SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 214 214 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Juvakka
8 juni 2014 · 1 697 Inlägg

Byggt om avgassystemet lite bara så jag har mer frigång och sen är det bara att inte köra i samma spår som alla andra har kört så skrapar den nästan aldrig i ändå. Tar egentligen bara i lätt med avgassystemet och ibland lite med läppen fram på riktig stora fartgupp.

Tror inte du blir missnöjd med kilen och monroe, det blir en go bil med det kittet.

Saab 900 "T16" (1992)
vw1303 prestanda framför utseende
9 juni 2014 · 225 Inlägg

Har ju bilstein o Kilen fjädrar. mycket mycket trevlig. jag vet ju inte hur en 900 beter sig utan detta då de var monterat när jag köpte bilen. Men enligt uppgift är det natt och dag i skillnad. jag kan ju dock medge att 200+ på mätaren inte känns speciellt farligt eller instabilt i min bil.....

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Saab_2takt Turbo lover
10 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Byggt om avgassystemet lite bara så jag har mer frigång och sen är det bara att inte köra i samma spår som alla andra har kört så skrapar den nästan aldrig i ändå. Tar egentligen bara i lätt med avgassystemet och ibland lite med läppen fram på riktig stora fartgupp.

Tror inte du blir missnöjd med kilen och monroe, det blir en go bil med det kittet.

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Tror inte du blir missnöjd med kilen och monroe, det blir en go bil med det kittet.

Agreed!

blir mycket trevligt, bättre väghållning men fortfarande komfortabelt.

vw1303 skrev:
Har ju bilstein o Kilen fjädrar. mycket mycket trevlig. jag vet ju inte hur en 900 beter sig utan detta då de var monterat när jag köpte bilen. Men enligt uppgift är det natt och dag i skillnad. jag kan ju dock medge att 200+ på mätaren inte känns speciellt farligt eller instabilt i min bil.....

Quotar er alla!

Gött gubbs! Hade tänkt att köra lite bana med STCS någon gång i framtiden så får bli i alla fall Kilen fjädrarna när det skall införskaffas. Monroe dämparna verkar vara lite svåra att få tag på men det skall nog lösa sig på något vis smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
10 juni 2014 · 1 697 Inlägg

Mekonomen hade dem för typ 3 år sedan när jag köpte till min.

Verkar som dem har fortfarande, nån annan får gärna intyga så jag inte säger fel nu. Om du söker hos dem på ditt regnummer så kommer det upp dämpare som dem kallar reflex. Det borde vara rätt monroe reflex.

Artikelnummer: 10-E5301 & 10-E5023

Senast redigerat av Juvakka (10 juni 2014)

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
14 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Mekonomen hade dem för typ 3 år sedan när jag köpte till min.

Verkar som dem har fortfarande, nån annan får gärna intyga så jag inte säger fel nu. Om du söker hos dem på ditt regnummer så kommer det upp dämpare som dem kallar reflex. Det borde vara rätt monroe reflex.

Artikelnummer: 10-E5301 & 10-E5023

Tackar så mycket! Känns väldigt rätt som du säger, kunde se lite svagt att det stod monroe på en klisterlapp på dämparn. Lite slut i lager var dem bak men de går nog att fixa fram när man väl behöver dom smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
21 juni 2014 · 329 Inlägg

Liten update med diverse grejor!

Höger lycktan har varit lite matt vilket leder till att det lyser så bedrövligt från den! Som tur är så är besiktningen sent så man har ju skjutit upp bytet av lampan. Men så förra helgen så fick jag ett erbjudande på en höger lampa som man ej kunde tacka nej till. Så den köpte man smile

Nya pirat lampan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-75fa0f13fffa778d1a1c979faccad272.jpg

Gammal vs ny:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8b9a35a77175cf6df42dcef8213b9130.jpg

Monterat på bilen: Lyser grymt mycket bättre nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-311a095bece5d58e45b45168779b24c4.jpg

Såklart gula lampor wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1691367232216d028cabf0f20c8e8e54.jpg

Sen så kändes kopplingen väldigt svampig. neutral Då den tog nästan vid golvet, inte bra... Jag fruktade det värsta, att något i kopplings väg var paj men det fick först bli lite luftning av systemet först. Luft fick jag ut samt en olja som såg ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d3fb6c338946107d06537fbdedc0b342.jpg

Men nu i efterhand funkar kopplingen prima! Inte alls svampigt utan precis och exakt som en SAAB skall vara smile Känns gött att ha lite ny olja i systemet också smile

Sist men inte minst så har jag fått hem en adapterfläns för turbon! Snart dags att bygga batterikrök! Kan knappt bärga mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c7a6731989f1135551ef4f7754bf290e.jpg

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
23 juni 2014 · 225 Inlägg

ja batteriböjen gör verkligen skillnad när man ställt upp laddet igen . jag tappade lite laddtryck när jag monterade min pga mindre mottryck men det var ju bara tt justera upp igen så gick den som attan igen.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Saab_2takt Turbo lover
23 juni 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
ja batteriböjen gör verkligen skillnad när man ställt upp laddet igen . jag tappade lite laddtryck när jag monterade min pga mindre mottryck men det var ju bara att justera upp igen så gick den som attan igen.

Alright! Ställa upp laddtrycket är ju inte det svåra! wink Hur mycket mer power samt ljud tror du batterikröken ger? Har hört siffror på ca 20 häst vilket låter gött trevligt smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
24 juni 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:

vw1303 skrev:
ja batteriböjen gör verkligen skillnad när man ställt upp laddet igen . jag tappade lite laddtryck när jag monterade min pga mindre mottryck men det var ju bara att justera upp igen så gick den som attan igen.

Alright! Ställa upp laddtrycket är ju inte det svåra! wink Hur mycket mer power samt ljud tror du batterikröken ger? Har hört siffror på ca 20 häst vilket låter gött trevligt smile

batteriböjjen ger la ungefär 1 hk, 2 en bra dag


det är framförallt snabbare ladd, mer vrid, man får.

men tror inte max HK påverkas. däremot kommer den Uppfattade effekten att öka.

Haha såpas tongue Så fel man kan ha ibland. Botten drag och snabbare ladd är ju alltid toppen i varje fall smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
25 juni 2014 · 225 Inlägg

Som sagt du minskar avgasmottrycket kraftigt och skonar även turbon. några 20hk de tror jag inte på men potentialen för att öka laddet på ett vettigt sätt ökar.

om man inte har möligheten att justera laddtrycket så kommer man att TAPPA effekt genom att montera batteriböj.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
plankan
28 juni 2014 ·

Saab_2takt skrev:
Nu funkar allt som det ska smile
https://lh5.googleusercontent.com/-iR-J … 212229.jpg]

Trevligt se fler som vågar sig på modifierar sitt instrumenthus cool
Har själv labbat en hel del genom åren, nu senast med min T16 MY 85

Nu fattas du bara dom dolda varning/kontrollamporna från MY 92 ->
Samt en spikdiod tongue
(Om du kör med APC box vill säga)

http://billedeupload.dk/images/1Tw3X.jpg

Jag körde själv med 8K varvräknare ett tag, men tröttnade då den inte lever lika mkt som den vanliga.
Personligen skall jag ändå inte över rödstrecket neutral
Dock behöll jag "ur Turbo" mätaren big_smile

Så här ser det ut på kväller och nätter med dom dolda kontrollamporna:
Här nersläckt och inga vita symboler:
http://billedeupload.dk/images/blxKh.jpg

Och här är dom aktiverade med olja/batteri samt handbroms -
syns först den stunden dom tänds:
http://billedeupload.dk/images/7LFO.jpg

Här ser man tydligt skillnaden -
Olja/batteri lamporna tända på vänster sidan, allt släckt på höger sidan:
http://billedeupload.dk/images/U1g8Z.jpg


Blott ett förslag, en idé -
det är jo en smaksak hur man vill ha det tongue

Men kämpa på med bilen -
skoj se andra som gillar dessa gamla saab'ar wink

Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
Som sagt du minskar avgasmottrycket kraftigt och skonar även turbon. några 20hk de tror jag inte på men potentialen för att öka laddet på ett vettigt sätt ökar.

om man inte har möligheten att justera laddtrycket så kommer man att TAPPA effekt genom att montera batteriböj.

Gött gött! Kör med en tråkig pys nu som knappt funka, får den inte ladda mer än 0.6 med den skruvad för max ladd. Men det skall lösas med dawes device. Har nästan fått hem alla delar saknas bara en 1/8" "tee pipe" (t-rör) som köptes på Ebay idag för hiskeliga 6,5 kr inklusive frakt tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 juni 2014 · 329 Inlägg

plankan skrev:

Saab_2takt skrev:
Nu funkar allt som det ska smile
https://lh5.googleusercontent.com/-iR-J … 212229.jpg]

Trevligt se fler som vågar sig på modifierar sitt instrumenthus cool
Har själv labbat en hel del genom åren, nu senast med min T16 MY 85

Nu fattas du bara dom dolda varning/kontrollamporna från MY 92 ->
Samt en spikdiod tongue
(Om du kör med APC box vill säga)

http://billedeupload.dk/images/1Tw3X.jpg

Jag körde själv med 8K varvräknare ett tag, men tröttnade då den inte lever lika mkt som den vanliga.
Personligen skall jag ändå inte över rödstrecket neutral
Dock behöll jag "ur Turbo" mätaren big_smile

Så här ser det ut på kväller och nätter med dom dolda kontrollamporna:
Här nersläckt och inga vita symboler:
http://billedeupload.dk/images/blxKh.jpg

Och här är dom aktiverade med olja/batteri samt handbroms -
syns först den stunden dom tänds:
http://billedeupload.dk/images/7LFO.jpg

Här ser man tydligt skillnaden -
Olja/batteri lamporna tända på vänster sidan, allt släckt på höger sidan:
http://billedeupload.dk/images/U1g8Z.jpg


Blott ett förslag, en idé -
det är jo en smaksak hur man vill ha det tongue

Men kämpa på med bilen -
skoj se andra som gillar dessa gamla saab'ar wink

Ja men de är klart att gamla saabar skalll modifieras lite grann! smile Helst när det är lite sådan små pill, tyckte din ide var cool smile Belysning för fötterna va ingen dålig ide det häller!
Håller med dig känns lite fånigt att ha 8k varvräknare när stoppet ändå ligger på 6k men det är fräckt wink

Blir lite sugen och pröva din ide. Hur löste du dina svarta kontrollampor?  Måste ändå ta ner instrumentpanelen för att byta ut belysningen till glödlampor igen. Led lös inte så mycket tongue Samt att undersöka varför hastighets nålen darrar när man kommer över 60 km/h. hmm

Senast redigerat av Saab_2takt (29 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
plankan
29 juni 2014 ·

Saab_2takt skrev:
Ja men de är klart att gamla saabar skalll modifieras lite grann! smile Helst när det är lite sådan små pill, tyckte din ide var cool smile Belysning för fötterna va ingen dålig ide det häller!

Tack smile

Instegsbelysningen kan du göra enkelt....

Ant med dessa från BMW 5 serie (E39)
http://billedeupload.dk/images/7TsYy.jpg

http://billedeupload.dk/images/pEgbj.jpg

Eller med dessa lite mindre från BMW 3 serie (E36)

http://billedeupload.dk/images/mrNzW.jpg

http://billedeupload.dk/images/7o6.jpg

Dom sitter uppe under solskydden på bilarna -
och fördelen med dom är 2

1 - Är tunna och får lätt plats
2 - Dom har samma färg som innertaket på bilarna dom sitter i cool

Sen när du ändå håller på där -
varför inte också göra belysning nere i mittfacket/konsolen tongue
http://billedeupload.dk/images/kWFKh.jpg




Saab_2takt skrev:
Blir lite sugen och pröva din ide. Hur löste du dina svarta kontrollampor?
Måste ändå ta ner instrumentpanelen för att byta ut belysningen till glödlampor igen. Led lös inte så mycket tongue

Det fixar du enkelt.
Enda du behöver göra, är att plocka dessa från instrumenthuset på bilarna MY 92 ->
http://billedeupload.dk/images/HLYET.jpg
Du kan ha tur och även hitta dom på en sen MY 91.

Var lite aktsam bara när du lyfter ur dom -
så dom inte bryts av i hörnen.


Saab_2takt skrev:
Samt att undersöka varför hastighets nålen darrar när man kommer över 60 km/h. hmm

Du har kvar din org hastighetsmätare i bilen efter du labbade med instrumenthuset ??
Det finns nämligen 2 olika sorter med brytpunkt omkring MY 88 och 89 -
men du skall ha denna varianten på din bil:
http://billedeupload.dk/images/ki31M.jpg

Samt en wire med plast anslutning som även är låsningen på baksidan av mätaren.
Men har du rätt grejor, så kan det mycket väl vara själva wiren som spökar.

Saab_2takt Turbo lover
1 juli 2014 · 329 Inlägg

Super bra plankan!

Har visserligen led lampor hela bilen men det går la att byta lamporna? Lite grönt ljus i mittkonsolen blev man också sugen på att pröva de med. smile

Typiskt att man skall vara på gränsen för att ha "svarta" symboler tongue Min bil är en väldigt tidig MY 91 tillverkad 901108. Har inte heller någon plugg för v-låde oljan (pluggen kom på MY 91 )så man får lösa detta på annat vis vilket är ett annat kapitel. tongue

Gällande hastighetsmätaren så har jag den som du visar på bilen. Den är orörd original smile Måste vara wiren som spökar men vad jag minns så darra den inte innan jag börja pilla på den. Kanske har fått i wiren lite konstigt tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
plankan
2 juli 2014 ·

Saab_2takt skrev:
Super bra plankan!
Lite grönt ljus i mittkonsolen blev man också sugen på att pröva de med. smile

wink

Jag använder mig av den gröna "insatsen" som sitter i handskfacket på OG 900
Tänk dock bara på att kolla upp hur mkt plats din stereo evt tar upp -
om du alltså har en sådan monterad där.

När det gäller inkopplingen av lampan -
så "lånar" du strömmen från belysningen till askfacket.
På det sättet så får du samma jämna flöde i belysningen via reostaten -
tillsammans med resten av belysningen innan i bilen cool




Saab_2takt skrev:
Gällande hastighetsmätaren så har jag den som du visar på bilen. Den är orörd original smile Måste vara wiren som spökar men vad jag minns så darra den inte innan jag börja pilla på den. Kanske har fått i wiren lite konstigt tongue

Jo kan jo vara så enkelt som att du kanske inte fått den riktigt på

Saab_2takt Turbo lover
3 juli 2014 · 329 Inlägg

plankan skrev:

Saab_2takt skrev:
Super bra plankan!
Lite grönt ljus i mittkonsolen blev man också sugen på att pröva de med. smile

wink

Jag använder mig av den gröna "insatsen" som sitter i handskfacket på OG 900
Tänk dock bara på att kolla upp hur mkt plats din stereo evt tar upp -
om du alltså har en sådan monterad där.

När det gäller inkopplingen av lampan -
så "lånar" du strömmen från belysningen till askfacket.
På det sättet så får du samma jämna flöde i belysningen via reostaten -
tillsammans med resten av belysningen innan i bilen cool




Saab_2takt skrev:
Gällande hastighetsmätaren så har jag den som du visar på bilen. Den är orörd original smile Måste vara wiren som spökar men vad jag minns så darra den inte innan jag börja pilla på den. Kanske har fått i wiren lite konstigt tongue

Jo kan jo vara så enkelt som att du kanske inte fått den riktigt på

Aha den! Har faktiskt en sådan grön insats liggandes och skräpar. Får ta och ta fram den! smile Jag jobbar en vecka till på sommarjobbet sedan blir det lite lov efter de. Då skall det hända lite grejor var av lite skall vara det du har nämnt smile



-----------------------

Update!

Köpte en vinge i glasfiber på ebay för cirka 2 veckor sedan. Den kom hem i veckan så i går monterade jag av origninal vingen för att se hur glasfiber vingen passa. Vad skall man säga om passformen? Kass, värdelös. Båda kanterna är konstiga, sticker ut för lite och är för trubbiga vilket sabbar för listen m.m. Samt att vingen har en liten höjd i mitten.  Se bilderna så förstår ni. smile Men jag mailade till firman och fick svar om att jag får pengarna tillbaka utan att skicka tillbaka den big_smile Prima gratis vinge! Dags och lära sig modda med glasfiber cool

Har även börjat fixa lite på batterkröks bygget. 2 stycken 2.5 tum till 3 tum konor har byggts (se bild nedan). Samt att jag skall få hjälp av en bussig snubbe att TIG svets turboflänsen på sommar jobbet smile

Länk på vingen: http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-HECKSP … 3f3603776a

Vingen precis uppackad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-cc8ea8a37276a3e41931a112aa8aeee2.jpg

Testmonterad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e77989bfb1d47effc33b622e05d7d3d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1eb75968793b5a07deb354868829304d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-db5f88838bf23c12a476b24e7ca299b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a4668150337257b48fe16c3b89b30fa6.jpg
Här behövs det moddas lite. Får se hur det går men jag skall alt försöka! smile

Jämförelse mot original skum vinge:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-06cbb9e29a8e49f277e071e9997f9013.jpg

Lite större roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b5f6a4741c983c0e4d5a60cf0d8013ef.jpg



2,5 tum till 3 tum koner. Inte riktigt färdiga smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
3 juli 2014 · 225 Inlägg

var köpte du vingen om jag får fråga ? såldes den saab og900 vinge ?

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Erick
4 juli 2014 · 4 767 Inlägg

Airflowvingen är skitsnygg smile Se till att lacka den två-delad bara, för att ge en illusion om att ytterkanten är i gummi (som den egentligen är på orginalet) smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
4 juli 2014 · 329 Inlägg

vw1303 skrev:
var köpte du vingen om jag får fråga ? såldes den saab og900 vinge ?

Köpte den på ebay från Polen. Kan ta och länka igen:

http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-HECKSP … 1489136490

eller

http://www.ebay.com/itm/271515506357

Samma vinge, samma säljare. Nu i efterhand så skull jag inte köpte vingen om man inte är bra på glasfiber. Men det är en bra stomme om är bra på glasfiber smile Sista meningen i din post förstår jag inte dock.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang