BMW 1600 touring återupplivad efter 24 år i en trädgård....

Ajdå. Den var liiite mer rostig än jag såg när jag köpte den.
  • 92 Följare
  • 98 015 Visningar
  • Projektet avslutat 14 augusti 2015
Inventor
16 maj 2014 · 395 Inlägg

Dörren och lite andra delar kommer från en inka-färgad bil. Min är Granadaröd original. Den enda färgen som lackleverantören inte hade recept till. Så färgen är blandad efter ett lyst recept. Vet inte exakt hur det går till men någon form av analys.

Yttersidan kommer från samma kompis som det stora reservdelslagret jag köpte. Minns inte om den låg i högen eller om jag köpte den tidigare.

Japp, nu är det full fart!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
18 maj 2014 · 395 Inlägg

Helgen har fyllts ut med 02-arbete,
Man tänker att man ska hinna massor men planen spricker oftast på att det är dold rost eller någon del som inte är användbar. Jag har ju samlat på mig ganska mycket delar så oftast kommer man runt problemet men efter en stunds letande.
Började med att montera ihop fjäderbenen och framvagnsdelarna för att få ner den på hjulen men lät den sedan ändå hänga kvar på min hemmagjorda ställning. Lättare att se under när man monterar skärmar och front.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-8ac01c9273f0eb803fbf2a4e83efebc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-02c9a7ede6a0f29cd2d0d0c2fc9db089.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-befc3634dfffaf98a0870fcbcf6441a4.jpg

Renoverade bromsoken med nya o-ringar och damasker.
Var ändå lite knivigt att få ut kolvarna, de var lätta att trycka in men det hade rostat invändigt vid yttersta kanten så när de var nästan ute kilade de sig. Men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d54a7952f1ac32215166e4507e191ecc.jpg

Kolv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-bd4f192836e8f9045b110ac726d26d11.jpg

Köpte en omgång med alla bromsrör på Walloth und Nesch i somras. Bytte alla bromsrör fram idag och stoppade in längsgående under bilen. Får montera det på plats när jag är klar med framänden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-ff416be661f02243ac0bd7d46302cb27.jpg

Nya clips som sitter mellan rör och slangar. Köpte nya slangar fram på biltema. Från någon annan BMW, vet inte vilken. Och tog en kaffe med mjölk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f794eb1552873a8a3f7a7f52b5d2020f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-1d53b786bf2946fc392729c09e9af3df.jpg

Sen var helgen slut, nästa vecka ska fronten och skärmarna på.

Senast redigerat av Inventor (18 maj 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Grabber Dagdrömmare
18 maj 2014 · 2 836 Inlägg

Riktigt trevligt! Touring är så gott som ett blöt minne på svenska vägar!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
tommyhjortasen
18 maj 2014 · 1 049 Inlägg

Här går det framåt! Har du koll på artikelnumret när det gäller bromslangarna frma från Biltema. Köper ett gäng när jag är där nästa gång om jag vet.

Inventor
23 maj 2014 · 395 Inlägg

Har ju glömt kolla numret på slangarna, men de var iaf 300 mm långa. Original är 290 mm.

Har börjat så smått med fronten, punktat lite. Ska montera skärmarna och passa ihop innan jag fäster fronten helt.
Passformen är sådär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-dfa8ae690f1a0a88a8124f40233f54bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-e8d9e08b8c0ecfaa5411b316727c1e06.jpg

På sidan blev det fler punkter. Det röda är inte rost för en gångs skull.....svetsprimer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-8e0c9190ac57771e7b10569028631c8e.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
23 maj 2014 · 395 Inlägg

Just det, på tal om bromsslangar, har fått belägg för nånting som sagts många gånger men som ändå kan tipsas om till dem som inte vet.

ANVÄND INTE GAMLA BROMSSLANGAR UTAN ATT KOLLA DEM!

Nästan garanterat problem. Jag hade ganska många sparade från gamla fjäderben som demonterats och tänkte kanske att någon av dem var ok att använda. Nej. Inte en enda var fri från strypning. Ett par av dem var helt täppta.

Släng-köp nytt. Biltemaslangarna kostade typ 80 spänn. Har man problem med anliggande bromsar eller bromsar som inte tar kan det vara lösningen att byta slangar.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Wolf_89 Wolf_89
23 maj 2014 · 446 Inlägg

Ska byta på min gröna 1602. Dom ser ju hela och så. Men är ju frågan om säkerhet. Vill ju att någon av dom ska gå av direkt när man är ute och kör. Sj så blir det ev stålomspunna el va dom het.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Wonderboy_
23 maj 2014 · 555 Inlägg

Visste inte ens den här moddelen gjordes i touring, spännande!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
tommyhjortasen
26 maj 2014 · 1 049 Inlägg

Inventor skrev:
Just det, på tal om bromsslangar, har fått belägg för nånting som sagts många gånger men som ändå kan tipsas om till dem som inte vet.

ANVÄND INTE GAMLA BROMSSLANGAR UTAN ATT KOLLA DEM!

Nästan garanterat problem. Jag hade ganska många sparade från gamla fjäderben som demonterats och tänkte kanske att någon av dem var ok att använda. Nej. Inte en enda var fri från strypning. Ett par av dem var helt täppta.

Släng-köp nytt. Biltemaslangarna kostade typ 80 spänn. Har man problem med anliggande bromsar eller bromsar som inte tar kan det vara lösningen att byta slangar.

Detta är så sant så sant, gäller även gamla oplar. Det var inga problem med gängningen på de slangar du köpte på biltema?

Inventor
26 maj 2014 · 395 Inlägg

Nej, de var helt rätt. Nummer 66-203.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
tommyhjortasen
26 maj 2014 · 1 049 Inlägg

Tack Inventor!

Inventor
27 maj 2014 · 395 Inlägg

Efter en go helg med Bimmers Of Sweden som höjdpunkt så är läget så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-1a8f5b26a40054233e8c259a97935a0a.jpg

Bilen är på hjul igen! Front och skärmar är monterat, inte utan vissa problem dock....passformen som sagt.....
Fick kapa lite i de nya delarna och ändra på formen.

Bild på inpassning mellan skärm och front före ändring

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f45d2e32fcc3b22712f5676b30339567.jpg

Lite suddig men man ser skillnaden.

Och bild på hur det blev sen

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-bafc8623fde31abe7fcf849ed9eb5d97.jpg

Fick flytta punktsvetsarna nästan 1 cm!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-e80b4432df82e0ea3e187f3d31036d7c.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
28 maj 2014 · 395 Inlägg

Kanten på förardörren som ska få ny utsida såg ju ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d5c0601f6a4fb78c373e617a9242fc4c.jpg

Så jag kapade bort lite och svetsade dit lite...

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-fc42d17fca3e67174359112153f35738.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a9441324bf2bc1fa34e198a38a275f2d.jpg

Ikväll ska utsidan dit. Blir lite knackande och några punktsvetsar. Sen slip och lack!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
tommyhjortasen
28 maj 2014 · 1 049 Inlägg

en redan bra dörr blev lite bättre. Snyggt!

Inventor
28 maj 2014 · 395 Inlägg

Ny plåt på dörren, mycket knackande.....
Punktad, falsad och sen slipad metallren. Ont i armen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-dfd31ed3c73b64c0b009e40dc6bc6062.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Wolf_89 Wolf_89
29 maj 2014 · 446 Inlägg

Ont i armen kan det va värt. Blir ju riktigt bra.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
2 juni 2014 · 395 Inlägg

Rensat dörrar på lister och beslag, grundat och lackat dem på fram-, bak och undersidan. Klara att montera på bilen.
Den andra dörren var givetvis inte alls så fin som den såg ut....

Nederkanten var redan bytt så det blev extrajobb med att slipa ner rostblemmor som kommit på ett par ställen. Det var annars ganska bra gjort så det får vara så, bara lite omspackling.

Tagit bort alla lister på karossen och på huven.

Tejpat kabelhärvor i motorrum, dock inte klart än.

Köpt ett k-jet för framtida bruk. Hoppas att jag får liv i det....

Svetsat de sista punkterna på infästning av fronten, samt grundat och lackat det sista i det området.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
tommyhjortasen
2 juni 2014 · 1 049 Inlägg

Du är duktig! glad att ännu en av våra bilar räddas. Snart dags för det övergripande lackarbetet?

Inventor
3 juni 2014 · 395 Inlägg

Tja förhoppningsvis blir det väl lack nån gång, men så fort man tänker göra något klart så dyker nya bekymmer upp....

Började återmontering av bromsservo och huvudcylinder igår kväll, hittade komplett i reservdelslagret. Plockade isär cylindern för kontroll. Såg bra ut, men fick ångest i efterhand. Det ligger ju faktiskt en renoveringssats ibland grejerna jag köpte. Ska ta bort cylindern igen och montera den tror jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d7b7bfc30ab865713ce0ab1c90eeccdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-80a9a9c694338a5c86785d8b60516073.jpg

Ska nog slipa bort lite rost och ge bromscylindern en ny lack också. Man ska inte ha för brått..

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b132bf423e70a3301c634e9951d6e948.jpg

Under tiden lurar odjuret i mörker...

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-2edbb8f50f4c18a099a55c0bc13c2527.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
9 juni 2014 · 395 Inlägg

Nu ska ju båthelvetet i sjön också, så det har inte blivit mycket gjort med bilen. Men jag skulle ju iaf byta tätningar i bromscylindern så jag kollade lite i gömmorna och hittade detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d2fa1bbda1485bac7a2fa7a7d2d226ec.jpg

Tyvärr visade det sig att det var till fel huvudcylinder, så det blir inget byte. Hoppas de andra renoveringssatserna är rätt. De befintliga tätningarna så ju bra ut i huvudcylindern så jag hoppas det går bra.

Har kapat och svetsat lite också. Vid ventilationen bak var det rostigt.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-7277b9abcd094347661595317df4387b.jpg

"Helpunktar" och slipar ned jämns med karossen. Det är bara den bakre delen som syns sen. Det andra är dolt bakom ett galler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f12f6d71aad3d2d26e87c585261270fe.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang