån här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8878e16dbf18081c28d8b431d2517dc6.jpg

Inte lillkissen Dawg alltså utan sintern big_smile

Nu har jag ringt lite telefonsamtal och har inte riktigt beslutit hur jag ska göra än... Tyckte svänghjulet såg lite blått och blankt ut så jag ringde till Eagle Clutches och frågade ifall de kan plana det åt mig. När jag berättade om min setup tyckte han jag borde skaffa ett stålsvänghjul istället... Men de ligger omkring trehundra spänn och jag kan inte svarva så stor diameter själv. Så nu har jag satt ut lite köpes-annonser här och där...

Åsikter? Är hjulet för blått? Ska jag plana, köra som det är eller köpa stål?

Startmotorn var paj. "Koppen" som håller axelns yttre ände hade spruckit, så den var riktigt glapp. Därför den rasslade sist jag skulle starta den... Får höra mig för med min BMW-skrothandlare om ny.

Så har jag beställt bänktid!!! yikes yikes
Onsdagen den 30.7 gäller det...
Målet är då att få ett papper där det står att jag har max 205 hk och minst 0,3 bar ladd...

Men nu behöver jag en koppling! Ge mig tankekorn, bästa followers!

Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Wolf_89 Wolf_89
11 juli 2014 · 446 Inlägg

Har tyvärr inget tips el någe sånt till ditt problem. Men det jag vill få sagt är. Vilken söt liten sak smile Dawg ser inte ut att va så gammal. Synd bara att dom växer så snabbt.


Hoppas du hittar en lösning.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Djo
11 juli 2014 · 10 157 Inlägg

Söt misse big_smile

Jadu svänghjulet kan bara du avgöra hur du vill göra med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
11 juli 2014 · 582 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Vilken söt liten sak smile Dawg ser inte ut att va så gammal. Synd bara att dom växer så snabbt.

Nej han/hon kom sista veckan i maj tillsammans med fyra andra av samma sort. Så om några veckor är de redo att flytta hemifrån!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang