Volvo S60 ljudbygge

Tröttnat på att åka utan bas så bygger nått kul med en liten B2 CC8, ska bli kul att se vad det presterar.
  • 85 Följare
  • 116 559 Visningar
  • Projektet avslutat 13 november 2016
Fjong
19 november 2013 · 1 494 Inlägg

Tjena! Det va ett tag sedan jag uppdaterade tråden men nu har det äntligen hänt något smile

Tyvärr så kan jag inte ladda upp några bilder än pga att jag har köpt en ny mobil som tydligen inte vill samarbeta med varken mig eller min dator när jag försöker flytta över bilderna mad Ska ta tag i det ordentligt snart jag lovar!

Det som nu har hänt är att jag har dragit en ny jord (bälteshållaren) så nu kommer jag att ha 100mm2 jord totalt big_smile
Men jag har inte kopplat in den än eftersom att jag måste hitta en större polsko så att jag kan få på alla kablar.
Måste ha en stor nog för 185mm2 kabel (3x50mm2 1x35mm2)roll vet ni vad jag kan skaffa en sådan ärke sko så blir jag väldigt tacksam om ni säger var smile

Jag har även börjat lägga silent coat under baksätet och lite biltema dämpmatta under MDF golvet i skuffen. Sen tänkte jag se om jag kunde bygga min distans/mellanvägg i veckan också eller iallafall påbörja det för jag behöver vinkeln mellan golvet och väggen innan jag kan göra färdiga ritningar på mina lådor. tongue

Tranan_
20 november 2013 · 37 Inlägg

Ang kabelskor så skulle jag kolla på butiker som säljer till lastbilar och hjullastare/grävmaskiner. Sitter rätt så stora doningar på en del av dom.

Etanol blandar man drinkar på
Bensin har man till gräskliparen och
Diesel kör man bilen på!!
Fjong
20 november 2013 · 1 494 Inlägg

Tranan_ skrev:
Ang kabelskor så skulle jag kolla på butiker som säljer till lastbilar och hjullastare/grävmaskiner. Sitter rätt så stora doningar på en del av dom.

Jo det har du ju helt rätt i, va inne på swedol å kollade men deras största va ju bara 2x70mm2 men ska leta runt lite mer! big_smile

Hittar man inget så e det la bara att köpa ett mässings block å börja fräsa roll

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
19 februari 2014 · 1 481 Inlägg

Händer det nåt här? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Fjong
20 februari 2014 · 1 494 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Händer det nåt här? smile

Har haft uppehåll ett tag nu för jag har haft så jäkla mkt annat för mig men ska försöka få fart på det igen denna eller nästa helg förhoppningsvis big_smile Har ju en massa jobb att få gjort innan sommarn är här smile

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
20 februari 2014 · 1 481 Inlägg

Fjong skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Händer det nåt här? smile

Har haft uppehåll ett tag nu för jag har haft så jäkla mkt annat för mig men ska försöka få fart på det igen denna eller nästa helg förhoppningsvis big_smile Har ju en massa jobb att få gjort innan sommarn är här smile

Väntar med spänning på nästa uppdatering wink

Synd att man inte har pengar själv till o bygga nåt riktigt ljud hmm
Så får sitta här på garaget och sukta wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Fjong
20 februari 2014 · 1 494 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

Fjong skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Händer det nåt här? smile

Har haft uppehåll ett tag nu för jag har haft så jäkla mkt annat för mig men ska försöka få fart på det igen denna eller nästa helg förhoppningsvis big_smile Har ju en massa jobb att få gjort innan sommarn är här smile

Väntar med spänning på nästa uppdatering wink

Synd att man inte har pengar själv till o bygga nåt riktigt ljud hmm
Så får sitta här på garaget och sukta wink

Ajdå, ja de e ju lite surt sad Men sen när du har råd så har du ju förhoppningsvis både kunskap å idéer å då e det bara att dra igång med ett stor bygge big_smile

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
20 februari 2014 · 1 481 Inlägg

Fjong skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Fjong skrev:

Har haft uppehåll ett tag nu för jag har haft så jäkla mkt annat för mig men ska försöka få fart på det igen denna eller nästa helg förhoppningsvis big_smile Har ju en massa jobb att få gjort innan sommarn är här smile

Väntar med spänning på nästa uppdatering wink

Synd att man inte har pengar själv till o bygga nåt riktigt ljud hmm
Så får sitta här på garaget och sukta wink

Ajdå, ja de e ju lite surt sad Men sen när du har råd så har du ju förhoppningsvis både kunskap å idéer å då e det bara att dra igång med ett stor bygge big_smile

Något mastodontbygge blir det inte men det ska bli bra mycket bättre! wink

Har iaf köpt 4st MTX 5.25" koaxialer som ska i dörrarna istället för 940 originalhögtalarna wink
Men vet inte om jag ska köra slutsteg till dem eller inte, kan det vara värt pengarna eller är det bortkastade pengar? smile

Har även en 12" Fusion aktiv låda :p

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Fjong
20 februari 2014 · 1 494 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

Fjong skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Väntar med spänning på nästa uppdatering wink

Synd att man inte har pengar själv till o bygga nåt riktigt ljud hmm
Så får sitta här på garaget och sukta wink

Ajdå, ja de e ju lite surt sad Men sen när du har råd så har du ju förhoppningsvis både kunskap å idéer å då e det bara att dra igång med ett stor bygge big_smile

Något mastodontbygge blir det inte men det ska bli bra mycket bättre! wink

Har iaf köpt 4st MTX 5.25" koaxialer som ska i dörrarna istället för 940 originalhögtalarna wink
Men vet inte om jag ska köra slutsteg till dem eller inte, kan det vara värt pengarna eller är det bortkastade pengar? smile

Har även en 12" Fusion aktiv låda :p

Ett steg har ju sina fördelar smile Du får ju mer effekt å kanske lite mer inställningsmöjligheter, det beror ju på din HU.
Men det kostar ju några slantar med å du vill ju helst hålla framsystemet på samma nivå som basen men du kan ju börja utan steg å känner du att du behöver ett så e det ju bara å köpa tongue

Jag har ju 4st 6,5" koaxialar i bilen nu å kör dom på stereon å delar man dom på runt 100hz så kan man ju spela högt men det låter ju inte så fagert precis hehe. smile Kan knappt bärga mig tills jag har fått in mina nya grejer, ljudet kommer bli delikat *-* (om jag inte misslyckas xD)

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
20 februari 2014 · 1 481 Inlägg

Fjong skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Fjong skrev:

Ajdå, ja de e ju lite surt sad Men sen när du har råd så har du ju förhoppningsvis både kunskap å idéer å då e det bara att dra igång med ett stor bygge big_smile

Något mastodontbygge blir det inte men det ska bli bra mycket bättre! wink

Har iaf köpt 4st MTX 5.25" koaxialer som ska i dörrarna istället för 940 originalhögtalarna wink
Men vet inte om jag ska köra slutsteg till dem eller inte, kan det vara värt pengarna eller är det bortkastade pengar? smile

Har även en 12" Fusion aktiv låda :p

Ett steg har ju sina fördelar smile Du får ju mer effekt å kanske lite mer inställningsmöjligheter, det beror ju på din HU.
Men det kostar ju några slantar med å du vill ju helst hålla framsystemet på samma nivå som basen men du kan ju börja utan steg å känner du att du behöver ett så e det ju bara å köpa tongue

Jag har ju 4st 6,5" koaxialar i bilen nu å kör dom på stereon å delar man dom på runt 100hz så kan man ju spela högt men det låter ju inte så fagert precis hehe. smile Kan knappt bärga mig tills jag har fått in mina nya grejer, ljudet kommer bli delikat *-* (om jag inte misslyckas xD)

Kommer börja utan steg iaf wink Vill bara ha sommar nu och så vill jag ha hem min bil så man kan pilla lite med wink kliar som bara den i fingrarna!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Fjong
25 februari 2014 · 1 494 Inlägg

Kom ju ut i garaget i lördags men blev pill med en polares bil istället för min egen :s Men nu när det fina vädret har rullat in så känns det verkligen att man vill ut å börja bygga big_smile

Ska ta å beställa lite nya polskor i veckan tänkte jag, dom jag har glappar och har ingen plats för mina kablar så det är nog bäst jag byter hehe x)

Sound_lover94 Vissa faller för grupptryck, Andra för bas tryck
1 mars 2014 · 938 Inlägg

Trevligt bygge det här smile
Har med skaffat b2 basar som ska byggas ny låda till smile
Ta gärna en titt på mitt projekt :p

---> Mitt Projekt <---
R135
╚╬╬╝ Sponsor sökes :)
24
Fjong
11 mars 2014 · 1 494 Inlägg

I söndags så lyckades man komma ner i garaget en sväng big_smile Skede väl inga underverk men nånstans ska man börja smile

Håller fortfarande på att trimma in skivan som ska bli vägg mellan kupén och skuffen så att den passar bra och håller tätt ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194622/194622-42028bac1ba1072f26111228dde6e7a6.jpg

Börjar få lite passform på skiten nu wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194622/194622-3aeca27dc0bf944848fefe887b29e82a.jpg

Tänkte sätta fast den med bultar genom metall ramen som är runt öppningen och lägga ljudisolering emellan så att det blir tätt å fint. Efter det så ska jag ta vinkeln som blir emot väggen och därefter kan jag rita upp mina lådor.

