Hyra ut sig som bilmekaniker, vad kan man ta i timmen?

JonR
10 februari 2013 · 3 259 Inlägg

Hej! Vad kan man som bilmekaniker ta betalt / timme om man hyr ut sig till en bilverkstad? (f-skatt)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
tooffen STHLM(S)LOW
10 februari 2013 · 420 Inlägg

100

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
mb_pucken
10 februari 2013 · 5 088 Inlägg

beror väl lite på vad dom får in på dig i timmen. dom vill nog inte gå back. men ett par hundra i timmen borde ni båda tjäna på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JonR
10 februari 2013 · 3 259 Inlägg

tooffen skrev:
100

........

mb_pucken skrev:
beror väl lite på vad dom får in på dig i timmen. dom vill nog inte gå back. men ett par hundra i timmen borde ni båda tjäna på.

Finns det bra bilmekaniker i Sverige som hyr ut sig för 200kr/h?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
myran Foto/Bilnörd
10 februari 2013 · 1 541 Inlägg

Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
tooffen STHLM(S)LOW
10 februari 2013 · 420 Inlägg

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
JonR
10 februari 2013 · 3 259 Inlägg

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

Ja precis! Nu är det ingen märkesverkstad men en av dom kändare bilverkstadskedjorna som kan vara intresserade av att hyra in mig. Har inte någon koll på vad dom kedjorna tar i timmen ut till kund. Har alltid haft svårt för att ta betalt så lite kött på benen skadar inte innan jag pratar timdebitering med dom! smile

Nån mer som har förslag eller åsikt om vad som kan vara rimligt?

Kanske ska lägga till lite mer info som förenklar det.

Kan tillägga att jag inte har några specielkunskaper eller jobbbar med nåt specifikt bilmärke utan kan det mesta inom service och reparation på dom flesta bilar/maskiner/motorer då det varit mitt stora intresse i snart 20år. Jag är mångsidig och allmänt noggrann av mig. Jag är också alltid intresserad av att det jag gör blir bra och rätt. En slarvig mekaniker som inte är intresserad av mer än pengarna går säkert att hitta för 250kr/h.

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (10 februari 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Drunk A.Sörman
10 februari 2013 · 1 299 Inlägg

Även om det är svindyrt å lämna in bilen numera så får ju tyvärr inte han som skruvar med bilen så mycket mer.

Men 200 till 270kr?

Senast redigerat av Drunk (10 februari 2013)

FLindgren
10 februari 2013 · 5 089 Inlägg

Nu vet jag inte hur intresset är men hyr bilverkstäder in annat folk för höga summor? anställer dom inte bara någon timmanställd billigt och kastar ut han när han inte behövs? Eller är det i akutfall när någon plötlisg tblir pappaledig och det behövs någon mekaniker?
Speciellt när man inte har några specialkunskaper direkt?
Upplys mig gärna:)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Bilpalandet
10 februari 2013 · 5 Inlägg

Om du skall hyra ut dig som f-skattare och har eget företag måste du tänka på att räkna på vad du skall betala i din egna skatt utöver det som du vill ha ut i timmen men det vet du antagligen redan om du har eget företag? Värt att tänka på är också vad de anställda mekanikerna på verkstaden har i bruttolön plus deras arbetsgivaravgifter (och andra sociala kostnader) skulle tro att på de flesta stora seriösa verkstäder kommer du lätt upp i 400-500kr i timmen i personalkostnad.

JonR
10 februari 2013 · 3 259 Inlägg

Har man någon anställd (timme eller hel) så kostar ju den personen ca dubbelt så mycket(om inte mer) än den summan han/hon får i lön. Så höga summor är det ju inte direkt om ser det från arbetsgivarens sida för om man hyr in en "konsult" så kan denne få vara där en timme för att sedan bli "sparkad" av valfri eller ingen anledning.

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (10 februari 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
10 februari 2013 · 3 259 Inlägg

Bilpalandet skrev:
Om du skall hyra ut dig som f-skattare och har eget företag måste du tänka på att räkna på vad du skall betala i din egna skatt utöver det som du vill ha ut i timmen men det vet du antagligen redan om du har eget företag? Värt att tänka på är också vad de anställda mekanikerna på verkstaden har i bruttolön plus deras arbetsgivaravgifter (och andra sociala kostnader) skulle tro att på de flesta stora seriösa verkstäder kommer du lätt upp i 400-500kr i timmen i personalkostnad.

Ja jag skulle gissa nånstans där på den summan jag med, så då är det ju inte uppåt väggarna att begära nånting däromkring! Man får ju räkna in arbetskläder, sjuklön och allt sånt också.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Andromeda Rumpmas
10 februari 2013 · 3 860 Inlägg

Nu är jag ute på tunn is då jag aldrig haft företag, men av de entreprenörer vi anlitar på jobbet verkar ingen offerera under 400 kr/timme, så där verkar smärtgränsen gå för att få en mindre firma med f-skattsedel att gå runt med en lön som går att leva på. Då fakturerar de allt material och har bara egna verktyg och kläderna på kroppen med sig när de kommer. 400 kr/timme minimum + betalt även för restid och eventuellt traktamente om det är för flera dagar.

Verksamheter de arbetar med kan vara t ex industrimekaniker, rörmontörer eller installationselektriker.

Senast redigerat av Andromeda (10 februari 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
myran Foto/Bilnörd
10 februari 2013 · 1 541 Inlägg

Du måste minst räkna det du vill ha före skatt x 2.

Sen ska du få in pengar till lite försäkringar. Den tar det upp arbetstid att fakturera och göra bokförningen med mera.  Räkna även med att du som egen företagar jobbar med annat än det som går fakturera ett anatal timmar i veckan. Detta ska du ha pröjs för.


Tror det är svårt att gå runt på under 400kr/h.   ni som pratar om 200kr har uppenbarligen ingen aning om hur mycket personal kostar i arbetsgivareavgifter och skattar + försäkringar med mera.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Drunk A.Sörman
10 februari 2013 · 1 299 Inlägg

När vi hyr in svetsare som kör F-skatt brukar dom ligga runt 260 till 320kr i timmen då får dom stå för allt själva.

Dom som är anställda har 24500 till 27000kr i lön.

endorfinslaven
10 februari 2013 · 671 Inlägg

tooffen skrev:

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Ska inte en bilmek som har ett mkt mer avancerat jobb än en snickare ha mer betalt än någon som hänger upp brädor. Bilmek på auktoriserad verkstad kräver tex. en viss niva av läsförståelse och därefter kunna bearbeta informationen. Men men vad vet jag jag jobbar med felsökning inom annan teknikbransch.....

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 februari 2013 · 14 079 Inlägg

JonR skrev:
Hej! Vad kan man som bilmekaniker ta betalt / timme om man hyr ut sig till en bilverkstad? (f-skatt)

Mvh/Jon

Du måste tänka på vad du ska tjäna innan skatt och på det så blir det sociala avgifter, semesterersättning och det kan tillkomma nåt. En liten vinst för företaget är väl inte helt fel.

Inte under 350 kr iaf. om du är duktig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Henrik-N
10 februari 2013 · 450 Inlägg

som anställd kostar du väl det dubbla ungefär av vad du får i lön varje månad, arbetsgivaravgifter, kläder, försäkringar etc etc. sen vill man ju ha marginaler.

farsan har varit egen företage hela livet och han sa alltid att för varje 1000 lapp han tar ut kontant för lön kostar de 2 ggr till. grovt räknat javisst. men man vill ju ha marginaler och vinst ... varför ska man annars vara egen och inte anställd...

jag tycker lätt 500 kr i timmen då du står för mycket själv och de är billigt för e verkstad som debiterar 2000 kr /h ut till kund som en annan här i tråden skrev.

varför ligga i underkant, då kan lika bra va anställd och arbetsgivaren står för alla fioler.

lycka till smile

Senast redigerat av Henrik-N (10 februari 2013)

Andromeda Rumpmas
10 februari 2013 · 3 860 Inlägg

endorfinslaven skrev:

tooffen skrev:

myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?

Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.

Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.

precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.

så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.

ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er

Ska inte en bilmek som har ett mkt mer avancerat jobb än en snickare ha mer betalt än någon som hänger upp brädor. Bilmek på auktoriserad verkstad kräver tex. en viss niva av läsförståelse och därefter kunna bearbeta informationen. Men men vad vet jag jag jobbar med felsökning inom annan teknikbransch.....

Enligt denna länk: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … niker-1252

tjänar en bilmekaniker i snitt 21 074 kr före skatt.

En snickare som bara kan "hänga upp brädor" skulle då inte jag vilja anlita. Det finns fler duktiga bilmekaniker än duktiga snickare, annars hade det sett annorlunda ut. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Tror du att exempelvis sjuksköterska är ett "lätt" jobb? Ändå är det mycket dåligt avlönat. Tillgång och efterfrågan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
10 februari 2013 · 2 997 Inlägg

Handlar det om tillfälliga jobb eller mer som en långvarig lösning?

Blir det mest inhopp någon dag för att verkstan har tagit på sig för mycket jobb kan man lätt ta minst 500-600:- om inte mer i timmen. Verkstan tar ingen större vinst men slipper förseningar och arga kunder.

Handlar det om långvarigt samarbete skulle 300 i timmen + moms vara skäligt.

Sen handlar det helt och hållet på om du går in med egna prylar, får arbetskläder och framförallt försäkring!

Om ditt slarv orsakar ett haveri för 50.000:-, går det på din försäkring som inhyrd eller via verkstaden eller tar du två månadslöner ur bakfickan bara ändå?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang