Hur får jag loss registreringsskylt? **FIXAT**

natlie
4 april 2014 · 112 Inlägg

Har fått hem de nya registreringsskyltarna idag och har varit och kollat lite på bilen på hur jag ska få loss de gamla, svårare än vad jag trodde.. sad Hur får jag loss de gamla skyltarna fram och bak på Volvon? Ville inte böja och bända mer än vad jag vågade. Behövs det nya skylthållare till de nya skyltarna? Och behövs det då köpas nya till både fram och bak? Har svårt för det här då man är rätt kass så all hjälp uppskattas! big_smile

Senast redigerat av natlie (6 april 2014)

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Doodle
4 april 2014 · 55 Inlägg

Tjena. Det du får göra är att bända bort regskylten, sitter med små "plastflärpar" som klämmer fast skylten. Bakom sitter det oftast två stjärnskruvar. Svårare än så är det inte. Var bara lite försiktig så du inte böjer skyltarna för mycket. Du måste inte köpa nya skylthållare. Bara måtten är detsamma som innan. Lycka till, MVH Andreas

Senast redigerat av Doodle (4 april 2014)

Tribbe SAAB♥SUBARU
4 april 2014 · 1 636 Inlägg

Om man kollar på dina bilder på din Volvo så ser det ut som att du behöver nya skylthållare då du har utan EU märket nu och nu går det väll bara att få med EU märket och det är väll längre? Men det är ju ganska lätt att se ifall de passar, bara att du tar en av de nya och håller emot då ser du ju ifall den är längre eller lika lång som din gamla skylt.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
xeno95
4 april 2014 · 735 Inlägg

natlie skrev:
Har fått hem de nya registreringsskyltarna idag och har varit och kollat lite på bilen på hur jag ska få loss de gamla, svårare än vad jag trodde.. sad Hur får jag loss de gamla skyltarna fram och bak på Volvon? Ville inte böja och bända mer än vad jag vågade. Behövs det nya skylthållare till de nya skyltarna? Och behövs det då köpas nya till både fram och bak? Har svårt för det här då man är rätt kass så all hjälp uppskattas! big_smile

Du behöver nya skylthållare fram och bak!
Finns på mekonomen i barkarby tex.

När jag bytte från den gamla plastskylten så körde jag in en platt mejsel mellan regplåten och plastramen den sitter i och bände, gör ju knappast något ifal skylten böjs smile

Sen sitter det 2 skruvar som håller fast plasthållaren

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Joxson Proud 350Z owner!
4 april 2014 · 540 Inlägg

Kör utan och sätt plåten med dubbelhäftande, eller kardborre. Mycket renare look smile

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 26 155 Inlägg

Vill man köra utan skylthållare - såsom jag gör - så kan man baktill plocka bort regplåten och sedan hållaren.
Hållarens skruvar kan dock sitta hårt..en av bultarna gick av för mig så jag fick borra ur den.
Men sen är det inga problem att montera regplåten utan hållare.

Framtill kör jag med vanliga skruvar - med ganska höga gängor för bättre fäste - där jag sedan använde dom medföljande plastplupparna för att dölja skruvskallarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
djukk34
4 april 2014 · 309 Inlägg

natlie skrev:
Har fått hem de nya registreringsskyltarna idag och har varit och kollat lite på bilen på hur jag ska få loss de gamla, svårare än vad jag trodde.. sad Hur får jag loss de gamla skyltarna fram och bak på Volvon? Ville inte böja och bända mer än vad jag vågade. Behövs det nya skylthållare till de nya skyltarna? Och behövs det då köpas nya till både fram och bak? Har svårt för det här då man är rätt kass så all hjälp uppskattas! big_smile

Lossa listen nertill på hållaren, sen dra skylten neråt/utåt. Skruva sedan ut hållaren.
Dina nya har som skrivits antagligen EU märke, så då krävs nya hållare.

natlie
4 april 2014 · 112 Inlägg

Tack så jättemycket för alla svar jag har fått, har varit till stor hjälp, har skaffat nya hållare och imorgonbitti så tar jag mig ut till bilen och byter skylt och hållare! smile

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Alltså hjälp mig nu! sad sad Man blir ju galen. Fick äntligen loss skylten efter mycket böjande, på skylthållaren så satt det två stycken plastskruvar, så jag började skruva men märkte att det tog emot, oavsett vilket håll jag skruvade. Till slut kände jag hur huvudet gick av och nu sitter det kvar en bit i plåten som jag inte vet hur jag ska få bort..

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181532/181532-dae7cae002214a48a52387afdf9eb46b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181532/181532-0a6e64db65ec193c42d0415df5374e49.jpg

Hur går jag till väga nu? sad sad

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Tomten Tomten
5 april 2014 · 1 065 Inlägg

ser ut som plast så borra är ju lätt som fan

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Tomten skrev:
ser ut som plast så borra är ju lätt som fan

Jo, det är plast men hur menar du med borra? Bara rakt in i plastgrejen? sad

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Tomten Tomten
5 april 2014 · 1 065 Inlägg

ja precis man borrar man en liten borr sedan tar man en större o borrar ut skiten.
Precis som man gör i vanliga fall också

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2014 · 1 636 Inlägg

Sticker ju ut ganska mycket så om det går utan att repa lacken hade jag prövat polygrip eller någon typ av tång. Men bara ifall man inte kommer emot lacken. Annars är det ju borra som gäller, först liten, sen lite större och sen lite större borr som Tomten skrev.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Tribbe skrev:
Sticker ju ut ganska mycket så om det går utan att repa lacken hade jag prövat polygrip eller någon typ av tång. Men bara ifall man inte kommer emot lacken. Annars är det ju borra som gäller, först liten, sen lite större och sen lite större borr som Tomten skrev.

Jag går ut och prövar med en polygrip, funkar det inte får jag leta upp en borr. Vilket jobb bara för en regskylt.. Hoppas det inte är så på fram också!

Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo 960 "Roger" (1995)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2014 · 1 636 Inlägg

Okej. Akta lacken och lycka till.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Försökte att dra, vrida och vicka bort den med en polygrip, helt omöjligt den sitter stenhårt. Tänkte på om det går på något sätt att om man tar bort klädseln och kan få bort dessa skruvar inifrån bilen? Eller är det enklast att ta en borr? Kan man kanske ta en vanlig skruvmejlsen eftersom att det är plast? Jobbigt det här blev sad

Senast redigerat av natlie (5 april 2014)

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2014 · 1 636 Inlägg

Jag tror nog borra är bästa alternativet, alternativt köpa en väderbeständig dubbelhäftande tejp och tejpa fast de nya skyltarna. Men plastskruvarna borde ju vara ganska lätta att borra bort.

Du kan ju försöka göra ett spår i det som finns kvar och sen ta en vanliga skruvmejsel det kan fungera.

Senast redigerat av Tribbe (5 april 2014)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Lite uppdatering: Har fortfarande inte fått loss djävulskapen, ändå så har jag fått hjälp av två grannar, båda säger att man måste ta bort klädsen och gå inifrån. Jag väntar ett tag med det tills min far kommer och hjälper mig ikväll, så jag uppdaterar senare hur det gick!

Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volvo 960 "Roger" (1995)
Doodle
5 april 2014 · 55 Inlägg

Du borde väl ha någon kompis som kan hjälpa dig att lossa en regplåtshållare. Borde ju vara gjort på 10 minuter. Nån vänlig själ måste du väl känna? wink

natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Doodle skrev:
Du borde väl ha någon kompis som kan hjälpa dig att lossa en regplåtshållare. Borde ju vara gjort på 10 minuter. Nån vänlig själ måste du väl känna? wink

Jo, både regplåten och hållaren är borta från bilen, nu sitter det två plastskruvar utan huvud kvar som inte vill komma loss. Har fått hjälp av 2 grannar men ingen har fått loss de, så ikväll kommer min far förbi och sen ska en kompis komma förbi om inte han får loss den, så all hjälp får jag verkligen! smile

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang