Dags att lägga upp ett nytt projekt.
köpte mig för någon måndad sedan en Honda Civic Hatchback (hb) esi, med D16Z6 motorn (vtec 125hk)
den tidigare ägaren hade inte brytt sig om att tvätta och sköta om bilen (förutom full servicebok hos honda) så rosten hade gått relativt hårt åt den.
inköp:
titthål (stort som näven) framför de båda bakre hjulhusen.
rost i framkant på huven.
rost på högerframskärm (så att fästet till kofångaren fram var avrostat)
rostproblemet löstes genom att jag köpte en reservdelskaross från Toda på hondaklubben.
strippade den från användbarplåt och annat och den kördes sedan till skroten.
halva bakskärmen kapades av på båda sidor och de fina från Todas bil svetsades dit, spackel och lite mer spackel och slipande så blev/blir det fint.
tog huven samt höger framskärm från den bilen.
köpte mig även en bättre beggad baklucka då den hade hondarost även där
nya/bättre beggade fälgar 15" med Toyo Proxies däck (nya) köptes, bettar fint i asfalten kan jag säga
monterade: och ja, den ska sänkas
har bytt bromsar runt om så de är nya och frächa.
sedan kommer vi till det roliga.
tråkigt att ha en vanligt bruksbil, man måste ju sätta sin egen prägel på det hela...
bilen kommer därför att lackas i volvolaserblå med extra glitter/silverglitter samt svart huv, tak och bagagelucka.
lite gosaker som ska på (har det mesta hemma redan)
fjäderbenstag:
speglar:
grenrör:
kommer bygga eget 2" system med 1 simon mitt under bilen och en japsdämpare som avslutar det hela.
"nya" stolar, de ska lagas/kläs om innan de monteras, man sitter hur skönt som helst i dem!
sportluftfilter:
ska bygga eget antingen Cold Air Intake (CAI) eller Short Ram Intake (SRI)
blir något liknande som detta:
såhär tänkte jag bygga det, men filtret mer riktat mot hjulhuset.
ny front ska den få. blir byte så jag får fronten från denna gula fina hb
nya baklyktor.
denna ratt
denna bakläpp, som kommer plastas in i bakkofångaren.
några liknande dörrsidor som dessa kommer jag bygga (klätt de som är på bilden)
sedan blir det såklart några extramätare (oljetemp och tryck, eventuellt även volt) för att hålla koll på bilen.
sidorna slipades ner och spacklades där det var små bucklor och liknande.
andra sidan likså.
svetsade igen hålen för honda märket samt gjorde bakluckan mer inbrottsäker genom att svetsa igen hålet för låset.
började sedan spackla samt lägga igen nedvalsningen vid regplåten.
svetsade igen hålet för antennen på taket.
spacklat.
även svetsat igen hålen för hondamärket som är i framkant på huven och slipat ner den huven...
la även igen hålet för låset på dörrhantagen (extra uppsättning som jag har) dessa kommer monteras när jag har fixat larm så man kan låsa upp och stänga med centrallåset/larmet
1 dags arbete kvar med att lägga på slipgrund och slipa lite mer innan den är klar för lack...
en bild på min "nya" instrumentbräda.
ska ta bort det blåa och ersätta med den svarta "fluffiga" sidan av riktigt skinn.
sidokjolarna måste plastas om lite för att passa min EG då de är till en CTR egentligen.
fick hem bakläppen i fredags.
började plasta in den idag (efter lite moddning för att få den att passa)
Tackar.
kommer inte hem nästa helg då jag har tenta då så om 2 v. då kommer jag dessutom försöka vara hela helgen i verkstan så då kan det passa. tittar du förbi på förmiddagen så kan vi ta bort det och sedan limma för att pyssla med annat o sedan äta, efter maten sätta tillbaka det
hängt tillbaka bakkofångaren.
börjat med sidokjolarna, då de är i glasfiber samt lite skeva o förkorta (pga att de är till en annan bil) så blev det att kapa dem i 2 bitar och finjustera, blir att plasta ihop dem om 2 veckor.
letar lite saker nu när jag inte är vid bilen.
kopphållare
stora mittpanelen med plats för stereo och mätare.