Hej ja ha köpt komplett kit från en 940 turbo som ja tänkte sätta på min vanliga 940 och motståndet ja fick med som ska va till spridarna hur kopplar jag det ?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Enklast vore ju om du bytte elen till motorn. Annars får du skala upp höljet där spridarsladdarna går in i härvan. De går ihop till en tjockare kabel. Den gröna ska du koppla in dig på. Tjock sladd på tjock sladd. De tunna kan du sätta hursomhelst. Sen får du ju förlänga kablarna till lmm. Kan du få tag i rätt motorhärva så är ju det både enklast och bäst
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Att byta motorhärvan hjälper inte TS något. Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.
240bns skrev: Att byta motorhärvan hjälper inte TS något. Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.
Iom att du är så tvärsäker så tänker jag inte argumentera... Bara konstatera att vi inte är överens.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ skrev: Enklast vore ju om du bytte elen till motorn. Annars får du skala upp höljet där spridarsladdarna går in i härvan. De går ihop till en tjockare kabel. Den gröna ska du koppla in dig på. Tjock sladd på tjock sladd. De tunna kan du sätta hursomhelst. Sen får du ju förlänga kablarna till lmm. Kan du få tag i rätt motorhärva så är ju det både enklast och bäst
240bns skrev: Att byta motorhärvan hjälper inte TS något. Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.
DiwraZ skrev:
240bns skrev: Att byta motorhärvan hjälper inte TS något. Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.
Iom att du är så tvärsäker så tänker jag inte argumentera... Bara konstatera att vi inte är överens.
Spridarna har ju 2 konakter på sig. Det är inte där motståndet ska in? Jag har guldbox och tändbox(lr är det bränslebox?) Och har hört att man bränner dom om man ej får dit motståndet ?
De är alltså en vanlig 940 ingen turbo. Och ja har allt som ska dit. Och har motståndet också men vet ej hur de ska kopplas så de blir rätt
Precis, det absolut enklaste och minst tidskrävande är att dela kabelstammen vid insuget och ta isär den skarv där spridarnas pluskablar möts och gå in med motståndet där precis som DiwraZ skriver i inlägg #3 I samma skarv finns yttligare en kabel, den skall sitta kvar på matningen då den går till tomgångsventilen.
Bränsleboxens spridarutgång går sönder om man kopplar lågohmiga spridare (som 740/940 turbo har) därför sätts effektmotstånd i serie med dessa spridare.
240bns skrev: Precis, det absolut enklaste och minst tidskrävande är att dela kabelstammen vid insuget och ta isär den skarv där spridarnas pluskablar möts och gå in med motståndet där precis som DiwraZ skriver i inlägg #3 I samma skarv finns yttligare en kabel, den skall sitta kvar på matningen då den går till tomgångsventilen.
Bränsleboxens spridarutgång går sönder om man kopplar lågohmiga spridare (som 740/940 turbo har) därför sätts effektmotstånd i serie med dessa spridare.
De finns inga bilder runt nätet ? Just el är inte min starka sida :p
Men om man byter spridare behöv man inte sätta motstånd då?
Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?
Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
Senast redigerat av DiwraZ (24 april 2014)
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?
Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
så ja ska klippa av dom 4gröna som går till den tjocka och ta kablarna från motståndet och sätta ihop dom med dom görna 4kablarna ? sedan ska den tjocka kabeln ihop med dom sen lr?
lr är det så att dom 4st gröna ska in i motståndet och sedan den sista kabel (då det finns 5 kablar på moståndet) ska in i den sista kabeln på motståndet? hitta nån bild här
kyngas skrev: den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll
PERFEKT fan då vare inte så bökigt som ja trodde Tack för all hjälp har aldrig gjort detta så de blir första gången jag och min kompis ska prova. Alla är väll nybörjare nån gång iaf ;D
Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?
Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
kyngas skrev: den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll
Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?
Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?
Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
kyngas skrev: den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll
Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?
Ja det måste du!! Ingen idé att hålla på med konvertering. Men dubbla packningar är ju en bra början. Sikta mer på 0,5-0,6bar.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
-jimmy skrev: På med högohm spridare så är de bara o köra.
DiwraZ skrev: Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?
Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
kyngas skrev: den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll
Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?
Ja det måste du!! Ingen idé att hålla på med konvertering. Men dubbla packningar är ju en bra början. Sikta mer på 0,5-0,6bar.
Egentligen inte ifall man har en tillräckligt stor intercooler, kör på E85 och har stenkoll på att motorn inte går för snålt. Då går det att ladda 1bar med sugmotorkomp (är ju ändå bara 9,8:1 i komp.förhållande i B230F).