Volvo pv444 1957 Custom plåtbredning B20 turbo med luftfjädring Sidan 65 svetsa rikta och spackling påbörjad.
Vart sugen på en pv vintern 2013 ett projekt som skulle bli en snygg sommarbil. Har nu bestämt mig för att göra en projekt tråd av bilderna och bygget så ni kan följa vad som händer. Det mesta byggs om eller justeras efter mina idéer och önskemål. Ojoj vad detta spårade ur det vart lite av precis allt mitt i allt blev det Luftfjädring, Turbo försedd b20 med mc förgasare som kommer trycksättas av en Nissan turbo, Självklart med en inbyggd intercooler på diskret plats. Kolla genom tråden och se mina tokerier och bli gärna en av alla mina trevliga följare.
V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.
Volvo544special65 skrev: Såg ju bättre ut i golvet än min, där var det så mycket småhål överallt att jag bytte hela golvplåtarna.
Jo dessa plåtar är väl mitt emellan men bestämde mig för att ha dom kvar mycket gröpper men hål är orginal från fabriken jag lagt igen där men det är just dom bakom stolarna och lite skuff golv som fick vara kvar resten har bytts ut (av hela ekonomiplåtar eller att man fått gjort egna plåtar)
Juste stått lite still har pysslat lite med inför vintern på brukisen Målat över rosten på vinterhjulen trökiga plåtisar men med bra däck så orkade inte lägga pengar på 17 tums dubb just nu och har ont i händerna efter allt bankande svetsande slipande kapande på pv,n Men det börjar närma sig körde lite mer svetsande av väldigt ointressant karaktär för någon dag sedan.
fick även ett värmepaket som haft en skumpig resa så idag ska ett nytt få sin resa till mig så skickar jag tillbaks den trasiga (är jävligt smidigt men fan svårt placera det ändå)
Tog även med en expansions tank från samma ställe som var riktigt snygg så den var ett måste
Sedan sista uppdateringen har jag bara gjort någon små svets och skaffat några delar och börjat fundera på vart det ska placeras är ett värmepaket det handlar om
Man är ju rätt seg nu när vintertiden ramlat på en men ska försöka komma igång igen snart
Sådär idag fan vi hur värmpekatet ska monteras eller ja vart det kommer sitta iallafall, Saknades dock material för att göra fästen
Så tog tag och svetsade istället lite allt möjligt som lite håll ett stötdämparfäste och lite smått och gott
Fick montera tillbaks denna så man fick se hur mycket plats den tar
Märkte då att vi råkat rensat bort fästet för denna (men kommer svetsa ditt en gäng stång så slipper man ha genomgående
Värmepaketet som ska ditt ska tydligen ge 3,5 kwh så det räcker och blir över på dom kyliga höst nätterna i lilla pv,n
Men saknades material för att göra fästen åt den så snurrade bilen på sidan och började svetsa
Svetsade igen hålet på denna sida också
Svetsade lyftpunkterna på insidan på denna sida också fick förlänge den främre då den inte nåda ändå upp (golvet ligger i kant med gamla både framtill och baktill) så vet inte varför det felar här men stämmer i övrigt så huvudsaken det. tack farsan för passbitarna !!!
bakre också här låg den mot golvet dock
Får säga mig vara klar här äntligen ja förutom tank bensin filter och pump och rör som ska fästas och lite småpyssel men i det stora hela
Stötdämparfästet svetsat runt om (kommer hålla för allting detta )
Svetsade ihop kanten här
Några gamla skruvhål och dylikt igenlagt
Sådär hoppas ni gillart och så önskar jag er trevlig fortsatt helg mina följare
Hvordan får du varm luft opp på frontruten (defroster?) Dette så jo svært kompakt ut og plass er et issue hos meg der clutchtunnellen blir høyere enn originalt.
FredGaute skrev: Hvordan får du varm luft opp på frontruten (dimmer?) Dette så jo svært kompakt ut og plass er et issue hos meg der clutchtunnellen blir høyere enn originalt.
Jag kommer helt enkelt dra en slang upp till instrumentbrädan (pv,ns defroster sitter i instrumentbrädan med ett ingående rör och utblås vid rutan i form av några avlånga hål)
Det lite tråkiga med detta paket blir ju att man inte kan öppna och stänga spjälena förutom vid paketet där jag kommer sätta slangarna (Men om man vill kan man ju sätta ett spjäll efteråt
Samtidigt så vet jag inte om man har nytta av att kunna öppna och stänga luften brukar själv alltid ha allting öppet i mina bilar ändå
På din bil skulle du säkert kunna dra upp slang till några utblås du kan sätta vid rutan
FredGaute skrev: Hvordan får du varm luft opp på frontruten (dimmer?) Dette så jo svært kompakt ut og plass er et issue hos meg der clutchtunnellen blir høyere enn originalt.
Jag kommer helt enkelt dra en slang upp till instrumentbrädan (pv,ns defroster sitter i instrumentbrädan med ett ingående rör och utblås vid rutan i form av några avlånga hål)
Det lite tråkiga med detta paket blir ju att man inte kan öppna och stänga spjälena förutom vid paketet där jag kommer sätta slangarna (Men om man vill kan man ju sätta ett spjäll efteråt
Samtidigt så vet jag inte om man har nytta av att kunna öppna och stänga luften brukar själv alltid ha allting öppet i mina bilar ändå
På din bil skulle du säkert kunna dra upp slang till några utblås du kan sätta vid rutan
Jo paketet är riktigt smidigt det är det
Taunusen har utblåsningene originalt. Det lar seg løse med slanger. Hva med luften inn i apparatet? Jjeg har inntak gjennom riller foran frontruten originalt.
JohnWayne skrev: Vi gillar och trevlig helg på dej med
Tackar så himla mycket !!
FredGaute skrev:
Djo skrev:
FredGaute skrev: Hvordan får du varm luft opp på frontruten (dimmer?) Dette så jo svært kompakt ut og plass er et issue hos meg der clutchtunnellen blir høyere enn originalt.
Jag kommer helt enkelt dra en slang upp till instrumentbrädan (pv,ns defroster sitter i instrumentbrädan med ett ingående rör och utblås vid rutan i form av några avlånga hål)
Det lite tråkiga med detta paket blir ju att man inte kan öppna och stänga spjälena förutom vid paketet där jag kommer sätta slangarna (Men om man vill kan man ju sätta ett spjäll efteråt
Samtidigt så vet jag inte om man har nytta av att kunna öppna och stänga luften brukar själv alltid ha allting öppet i mina bilar ändå
På din bil skulle du säkert kunna dra upp slang till några utblås du kan sätta vid rutan
Jo paketet är riktigt smidigt det är det
Taunusen har utblåsningene originalt. Det lar seg løse med slanger. Hva med luften inn i apparatet? Jjeg har inntak gjennom riller foran frontruten originalt.
Luften tas in från sidorna man kan ju bygga så den tar kupeluften (vilket den är gjord för)
Annars kan man säkert bygga på så den tar in friskluft utifrån är ju plåthölje på paketet så det begränsar ju inte vad man kan göra