Fjong
9 maj 2014 · 1 494 Inlägg

Tjena! Va ett tag sen senaste uppdateringen men nu har det hänt lite grejer smile Ska ladda upp bilder på allt inom en snar framtid men tills dess får ni nöja er med en liten skriftlig redovisning roll

Började med att vända min låda inåt å täta runt den (lite klåptätning) för att få mer tryck i kupén men stötte på ett små jobbigt problem. Tydligen så är inte mitt Alpine steg helt stabilt i 1Ohm och lämnar för lite effekt då så mina basar bottnar ganska tidigt, fungerar att spela hyfsat men jag får inget riktigt tryck. sad Så häromdan var jag iväg på shoppingtur å köpte mig ett likadant steg till så att jag kan köra ett steg per bas å då får ut 2400wrms per bas i 2Ohm big_smile

Kopplade även in 2 av mina B2 kit (ett fram å ett bak) och mitt quattro steg, självklart så gick inte det heller problem fritt utan när jag skulle testa grejerna så kom det inget annat än brus samt ''ploppar'' från höger bak kit...
Efter lite felsökning hade jag konstaterat att kanal 3 inte fungerade som den skulle så va bara att lämna in steget å hoppas på att dom inte anser att jag har spelat sönder det. hmm  Men snälla som dom är så fick jag låna ett likadant steg under tiden som dom undersöker cp steget. Den här gången funkade allt så fint så, diskanterna var precis som många andra har nämnt skrikiga så fick sänka dom maximalt på dom passiva delningsfiltrena och sänka dom ytterligare i stereon. Har inte pillat färdigt riktigt än men är redan väldigt nöjd med ljudet så är övertygad om att jag kommer bli väldigt nöjd när allt är klart tongue

Jooheell
12 maj 2014 · 279 Inlägg

Fjong skrev:
Tjena! Det va ett tag sedan jag uppdaterade tråden men nu har det äntligen hänt något smile

Tyvärr så kan jag inte ladda upp några bilder än pga att jag har köpt en ny mobil som tydligen inte vill samarbeta med varken mig eller min dator när jag försöker flytta över bilderna mad Ska ta tag i det ordentligt snart jag lovar!

Det som nu har hänt är att jag har dragit en ny jord (bälteshållaren) så nu kommer jag att ha 100mm2 jord totalt big_smile
Men jag har inte kopplat in den än eftersom att jag måste hitta en större polsko så att jag kan få på alla kablar.
Måste ha en stor nog för 185mm2 kabel (3x50mm2 1x35mm2)roll vet ni vad jag kan skaffa en sådan ärke sko så blir jag väldigt tacksam om ni säger var smile

Jag har även börjat lägga silent coat under baksätet och lite biltema dämpmatta under MDF golvet i skuffen. Sen tänkte jag se om jag kunde bygga min distans/mellanvägg i veckan också eller iallafall påbörja det för jag behöver vinkeln mellan golvet och väggen innan jag kan göra färdiga ritningar på mina lådor. tongue

Har du tänkt på att kablarna till generatorn är rätt klena jämfört med de du kör till ljudet? tongue

Fjong
14 maj 2014 · 1 494 Inlägg

Jooheell skrev:

Fjong skrev:
Tjena! Det va ett tag sedan jag uppdaterade tråden men nu har det äntligen hänt något smile

Tyvärr så kan jag inte ladda upp några bilder än pga att jag har köpt en ny mobil som tydligen inte vill samarbeta med varken mig eller min dator när jag försöker flytta över bilderna mad Ska ta tag i det ordentligt snart jag lovar!

Det som nu har hänt är att jag har dragit en ny jord (bälteshållaren) så nu kommer jag att ha 100mm2 jord totalt big_smile
Men jag har inte kopplat in den än eftersom att jag måste hitta en större polsko så att jag kan få på alla kablar.
Måste ha en stor nog för 185mm2 kabel (3x50mm2 1x35mm2)roll vet ni vad jag kan skaffa en sådan ärke sko så blir jag väldigt tacksam om ni säger var smile

Jag har även börjat lägga silent coat under baksätet och lite biltema dämpmatta under MDF golvet i skuffen. Sen tänkte jag se om jag kunde bygga min distans/mellanvägg i veckan också eller iallafall påbörja det för jag behöver vinkeln mellan golvet och väggen innan jag kan göra färdiga ritningar på mina lådor. tongue

Har du tänkt på att kablarna till generatorn är rätt klena jämfört med de du kör till ljudet? tongue

Är 50mm2 kabel till generatorn om jag inte misstar mig, men den kabeln har ju inget med ljudet att göra egentligen den ska ju bara klara generatorns laddström?

Noiseprojekt
15 maj 2014 · 1 523 Inlägg

valstadkillen skrev:
e det ej bättre att det spelar bra och hyffsat högt än högt o skit? wink skulle aldrig köra PA skit i en bil.. finns en orsak vrf det heter PA wink

Du, kryp tillbaka under den sten du kom ifrån!

Allt ljud du har hemma och i din bil kommer ur PA-världen.

Men gissar på att det du refererar till är SPL grejerna med skitdiskanter och middar?!

För du har nog aldrig hört ett riktigt db Audiotechnik system!

Jooheell
15 maj 2014 · 279 Inlägg

Fjong skrev:

Jooheell skrev:

Fjong skrev:
Tjena! Det va ett tag sedan jag uppdaterade tråden men nu har det äntligen hänt något smile

Tyvärr så kan jag inte ladda upp några bilder än pga att jag har köpt en ny mobil som tydligen inte vill samarbeta med varken mig eller min dator när jag försöker flytta över bilderna mad Ska ta tag i det ordentligt snart jag lovar!

Det som nu har hänt är att jag har dragit en ny jord (bälteshållaren) så nu kommer jag att ha 100mm2 jord totalt big_smile
Men jag har inte kopplat in den än eftersom att jag måste hitta en större polsko så att jag kan få på alla kablar.
Måste ha en stor nog för 185mm2 kabel (3x50mm2 1x35mm2)roll vet ni vad jag kan skaffa en sådan ärke sko så blir jag väldigt tacksam om ni säger var smile

Jag har även börjat lägga silent coat under baksätet och lite biltema dämpmatta under MDF golvet i skuffen. Sen tänkte jag se om jag kunde bygga min distans/mellanvägg i veckan också eller iallafall påbörja det för jag behöver vinkeln mellan golvet och väggen innan jag kan göra färdiga ritningar på mina lådor. tongue

Har du tänkt på att kablarna till generatorn är rätt klena jämfört med de du kör till ljudet? tongue

Är 50mm2 kabel till generatorn om jag inte misstar mig, men den kabeln har ju inget med ljudet att göra egentligen den ska ju bara klara generatorns laddström?

Har för mig att det är 25mm2 bara.. Men med all effekt du behöver känns det som det borde bytas till grövre dimension och större generator. Det är något jag tänkt på själv i mitt eget projekt, rätta mig om jag har fel smile

Fjong
15 maj 2014 · 1 494 Inlägg

Jooheell skrev:

Fjong skrev:

Jooheell skrev:

Har du tänkt på att kablarna till generatorn är rätt klena jämfört med de du kör till ljudet? tongue

Är 50mm2 kabel till generatorn om jag inte misstar mig, men den kabeln har ju inget med ljudet att göra egentligen den ska ju bara klara generatorns laddström?

Har för mig att det är 25mm2 bara.. Men med all effekt du behöver känns det som det borde bytas till grövre dimension och större generator. Det är något jag tänkt på själv i mitt eget projekt, rätta mig om jag har fel smile

Är inte helt säker på hur grov den är, hade för mig att den va 50 men kan mycket väl ha fel :o I vilket fall så behöver jag inte byta den så länge jag har original generatorn kvar. smile En större generator är ju aldrig fel å ha förstås men än så länge har jag aldrig lyckats dra ur batteriet så tycker att det kan vara lite onödigt i nuläget men visst är det värt att se över big_smile

Jooheell
15 maj 2014 · 279 Inlägg

Fjong skrev:

Jooheell skrev:

Fjong skrev:
Är 50mm2 kabel till generatorn om jag inte misstar mig, men den kabeln har ju inget med ljudet att göra egentligen den ska ju bara klara generatorns laddström?

Har för mig att det är 25mm2 bara.. Men med all effekt du behöver känns det som det borde bytas till grövre dimension och större generator. Det är något jag tänkt på själv i mitt eget projekt, rätta mig om jag har fel smile

Är inte helt säker på hur grov den är, hade för mig att den va 50 men kan mycket väl ha fel :o I vilket fall så behöver jag inte byta den så länge jag har original generatorn kvar. smile En större generator är ju aldrig fel å ha förstås men än så länge har jag aldrig lyckats dra ur batteriet så tycker att det kan vara lite onödigt i nuläget men visst är det värt att se över big_smile

Jo, precis, tänkte mer framöver när allt är i bilen smile prem lagd och lycka till med projektet! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang