Hur får jag loss registreringsskylt? **FIXAT**

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2014 · 26 155 Inlägg

natlie skrev:
Försökte att dra, vrida och vicka bort den med en polygrip, helt omöjligt den sitter stenhårt. Tänkte på om det går på något sätt att om man tar bort klädseln och kan få bort dessa skruvar inifrån bilen? Eller är det enklast att ta en borr? Kan man kanske ta en vanlig skruvmejlsen eftersom att det är plast? Jobbigt det här blev sad

Inifrån är jätteknepigt att nå.
Är en massa plåt i konstiga vinklar i vägen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Mack skrev:

natlie skrev:
Försökte att dra, vrida och vicka bort den med en polygrip, helt omöjligt den sitter stenhårt. Tänkte på om det går på något sätt att om man tar bort klädseln och kan få bort dessa skruvar inifrån bilen? Eller är det enklast att ta en borr? Kan man kanske ta en vanlig skruvmejlsen eftersom att det är plast? Jobbigt det här blev sad

Inifrån är jätteknepigt att nå.
Är en massa plåt i konstiga vinklar i vägen.

Nu har min far också försökt, det går verkligen inte. Vi prövade att borra i plastskruven, vilken resulterade i att plasten försvann och något slags trä i plåten kom fram och det tog stopp, gick inte att borra längre. Vi bestämde då för att ta bort klädsel på bakluckan, och där fanns det absolut ingenting man kunde skruva bort. Nu vet vi inte längre vad vi ska göra, vi får spackla igen de gamla hålen för det ser inte klokt ut. Blir bara ledsen när det inte blir som det ska, trodde det skulle vara enklare än såhär.

Finns det någon sista sak jag kan göra förutom att behöva lämna in bilen? Har lagt ner så mycket pengar på nya däck, service, reservdelar på sista tiden så har egentligen ingen lust.. Alla förslag och hjälp uppskattas.

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2014 · 26 155 Inlägg

natlie skrev:

Mack skrev:

natlie skrev:
Försökte att dra, vrida och vicka bort den med en polygrip, helt omöjligt den sitter stenhårt. Tänkte på om det går på något sätt att om man tar bort klädseln och kan få bort dessa skruvar inifrån bilen? Eller är det enklast att ta en borr? Kan man kanske ta en vanlig skruvmejlsen eftersom att det är plast? Jobbigt det här blev sad

Inifrån är jätteknepigt att nå.
Är en massa plåt i konstiga vinklar i vägen.

Nu har min far också försökt, det går verkligen inte. Vi prövade att borra i plastskruven, vilken resulterade i att plasten försvann och något slags trä i plåten kom fram och det tog stopp, gick inte att borra längre. Vi bestämde då för att ta bort klädsel på bakluckan, och där fanns det absolut ingenting man kunde skruva bort. Nu vet vi inte längre vad vi ska göra, vi får spackla igen de gamla hålen för det ser inte klokt ut. Blir bara ledsen när det inte blir som det ska, trodde det skulle vara enklare än såhär.

Finns det någon sista sak jag kan göra förutom att behöva lämna in bilen? Har lagt ner så mycket pengar på nya däck, service, reservdelar på sista tiden så har egentligen ingen lust.. Alla förslag och hjälp uppskattas.

Nån slags trä i plåten?
Huvudsaken är ju att man får bort tillräckligt av skruven för att man ska kunna nyttja gängorna och skruva dit dom nya skruvarna. Har du provat det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
djukk34
5 april 2014 · 309 Inlägg

Bara klipp ner dom så gott det går och sätt dit den nya skylten med riktig dubbelhäftande tejp utan hållare.
Eller bara skruvar du dit nya hållaren med grova skruvar rakt in i plåten så det blir 2 nya hål.

Senast redigerat av maaw (5 april 2014)

mange_240
5 april 2014 · 1 562 Inlägg

Lägg igen de gamla hålen, och ta två självborrande  plåtskruvar och skruva fast nya skylthållaren. Klart på tio minuter.

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2014 · 26 155 Inlägg

Jag tycker fortfarande man kan utnyttja dom redan existerande hålen..men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mange_240
5 april 2014 · 1 562 Inlägg

Mack skrev:
Jag tycker fortfarande man kan utnyttja dom redan existerande hålen..men det är jag det.

Absolut, om man kommer åt dem enkelt från baksidan så är det ju de bästa. Har inte läst hela tråden, men blir lite chockad när jag läser att flertalet människor provat och misslyckats. Så gav den allra enklaste lösningen jag kunde komma på.

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2014 · 26 155 Inlägg

mange_240 skrev:

Mack skrev:
Jag tycker fortfarande man kan utnyttja dom redan existerande hålen..men det är jag det.

Absolut, om man kommer åt dem enkelt från baksidan så är det ju de bästa. Har inte läst hela tråden, men blir lite chockad när jag läser att flertalet människor provat och misslyckats. Så gav den allra enklaste lösningen jag kunde komma på.

Om jag minns rätt, från när jag gjorde exakt samma operation, så fick man precis in vinkelslipen innanför plåten på bakluckan. Då fick man som bort "toppen" på själva gängsatsen.
Det var trångt och bökigt, men efter att sen ha kört lite gängtapp in och ut, så var det inga problem att dra dit nya bultar.

Edit: Och så här blev det:
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-44c4afad45c1ea97946d317cb332ff82.jpg

Senast redigerat av Mack (5 april 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
5 april 2014 ·

Mack skrev:

mange_240 skrev:

Mack skrev:
Jag tycker fortfarande man kan utnyttja dom redan existerande hålen..men det är jag det.

Absolut, om man kommer åt dem enkelt från baksidan så är det ju de bästa. Har inte läst hela tråden, men blir lite chockad när jag läser att flertalet människor provat och misslyckats. Så gav den allra enklaste lösningen jag kunde komma på.

Om jag minns rätt, från när jag gjorde exakt samma operation, så fick man precis in vinkelslipen innanför plåten på bakluckan. Då fick man som bort "toppen" på själva gängsatsen.
Det var trångt och bökigt, men efter att sen ha kört lite gängtapp in och ut, så var det inga problem att dra dit nya bultar.

Ja för 17, det är ändock lördagkväll, klart man ska få gänga lite wink
Tror på denna tes, om det nu inte går att vålda in dom i luckan och dra i nya självgängande skruv.

natlie
5 april 2014 · 112 Inlägg

Uppdatering: Har nu kommit fram till att imorgon ska jag lägga igen de gamla hålen och borra ett par nya, ska åka iväg och leta efter skruvar, ska också passa på att ta ner torkarmotorn i bakrutan nu när ändå klädsen är borttagen. Kommer absolut inte röra den främre regskylten på ett långt tag smile Uppdaterar imorgon!

Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
ErsdaHL
5 april 2014 · 600 Inlägg

Hur många tycks det behövas för att lösa detta? :s mina såga jag av skallen på sedan tog jag don å slog in kvarvarande gängor så dom ramla in..

Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2014 · 1 636 Inlägg

Om man borrar nya hål som verkar vara det hon går på nu.. Kommer det inte börja rosta då?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Subaru-STi
5 april 2014 · 45 Inlägg

Om dom nu sitter så fruktansvärt hårt, borra hål i dom, ta ett i nästan samma diameter som befintligt hål. Dom borde gå att peta ut sen.

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
natlie
6 april 2014 · 112 Inlägg

Tribbe skrev:
Om man borrar nya hål som verkar vara det hon går på nu.. Kommer det inte börja rosta då?

Tror du att det kommer rosta? sad Min pappa pratade om att lägga silicon i det nya hålet och sätta skruven där, sedan gummibricka och använda mutter. Lite luddigt att förklara men uppdaterar imorgon.

Subaru-STi skrev:
Om dom nu sitter så fruktansvärt hårt, borra hål i dom, ta ett i nästan samma diameter som befintligt hål. Dom borde gå att peta ut sen.

Både jag och min pappa har försökt borra, men det tar helt stopp, även fast vi har fått bort hela plastskruven som satt där så är det stopp. Vi får ge det ett försök imorgon med, annars blir det att lägga igen de hålen.

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2014 · 26 155 Inlägg

natlie skrev:

Tribbe skrev:
Om man borrar nya hål som verkar vara det hon går på nu.. Kommer det inte börja rosta då?

Tror du att det kommer rosta? sad Min pappa pratade om att lägga silicon i det nya hålet och sätta skruven där, sedan gummibricka och använda mutter. Lite luddigt att förklara men uppdaterar imorgon.

Subaru-STi skrev:
Om dom nu sitter så fruktansvärt hårt, borra hål i dom, ta ett i nästan samma diameter som befintligt hål. Dom borde gå att peta ut sen.

Både jag och min pappa har försökt borra, men det tar helt stopp, även fast vi har fått bort hela plastskruven som satt där så är det stopp. Vi får ge det ett försök imorgon med, annars blir det att lägga igen de hålen.

Det tar stopp därför att det är gjort så. Det är alltså inget hål i änden.
Prova att rensa bort allt skräp ur gängorna och dra dit bultarna!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Glesmark
6 april 2014 · 1 938 Inlägg

Rörigt att läsa genom allt, men jag hade tagit bort så mycket som möjligt av plasten som sticker ut och sen försökt smälta bort skiten som är kvar.
Det är ju ett gängat hål i bilen, borrar man där i så riskerar man att ta med gängorna också.
Efter man brännt ur plasten så rensar man gängorna med en tapp och vips så är det klart?

natlie
6 april 2014 · 112 Inlägg

Nu har man varit och köpt lite grejer om det skulle behövas borra nya hål. Tänkte först prova att skruva i de gamla hålen eftersom vissa säger att det ska gå. Igår tog vi bort klädseln på bakluckan och försökte se vad som tog emot när man borrade, så här ser det ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181532/181532-53f3a0bb77bc4fe9152ccc1e7f504657.jpg

Dessa sitter bakom låset och de är rundande, de går inte att skruva bort. Vet någon vad det kan vara?

Vi försökte också med att borra i de befintliga hålen, plasten försvann men det går inte borra in mer än någon millimeter, det tar bara stopp och vi ville inte trycka på för mycket, så här ser det ut nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181532/181532-3a18459a82c4cc6d13730f75bc1116fd.jpg

Så vad tycker ni att jag ska göra nu? Skylten måste på snarast sad

Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volvo 960 "Roger" (1995)
Constantine
6 april 2014 · 679 Inlägg

Har inte stött på de där förut men jag hade nog bara borrat nya hål, alternativt använt dubbelhäftande tejp.

natlie
6 april 2014 · 112 Inlägg

Constantine skrev:
Har inte stött på de där förut men jag hade nog bara borrat nya hål, alternativt använt dubbelhäftande tejp.

Jag tar nog borren före dubbelhäftande tejp, men borren är ändå det sista jag ville göra, men det verkar ändå det klokaste alternativet just nu. Är bara rädd för att rost ska bildas, men vi får komma på något att lägga i hålet innan vi skruvar fast hållaren. Tycker det är så himla märkligt att det ska vara såhär bara för att man ska byta en hållare och skylt sad Mer förslag uppskattas och mer uppdatering kommer.

Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo 960 "Roger" (1995)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2014 · 26 155 Inlägg

När ingen lyssnar så är det ingen vits att säga nåt heller.
Att jag har gjort exakt samma operation på min verkar inte spela ett dugg roll.
Lycka till i fortsättningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang