Svanberg91
The Sheriff In Town
10 april 2014
· 187 Inlägg
Jaha, nu har mycket hänt sedan sist!
Så nu ska jag försöka spola tillbaka bandet..
Jag hämtade bilen för ganska exakt en månad sen!
På vägen hem tyckte jag bilen gick väldigt ruttet..
Började felsöka och kom fram till att fördelaren hade hamnat et kugge fel..
Tog upp den och satte den rätt, och justerade in tändingen hyffsat.
Körde hemåt och tyckte livet var på en pinne, för bilen gick ju faktiskt bra!
TILLS jag kommit ca 4 km. Då började den misstända och gå illa..
Körde hem och parkerade i garaget.
Dagen därpå stack jag ut och testade igen. Lyckades få fram en slags symtom, nämligen att om jag lät bilen stå på tomgång i någon minut och sedan körde så gick den bra i ca 20-30 sek och sedan dåligt igen.
Fick för mig att den fick för dåligt med bränsle så jag bytte ut bränslefilter och bränslepump.
Men tycker fortfarande att det är lite dåligt tryck...
Nåväl, backade in bilen i garaget igen.
När jag sedan skulle ha igång den igen så gick det inte.
Höll på att krabbla i ca 2 veckor efter arbetstid och plockade ur stift och eldade och fram och tillbaka.
Kollade gnista, och det var det ju. Åtmindstonde en liten iaf.
Sen en dag var där ingen gnista längre, mätte och hade mig!
Sedan bestämde jag mig för att byta ut hela tändsystemet.
Rotor, Fördelare, Kondensator, Brytare, tändspole, kablar...
Vips så hoppade den igång!!
Och så var det bara på att ställa tändning igen.
Har ställt in den på 6 grader som det ska vara på 351C!
Men nu går han oroligt på tomgång och varv upp till 1500-2000!
Väldigt mystiskt.
Men imorgon ska jag testa att byta den enda kabeln i tändsystemet som jag inte bytt än.
Nämligen kabeln mellan Tändspole och Fördelaren.
Detta efter att en kompis fick en rejäl stöt när han pillade vid fördelaren när bilen var igång, så misstänker jag att den är dålig!
Önska mig lycka till!