Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.
  • 80 Följare
  • 125 482 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Fratma Prototyp tekniker
10 mars 2014 · 259 Inlägg

Fratma skrev:
Kollade lite på bildelsdatabasen, de flesta 9000 verkar ha ett insug som är 2 delat med gummibälgar mellan halvorna, så om bara plats finnes borde det går att bara lossa överdelen och vända den dock blir insuget dubbelt så brett då men den kanske inte gör något... om plats finnes som sagt smile

Kanske kan man sätta dit några 90graders böjar  så det blir ett bockhornsinsug av det smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Cassius Hobbymekaniker
11 mars 2014 · 470 Inlägg

Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Fratma Prototyp tekniker
11 mars 2014 · 259 Inlägg

Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Cassius Hobbymekaniker
11 mars 2014 · 470 Inlägg

Fratma skrev:

Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Fratma Prototyp tekniker
13 mars 2014 · 259 Inlägg

Cassius skrev:

Fratma skrev:

Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
RobiinK Rust Is Not A Crime
13 mars 2014 · 1 215 Inlägg

Fratma skrev:

Cassius skrev:

Fratma skrev:

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile

Corsa b är väl en utav dom va? smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Pontus240
13 mars 2014 · 174 Inlägg

haha fan va fränt (y) blir prem på denna!

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus
Fratma Prototyp tekniker
13 mars 2014 · 259 Inlägg

BunnA skrev:

Fratma skrev:

Cassius skrev:

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile

Corsa b är väl en utav dom va? smile

Corsa b, vectra a b, kadett e, astra med flera.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
13 mars 2014 · 259 Inlägg

Pontus240 skrev:
haha fan va fränt (y) blir prem på denna!

Gilla! smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
13 mars 2014 · 259 Inlägg

20k tittar fan va skoj! smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
15 mars 2014 · 259 Inlägg

Bytte stabstagen till främre krängaren igår då min ena hemmagjorda hade gått av och försvunnit ut i oändligheten, antagligen blev det för hårt med de hemmagjorda bussningarna av pvc. Så nu sitter det nya fina med nya fina gummibussningar... kan inte påstå att jag kände någon direkt skillnad. Har fått problem med genomslag i bakvagnen sedan jag monterade den nya väghållningssatsen bak, vet inte vad det är som tar i men jag skulle tippa på diffen, när jag får det bekräftat så får jag ta ställning till att montera längre fjädrar eller om det går anpassa bagage golvet. Monterade även en extra fjäder på gasspjället men problemet med förhöjd tomgång efter gaspådrag kvarstår sad Sen slängde jag ihop ett skydd över bränslepumpen,
http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-202031.jpg
Det är bara en första upplaga tror dock inte att den färdiga kommer att se ut så över huvud taget smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
15 mars 2014 · 259 Inlägg

Nu behöver jag läsarnas hjälp!!!

Började med en stickerbombning och är inte hundra om jag ska fortsätta eller riva bort... är det för 14is för min kärra? Kan ju säga att jag ångrade den svarta huven hmm

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204615.jpg

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204629.jpg

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204240.jpg

Så vad tycks?

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
pukan2
15 mars 2014 · 3 182 Inlägg

enligt mig så får du gärna hoppa stickerbombning.

svensson99
15 mars 2014 · 72 Inlägg

samma här, hoppa det

Volvo 940 S (1996)
Fratma Prototyp tekniker
15 mars 2014 · 259 Inlägg

OK Stickerbombing nej 2 ja 0 först till tio vinner smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
S_Kekko
15 mars 2014 · 206 Inlägg

Tycker samma, hoppa stickersna

Fratma Prototyp tekniker
15 mars 2014 · 259 Inlägg

Nej 3 Ja 0 and counting smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
primeramannen
15 mars 2014 · 907 Inlägg

Stickerbombning är det absolute fullaste man kan göra på en bil så nej skippa den

Dodge Dart "Darten" (1965)
Wunderbaum-adde
15 mars 2014 · 209 Inlägg

Bort med dem

lill_sunqen
15 mars 2014 · 203 Inlägg

mera stickerbomb fö fan!!  big_smile

Opel Rekord "Gammle dieseln" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang