Audi 90 Quattro 1990. Med 800hp som mål.

Audi 90 Quattro -90. 800hp+
  • 163 Följare
  • 171 830 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2018
CarpeDiem German Engineering
21 december 2014 · 9 083 Inlägg

Härligt smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Rndersson
30 december 2014 · 244 Inlägg

Gjorde färdigt grenröret idag!

Svetsade på mutter för EGT och även mutter för mottrycksmätning vid kollektorn. Sedan slängde jag på lite 800+ graders färg.

Bara slänga på avgasbandage och sedan montera! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-86066b57bf3ee9fda0dc38b4055940cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-089c070bd36f0dfed827f38c73d4dd99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-5392365a42d0ee193e8ab3f441cc717c.jpg

Phranz
30 december 2014 · 725 Inlägg

Sett det live, ser sjukt fint ut! wink

Rndersson
2 januari 2015 · 244 Inlägg

Tjena!

Drog returledningen till bränslet idag, och kollade över dragningen, kommer gå kanon tror jag! smile Kanske får ha lite aluminiumtejp/skydd som man lindar runt slangarna på ett ställe, men överlag ser det kanon ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-c84b4be26a88b3fe1ddcbc20398368b0.jpg

Sen fick jag ge mig på downpipen, helvete vad trångt det är men nu ser det ut som jag reder ut det runt drivaxeln! Får smida till en plåt som skyddar damasken lite, ska även linda downpipen vid damasken så då sjunker ju värmen markant. Får se om jag lindar hela vägen, då jag har rostfritt 4" så vill man ju gärna att det ska synas med wink Haha!

Måste fixa en lambdamutter med, det är väl det innan helsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-ac93d41f57e320f3f93a167b99eae07a.jpg

Sedan en överblick på grenrör/turbo. Får se om jag gör en utgång till Wastegate, eller om jag kör på screampipe direkt. Tror jag svetsar en utgång som jag sedan svarvar en plugg till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-e1706fb4fce69a76b2de55e7098cdcd7.jpg


Skall även börja på en platta snart med pumpar/filter osv. Men känns bra och ha att göra framöver! Bara mata timmar! smile

Senast redigerat av Rndersson (2 januari 2015)

EnNaN
2 januari 2015 · 397 Inlägg

ser riktigt bra ut smile kommer bli kanon det här ju smile

Rndersson
3 januari 2015 · 244 Inlägg

EnNaN skrev:
ser riktigt bra ut smile kommer bli kanon det här ju smile

Haha, ja jag hoppas ju det till slut. Men allt tar längre tid än vad man tror, som vanligt wink

Wiell The Deer Hunter
3 januari 2015 · 35 Inlägg

Trevligt bygge detta.

Inte för att vara dryg eller så, men tror inte det grenröret kommer funka speciellt bra.
Eller rättare sagt anslutningen mot wastegate.
Om jag ser rätt på bilder så tar du bara upp pulserna från två rör?

Den bör sitta i kollektorn, där den kan ta upp pulserna från alla cylindrar.

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.
golf666
3 januari 2015 · 275 Inlägg

Wiell skrev:
Trevligt bygge detta.

Inte för att vara dryg eller så, men tror inte det grenröret kommer funka speciellt bra.
Eller rättare sagt anslutningen mot wastegate.
Om jag ser rätt på bilder så tar du bara upp pulserna från två rör?

Den bör sitta i kollektorn, där den kan ta upp pulserna från alla cylindrar.

Håller med ovanstående talare!

Kan bli svår justerat laddtryck då den bara får pulser från de 2 cylindrarna nu..
Med risk för att laddtrycket skenar ex..

Men följer detta projekt då de är en audi med 5a såklart big_smile
Likvärdigt som mitt s2 avant bygge, dock bygger jag på en 2.5l maskin..

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Rndersson
6 januari 2015 · 244 Inlägg

Wiell skrev:
Trevligt bygge detta.

Inte för att vara dryg eller så, men tror inte det grenröret kommer funka speciellt bra.
Eller rättare sagt anslutningen mot wastegate.
Om jag ser rätt på bilder så tar du bara upp pulserna från två rör?

Den bör sitta i kollektorn, där den kan ta upp pulserna från alla cylindrar.

Tjena!

Ah, jag misstänkte detta när jag bygge wastegaterören.. Men bra att man får åsikter! Jag har i vilket fall borrat upp och byggt till ett rör ifrån mitten av kollektorn och satt dit ett rör. Helvete vad pilligt det var. Körde sönder min fars frässtift med, haha.

Men det är nu åtgärdat! smile

Rndersson
6 januari 2015 · 244 Inlägg

golf666 skrev:

Wiell skrev:
Trevligt bygge detta.

Inte för att vara dryg eller så, men tror inte det grenröret kommer funka speciellt bra.
Eller rättare sagt anslutningen mot wastegate.
Om jag ser rätt på bilder så tar du bara upp pulserna från två rör?

Den bör sitta i kollektorn, där den kan ta upp pulserna från alla cylindrar.

Håller med ovanstående talare!

Kan bli svår justerat laddtryck då den bara får pulser från de 2 cylindrarna nu..
Med risk för att laddtrycket skenar ex..

Men följer detta projekt då de är en audi med 5a såklart big_smile
Likvärdigt som mitt s2 avant bygge, dock bygger jag på en 2.5l maskin..

Nice!

Jag tog mig tiden och åtgärdade detta nu efter era svar här, så nu ska det fan räcka till wink

Härligt, jag ska kolla in ditt bygge. Återkom gärna med åsikter när ni kan!

primeramannen
6 januari 2015 · 907 Inlägg

Ett tips som polaren använder till sina svikstålsaxlar är att dra ett sträck längst efter allihopa så ser du lättare om dom vrider sig

Dodge Dart "Darten" (1965)
Rndersson
8 januari 2015 · 244 Inlägg

primeramannen skrev:
Ett tips som polaren använder till sina svikstålsaxlar är att dra ett sträck längst efter allihopa så ser du lättare om dom vrider sig

Bra idé, det ska jag fasen göra!

Får hoppas att de inte vrider sig dock, haha wink

Rndersson
14 januari 2015 · 244 Inlägg

Tjena!

Var förbi skroten idag och fixade mig en Elservo från Opel Astra. Så nu dumpar jag den remdrivna och slänger i den här istället smile Och denna behöver man inte köra med canbus-signal. Så bara tuta och köra!

Skönt och frigöra lite vid motorn..
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-19acdf6e654366e66c5236d5626f09a4.jpg

Men men, snart dags och linda grenröret och montera det! smile NICE!

Senast redigerat av Rndersson (14 januari 2015)

Rndersson
18 januari 2015 · 244 Inlägg

Har svetsat fast flänsen till spjällhuset på insuget. Jobbar på, härnäst blir det väl att beställa spridare och bromsvåg tror jag. Det går framåt!

MatsaBusen
18 januari 2015 · 515 Inlägg

Skönt att det går framåt!
Jobbar på bara smile

Rndersson
29 januari 2015 · 244 Inlägg

Mycket jobb och lite bilder just nu, byggt vidare på downpipe osv. I väntan på bromsvåg och liknande. Det finns och göra och det går framåt!

Gjorde hål i kamremskåpan på detta vis och hoppas på att det både skyddar lite och sitter fast, men det bör det göra! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-b1d1ae118432c799776da7e596339df9.jpg

EnNaN
30 januari 2015 · 397 Inlägg

smart, kan du ändå göra justeringar smile

JimmyLarss0n
30 januari 2015 · 37 Inlägg

Snyggt!

Rndersson
1 februari 2015 · 244 Inlägg

Ja, jag blev lite nöjd med det iaf! smile Bra att ha kåpan kvar för kamremmen känner jag, inget roligt ras om en sten hoppar in eller nåt!

Spridare köpta och påväg hem imorgon, blev bosch 1680cc. Så jag slipper köra med motstånd. Ska nog räcka till!

EnNaN
2 februari 2015 · 397 Inlägg

just nu åker jag utan den kåpan då den var så sprucken så den lade sig emot titt som tätt men får köpa in en ny och montera smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang