Fratma
Prototyp tekniker
30 december 2013
· 259 Inlägg
Kanske svetsar men det blir jobbigt att bygga en ny axel när den rasar, är ju lite jobb med att flytta alla fästen och det igen. Annars om jag svetsar den och den sedan går åt he....vte så får jag väl gå loss med gasen och skära ur drivaxlarna ur diffen
En ny diffspärr på bakaxeldelar kostar runt 7papp och känns inte vidare aktuellt... Alternativt köpa en lamelldiffad axel från 740/940 på skroten och flytta innehållet, hamnar runt 3papp, har aldrig gjort det och det sägs vara svårt att shimsa in diffen? någon som vet mer om detta? Håller lamelldiffen när man får i lite fler hästar?
Det som känns mest värt besväret förutom svetsning är en spole men jag vet inte vart jag kan handla en sådan, bygga själv går ju men det är ganska komplicerat att göra splinesen. Svetsad axel är vad jag vet inte tillåtet om man vill ta bilen ut på bana eller stripp och även om det inte syns så kan det bli jobbigt om man oväntat sprider olja och delar över banan, jobbigt att förklara då