Skruvar till det skrev: Tjena Pontus, så det är detta som ska bli den rena racebilen du snackade om. Älskar lacken den är du definitivt ensam om.
Vi snackade på telefon förra året angående min 200 som då hade megasquirt men allt sket sig med det så nu är det original igen och motorn går äntligen.
Kommer följa ditt projekt och vem vet kanske syns i sommar nånstans för jag är nära på besiktning nu.
Tommy.
Tja! Ja det gör vi nog! Gött att det blir lite åka av för dig till slut! Insprutning kan man alltid bygga senare!
Nu är oket på vänstersidan på plats! Det blev riktigt bra till slut, men det är inte lätt att få det rakt när man bränner på med svetsen! För er som planerar samma sak rekomenderar jag att ta god tid på er! Ska målas ikväll, och sedan blir det full fart med andra sidan!
Beställde även en uppsättning nya bromsskivor bak för 151kr/st! Billigt med Volvo ibland!
Veckorna går ruskigt fort, och snart är det dags att bygga motor och låda! Ingen fritid här inte! När bilen väl rullar så kommer det betydligt trevligare bilder än massa bygg! Tills vidare så får jag bjuda på en liten bild från en körning på Ljungbyhed tillsammans med Miata-klubben! Bilder med mer aktion utlovas framöver!
Nu är båda okhållarna äntligen klara! Blev riktigt bra! Det kommer inte att flytta på sig i första taget! Nya skivorna är på plats också. Tyvärr måste två av oken målas om efter lite omild behandling, men det går fort!
I bakgrunden kan man även skymta mina ställbara över armar med M20 ledlager!
Och lite positiv viktfördelning har det blivit också! Spolarvätskebehållare i bagaget!
Erick skrev: 2012? Det e ju 2014 nu! Bättre att läsa upp sånna gamla mjukvaror efter tyskland
hahahaha, ja men i Microsoft världen fungerar det lite annorlunda! Detta var faktiskt 2012 R2 som släpptes i höstas! Har mer utbildning på G som jag faktiskt avsiktligt sköt upp till efter Nürburgring så att jag ska hinna klart med bilen! Nu är iaf kursen KLAR! Så nu styr jag kosan direkt mot garaget för att ta igen den missade tiden!
Senaste nytt om motorn; den är i Sverige och jag ska hämta upp den imorgon!!! Det saknas fortfarande lite delar till min koppling, men lådan är skickad och kommer antagligen på Måndag!
Vi får se vad jag ger mig på idag, men jag ska se till att ta lite bilder och lägga upp!
Tråkiga besked om motorn! Den var inte i containern som dök upp i Lördags. Det betyder att den inte kommer förens om två veckor! Tråkigt, men så är det ibland... livet hoppar upp en svårighetsgrad, så för att hinna till Tyskland så är det Hard-mode som gäller!
Istället blev det en ordentlig rensing av den gamla elen! Fy fan så det såg ut... man börjar verkligen tänka i banorna "Har verkligen JAG gjort det där?".
Edge skrev: Jäkligt surt på motorn! Tur att det finns annat som ändå måste göras fram tills dess så bygget inte står helt still och väntar.
Ja det finns att göra utan tvekan!
Ska bland annat montera en plusplint med en säkringsdosa för att förenkla inkoppling av nya sprutet. Jordplint har jag redan, kopplad direkt mot batteriet. Sen är det ju cirka 7000 små pillgrejer som t.ex nedre fästen för 6-punktsbältena och knapp/ström till spolarbehållaren.
Har beställt ett gäng reservdelar till motorn nu också:
- Oljefilter - Downpipe-packning - Downpipe-fläns för avgassystem (tänker köra 2.5" downpipe för att inte få det klassiska skenande laddtrycket på 2JZ med orginalturbos och för lite mottryck) - Lager för ingående axel från växellådan (Pilot bearing) - Främre och bakre vevaxeltätningar (också klassiskt 'fel' på 2JZ) - Multirem, kortad för att köra utan AC - Kamrem, ingen fancy blå-rosa sak, Toyota orginal. - Kamremspännare - Oljefilterförflyttare - 30 raders oljekyl! (vi får se om det går för kallt eller inte, då måste jag antingen varvstoppa lite mer eller skaffa termostat) - 3" v-bandsklämma till övriga avgassystemet.
WDB skrev: Du får belasta mig mer på dagarna som kommer då Reservplan! V8! BÖRNA DÅ
Ingen V8, men däremot lär det börnas när bygget är klart!
Motorn som sagt inte framme, men nya grejer har trillat in!!!
Kopplingspaket, 2 skivig. Ska tåla en massa, och det kommer att behövas!
Svänghjulet är lika litet som kopplingen och väger nästan ingenting! Det ska sedan bultas mot en startkrans från en automatlåda för att startmotorn ska få något att rycka i. Responsen kommer förhoppningsvis bli helt sjuk!
Och äntligen är växellådan på plats! 6 växlad ZF om svetsad för 2JZ. Även den tål en hel del stryk sägs det!
Är det någon som vet vilken olja man ska köra med i dessa?