Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

Tjena!
Som rubriken lyder så åkte jag på en flygande besiktning idag och sedan regbes..

Såhär ser det ut,

Rutan för "registreringsbesikning senast den*" är ikryssat,

en 2a på xenon utan nivå reglering
Bredd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift -
Längd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift -

vad behöver jag göra?
Är det regbes med hjulen på som gäller eller kan jag slänga på vinterhjulen å köra en ombes på dom punkterna?

Tacsam för svar smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Farleykarley
30 maj 2013 · 406 Inlägg

Antar att det är Audin som blivit stoppad, och antar även att den är helbilsgodkänd eftersom det är en 98:a.

Eftersom den är helbilsgodkänd blir det lite knixigare. Skall man dra det riktigt hårt får en bil i princip inte avvika från det utförandet den hade från fabrik. (i princip)

Vid vanlig besiktning är dem oftast lite slappare, men vid regbes kommer dem utföra en mer noggrann kontroll för att se så allting stämmer. Så lättast i ditt fall blir nog att åka in med vinterhjulen, byt tillbaks till vanligt halvljus om det var det tidigare, och hoppas att dem inte hittar något annat att klanka ned på.

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 maj 2013 · 2 972 Inlägg

Som Farleykarley skriver, men ta även bort stuprören där bak, för jag antar det är därför du fått "Längd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift"

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

Farleykarley skrev:
Antar att det är Audin som blivit stoppad, och antar även att den är helbilsgodkänd eftersom det är en 98:a.

Eftersom den är helbilsgodkänd blir det lite knixigare. Skall man dra det riktigt hårt får en bil i princip inte avvika från det utförandet den hade från fabrik. (i princip)

Vid vanlig besiktning är dem oftast lite slappare, men vid regbes kommer dem utföra en mer noggrann kontroll för att se så allting stämmer. Så lättast i ditt fall blir nog att åka in med vinterhjulen, byt tillbaks till vanligt halvljus om det var det tidigare, och hoppas att dem inte hittar något annat att klanka ned på.

Kollar dom allt då eller bara punkterna man åkt på?

matteeee skrev:
Som Farleykarley skriver, men ta även bort stuprören där bak, för jag antar det är därför du fått "Längd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift"

Självklart plockar jag bort dom smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
CarpeDiem German Engineering
30 maj 2013 · 9 081 Inlägg

Xenonkonvertering är otillåtet på bilar utan nivåreglering, så det var korrekt att ge en 2a på det.

Om jag har förstått rätt så kollar de bara på punkterna man har åkt på i samband med flygande besiktning.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Xenonkonvertering är otillåtet på bilar utan nivåreglering, så det var korrekt att ge en 2a på det.

Om jag har förstått rätt så kollar de bara på punkterna man har åkt på i samband med flygande besiktning.

Jo xenonet visste jag var olagligt och fick 500kr i böter för det.
Om dom vid en regbes bara kollar dom 3 punkterna så borde det ju räcka att skruva upp coilsen och på med mina 15" friktionshjul och hänga tillbaka orginal ljuddämparen.

Men om dom kollar allt så borde ju inte mina coils gå igenom då bilen är helbilsgodkänd och orginalfjäderbenen har jag slängt hmm

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

Ringde bilprovningen precis och det är tydligen en hel regbes som gäller...

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
sexy_d
30 maj 2013 · 665 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Xenonkonvertering är otillåtet på bilar utan nivåreglering, så det var korrekt att ge en 2a på det.

Om jag har förstått rätt så kollar de bara på punkterna man har åkt på i samband med flygande besiktning.

Golf 4 R32 har inte nivoreglering men har xenon. Hur förklarar man det då ?

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Seth
30 maj 2013 · 3 354 Inlägg

sexy_d skrev:

CarpeDiem skrev:
Xenonkonvertering är otillåtet på bilar utan nivåreglering, så det var korrekt att ge en 2a på det.

Om jag har förstått rätt så kollar de bara på punkterna man har åkt på i samband med flygande besiktning.

Golf 4 R32 har inte nivoreglering men har xenon. Hur förklarar man det då ?

enkelt, från fabrik o typat.

Senast redigerat av Seth (30 maj 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
30 maj 2013 · 152 Inlägg

Stönigt, jag lider med dig. Och fasar själv för att råka ut för samma skit...

almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

En tanke bara, nu har jag 30 dagar på mig att regbesa bilen för bilens bredd och bilens längd men om jag låter dom 30dagarna gå och låter bilen få körförbud, försvinner det att bilen måste regbesas då och en vanlig besiktning träder i kraft istället?

Kan man ha sånn tur tro..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

almqvist__89 skrev:
En tanke bara, nu har jag 30 dagar på mig att regbesa bilen för bilens bredd och bilens längd men om jag låter dom 30dagarna gå och låter bilen få körförbud, försvinner det att bilen måste regbesas då och en vanlig besiktning träder i kraft istället?

Kan man ha sånn tur tro..

Det gick inte tyvärr, lät jag tiden gå så åkte jag på både regbes och ombes istället..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2013 · 14 066 Inlägg

almqvist__89 skrev:

almqvist__89 skrev:
En tanke bara, nu har jag 30 dagar på mig att regbesa bilen för bilens bredd och bilens längd men om jag låter dom 30dagarna gå och låter bilen få körförbud, försvinner det att bilen måste regbesas då och en vanlig besiktning träder i kraft istället?

Kan man ha sånn tur tro..

Det gick inte tyvärr, lät jag tiden gå så åkte jag på både regbes och ombes istället..

Det finns nog ingen chans att komma undan regbesiktning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
almqvist__89
30 maj 2013 · 1 140 Inlägg

Vettemannen skrev:

almqvist__89 skrev:

almqvist__89 skrev:
En tanke bara, nu har jag 30 dagar på mig att regbesa bilen för bilens bredd och bilens längd men om jag låter dom 30dagarna gå och låter bilen få körförbud, försvinner det att bilen måste regbesas då och en vanlig besiktning träder i kraft istället?

Kan man ha sånn tur tro..

Det gick inte tyvärr, lät jag tiden gå så åkte jag på både regbes och ombes istället..

Det finns nog ingen chans att komma undan regbesiktning.

/Benny

Jag märker detta..
Bilprovningen tyckte det var korkat men polisens beslut gäller.
1240:- för en regbes på bilprovningen.
Blir till att plocka bort spacers, sätta på orginal ljuddämparen och skruva upp coilsen lite.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2013 · 14 066 Inlägg

almqvist__89 skrev:

Vettemannen skrev:

almqvist__89 skrev:

Det gick inte tyvärr, lät jag tiden gå så åkte jag på både regbes och ombes istället..

Det finns nog ingen chans att komma undan regbesiktning.

/Benny

Jag märker detta..
Bilprovningen tyckte det var korkat men polisens beslut gäller.
1240:- för en regbes på bilprovningen.
Blir till att plocka bort spacers, sätta på orginal ljuddämparen och skruva upp coilsen lite.

Bilen måste väl vara i princip original.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mercedes2
30 maj 2013 · 49 Inlägg

Nu känner jag inte till din bil. Men faktum är att även om bilen är helbilsgodkänd
så kan du överklaga detta För om bilen är impterad så kan den varit i det skick
den befinner sig i. Deras argument gar att kringå. Såtter du på en anten på
bilen..Då har du ökat den tottala höjden När bilen blev godkänd så gäller det
att stå på dig.  Samma sak då det gäller fälgar o däck.. Där finns inget om
att du ska ha samma fälg eller däck som bilen är såld med som ny
har varit ute för samma salk Stå på dig o överklaga...
mvh

Turbovin Turbo lover
30 maj 2013 · 555 Inlägg

I vilken stad hände detta?

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
plankan
30 maj 2013 ·

Chunkahee skrev:
Nu känner jag inte till din bil. Men faktum är att även om bilen är helbilsgodkänd
så kan du överklaga detta För om bilen är impterad så kan den varit i det skick
den befinner sig i. Deras argument gar att kringå. Såtter du på en anten på
bilen..Då har du ökat den tottala höjden När bilen blev godkänd så gäller det
att stå på dig.  Samma sak då det gäller fälgar o däck.. Där finns inget om
att du ska ha samma fälg eller däck som bilen är såld med som ny
har varit ute för samma salk Stå på dig o överklaga...
mvh

Du........

Om bilen nu är "impad" så lär detta nog redan stå på reg beviset med däck etc etc

Att vissa bara orkar hålla på -
reglar är reglar och lagen är lagen av en viss anledning roll

TireSlayer Tvivlare
30 maj 2013 · 2 266 Inlägg

jag har åkt på samma sak med min en gång, var bara att bygga tillbaks till original och åka och regga. tråkigt, men en sak man får va beredd på om man kör ombyggt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Mercedes2
30 maj 2013 · 49 Inlägg

Du........

Om bilen nu är "impad" så lär detta nog redan stå på reg beviset med däck etc etc

Att vissa bara orkar hålla på -
reglar är reglar och lagen är lagen av en viss anledning

Du att du överhuvudtaget sitter på denna bilsidan Och skriver det du gör
alla myndigheter har inte rätt lika lite som en del sfro gubbar.
Det står inte i reg beviset vad bilen är reggad med lika lite som en anten ökar den tottala höjden på bilen
alltså får man då ställa dessa mot vägen..eller??? Är din egen bil helt org så som står i reg beviset tvvlar starkt på det
jag vet vade jag pratar om. regler är regler..ja eller hur. Titta på alla tubo bilar med 500-1000hkr,,, Jag försöker hjölpa med stöd och ge ett sakligt argument till en bilvän....Tycker du ska söka dig ett arbete med att kolla besiktningar
för du är ute o cyklar....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang