BMW 1600 touring återupplivad efter 24 år i en trädgård....

Ajdå. Den var liiite mer rostig än jag såg när jag köpte den.
  • 92 Följare
  • 98 026 Visningar
  • Projektet avslutat 14 augusti 2015
Inventor
12 september 2013 · 395 Inlägg

Ja som titeln säger: En förhoppningsvis läsvärd story om en bil som nog egentligen hade väntat sig den eviga vilan i en trädgård i Svängsta.

Ni som hoppas se en pedantisk renovering där inga kostnader sparas för att det ska bli perfekt-läs en annan tråd.
Jag har inga intentioner att göra den här bilen till ett livsverk. Den är så fruktansvärt rostig att det är nästintill omöjligt att få den mint igen. Men det öppnar för nya möjligheter....

Jag har haft några 02:or tidigare och alltid fått dem på fötter på ett eller annat sätt. Men aldrig siktat på strikt original. Mina utgångsobjekt har varit så dåliga att jag ser det som att det är bättre att rädda en bil från skroten och ha lite roligt med den än att döma ut den för att den är för svår att få original.

Så sammanfattningsvis: målet är att få en bil som man inte ser så ofta längre i trafik igen, att den är i ett presentabelt skick, och dona lite med motorn så den blir lite argare....

Sen kan målet ändras med tiden....man kan få igenom de här med turbo i besiktningen....!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
12 september 2013 · 395 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a7b9c93a7e15f8d48063e229b2b7f531.jpg

Bakvagnsinfästning före....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-39cf2f503a48899dc3c9d1751b119661.jpg

....och efter. Måste lära mig ta bättre bilder. Eller svetsa bättre så jag inte behöver göra dem suddiga....


Och parallellt med svetsningen köper jag på mig lite delar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-43765b8e8660f3eca04b8b6135593b51.jpg

Servicesats förgasare. Weber DGAV med dubbla accpumpar. Bör räcka till lite försiktig effektökning med 284gr-kammen.
Köpt på mig lite grovt uppskattade munstycken och emulsionsrör.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
13 september 2013 · 395 Inlägg

Lite prylar har man samlat på sig.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-3e99c785671dabc81524188d9111326f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-96299d8e1a9ecbe8773a28b46bdfc79c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-290974d2bb60d34da04a3b51fba2bdc0.jpg

Någon som har en sån här stol att sälja? Jag har andra stolar men original passar bäst om man inte ska åka bana.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b51588a59f0481a9a3c3c1a6c2fda392.jpg

Senast redigerat av Inventor (13 september 2013)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
16 september 2013 · 395 Inlägg

Tja.....är det något du behöver så kan vi kanske göra affär? Behöver finansiera pågående bygget ju....
Om du har prylar kan vi byta lite.

Jag saknar tex bakre krängningshämmaren.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
16 september 2013 · 395 Inlägg

Jaha, i helgen hann man inte så mycket som man ville men något blev det iaf.

Tröskeln delvis bortskuren. Jag vet att man helst ska byta hela tröskeln men den som renoverade för 20 år sen har förstört alla plåtar genom att skära sönder dem och jag köper inte nya då resten av tröskellådan är rätt ok. Man måste lägga nivån nånstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-172990d8978ce00111eb1787fcdb34a6.jpg

Även innertröskeln tas delvis bort då här finns en gammal krockskada där man inte bytt de inre delarna. Plåten är däremot riktad på ett godtagbart sätt så det får vara. Dock har man antagligen använt enkomponent sprutspackel och lackat på. Ajabaja...ställer du bilen lite fuktigt sen i några (24) år så blir det bubblor i lacken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-37e6a3979725680c35b00218ca87bb1a.jpg

Gamla inre förstärkningen till infästningen kan behållas
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f2b2a92ae2018f83871b99893d472226.jpg

Slipat och svetsprimat och ny insida tröskel påbörjad. Kapar sen när jag ser var skärmkanten hamnar
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-179ca2c7f962429214e2cdbed3c5487f.jpg

Ny inre tröskel påbörjad. Den syns inte sen så det är hållbarhet som prioriteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-781887c508d3443e768a1e9082b206aa.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Rimligen borde det finnas något som passar. Har du kollat Walloth und Nesch?

http://www.wallothnesch.com/gasdruckfed … 26-04.html

Lite dyra kanske, men mät den du har och kolla anslutningarna. Sen ber du snällt på närmasta Biltema eller annan biltillbehörsbutik att få snoka lite i deras lager med gasdämpare. Hittar du någon så rapportera det här så ska jag vidarebefordra det till BMW-klubben för referens.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
18 september 2013 · 395 Inlägg

Det har sitt pris att renovera gamla bilar. Var precis innen och tog bort en grad ur ögat. Mitt i pupillen satt den. Inte så jävla kul.....

Använd skyddsglasögon govänner. Och kolla att de sluter tätt kring näsroten, för det var där den graden smet in.....

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
19 september 2013 · 395 Inlägg

Har inte blivit mycket gjort pga det förbannade ögat.

Men kanske skulle man göra som de här har gjort....

http://www.racerevo.com/2010/03/24/gall … 30-hybrid/

eller

http://www.terrysaytherauto.com/Racing/ … Intro.html

Den första hade varit kul att prova. Eller den andra. Eller båda.

Edit 140107: ingen av länkarna ovan funkar tyvärr längre.
Den första var en 02 med e30 chassie och den andra en 02 med e36 chassie....

Senast redigerat av Inventor (7 januari 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
20 september 2013 · 395 Inlägg

Nej, i Sverige värderas den inte så högt som i Tyskland. Tror tom att touringen värderas lägre i Sverige än sedanen medan det i Tyskland är tvärtom. Då pratar vi bilar i originalskick eller slitet originalskick. Det har stigit lite men jag tror inte att folk i allmänhet förstår hur enkla de här bilarna är att meka med och hur bra reservdelstillgången är. Och billigt!

Lite har priserna på gamla originaldelar stigit sen jag köpte den första -94, men man renoverar en 02 till bra skick för en bråkdel av vad tex en Amazon kostar att renovera. Och det går att få riktigt bra fart på dem. Väger lite.

Sen finns ju fenomenet Ebay med allt vad det innebär. I Tyskland hittar man mycket men det är ändå inget mot USA där man nytillverkar stötfångare etc. Racedelar tillverkar man överallt, även i Sverige (tex 02-depån). Hittade ev AC-sats igår på Ebay till 02. Nytillverkad!

Men med tanke på att denna bilen haft ett hemskt utgångsskick behöver jag inte hålla mig till original helt och hållet. Jag räddar ändå en bil som varit utdömd. Vill jag ha VR6 stolar så har jag det. Det känns bra.
Så hittar ni en 02 i bra skick, rädda den och se värdet öka. Hittar ni en i halvbra skick, gör något kul med den!

Det kommer en tid när amerikanska bilar, som har haft en riktigt snabb prisutveckling, kommer att gå ner i pris helt enkelt för att alla de som idag är i 60-årsåldern som sen ungdomen längtat efter en Mustang, och idag har råd att köpa en, blir för gamla eller avlider. I min generation finns visst folk som gillar amerikanare men jag minns 140, VW 1600, första Honda Civic från när jag var liten. Jag har aldrig haft en personlig längtan efter en amerikanare.
Vi ska se vad en 140 kostar om 20 år......Då kommer 02:an, opel Ascona A (min förstabil!) och andra bilar som idag är billiga att vara värda mer än man kan tänka sig idag. De står och rostar bort idag. Hur många Civic -79 finns kvar?

Den här bilen är speciell på ett sätt till: jag var och fick en ny njure för några år sen och köpte bilen strax innan operationen. Det var min plan för framtiden. Klarar jag en njurtransplantation och att renovera den här bilen klarar jag fan vad som helst.....yihaaaa!

Köp en 02 innan det är för sent! Du kommer alltid att älska 02:or efter det. jag lovar. Härliga bilar.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
20 september 2013 · 395 Inlägg

Tackar och ja, de är värda att rädda!
Fick du mms:et? Hade du beställt listen till huven? Hade en i källaren....och ett emblem men i dåligt skick.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
29 september 2013 · 395 Inlägg

Ska man göra något ska man göra det riktigt. Jag åkte och köpte ett lass 02-delar idag. Tillhörde en kille som lagt ner bmw-intresset efter många år och har gått över till den mörka sidan: SAAB 95 smile.
Skämt åsido, det är en god vän som har haft delarna liggande och nu upptäckte jag att jag behövde vissa delar som jag vet att han hade. Jag köpte allt....
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-9c5d506a63309b418ee42e078b9e3969.jpg}

Superfin bakaxelbalk med polyuretanbussningar.......
Snyft' du är så fin.....!
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-33b96ccabd68cced4272d2776a6222b0.jpg}

Senast redigerat av Inventor (29 september 2013)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
30 september 2013 · 395 Inlägg

Ja.....måste nog sälja lite nu....som att sälja sin mamma ungefär!
Tänk om jag säljer en skruv som jag behöver om 4 år?

Innerst inne är jag ekorre som samlar nötter. Men man kan inte ta med delarna i graven....eller?
Finns det någon religion som godkänner att man begravs med bildelar?
NEJ! Måste skärpa mig. Delarna ska rulla på min bil. Det är inga prydnadssaker.

Meeeeeen.......den där kromade backspegeln......fin....Kanske kan ha den i badrummet? Eller bredvid sängen?

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
9 oktober 2013 · 395 Inlägg

Lite nytt i tråden. Har legat lite lågt sen jag fick hem delarna, men det är iaf färdigsvetsat på högersidan också och nu ska bakvagnen monteras ihop och tillbaks på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-ee7372e96a47834349051fec1a8532a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a5bada04c4eb6ce0e97a459872210976.jpg

Sen ska bilen ner på hjulen igen och rullas till det andra garaget. Där har jag värme på på vintern också.....blir gött att krypa in där när snön kommer och mysa med 02:an. Till våren kommer den ut på vägarna......och sen vaknade jag alldeles svettig. Bara en dröm....eller?

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
9 oktober 2013 · 395 Inlägg

När det gäller 02 har jag alltid blodad tand.....hoppas inget hänger upp sig till lördag. Då blir det Kristianstad!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
10 oktober 2013 · 395 Inlägg

La gårdagskvällen på att leta efter drivaxelbultarna till 02:an. 24 bultar kan inte försvinna av sig själva väl?
Hittade dem till slut-precis där jag ställt dem för fem år sen! Två dagar innan njurtransplantationen kom emellan och skapade ett fem års avbrott. Konstig känsla att ta upp dem ur burken igen. Man är på rätt väg.

Nu har jag stålborstat och handtvättat alla 24.....jodå det går att använda dem. Hade varit snyggare att sätta nya men lite rostskydd sen sitter de fint. Har de suttit där i över 40 år så håller de ett tag till.

Nu är det dags att fixa ytrosten på Bilsteindämparna och kapa ett varv på de grova fjädrarna som satt på bilen när jag köpte den, samt lacka dem också. Original på touring? Sen ska grejerna tillbaka på bilen.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
14 oktober 2013 · 395 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-0f164cf9a24a2962acc2964f26bebb7f.jpg

Bakvagnen ihopmonterad. Hoppas få ner den på hjulen igen i veckan. Ska dit med bromsarna och bromsrören också. Ev tillverka någon fjäderlåsning om fjädrarna blir för korta när stötdämparen är max ute.
Måste nog byta mittre kardanlagringen också, iaf upphängningen.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
16 oktober 2013 · 395 Inlägg

Fjädrarna kapade, kardanen nerplockad. Hittade en fin kardan med bra stödlager i reservdelshögen jag köpte för ett par veckor sen. Ska lackeras och monteras i veckan.

Har ett fint Simons sportsystem till 02 liggande också. Är lite ytrostigt bara. Någon som vet var man kan köpa blå värmefärg? Måste väl gå att blästra och lacka?

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
17 oktober 2013 · 395 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Bakvagnen ser riktigt trevlig ut. Har du boxat fjäderbenen?

Nej, bärarmarna är inte boxade. Behövs inte med 85 hp smile

Fast jag har funderat lite. Om man sen vill trimma så ska man av med dem igen och boxa.
Får se hur jag gör.
Den ena var boxad men jag fick skära bort den plåten då bärarmen slagit sig så den inte gick att montera.

Man måste göra rätt. Går inte att justera hjulvinklar bak på 02 normalt. Det finns excentriska bussningar eller kan man göra eget system för justering.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
18 oktober 2013 · 395 Inlägg

När man sänker en 02, som har snett bakåtriktade bärarmar, får man fel vinklar på bakhjulen. Man kan då antingen sätta excentriska bussningar eller svetsa i brickor som går att justera. Finns att köpa hos en tillverkare i USA.

Det som händer, när man boxar utan fixtur, är att bärarmarna ändrar form och drar ihop sig. Man kan då få en ändring på hjulvinklarna även om man inte sänker bilen. Då måste man kunna justera.

Men jag har haft sänkta 02:or förr utan att justera. Det som händer är att bakhjulen sliter snett. Man kan leva med det.

Ja de främre ska boxas. Ska bara kolla exakt hur man ska göra. Tror det låg ett par i reservdelshögen....Och det ska dit förkomprimeringsbrickor på bussningarna också.

Nu står bilen på hjulen igen. Bilder kommer.....

Senast redigerat av Inventor (2 maj 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
18 oktober 2013 · 395 Inlägg

Nu ska skiten upp....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-e8bc0893ccc41b15a45878a0b8e145b8.jpg

....ja det gick ju bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-33b0fd8456bba86eb6d9aeccf49ce566.jpg

Fint med rött här. Undrar hur länge det är så fint.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-c53a8bc65545fbb573f29bd7c8575c30.jpg

Nu ska den rullas till vintergaraget och vila lite. Sen börjar det igen!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang