Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.
  • 80 Följare
  • 125 468 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2018
RobiinK Rust Is Not A Crime
28 december 2013 · 1 215 Inlägg

Blir ju riktigt snyggt ju..

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Fratma Prototyp tekniker
28 december 2013 · 259 Inlägg

Tjenixen, finns det någon billig uppställningsplats att hyra i Västerviks el Vimmerby kommun med omnejd? Behöver lagra 1 till 2 bilar tills de är helt länsade och kan skickas till skroten...

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
28 december 2013 · 259 Inlägg

Idag inhandlades en pneumatisk nibbler från Jula, helt fantastiskt bra investering för bara 400spänn! Har ni ingen gradsax i verkstan och ska laga lite rost så rekommenderar jag denna lilla pryl starkt. Han dock inte med opeln något idag då jag tog mig för att byta takantenn på skodan... jäkla bök men nu får jag in radiokanalerna iallafall. Passade på att byta torkarblad och fylla spolarvätska med men upptäckte då att den läcker spolarvätska som ett såll, det visade sig att spolarpumpen till lycktorna spruckit, fixade den med silicon och en slangklämma men det läcker fortfarande dock inte från den så jag måste lyfta ur behållaren i morgon och se om den andra pumpen till vindrutan också är paj sad

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
29 december 2013 · 259 Inlägg

Klar med innerskärmen idag flera bilder finns i mitt fotoalbum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192846/192846-9ca1cd1f2935a22c7e31dde25d16d7c9.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
29 december 2013 · 259 Inlägg

Behöver ha tag i en billig diff med spärr eller en spole till 240-7/940 då den är helt hopplös att drifta med. Lyfter bara på innerhjulet och spinner i kurvorna sad

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Jocke_1995
30 december 2013 · 109 Inlägg

Fratma skrev:
Behöver ha tag i en billig diff med spärr eller en spole till 240-7/940 då den är helt hopplös att drifta med. Lyfter bara på innerhjulet och spinner i kurvorna sad

Svetsa? Billigt å bra wink

Volvo 740 "Börje" (1988)
Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Eddy Galen, inte dum.
30 december 2013 · 1 324 Inlägg

pur3kill55 skrev:

Fratma skrev:
Behöver ha tag i en billig diff med spärr eller en spole till 240-7/940 då den är helt hopplös att drifta med. Lyfter bara på innerhjulet och spinner i kurvorna sad

Svetsa? Billigt å bra wink

på något vänster misstänker jag att en slungdiff till volvo är billigare än svetsmaterialet som krävs lol

Jocke_1995
30 december 2013 · 109 Inlägg

Eddy skrev:

pur3kill55 skrev:

Fratma skrev:
Behöver ha tag i en billig diff med spärr eller en spole till 240-7/940 då den är helt hopplös att drifta med. Lyfter bara på innerhjulet och spinner i kurvorna sad

Svetsa? Billigt å bra wink

på något vänster misstänker jag att en slungdiff till volvo är billigare än svetsmaterialet som krävs lol

En aussie locker går väl för ca 3400kr? så du ska nog svetsa en stund för att förbruka Mig-tråd + gas / elektroder för 3400kr ^^

Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Volvo 740 "Börje" (1988)
Eddy Galen, inte dum.
30 december 2013 · 1 324 Inlägg

pur3kill55 skrev:

Eddy skrev:

pur3kill55 skrev:

Svetsa? Billigt å bra wink

på något vänster misstänker jag att en slungdiff till volvo är billigare än svetsmaterialet som krävs lol

En aussie locker går väl för ca 3400kr? så du ska nog svetsa en stund för att förbruka Mig-tråd + gas / elektroder för 3400kr ^^

Man använder väl guldtråd? Har jag alltid gjort! cool

Fratma Prototyp tekniker
30 december 2013 · 259 Inlägg

Kanske svetsar men det blir jobbigt att bygga en ny axel när den rasar, är ju lite jobb med att flytta alla fästen och det igen. Annars om jag svetsar den och den sedan går åt he....vte så får jag väl gå loss med gasen och skära ur drivaxlarna ur diffen smile

En ny diffspärr på bakaxeldelar kostar runt 7papp och känns inte vidare aktuellt... Alternativt köpa en lamelldiffad axel från 740/940 på skroten och flytta innehållet, hamnar runt 3papp, har aldrig gjort det och det sägs vara svårt att shimsa in diffen? någon som vet mer om detta? Håller lamelldiffen när man får i lite fler hästar?

Det som känns mest värt besväret förutom svetsning är en spole men jag vet inte vart jag kan handla en sådan, bygga själv går ju men det är ganska komplicerat att göra splinesen. Svetsad axel är vad jag vet inte tillåtet om man vill ta bilen ut på bana eller stripp och även om det inte syns så kan det bli jobbigt om man oväntat sprider olja och delar över banan, jobbigt att förklara då smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
2 januari 2014 · 259 Inlägg

Nu känns bilen så pass klar i steg 1 att jag vill ta hem den igen ett slag och bruka den, har testkört den ca 10 mil utan några större missöden men jag har tyvärr inte en komplett uppsättning vinterdäck och det känns lite onödigt att få en flygande på det smile får se om jag får tag i billiga vinterdäck till nästa tur. Det finns en del grejer kvar att göra/göra om på den men kom fram till att jag fixar det lättare vid firman, sen ska ju självfallet saaben slaktas och växellåda införskaffas och allt det men jag väntar med steg 2 av ombyggnationen tills bilen blivit obes och jag förhoppningsvis hittat ett garage. Är lite desperat på garageområdet och kan tänka mig att hyra till rätt peng i stort sett vartsomhelst ifrån stockholm och ner till oskarshamn hmm

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
ascona-tic
2 januari 2014 · 1 496 Inlägg

Där finns ingen vinterdäck lag på bilar äldre än 30år så du kan ta hem den utan oro,

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Fratma Prototyp tekniker
2 januari 2014 · 259 Inlägg

ascona-tic skrev:
Där finns ingen vinterdäck lag på bilar äldre än 30år så du kan ta hem den utan oro,

Det hade jag glömt! fan va coolt smile Då kanske jag kör hem den snart smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
4 januari 2014 · 259 Inlägg

Beställde ett par sådana här ifrån Taiwan igår

http://forumbilder.se/DBI19/kgrhqmokoofgw6thkdibrpyv1ih-q-60-58.JPG

Hoppas de kommer fram smile Hade tänkt mig orginal färg på bilen och chromade speglar, rutlister, dörrhandtag och kofångare från början men nu funderar jag på militärgrön med svarta detaljer, lätt att bättra om man sätter den i betongen.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
5 januari 2014 · 259 Inlägg

Spenderade kvällen/natten med goda vänner och god öl i verkstaden på mc klubben och fick ihop den här av en hög skrot samt monterade motor på den, sik och falsmaskin numera döpt till Sick'n

http://forumbilder.se/DBI4I/1463218-10202752136034032-1728313582-n.jpg

Måste bara fixa en större remskiva så man får ner hastigheten på den sen lär mc skärmarna flyga ur den på löpande band smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
21 januari 2014 · 259 Inlägg

Idag fick jag en paket

http://forumbilder.se/DBJMO/img-20140121-170017.jpg

Vad bra att posten har läst texten på paketen och behandlat den varsamt

http://forumbilder.se/DBJMO/img-20140121-170517.jpg

Som tur var hade båda speglarna klarat resan från Taiwan helskinnade och de såg ut som jag trodde fast något större än jag hoppats på.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
2 februari 2014 · 259 Inlägg

Är så jäkla klantig, budade och vann en aktion på ebay. ett rattnav till kadetten... men när jag läste annonstexten lite noggrannare så visade det sig att jag köpt ett rattnav till kadett d och e , ascona csad så om någon vill köpa det när jag får hem det så är det tillsalu för 350kr så har jag bara förlorat frakten smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
20 februari 2014 · 259 Inlägg

I morgon är det Fredag och jag åker med grabbarna till Vimmerby för att delta i John Doe MC´s årliga badar fest på Hotell Ronja, ska bli grymt kul! och som ett plus tänker jag avsluta helgen med 35mil bakom ratten på Vopeln ända hem till stockholm. Tänker avnjuta denna vår och sommar med volvo snurran i bilen och försöka få in några träffar också. I vinter blir den obesiktigad igen och då kommer den ställas av för att få saabmotor inopererad. Hoppas att jag hittat en garageplats tills dess, så tips är välkommna! smile Ha en trevlig helg allesammans!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
20 februari 2014 · 259 Inlägg

Fratma skrev:
Är så jäkla klantig, budade och vann en aktion på ebay. ett rattnav till kadetten... men när jag läste annonstexten lite noggrannare så visade det sig att jag köpt ett rattnav till kadett d och e , ascona csad så om någon vill köpa det när jag får hem det så är det tillsalu för 350kr så har jag bara förlorat frakten smile

Har studerat rattnav på internet en del och kommit fram till att splinesen antagligen är de samma och att jag kan använda rattnavet med mindre modifikationer... Vi får se hur det går smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang