Om man ska dieselkonvertera en bensinmotor - vad ska man tänka på då?

AndreasPlars
12 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Är nog ett måste med riktiga dieselkolvar med dieselkolvgrop osv för att få nåt vettigt av detta...
Sen kanske block pallar ett tag men generellt så är dieselblock klart kralligare än bensindito.
Smidda stakar och smidd vev är nog inte fel, tror inte original gjutna pallar så värst länge med tanke på förbränningstryck osv.

Kanske kan gå med marinvev, topp från B230K som saknar förbränningsrum, lämpliga dieselkolvar och en passande radpump?

Mvh

Saab 900i (1989)
hangman
12 februari 2013 · 2 174 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Är nog ett måste med riktiga dieselkolvar med dieselkolvgrop osv för att få nåt vettigt av detta...
Sen kanske block pallar ett tag men generellt så är dieselblock klart kralligare än bensindito.
Smidda stakar och smidd vev är nog inte fel, tror inte original gjutna pallar så värst länge med tanke på förbränningstryck osv.

Kanske kan gå med marinvev, topp från B230K som saknar förbränningsrum, lämpliga dieselkolvar och en passande radpump?

Mvh

Exakt 20 tusen....minst. I en bil för några tusen och hur många hundra timmar dom helst. Bara köpa en färdig reggad körbar för under 10.

AndreasPlars
12 februari 2013 · 1 062 Inlägg

hangman skrev:

AndreasPlars skrev:
Är nog ett måste med riktiga dieselkolvar med dieselkolvgrop osv för att få nåt vettigt av detta...
Sen kanske block pallar ett tag men generellt så är dieselblock klart kralligare än bensindito.
Smidda stakar och smidd vev är nog inte fel, tror inte original gjutna pallar så värst länge med tanke på förbränningstryck osv.

Kanske kan gå med marinvev, topp från B230K som saknar förbränningsrum, lämpliga dieselkolvar och en passande radpump?

Mvh

Exakt 20 tusen....minst. I en bil för några tusen och hur många hundra timmar dom helst. Bara köpa en färdig reggad körbar för under 10.

Man gör ju inte en sån här operation för att tjäna pengar utan för att det är kul!
Jag trodde det var det som bilhobby gick ut på.
Iof så tror jag att 20000kr är väldigt överdrivet om man gör allt själv och får tag på billiga begagnade delar. Motorn måste ju inte bli "ny" och rulla 50000mil till smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Expoze
12 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Fast nu var det ju just spara pengar han var ute efter. Skatten på en äkta diesel var dyr och "gamla" dieslar drog för mycket soppa. 20k är nog inte helt överdrivet med material, packningar och inte minst bearbetning av delar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
hangman
12 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Expoze skrev:
Fast nu var det ju just spara pengar han var ute efter. Skatten på en äkta diesel var dyr och "gamla" dieslar drog för mycket soppa. 20k är nog inte helt överdrivet med material, packningar och inte minst bearbetning av delar.

Exakt, fast ska han bygga en egen diesel lär de inte bli en commonrail högtrycks diesel då snackar vi 40-50 tusen och Ne bara lägga ner denna diskution, man sparar inte pengar på något här i livet handlar bara om prioritera rätt ..

offfroad Män med stil kör dieselbil
12 februari 2013 · 595 Inlägg

bläddrade snabbt genom tråden..,

ekonomiskt, svårighetsmässigt, genomförbarhets-mässigt så är det bara å ge upp, och skaffa en diesel motor och trycka ner i din bil och regbesikta kärran..

om du nu verkligen vill gå emot flödet ..
så är mina tankar så .. att om du ens vill ha den blekaste chansen att få denna iden att gå..
så skaffa en bensinmotor, och en diesel motor , och skruva isär dessa ..( HELT ), så kommer du se alla olikheter det finns mellan diesel och bensin .., ( kolvar, veven, stakarna, ALLT är mycket mer biffig! ) , en bensinmotor arbetar med ca 3 bars bensintryck ( inspryt ), en diesel arbetar med några HUNDRA bar.. diesel använder en HELT OCH HÅLLET annan typ av system för att tända bränslet.., och har mycket högre kompression ( därav biffigare delar )

om du faktiskt har tänkt att skaffa 2 motorer och skruva isär.., så nästa utmaning sätt ihop dem igen.., och får du båda att fungera lika bra som innan , så finns det en blek chans att du kan gå vidare därifrån ..

för att göra något sådant och få det till att fungera bra nog att användas , och gå genom besiktning så behöver man flera decennier av erfarenhet och kunskap ..


( annan tips gå till någon traktor pulling tävling, där vinns det vissa som har tagit gamle enorma diesel motorer och konverterat om till bensin..,, prata med några av dem om vad dem har behövd att ändra.., )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Nico-the-kid
12 februari 2013 · 509 Inlägg
Seth
13 februari 2013 · 3 354 Inlägg

Och en tanke på att ta skulle kunna besikta så krävs ju en såpass gammal bil så ta likagärna ta en befintlig dieselmotor och regga och ändå slippa skatten.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Hippi
13 februari 2013 · 83 Inlägg

BowserQ skrev:

Saab95vector skrev:
Det är väl lättare att köpa en dieselmotor och stoppa ner.

Nope. Min ska gå igenom bes.

??

En "dieselkonverterad" skulle gå igenom eller? om du tar en 740 så kan du ju ta en diesel från en 850/x70

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45&p=1

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:
BowserQ
13 februari 2013 · 121 Inlägg

Har pratat om min lärare om detta och han sade bland annat att detta kan jag ha som examensarbete på min högskoleingenjörslinje.

Men han sade att på en B230 så kommer inte lager eller vev hålla. Men sen så kom han med ett förslag som intresserar mig och det är att om man bytte till E85 istället för diesel?

Nu vet jag inte vilken motor som passar bäst men jag kör väll på en B230 och sen planar man toppen, eller svetsar, så att kompen blir runt 20:1. Vid den så självtänder etanolen och enligt han så ska lagren hålla.

Men tror ni en B230F klarar så hög komp? Det är inga effekter vi ska ta ut direkt. Jag satsar på samma hk som förut.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 februari 2013 · 1 778 Inlägg

BowserQ skrev:
Har pratat om min lärare om detta och han sade bland annat att detta kan jag ha som examensarbete på min högskoleingenjörslinje.

Men han sade att på en B230 så kommer inte lager eller vev hålla. Men sen så kom han med ett förslag som intresserar mig och det är att om man bytte till E85 istället för diesel?

Nu vet jag inte vilken motor som passar bäst men jag kör väll på en B230 och sen planar man toppen, eller svetsar, så att kompen blir runt 20:1. Vid den så självtänder etanolen och enligt han så ska lagren hålla.

Men tror ni en B230F klarar så hög komp? Det är inga effekter vi ska ta ut direkt. Jag satsar på samma hk som förut.

Varför vill du ha högre komp för att köra på etanol?
Etanol antänds av ett tändstift inget annat.
En etanol motor fungerar precis som en bensin motor.
Ska du etanol konvertera behöver du bara byta till större spridare, soppa pump och slangar som tål etanolen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
BowserQ
13 februari 2013 · 121 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

BowserQ skrev:
Har pratat om min lärare om detta och han sade bland annat att detta kan jag ha som examensarbete på min högskoleingenjörslinje.

Men han sade att på en B230 så kommer inte lager eller vev hålla. Men sen så kom han med ett förslag som intresserar mig och det är att om man bytte till E85 istället för diesel?

Nu vet jag inte vilken motor som passar bäst men jag kör väll på en B230 och sen planar man toppen, eller svetsar, så att kompen blir runt 20:1. Vid den så självtänder etanolen och enligt han så ska lagren hålla.

Men tror ni en B230F klarar så hög komp? Det är inga effekter vi ska ta ut direkt. Jag satsar på samma hk som förut.

Varför vill du ha högre komp för att köra på etanol?
Etanol antänds av ett tändstift inget annat.
En etanol motor fungerar precis som en bensin motor.
Ska du etanol konvertera behöver du bara byta till större spridare, soppa pump och slangar som tål etanolen.

För att det utnyttja bränslet som max det går.
Etanol kan även tändas på kompen.
Det finns Scaniamotorer som är etanol/diesel.
Problemet om man bara gör det så utnyttjar man inte etanolen till fullt.

hangman
13 februari 2013 · 2 174 Inlägg

BowserQ skrev:

marwin_of_sweden skrev:

BowserQ skrev:
Har pratat om min lärare om detta och han sade bland annat att detta kan jag ha som examensarbete på min högskoleingenjörslinje.

Men han sade att på en B230 så kommer inte lager eller vev hålla. Men sen så kom han med ett förslag som intresserar mig och det är att om man bytte till E85 istället för diesel?

Nu vet jag inte vilken motor som passar bäst men jag kör väll på en B230 och sen planar man toppen, eller svetsar, så att kompen blir runt 20:1. Vid den så självtänder etanolen och enligt han så ska lagren hålla.

Men tror ni en B230F klarar så hög komp? Det är inga effekter vi ska ta ut direkt. Jag satsar på samma hk som förut.

Varför vill du ha högre komp för att köra på etanol?
Etanol antänds av ett tändstift inget annat.
En etanol motor fungerar precis som en bensin motor.
Ska du etanol konvertera behöver du bara byta till större spridare, soppa pump och slangar som tål etanolen.

För att det utnyttja bränslet som max det går.
Etanol kan även tändas på kompen.
Det finns Scaniamotorer som är etanol/diesel.
Problemet om man bara gör det så utnyttjar man inte etanolen till fullt.

en fråga bara....är denna skola i " en annan del av köping" ? fan jag tar bort prem nu detta har gått över styr åt helvete...dagens skratt iaf...

BowserQ
13 februari 2013 · 121 Inlägg

hangman skrev:

BowserQ skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Varför vill du ha högre komp för att köra på etanol?
Etanol antänds av ett tändstift inget annat.
En etanol motor fungerar precis som en bensin motor.
Ska du etanol konvertera behöver du bara byta till större spridare, soppa pump och slangar som tål etanolen.

För att det utnyttja bränslet som max det går.
Etanol kan även tändas på kompen.
Det finns Scaniamotorer som är etanol/diesel.
Problemet om man bara gör det så utnyttjar man inte etanolen till fullt.

en fråga bara....är denna skola i " en annan del av köping" ? fan jag tar bort prem nu detta har gått över styr åt helvete...dagens skratt iaf...

Umeå Universitet menar du väll?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 februari 2013 · 1 778 Inlägg

BowserQ skrev:

marwin_of_sweden skrev:

BowserQ skrev:
Har pratat om min lärare om detta och han sade bland annat att detta kan jag ha som examensarbete på min högskoleingenjörslinje.

Men han sade att på en B230 så kommer inte lager eller vev hålla. Men sen så kom han med ett förslag som intresserar mig och det är att om man bytte till E85 istället för diesel?

Nu vet jag inte vilken motor som passar bäst men jag kör väll på en B230 och sen planar man toppen, eller svetsar, så att kompen blir runt 20:1. Vid den så självtänder etanolen och enligt han så ska lagren hålla.

Men tror ni en B230F klarar så hög komp? Det är inga effekter vi ska ta ut direkt. Jag satsar på samma hk som förut.

Varför vill du ha högre komp för att köra på etanol?
Etanol antänds av ett tändstift inget annat.
En etanol motor fungerar precis som en bensin motor.
Ska du etanol konvertera behöver du bara byta till större spridare, soppa pump och slangar som tål etanolen.

För att det utnyttja bränslet som max det går.
Etanol kan även tändas på kompen.
Det finns Scaniamotorer som är etanol/diesel.
Problemet om man bara gör det så utnyttjar man inte etanolen till fullt.

Jo det vet jag, men då är du i stora drag fortfarande inne på att göra en bensin motor till en diesel motor vilket inte går.
Eller jo det går om du ersätter i stort sätt alla komponenter i motorn samt block och topp mot delar från en dieselmotor.
Så du är tillbaka på ruta ett om du vill göra en etanol konvertering ala dieselmotor.
Då kan du ju istället köpa en diesel bil eller motor och etanol konvertera. Där har du ett lagom komplicerat men ändå genomförbart.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
groze
13 februari 2013 · 564 Inlägg

Att det finns dieselmotorer som är anpassade till etanol är inget nytt, däremot finns det vad jag vet ingen personbilsmotor med den principen än.

Källa:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … iljosnallt

Seth
13 februari 2013 · 3 354 Inlägg

groze skrev:
Att det finns dieselmotorer som är anpassade till etanol är inget nytt, däremot finns det vad jag vet ingen personbilsmotor med den principen än.

Källa:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … iljosnallt

finns 1 personbil med den anpassningen
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … aab-diesel

Senast redigerat av Seth (13 februari 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
jonTe
15 februari 2013 · 5 710 Inlägg

Mattyyy skrev:
Diesel behöver väl även ha längre vevstakar för att få upp den korrekta temperaturen för en korrekt förbränning, right?

Nej. Staken längd har ingen påverkan på temperaturen.
Man behöver ha en kompression som ger en temperatur på 7-900° och det får man genom att ta in luft i hela cylindern och komprimera det till en mycket mindre volym.

MVH Jonas
..............
Kax_volvo
9 april 2013 · 1 Inlägg

BowserQ skrev:

Seth skrev:

mb_pucken skrev:
regga den med diesel.

ja det går ju men en egenbyggd motor blir det lite krångel med.

Men jag talar inte om att bygga om motorn. Jag talar om att "bygga om motorn" och komma undan big_smile
En B23 och en B230 ser exakt likadan ut.

Du kommer ju aldrig komma undan besiktningen med en diesel motor istället för bensin med tanke på att den är reggad med bensin.

mbadriver
19 februari 2014 · 244 Inlägg

Haha jag har fått mej många glada skratt nu big_smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang