Köpråd: Bensinbil med personlighet.

Wicca
30 mars 2014 · 886 Inlägg

Hej. Jag ber redan nu om ursäkt för den flummiga rubriken, men jag kom inte på något bättre. Jag ska förklara:

Jag har senaste året och fyra månader pendlat ganska långt till jobbet varje dag, därför köpte jag en VW Polo Tdi -08 som är en snål och bra bil på alla sätt. Däremot är den fruktansvärt tråkig. Den har ingen personlighet, ingen kraft, ingen glädje, även om den är ett utmärkt sätt att transportera sig i mellan två punkter. Ekonomisk, säker, relativt komfortabel osv.

Nu i veckan skrev jag dock på ett nytt anställningsavtal, och mitt nya jobb ligger mycket närmare än det gamla. Dessutom är det fin landsväg med 80 hela vägen, så även en relativt törstig bil går ganska snålt på den här vägen.

Detta öppnar alltså dörren för en möjlighet att byta bil till något roligare. Problemet är att jag inte vet vad jag vill ha, eller snarare att jag kommer på alldeles för många bilar jag vill ha. Därför vänder jag mig nu till er för att få hjälp att smalna av utbudet lite.

Grundkravet är att den som ser min bil ska tänka "Ägaren till den här bilen ser den som mer än ett transportmedel." om ni förstår vad jag menar. Jag vill att folk, även okunniga, ska veta detta. Därigenom går t.ex. VW Golf GTI bort, även om den är bra och fräck för den insatte. Bilen ska utstråla någon slags kompromisslöshet. Jag är singel, bor själv och behöver inte tänka på att få med barnvagn och hund t.ex. och vill gärna passa på att äga en rolig bil nu när jag har chansen med låga utgifter i övrigt.

Jag har blott kommit på några få avgränsningar:

Bensinmotor. För ljudets skull, enbart. Vill spy varje gång jag startar Polon...
Bra med kraft. Svårdefinierat, men bilen ska helst göra 0-100 på max 8-9 sekunder, gärna mindre.
Budget: 20 000 - 200 000. Jag kan tänka mig att lägga mycket pengar om jag hittar rätt modell och gör ett fynd.
INTE Kombi eller halvkombi då dessa karosser utstrålar "Förnuft" och "kompromiss" enligt mig. Märken som Skoda, Saab och Volvo går också bort av samma anledning.
Minst 4 sittplatser. Anledningen är att jag inte har plats att ha två bilar just nu.

Som ni ser så innebär mina avgränsningar att massor av bilar faller in i fållan. Jag har själv kollat på allt från BMW 5-serie(Både E39 och E60) till Mazda RX-8 och Porsche 911. Det fetstilta är dock det viktigaste, och om ni förstår vad jag menar med det så förstår ni nog också vad jag är ute efter.

Har ni några tips? Något jag bör undvika? Något annat perspektiv på köpet?

Senast redigerat av Wicca (30 mars 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Mickius
30 mars 2014 · 4 670 Inlägg

Kan rekomendera Evo! Inte för att jag själv äger en utan för att den e satlöst rolig o köra! Ägt många olika "sportbilar" men jäklar va rolig Evon är!

Aearok
30 mars 2014 · 35 Inlägg

VW Scirocco, jävligt rolig och snygg.

NinjaGuy03 Ninjan
30 mars 2014 · 31 Inlägg

BMW är bilar med bra "personlighet", speciellt stora sexorna, åttorna eller tolvan. Men att de ska va billiga kan du glömma, som Matt Farah sa: " It's a BMW after all, so when anything breaks it's going to cost $5000".

Coupé Mercerna, w124an bland annat, är ju också jätte grymma bilar, snygga och de går rätt bra. 300 eller uppåt.

Eller de gammla Audi femmorna om du endast är ute efter ljud.

Har en e34 540 själv, asså den motorn, man blir glad varje gång man hör den. Men den blir inte jobbig som vissa bilar kan bli. Grym bil, även om det är automat.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2014 · 7 232 Inlägg

vill du ha en ovanlig bil som är charmig och inte bryr dig så mycket om bränsleförbrukning(vilket jag inte tror att du gör då du har tittat på rx-8) så kan jag tipsa om en gammal corrado vr6 smile De blir bara ovanligare och ovanligare

Det är inget prestanda monster men gör 0-100 på strax under 7 sekunder, och sen är ljudet från vr6an helt underbart. Man sitter även helt ok i baksätet
Det kan vara ganska svårt att hitta en vettig här i Sverige så jag hade tittat i tyskland

Senast redigerat av CHEEVA (30 mars 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Marlboroman
30 mars 2014 · 8 233 Inlägg

En BMW E46 M3 eller en E90 / E92 med m-sport paket och minst en 325'a.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wicca
30 mars 2014 · 886 Inlägg

Tack för era idéer. Ni får jättegärna motivera också, som vissa gjort! smile

Blev lite småkär i den här BMWn:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_330x … 16&w=2

Är sanslöst svag för röda bilar.


När det kommer till bränsleförbrukning så är jag väl inte helt obrydd ändå, men drar den runt litern på landsväg så är det ändå ok. Det innebär att de flesta bilar går an, men de värsta bensinslukarna går bort.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Andromeda Rumpmas
30 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Där har du:

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … =6&w=3

Den fick ett mycket gott mottagande i biltidningarna, och den utstrålar verkligen entusiast och en kompromislös attityd. Den är även väldigt "ofönuftig". Jag menar, en 2 ton tung sedan som är känd för att dricka minst 1,5 liter blandad på E85, fyrhjusldrift och 300 uppgraderingsbara hästar. Lägg där till i perioder stora svårigheter att finna vissa reservdelar så är det nästan så ofönuftigt det kan bli smile

Du ska väl inte köpa en sån där B;W som alla ändå har? De signaler BMW ger är ofta inte de man vill ge, särskilt inte i storstäder.

Senast redigerat av Andromeda (30 mars 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
30 mars 2014 · 886 Inlägg

Andromeda skrev:
Där har du:

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … =6&w=3

Den fick ett mycket gott mottagande i biltidningarna, och den utstrålar verkligen entusiast och en kompromislös attityd. Den är även väldigt "ofönuftig". Jag menar, en 2 ton tung sedan som är känd för att dricka minst 1,5 liter blandad på E85, fyrhjusldrift och 300 uppgraderingsbara hästar. Lägg där till i perioder stora svårigheter att finna vissa reservdelar så är det nästan så ofönuftigt det kan bli smile

Du ska väl inte köpa en sån där B;W som alla ändå har? De signaler BMW ger är ofta inte de man vill ge, särskilt inte i storstäder.

Ironi?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Andromeda Rumpmas
30 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Wicca skrev:

Andromeda skrev:
Där har du:

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … =6&w=3

Den fick ett mycket gott mottagande i biltidningarna, och den utstrålar verkligen entusiast och en kompromislös attityd. Den är även väldigt "ofönuftig". Jag menar, en 2 ton tung sedan som är känd för att dricka minst 1,5 liter blandad på E85, fyrhjusldrift och 300 uppgraderingsbara hästar. Lägg där till i perioder stora svårigheter att finna vissa reservdelar så är det nästan så ofönuftigt det kan bli smile

Du ska väl inte köpa en sån där B;W som alla ändå har? De signaler BMW ger är ofta inte de man vill ge, särskilt inte i storstäder.

Ironi?

Jajemän, korrekt uppfattat wink

Men lite sanning ligger det i det, vill du sticka ut som en entusiast med en ovanlig bil vore det inte helt fel. Betydlig mer unik än en sexcylindrig BMW. Och oförnuftig är den. Väldigt.

Senast redigerat av Andromeda (30 mars 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
IceEyes Varningar: För många..
30 mars 2014 · 2 552 Inlägg

Mini Cooper, Citroën C6/DS3 eller Alfa Romeo Giulietta?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Tenchi
30 mars 2014 · 99 Inlägg

Såg att du tittat på RX-8. Den tycker jag är helt rätt för dig, jag ägde en i 2år och det är den bästa bil jag haft (har lite bilder på min profil). Den är rolig att köra, visserligen ingen dragster men det är kurvorna som räknas smile
Den har utstrålning och kommunicerar bra med föraren.
Motorljudet är ju lite unikt iom Wankelmotorn och den kräver ju dock lite tätare oljebyten. Och den drar lite soppa, över litern. Men det är det värt.
Man blir sedd i den och man ses som en med förkärlek för bilar och körning.

Dom ligger billigt på blocket nu, hitta en röd med svart inredning, det är snyggast.
Om du får tag i en från -09 (ovanliga i Sverige) så har den en "face lift".

Alkeruden
30 mars 2014 · 227 Inlägg

Toyota Supra MKIV   
Subaru Impreza WRX STI
Chevrolet Camaro

Andromeda Rumpmas
30 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Nyfiken fråga: Vad blev den nya lönen? Du var ju missnöjd med lönen vill jag minnas smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
30 mars 2014 · 886 Inlägg

Tenchi skrev:
Såg att du tittat på RX-8. Den tycker jag är helt rätt för dig, jag ägde en i 2år och det är den bästa bil jag haft (har lite bilder på min profil). Den är rolig att köra, visserligen ingen dragster men det är kurvorna som räknas smile
Den har utstrålning och kommunicerar bra med föraren.
Motorljudet är ju lite unikt iom Wankelmotorn och den kräver ju dock lite tätare oljebyten. Och den drar lite soppa, över litern. Men det är det värt.
Man blir sedd i den och man ses som en med förkärlek för bilar och körning.

Dom ligger billigt på blocket nu, hitta en röd med svart inredning, det är snyggast.
Om du får tag i en från -09 (ovanliga i Sverige) så har den en "face lift".

RX-8an har jag kollat på väldigt länge. Precis som du säger så är det ju verkligen en bil som utstrålar att den är speciell. Oavsett om man gillar den eller inte så kan man inte påstå att den är tråkig. Inte supermycket effekt, men det är ju som sagt i kurvorna det gäller. wink

Andromeda skrev:
Nyfiken fråga: Vad blev den nya lönen? Du var ju missnöjd med lönen vill jag minnas smile

29,5k landade den på, med möjlighet att öka på den med några tusen om/när jag blir överrekryterad till själva företaget. Jag ska alltså jobba som konsult nu. Begärde lite mer, men fick nöja med, speciellt med tanke på att jag byter bana ganska mycket och inte har så mycket erfarenhet av just detta. Blir teknisk projektledare.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Wicca
6 april 2014 · 886 Inlägg

Tjena, nu har jag funderat lite till och försökt hitta några bilar att räkna på för att se vad som är rimligt för mig rent ekonomiskt. Däremot tycker jag det är lite svårt att veta omkostnader. Kan någon här se något större fel jag har gjort?

https://www.dropbox.com/s/p8bqynsm9lh48dh/Bilkalkyl.jpg

Porschen är med mest som referens och för skojs skull, tror inte det vore riktigt rimligt.
Polon är alltså den bil jag kör idag, så den får sätta standarden.
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.

Försäkringar kommer jag att kolla upp i veckan.

Senast redigerat av Wicca (6 april 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
xXSammy
6 april 2014 · 6 577 Inlägg

Om du törs så finns det ett par Alfor att välja mellan. smile

De/Dem
Shaf
6 april 2014 · 122 Inlägg

Wicca skrev:
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.

Själv räknade jag med låg förbrukning när jag gjorde en kalkyl för min nya bil. Detta baserades på att jag klarade att köra 15-20% under specificerad förbrukning på min tidigare bil, så jag kände att jag visste hur jag skulle köra snålt.
Men! När du sitter i en "roligare" bil är det svårt att behärska sig vid vissa tillfällen. Detta gör att snittförbrukningen ökar en del, även om jag ligger på en förbrukning kring det Abarth säger att bilen ska klara.

Så räkna hellre på en högre förbrukning/omkostnader generellt och bli positivt överraskad över hur många kronor du får över varje månad, än tvärt om. Mycket roligare att äga bil så, enligt min åsikt smile

Lycka till!

Senast redigerat av Shaf (6 april 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
6 april 2014 · 7 232 Inlägg

Wicca skrev:
Tjena, nu har jag funderat lite till och försökt hitta några bilar att räkna på för att se vad som är rimligt för mig rent ekonomiskt. Däremot tycker jag det är lite svårt att veta omkostnader. Kan någon här se något större fel jag har gjort?

https://www.dropbox.com/s/p8bqynsm9lh48dh/Bilkalkyl.jpg

Porschen är med mest som referens och för skojs skull, tror inte det vore riktigt rimligt.
Polon är alltså den bil jag kör idag, så den får sätta standarden.
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.

Försäkringar kommer jag att kolla upp i veckan.

du har valt att räkna med en väldigt låg förbrukning, nästan orimligt låg !

en rx-8 tex kör du inte på en liter ! räkna med runt 1,2 om du kör som folk

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Wicca
6 april 2014 · 886 Inlägg

Malheus skrev:
Om du törs så finns det ett par Alfor att välja mellan. smile

Jo, har kikat lite på Alfa. Ska väl försöka provköra någon, men jag vet inte. Hittar jag en fin Brera så ska jag överväga det seriöst, men de växer inte på träd tyvärr.

Shaf skrev:

Wicca skrev:
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.

Själv räknade jag med låg förbrukning när jag gjorde en kalkyl för min nya bil. Detta baserades på att jag klarade att köra 15-20% under specificerad förbrukning på min tidigare bil, så jag kände att jag visste hur jag skulle köra snålt.
Men! När du sitter i en "roligare" bil är det svårt att behärska sig vid vissa tillfällen. Detta gör att snittförbrukningen ökar en del, även om jag ligger på en förbrukning kring det Abarth säger att bilen ska klara.

Så räkna hellre på en högre förbrukning/omkostnader generellt och bli positivt överraskad över hur många kronor du får över varje månad, än tvärt om. Mycket roligare att äga bil så, enligt min åsikt smile

Lycka till!

CHEEVA skrev:

Wicca skrev:
Tjena, nu har jag funderat lite till och försökt hitta några bilar att räkna på för att se vad som är rimligt för mig rent ekonomiskt. Däremot tycker jag det är lite svårt att veta omkostnader. Kan någon här se något större fel jag har gjort?

https://www.dropbox.com/s/p8bqynsm9lh48dh/Bilkalkyl.jpg

Porschen är med mest som referens och för skojs skull, tror inte det vore riktigt rimligt.
Polon är alltså den bil jag kör idag, så den får sätta standarden.
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.

Försäkringar kommer jag att kolla upp i veckan.

du har valt att räkna med en väldigt låg förbrukning, nästan orimligt låg !

en rx-8 tex kör du inte på en liter ! räkna med runt 1,2 om du kör som folk

Ja, jag vet att jag räknat lågt på förbrukningen, och det är ju alltid att räkna lite högt, men å andra sidan vore det synd om jag räknar bort en bil jag vill ha för att jag räknat orimligt högt. Anledningen till att jag gör kalkylen är just för att få fram så vettiga siffror som möjligt.

Anledningen till att jag räknat lågt är som sagt för att 60-70 % av milen kommer att vara lugn landsväg med 80 som max. Där borde väl till och med en RX-8 dra relativt lite?




Hur ser det ut med de övriga kostnaderna? Jag har satt service och däck/slitagedelar till ungefär samma över alla bilar, är det rimligt?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang