Tjena! Mitt namn är Pontus Mörner, även kallad Barre. Jobbar med datorer till vardags, men är helt såld på bilhobby i övrigt!
Jag kom fram till att nu är det dags att skapa en tråd om min gamla Volvo 242. Dels för att dokumentera byggperioden, men även för att få massa pepp att bli klar. Mitt mål är att köra på Nürburgring i Maj! Resan är redan bokad och vi är ett gäng polare från Evolution Garage som ska åka ner med våra bilar!
Den ska även köras flitigt på bredden på så många träffar som däckkontot tillåter!
Den har varit i min ägo sedan 2009 och har varit ett konstant bygge med diverse avbrott för körning sen dess! Men nu är siktet inställt på att köra mer än att mecka! Och det är även med anledning av det som kastar jag ut min gamla B23!
En 2JZ-GTE är beställd och ankommer om cirka en månad till Sverige.
Den ska till en början endast köras med BPU, men som ni vet så är det ju ganska enkelt att få mer pulver när behovet uppstår!
Bilen har historia som vass gatbil ända sedan 1985 då den taksänktes och har med åren även haft en äkta Grupp A motor monterad. Ni som var med på 90-talets streetrace i Västra Götaland har säkert sett bilen nån gång! (den var gul på den tiden)
Kort info om bilen:
- Volvo 242 -75. Taksänkt. Breddad fram och bak i plåt på klassiskt 80-talsvis. - Halvbur (ska ersättas med fullbur när tid finns) - 2JZ-GTE (på väg) - 320D (6spd) ZF låda omsvetsad till 2JZ från Bakaxeldelar - 2 skivig koppling och superlätt svänghjul - Ombyggd framvagn för mer caster, camber och massa rattutslag + massa massa mer
Erick skrev: Äntligen en projekttråd om denna bilen!
Ska följas!
hehe, ja byggt har jag ju gjort länge nu, så det var på tiden.
Det är kul med lite pepp från alla håll och kanter! Så in alla och hetsa mig, så att jag hinner bygga klart bilen och kan lägga upp några härliga klipp från Nürburgring!!!
Bland annat blev det montering av en nivågivare på bränsletanken! Den är från biltema och ger 0 - 180ohm. Orginalmätaren i panelen ger 40 - 240, så det ska nog gå att pussla ihop något bra för att få den att visa bra värden! Det kan ju vara en fördel att veta när det är dags att tanka på Autobahn!
Sen blev det målning utav buren! Blev ruggit snyggt! 2-komps färg från Lackman!
Sen gömde jag vänstra kabelhärvan i skärmen! Och självklart var jag tvungen att göra en provmontering tillsammans med nya fälgarna! Kommer att se ännu bättre med bilen på backen, men vilket lyft det blev mot dom gamla 17-tummarna!
Stålomspunna bromsslangar har även hittat sin plats på bilen! Längderna var aningen för långa, men jag tror att med det ökade rattutslaget så kan det bli bra i långa loppet! Var även tvungen att kona om i stort sett alla bromsrör för att få det att passa som jag ville! Nu återstår att se på hur många ställen det läcker!
Slutligen så började jag fila på T-korset för hydralkryckan, och monteringen utav de extra oken! Mer bilder kommer när det monteras!
Goda vänner är bra att ha när timmarna är få! Har fått hjälp av min vän Chris att fixa ett rostfritt rör som ska svetsas fast runt tankgivaren. Detta för att skvalpskummet i tanken ska hållas undan från givaren! Snyggt och funktionellt!!!
Vill även passa på att tipsa om min käre vän Micke som även han har en taksänkt 240 som genomgår större ombyggnationer! Eftersom vi delar garage så kommer arbetet även att löpa till viss del parallelt! Spana in hans projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
mbadriver skrev: Den har man allt sett i kungälv några ggr Detta ska följas
Ja i Kungälv rullar den ofta! Tänkte försöka besöka Söndagsträffarna frekvent i sommar! Garaget ligger dessutom nära en viss raka i Rollsbo!
Igår var det fullt hus i garaget! Massa polare som hjälpte till! En utav anslutningarna på min gamla 044 hade gått av. Har inte riktigt pengar till att köpa en ny, så det blev lite nödoperation för att få ihop det igen! Förhoppningsvis så håller lödningen ett tag till (nu med cirka 7000 liter tvåkomponentslim över sig).
Röret i tanken blev också riktigt bra! Nu ska jag bara se till att det inte finns massa metallspån i den, sen ska den monteras igen! Fick även målat lite småpartier i bilen som var slipade för montering av buren.
Ska kompensera avsaknden av bilder från gårdagen med en rejäl uppdatering av första sidan ikväll!
Idag blev det inte så mycket gjort för jag fick köra lite support på min gamla motor som hamnat i en 740. Men jag blev bjuden på Whiskey under tiden, så jag var rätt nöjd ändå!
Jag fick åtminstone skruvat ihop tanken, så nu är den redo för att monteras i bilen igen!
Jag har ett litet dokument där jag skrivit ner alla delmoment som ska göras, och helst ska bilen vara klar innan Elmia och resan till Tyskland. Än så länge så håller tidsschemat om jag lägger 14h i veckan. Ganska hållbart, men kan snabbt förändras när oförutsedda grejer uppstår!
PrrAnKK skrev: Ungefär som vanlig turbo bil? Chipp, ladd avgas? Tack för snabbt svar btw
Ja precis! Som MSpader skriver. Det är ett ganska erkänt uttryck i Supra-kretsar världen över för standardtrim till 2JZ (och även 1JZ).
Viss delar till och med upp det i lite olika steg. Precis som man på många andra märken kallar Steg 1, 2, 3 osv, så kallas BPU ibland för BPU+ och BPU++.
För min del blir det så enkelt som avgas, höjt ladd och borttagen laddtrycksvakt (fuel cut vid 0.X bar).
Även om min gamla motor närmade sig dem toppeffekterna, så kommer antagligen 400hp med sekventiell dubbelturbosexa skjuta på mer än en kompsänkt B23 med lastbilsturbo! (och sen har vi ju hållbarheten)
En del kanske undrar varför jag kallar bilen för "Den gule" när den är svart utanpå....
En av anledningarna är att den varit gul sedan taksänkningen gjordes på 80-talet. Och det är även som "Den taksänkte gule" den var känd som under 90-talets streetrace.
Den sista och största anledningen är att när vi lackerade om bilen, så lades det först 3 lager gul färg över hela bilen, därefter maskades mönstret upp, och sen ett lager svart ovanpå det, och slutligen klarlack.
Därför är det en gul bil med svarta detaljer, och inte tvärtom!
Här är en gammal bild från 86!
Så här såg den ut som gul:
Gick självklart brett även då!
Ska lägge upp lite bilder från lackering och skärmbreddning framöver, för dom som är intresserade!
Den kommer om ett par veckor! Båten blev försenad 2 veckor så det blev lite senare än väntat! Men montera ny motor, låda samt all el och kringutrustning går väl ganska fort?
Måste nog köpa ett par flak öl för att hålla motivering av kompisar uppe. Dom kommer att behövas om det ska bli Nurburgring i Maj!
Här är lite snabba pix från gårdagens arbete.
Färdigmonterad tankmätare och tanken på plats i bilen! Det blev min nya lyxiga gul-svarta kabelstrumpa!
Här är övriga soppasystemet i bagaget. 2 liter catchtank, en 044 som huvudpump, biltema filter och förpumpar. Allt detta ska byta plats i framtiden. Ångrar att jag monterade detta i en deformationszon!
Biltemas hammarlack i bagaget tyckte inte om e85 heller kan jag säga. Flagade värre än när man somnat i solen på Gran Canaria
I helgen var jag bortrest, så det har inte hänt så mycket!
En polare var däremot på plats i garaget och såg till att det inte stog helt stilla! Bromsrör till handbromsen och fram till behållare i motorutrymmet är dragen, och vätskebehållare för handbroms+koppling är på plats i ett snyggt litet fäste! (tyvärr ingen bild). Lite slangar och en koning ska göras innan det är klart!
Eftersom min bil ska vara gatlaglig så kommer jag inte att koppla in mig på den befintliga bromskretsen med handbromsen, utan det blir separata bromsok. Det blir även mycket enklare jämfört med att bryta 240'ins tvåkretssystem med dubbla rör bakåt. Reglerna från Transportstyrelsen är lite otydliga, men dom säger att man inte får "göra ingrepp i befintligt bromssystem". Och så länge jag inte bromsar med dom extra oken, så kommer jag ju faktiskt inte i kontakt med orginal bromssystem! Återstår att se hur dom väljer att tolka det som vanligt...
Det blev en mall till en uppsättning okhållare igår i alla fall! Ska förfinas ytterligare i veckan!
För er som gillade bilen som gul så kan jag bjuda på ett par mysiga bilder från lackeringen.... kändes nästan en aning tungt att blåsa på svart när den blev så fin i ny fräsch gul färg!
Här ser man även breddningen ganska tydligt!
"Loaded"s racefälgar hade varit helt OK på Volvon!
Lackbox modell större!
och sen ballade det ur med stripes, svart och klarlack!
Skruvar till det skrev: Tjena Pontus, så det är detta som ska bli den rena racebilen du snackade om. Älskar lacken den är du definitivt ensam om.
Vi snackade på telefon förra året angående min 200 som då hade megasquirt men allt sket sig med det så nu är det original igen och motorn går äntligen.
Kommer följa ditt projekt och vem vet kanske syns i sommar nånstans för jag är nära på besiktning nu.
Tommy.
Tja! Ja det gör vi nog! Gött att det blir lite åka av för dig till slut! Insprutning kan man alltid bygga senare!
Nu är oket på vänstersidan på plats! Det blev riktigt bra till slut, men det är inte lätt att få det rakt när man bränner på med svetsen! För er som planerar samma sak rekomenderar jag att ta god tid på er! Ska målas ikväll, och sedan blir det full fart med andra sidan!
Beställde även en uppsättning nya bromsskivor bak för 151kr/st! Billigt med Volvo ibland!
Veckorna går ruskigt fort, och snart är det dags att bygga motor och låda! Ingen fritid här inte! När bilen väl rullar så kommer det betydligt trevligare bilder än massa bygg! Tills vidare så får jag bjuda på en liten bild från en körning på Ljungbyhed tillsammans med Miata-klubben! Bilder med mer aktion utlovas framöver!
Nu är båda okhållarna äntligen klara! Blev riktigt bra! Det kommer inte att flytta på sig i första taget! Nya skivorna är på plats också. Tyvärr måste två av oken målas om efter lite omild behandling, men det går fort!
I bakgrunden kan man även skymta mina ställbara över armar med M20 ledlager!
Och lite positiv viktfördelning har det blivit också! Spolarvätskebehållare i bagaget!